27.2. 2016 Jiří Baborský

Nejdelší skok šampionátu WRC: Létat jako Ogier

 

Spolujízda v rallyeovém speciálu je vždy nářez. V nejlepším WRC světa, na zasněžené rychlostní zkoušce Švédské rallye a přes nejdelší skok šampionátu to je pak absolutní vrchol. Vítejte na palubě Volkswagenu Polo R WRC, právě startujeme!

Na první pohled les jako každý jiný. Úzká cesta se klikatí kolem malebné severské samoty a ztrácí se na horizontu. Starší pár z toho domku tudy jistě projel už tisíckrát a nikdy si při tom nepřipadal nijak výjimečně.

Nám se na stejném místě vzrušením chvějí kolena a připadáme si jako v motoristickém ráji. Budeme tu sledovat nejlepší rallyeové jezdce světa v akci a pak si v ostrém Polu R WRC skočíme přes nenápadný horizont, který je nejdelším a nejpopulárnějším skokem celého mistrovství světa.

To je důvod, proč se jednou za rok z poklidného kousku přírody stane nejhustěji osídlená část Švédska. Na rozloze běžného náměstí se sejde přes 8000 fanoušků rallye, rozloží křesílka, stolky, rozdělají ohně, začnou vařit, popíjet a všichni se těší, až na trať rychlostní zkoušky Vargåsen vyrazí závodníci-skokani.

Z hrbolu senzace

Colin’s Crest (Colinův hřeben) je jakási soutěž vnořená do soutěže. Samostatná disciplína, kterou organizátoři vzdávají hold legendárnímu jezdci Colinu McRaeovi.

Délka skoku se na tomto místě měří od roku 2008, a i když má let vzduchem na výsledný čas spíš negativní vliv, zápis mezi rekordmany Colin’s Crestu vnímá řada závodníků jako prestižní záležitost. A tak skáčou ostošest až za hranici čtyřiceti metrů. Do skoku jim hraje hudba, tančí diváci a tleskají tribuny VIP – z původně obyčejného místa u tratě se postupem času stala prominentní multižánrová aréna. A my se na pár minut staneme její součástí…

Hop sem, hop tam

Sice pochází z konce sezony 2014, ale to na věci vůbec nic nemění. Je to ostrý Volkswagen Polo R WRC, se kterým posádka Ogier/Ingrassia sbírala jedno vítězství za druhým. Za volantem bude sedět testovací jezdec a špičkový soutěžák Dieter Depping, který se nám přiznal, že na „crestu“ sám pojede poprvé.

Už první cvičný průjezd ale dokazuje, že Dieter se toho nebojí a polo má zatraceně v ruce. Jede neskutečnou palbu, protáhne se rychlým esíčkem, skočí nějakých dvacet pětadvacet metrů a už míří k nám nakládat zátěž.

Navigoval jsem rallyesprint v autě skupiny N, řídil jsem specifikaci R1, R2 i S2000. Polo WRC je proti nim luxusní kočár. Tichý, bytelný a pohodlný – samozřejmě své udělá měkké nastavení podvozku pro švédské cesty necesty. I tak jsem byl ale překvapený kultivovaností pola a tím, jak mi Dieterova divoká jízda s rozevlátou zádí připadá zevnitř spořádaná. Jen stromy míhající se pár metrů od nás umocňují skutečnou rychlost a neustále mi připomínají, že tohle tempo už vážně není normální…

K továrnímu pilotovi mám naprostou důvěru, a tak neřeším, že co chvíli směřujeme na urostlý kmen na jedné či druhé straně cesty a že přidává plyn v místech, kde bych dávno brzdil. Dieter si přehazuje auto z levé do pravé zatáčky, prolétá slavný horizont v opačném směru a přes ruční brzdu se otáčí do startovací pozice.

Poslední číslo, které jsem zahlédl na digitálním tachometru, bylo něco přes 150 km/h. Vtom se naše polo vzneslo, pneumatiky s hřeby přestaly strouhat ledový podklad a motor vyštěkl, jak otáčky na okamžik vyletěly do omezovače.

