reklama


27.2. 2016 Jiří Baborský

Nejdelší skok šampionátu WRC: Létat jako Ogier

 

Spolujízda v rallyeovém speciálu je vždy nářez. V nejlepším WRC světa, na zasněžené rychlostní zkoušce Švédské rallye a přes nejdelší skok šampionátu to je pak absolutní vrchol. Vítejte na palubě Volkswagenu Polo R WRC, právě startujeme!

Na první pohled les jako každý jiný. Úzká cesta se klikatí kolem malebné severské samoty a ztrácí se na horizontu. Starší pár z toho domku tudy jistě projel už tisíckrát a nikdy si při tom nepřipadal nijak výjimečně.

Nám se na stejném místě vzrušením chvějí kolena a připadáme si jako v motoristickém ráji. Budeme tu sledovat nejlepší rallyeové jezdce světa v akci a pak si v ostrém Polu R WRC skočíme přes nenápadný horizont, který je nejdelším a nejpopulárnějším skokem celého mistrovství světa.

To je důvod, proč se jednou za rok z poklidného kousku přírody stane nejhustěji osídlená část Švédska. Na rozloze běžného náměstí se sejde přes 8000 fanoušků rallye, rozloží křesílka, stolky, rozdělají ohně, začnou vařit, popíjet a všichni se těší, až na trať rychlostní zkoušky Vargåsen vyrazí závodníci-skokani.

Z hrbolu senzace

Colin’s Crest (Colinův hřeben) je jakási soutěž vnořená do soutěže. Samostatná disciplína, kterou organizátoři vzdávají hold legendárnímu jezdci Colinu McRaeovi.

Délka skoku se na tomto místě měří od roku 2008, a i když má let vzduchem na výsledný čas spíš negativní vliv, zápis mezi rekordmany Colin’s Crestu vnímá řada závodníků jako prestižní záležitost. A tak skáčou ostošest až za hranici čtyřiceti metrů. Do skoku jim hraje hudba, tančí diváci a tleskají tribuny VIP – z původně obyčejného místa u tratě se postupem času stala prominentní multižánrová aréna. A my se na pár minut staneme její součástí…

Hop sem, hop tam

Sice pochází z konce sezony 2014, ale to na věci vůbec nic nemění. Je to ostrý Volkswagen Polo R WRC, se kterým posádka Ogier/Ingrassia sbírala jedno vítězství za druhým. Za volantem bude sedět testovací jezdec a špičkový soutěžák Dieter Depping, který se nám přiznal, že na „crestu“ sám pojede poprvé.

Už první cvičný průjezd ale dokazuje, že Dieter se toho nebojí a polo má zatraceně v ruce. Jede neskutečnou palbu, protáhne se rychlým esíčkem, skočí nějakých dvacet pětadvacet metrů a už míří k nám nakládat zátěž.

Navigoval jsem rallyesprint v autě skupiny N, řídil jsem specifikaci R1, R2 i S2000. Polo WRC je proti nim luxusní kočár. Tichý, bytelný a pohodlný – samozřejmě své udělá měkké nastavení podvozku pro švédské cesty necesty. I tak jsem byl ale překvapený kultivovaností pola a tím, jak mi Dieterova divoká jízda s rozevlátou zádí připadá zevnitř spořádaná. Jen stromy míhající se pár metrů od nás umocňují skutečnou rychlost a neustále mi připomínají, že tohle tempo už vážně není normální…

K továrnímu pilotovi mám naprostou důvěru, a tak neřeším, že co chvíli směřujeme na urostlý kmen na jedné či druhé straně cesty a že přidává plyn v místech, kde bych dávno brzdil. Dieter si přehazuje auto z levé do pravé zatáčky, prolétá slavný horizont v opačném směru a přes ruční brzdu se otáčí do startovací pozice.

Poslední číslo, které jsem zahlédl na digitálním tachometru, bylo něco přes 150 km/h. Vtom se naše polo vzneslo, pneumatiky s hřeby přestaly strouhat ledový podklad a motor vyštěkl, jak otáčky na okamžik vyletěly do omezovače.

Z čelního okna vidím jen stromy a nebe, a když se mi do zorného pole vrátí cesta, očekávám ukrutnou ránu, která ale ne a ne přijít. Místo toho volkswagen přistál jak do peřinky, Dieter bez známky emocí drží plný plyn a rozhazuje si polo do zatraceně rychlé pravé zatáčky.

Tohle byla životní jízda! Tedy skok, chtěl jsem říct…

Video

Rekord padl

Letošní ročník Švédské rallye přinesl nový rekord ve skoku do dálky. Nor Eyvind Brynildsen se s Fordem Fiesta R5 prolétl do vzdálenosti 45 metrů a zapsal se tak do čela statistiky Colins Crest Award. Nový rekordman o metr překonal loňský výkon Thierryho Neuvillea s hyundaiem. Ten prý nevěřil, že auto nižší specifikace R5 dokáže být v nájezdu tak rychlé. Brynildsen měl v okamžiku „vzletu“ roztočenou pětku na 165 km/h. „Pokud Thierry nevěří, rád ho svezu,“ smál se Nor. „Zatáčky před skokem jsme projeli perfektně, a tak jsem udělal to, co jsem v takovém případě plánoval – pokusil se překonat rekord. Jednoduše jsem držel plný plyn,nic víc,“ okomentoval výkon nový skokanský šampion.

Rok Jezdec Auto Skok
2008 Khalid Al Qassimi (SAE) Ford Focus RS WRC 36 m
2010 Marius Aasen (Nor.) Subaru Impreza STi 37 m
2011 Ken Block (USA) Ford Fiesta RS WRC 37 m
2012 Ott Tänak (Est.) Ford Fiesta RS WRC 32 m
2013 Thierry Neuville (Bel.) Ford Fiesta RS WRC 35 m
2014 Juho Hänninen (Fin.) Hyundai i20 WRC 36 m
2015 Thierry Neuville (Bel.) Hyundai i20 WRC 44 m
2016 Eyvind Brynildsen (Nor.) Ford Fiesta R5 Evo 45 m

Dieter Depping

  • narozen 7. srpna 1966 v Hannoveru
  • Bývalý soutěžní jezdec (mistr Německa 1992-1994)
  • Od roku 2001 jezdec Volkswagen Motorsportu. Mimo jiné se zúčastnil 24 hodin Nürburgringu a několikrát absolvoval Rallye Dakar.
  • S prototypem supersportovního kupé Volkswagen W12 zajel v roce 2001 světový rekord na okruhu Nardò, když za 24 hodin ujel 7749,4 kilometru, což znamenalo průměrnou rychlost 322,89 km/h!
  • Od roku 2011 pracuje na vývoji Pola R WRC, aktuálně nejúspěšnějšího auta šampionátu WRC.

Několik otázek pro Dietera Deppinga

Vyzkoušel jste rallye, okruhy i dálkové soutěže. Co vás baví nejvíc?

Jednoznačně rallye, se kterými jsem začínal. Podle mě jde o nejatraktivnější řidičskou disciplínu.

Je snazší přechod z rallye na okruhy, nebo naopak?

Okruhových jezdců si vážím, ale podle mě mají o něco lehčí práci. Trať se dá snáze naučit, podmínky jsou stabilnější a auto se chová pořád víceméně podobně. Při rallye musíte s vozem neustále spolupracovat, víc ho cítit. Ostatně i historie ukázala, že se častěji dařilo rallyeovým jezdcům na okruzích než naopak.

Jste testovacím jezdce Pola R WRC. Jak často sedíte za volantem?

V podstatě každý týden.

Máte s autem najeto víc vy, nebo tovární jezdci?

V závodním tempu samozřejmě oni, ale já mám mnohem víc testovacích kilometrů.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Rychlá kola: Nezařaditelní mají zelenou Rychlá kola: Nezařaditelní mají zelenou

Hlavně se odlišit, vystoupit z davu – tohle platí…

Tono Stano: Hlavně nebýt moc slavný Tono Stano: Hlavně nebýt moc slavný

Fotograf Tono Stano nyní vystavuje v Nové galerii…

Komentář Jany Havligerové: Rozpočet šitý na míru volbám Komentář Jany Havligerové: Rozpočet šitý na míru volbám

Vládní poslanci schválili státní rozpočet na příští rok.…

Spot dne: Francouzská kuchyně přistává Spot dne: Francouzská kuchyně přistává

Spot Air France slibuje, že během letů této společnosti…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7 Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však…

 






 
Nissan Qashqai 1.6 dCi Xtronic vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI AT6 – Kříženec, nebo SUV?

Nissan Qashqai 1.6 dCi vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI – Kříženec, nebo SUV?

Dnes 08:01

Jeden má být originálním městským crossoverem, druhý zase malým SUV, které se těší na každé bahno. Přesto jsme našli hodně společných prvků.




Blesk.cz

Záhadná smrt tučňáků v kanadské zoo. Sedm ptáků se podle pitvy utopilo

Záhadná smrt tučňáků v kanadské zoo. Sedm ptáků se…

Na západě Kanady se v zoologické zahradě Calgary utopilo sedm tučňáků. Oznámila to místní…

Stříbrná „popelnice“ v Toulcově dvoře: Patří do ní hliník a kovový odpad

Stříbrná „popelnice“ v Toulcově dvoře: Patří do ní…

V Hostivaři můžete kromě plastů a papíru konečně třídit i hliník. Většina lidí je zvyklá třídit umělé lahve i…

 

iSport.cz

Fanoušci jsou stále proti Kýhosovi. Je to těžké i pro hráče, řekl kouč

Fanoušci jsou stále proti Kýhosovi. Je to těžké i…

Potřeboval tři body víc než sůl. Vladimír Kýhos v náročné době musí přesvědčit výsledky. Zvlášť poté, co mu…

Inter Milán - Sparta 2:1. Dočkal nedal penaltu a domácí rozhodli v závěru

Inter Milán - Sparta 2:1. Dočkal nedal penaltu a…

Sparta zakončila základní skupinu Evropské ligy porážkou 1:2 na hřišti Interu Milán. Svěřenci Davida Holoubka v…

 

Reflex.cz

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první ukázku z filmu, který dějově předchází Pelíškům

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první…

Nejde vlastně o jeden film, ale o unikátní trilogii. Tvůrčí duo tvořené scénáristou Petrem Jarchovským a…

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné označení přebalovacích místností, prý bylo sexistické

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné…

Některá evropská média zaznamenala v minulých dnech další díl absurdní diskuse, která přivede Evropu k…

 
 
reklama