Z čelního okna vidím jen stromy a nebe, a když se mi do zorného pole vrátí cesta, očekávám ukrutnou ránu, která ale ne a ne přijít. Místo toho volkswagen přistál jak do peřinky, Dieter bez známky emocí drží plný plyn a rozhazuje si polo do zatraceně rychlé pravé zatáčky.

Tohle byla životní jízda! Tedy skok, chtěl jsem říct…

Video

Rekord padl

Letošní ročník Švédské rallye přinesl nový rekord ve skoku do dálky. Nor Eyvind Brynildsen se s Fordem Fiesta R5 prolétl do vzdálenosti 45 metrů a zapsal se tak do čela statistiky Colins Crest Award. Nový rekordman o metr překonal loňský výkon Thierryho Neuvillea s hyundaiem. Ten prý nevěřil, že auto nižší specifikace R5 dokáže být v nájezdu tak rychlé. Brynildsen měl v okamžiku „vzletu“ roztočenou pětku na 165 km/h. „Pokud Thierry nevěří, rád ho svezu,“ smál se Nor. „Zatáčky před skokem jsme projeli perfektně, a tak jsem udělal to, co jsem v takovém případě plánoval – pokusil se překonat rekord. Jednoduše jsem držel plný plyn,nic víc,“ okomentoval výkon nový skokanský šampion.

Rok Jezdec Auto Skok
2008 Khalid Al Qassimi (SAE) Ford Focus RS WRC 36 m
2010 Marius Aasen (Nor.) Subaru Impreza STi 37 m
2011 Ken Block (USA) Ford Fiesta RS WRC 37 m
2012 Ott Tänak (Est.) Ford Fiesta RS WRC 32 m
2013 Thierry Neuville (Bel.) Ford Fiesta RS WRC 35 m
2014 Juho Hänninen (Fin.) Hyundai i20 WRC 36 m
2015 Thierry Neuville (Bel.) Hyundai i20 WRC 44 m
2016 Eyvind Brynildsen (Nor.) Ford Fiesta R5 Evo 45 m

Dieter Depping

  • narozen 7. srpna 1966 v Hannoveru
  • Bývalý soutěžní jezdec (mistr Německa 1992-1994)
  • Od roku 2001 jezdec Volkswagen Motorsportu. Mimo jiné se zúčastnil 24 hodin Nürburgringu a několikrát absolvoval Rallye Dakar.
  • S prototypem supersportovního kupé Volkswagen W12 zajel v roce 2001 světový rekord na okruhu Nardò, když za 24 hodin ujel 7749,4 kilometru, což znamenalo průměrnou rychlost 322,89 km/h!
  • Od roku 2011 pracuje na vývoji Pola R WRC, aktuálně nejúspěšnějšího auta šampionátu WRC.

Několik otázek pro Dietera Deppinga

Vyzkoušel jste rallye, okruhy i dálkové soutěže. Co vás baví nejvíc?

Jednoznačně rallye, se kterými jsem začínal. Podle mě jde o nejatraktivnější řidičskou disciplínu.

Je snazší přechod z rallye na okruhy, nebo naopak?

Okruhových jezdců si vážím, ale podle mě mají o něco lehčí práci. Trať se dá snáze naučit, podmínky jsou stabilnější a auto se chová pořád víceméně podobně. Při rallye musíte s vozem neustále spolupracovat, víc ho cítit. Ostatně i historie ukázala, že se častěji dařilo rallyeovým jezdcům na okruzích než naopak.

Jste testovacím jezdce Pola R WRC. Jak často sedíte za volantem?

V podstatě každý týden.

Máte s autem najeto víc vy, nebo tovární jezdci?

V závodním tempu samozřejmě oni, ale já mám mnohem víc testovacích kilometrů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Hinkley Point postavíme, rozhodla správní rada francouzské EDF Hinkley Point postavíme, rozhodla správní rada francouzské EDF

První jaderná elektrárna ve Velké Británii po dvaceti…

Teroristé ze syrské fronty An-Nusra zpřetrhali vazby s Al-Káidou Teroristé ze syrské fronty An-Nusra zpřetrhali vazby s Al-Káidou

Syrská odbočka teroristické sítě Al-Káida, fronta…

Francie dokončuje privatizaci letišť v Nice a Lyonu, získá 1,8 miliardy eur Francie dokončuje privatizaci letišť v Nice a Lyonu, získá 1,8 miliardy eur

Francie vybrala vítězné nabídky na prodej 60procentních…

Audit: Měnový fond v dluhové krizi selhal, neprosadil škrty dluhů Řecka Audit: Měnový fond v dluhové krizi selhal, neprosadil škrty dluhů Řecka

Mezinárodní měnový fond (MMF) nebyl připraven na dluhovou…

 

Štítky Video Svět motorů

 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mezitím v Rusku: Pohřbený Mercedes-Benz G 500 slouží jako bunkr Mezitím v Rusku: Pohřbený Mercedes-Benz G 500 slouží jako bunkr

Pro případ jaderné války bychom asi zvolili jako bunkr…

Škoda Citigo má po faceliftu, přinesl nejen LED denní svícení Škoda Citigo má po faceliftu, přinesl nejen LED denní svícení

Nejmenší zástupce mladoboleslavské řady vstoupí do…

 




Související články
Vyzkoušeli jsme parkovací asistenty velkých SUV. Kde je problém? (video) Vyzkoušeli jsme parkovací asistenty velkých SUV. Kde je problém? (video)

Už zítra se proti sobě ve srovnávacím testu postaví Ford…

Video: Lamborghini Murciélago s přívěsem. Neuhádnete, co veze Video: Lamborghini Murciélago s přívěsem. Neuhádnete, co veze

Spatřit italský supersport táhnoucí přívěs je samo o sobě…

 



 
Vyzkoušeli jsme parkovací asistenty velkých SUV. Kde je problém? (video)

Vyzkoušeli jsme parkovací asistenty velkých SUV. Kde je problém? (video)

Včera

Už zítra se proti sobě ve srovnávacím testu postaví Ford Edge a Kia Sorento. Jde o velká SUV, s nimiž může být občas problém zaparkovat. Nebo snad ne?




Blesk.cz

Vesecká končí v ERÚ: Její plat prý způsobil státu víc než milionovou škodu

Vesecká končí v ERÚ: Její plat prý způsobil státu…

Bývalá nejvyšší státní zástupkyně Renata Vesecká po necelých dvou letech končí na Energetickém regulačním úřadu…

Otroci stavěli Bílý dům, já v něm žiju: Obamová řízla do otrokářské historie

Otroci stavěli Bílý dům, já v něm žiju: Obamová…

Projev americké první dámy Michelle Obamové první den nominačního sjezdu demokratů si celkově vysloužil…

 

iSport.cz

Šéf Ocelářů o sporu s Kleslou: Nesplnil očekávání jako kapitán

Šéf Ocelářů o sporu s Kleslou: Nesplnil očekávání…

Zakládají si na tom, že budou nejprestižnější značkou českého hokeje, jenže teď s tím mají v Třinci trochu…

GAMBRINUS FANLIGA je zpátky! Přihlašte svůj tým do velkého souboje fanoušků

GAMBRINUS FANLIGA je zpátky! Přihlašte svůj tým do…

Pozor, pozor! Nejlepší fotbalová fantasy hra na českém internetu je zpátky. Oficiální hra fotbalových fanoušků…

 

Reflex.cz

Stávka teroristů aneb 7 bodů nové kolektivní smlouvy džihádistů

Stávka teroristů aneb 7 bodů nové kolektivní smlouvy…

K velké stávce francouzských letušek a stevardů, která začala ve středu a končit má až 2. srpna, se připojí i…

Terorismus bude mít ohromný dopad na volby v Evropě. Merkelová zažije test už za pár týdnů

Terorismus bude mít ohromný dopad na volby v Evropě.…

Opakované teroristické útoky a následný neklid, který zažívá v poledních týdnech náš kontinent, budou mít…