27.2. 2016 Jiří Baborský

Nejdelší skok šampionátu WRC: Létat jako Ogier

 

Spolujízda v rallyeovém speciálu je vždy nářez. V nejlepším WRC světa, na zasněžené rychlostní zkoušce Švédské rallye a přes nejdelší skok šampionátu to je pak absolutní vrchol. Vítejte na palubě Volkswagenu Polo R WRC, právě startujeme!

Na první pohled les jako každý jiný. Úzká cesta se klikatí kolem malebné severské samoty a ztrácí se na horizontu. Starší pár z toho domku tudy jistě projel už tisíckrát a nikdy si při tom nepřipadal nijak výjimečně.

Nám se na stejném místě vzrušením chvějí kolena a připadáme si jako v motoristickém ráji. Budeme tu sledovat nejlepší rallyeové jezdce světa v akci a pak si v ostrém Polu R WRC skočíme přes nenápadný horizont, který je nejdelším a nejpopulárnějším skokem celého mistrovství světa.

To je důvod, proč se jednou za rok z poklidného kousku přírody stane nejhustěji osídlená část Švédska. Na rozloze běžného náměstí se sejde přes 8000 fanoušků rallye, rozloží křesílka, stolky, rozdělají ohně, začnou vařit, popíjet a všichni se těší, až na trať rychlostní zkoušky Vargåsen vyrazí závodníci-skokani.

Z hrbolu senzace

Colin’s Crest (Colinův hřeben) je jakási soutěž vnořená do soutěže. Samostatná disciplína, kterou organizátoři vzdávají hold legendárnímu jezdci Colinu McRaeovi.

Délka skoku se na tomto místě měří od roku 2008, a i když má let vzduchem na výsledný čas spíš negativní vliv, zápis mezi rekordmany Colin’s Crestu vnímá řada závodníků jako prestižní záležitost. A tak skáčou ostošest až za hranici čtyřiceti metrů. Do skoku jim hraje hudba, tančí diváci a tleskají tribuny VIP – z původně obyčejného místa u tratě se postupem času stala prominentní multižánrová aréna. A my se na pár minut staneme její součástí…

Hop sem, hop tam

Sice pochází z konce sezony 2014, ale to na věci vůbec nic nemění. Je to ostrý Volkswagen Polo R WRC, se kterým posádka Ogier/Ingrassia sbírala jedno vítězství za druhým. Za volantem bude sedět testovací jezdec a špičkový soutěžák Dieter Depping, který se nám přiznal, že na „crestu“ sám pojede poprvé.

Už první cvičný průjezd ale dokazuje, že Dieter se toho nebojí a polo má zatraceně v ruce. Jede neskutečnou palbu, protáhne se rychlým esíčkem, skočí nějakých dvacet pětadvacet metrů a už míří k nám nakládat zátěž.

Navigoval jsem rallyesprint v autě skupiny N, řídil jsem specifikaci R1, R2 i S2000. Polo WRC je proti nim luxusní kočár. Tichý, bytelný a pohodlný – samozřejmě své udělá měkké nastavení podvozku pro švédské cesty necesty. I tak jsem byl ale překvapený kultivovaností pola a tím, jak mi Dieterova divoká jízda s rozevlátou zádí připadá zevnitř spořádaná. Jen stromy míhající se pár metrů od nás umocňují skutečnou rychlost a neustále mi připomínají, že tohle tempo už vážně není normální…

K továrnímu pilotovi mám naprostou důvěru, a tak neřeším, že co chvíli směřujeme na urostlý kmen na jedné či druhé straně cesty a že přidává plyn v místech, kde bych dávno brzdil. Dieter si přehazuje auto z levé do pravé zatáčky, prolétá slavný horizont v opačném směru a přes ruční brzdu se otáčí do startovací pozice.

Poslední číslo, které jsem zahlédl na digitálním tachometru, bylo něco přes 150 km/h. Vtom se naše polo vzneslo, pneumatiky s hřeby přestaly strouhat ledový podklad a motor vyštěkl, jak otáčky na okamžik vyletěly do omezovače.

Z čelního okna vidím jen stromy a nebe, a když se mi do zorného pole vrátí cesta, očekávám ukrutnou ránu, která ale ne a ne přijít. Místo toho volkswagen přistál jak do peřinky, Dieter bez známky emocí drží plný plyn a rozhazuje si polo do zatraceně rychlé pravé zatáčky.

Tohle byla životní jízda! Tedy skok, chtěl jsem říct…

Video

Rekord padl

Letošní ročník Švédské rallye přinesl nový rekord ve skoku do dálky. Nor Eyvind Brynildsen se s Fordem Fiesta R5 prolétl do vzdálenosti 45 metrů a zapsal se tak do čela statistiky Colins Crest Award. Nový rekordman o metr překonal loňský výkon Thierryho Neuvillea s hyundaiem. Ten prý nevěřil, že auto nižší specifikace R5 dokáže být v nájezdu tak rychlé. Brynildsen měl v okamžiku „vzletu“ roztočenou pětku na 165 km/h. „Pokud Thierry nevěří, rád ho svezu,“ smál se Nor. „Zatáčky před skokem jsme projeli perfektně, a tak jsem udělal to, co jsem v takovém případě plánoval – pokusil se překonat rekord. Jednoduše jsem držel plný plyn,nic víc,“ okomentoval výkon nový skokanský šampion.

Rok Jezdec Auto Skok
2008 Khalid Al Qassimi (SAE) Ford Focus RS WRC 36 m
2010 Marius Aasen (Nor.) Subaru Impreza STi 37 m
2011 Ken Block (USA) Ford Fiesta RS WRC 37 m
2012 Ott Tänak (Est.) Ford Fiesta RS WRC 32 m
2013 Thierry Neuville (Bel.) Ford Fiesta RS WRC 35 m
2014 Juho Hänninen (Fin.) Hyundai i20 WRC 36 m
2015 Thierry Neuville (Bel.) Hyundai i20 WRC 44 m
2016 Eyvind Brynildsen (Nor.) Ford Fiesta R5 Evo 45 m

Dieter Depping

  • narozen 7. srpna 1966 v Hannoveru
  • Bývalý soutěžní jezdec (mistr Německa 1992-1994)
  • Od roku 2001 jezdec Volkswagen Motorsportu. Mimo jiné se zúčastnil 24 hodin Nürburgringu a několikrát absolvoval Rallye Dakar.
  • S prototypem supersportovního kupé Volkswagen W12 zajel v roce 2001 světový rekord na okruhu Nardò, když za 24 hodin ujel 7749,4 kilometru, což znamenalo průměrnou rychlost 322,89 km/h!
  • Od roku 2011 pracuje na vývoji Pola R WRC, aktuálně nejúspěšnějšího auta šampionátu WRC.

Několik otázek pro Dietera Deppinga

Vyzkoušel jste rallye, okruhy i dálkové soutěže. Co vás baví nejvíc?

Jednoznačně rallye, se kterými jsem začínal. Podle mě jde o nejatraktivnější řidičskou disciplínu.

Je snazší přechod z rallye na okruhy, nebo naopak?

Okruhových jezdců si vážím, ale podle mě mají o něco lehčí práci. Trať se dá snáze naučit, podmínky jsou stabilnější a auto se chová pořád víceméně podobně. Při rallye musíte s vozem neustále spolupracovat, víc ho cítit. Ostatně i historie ukázala, že se častěji dařilo rallyeovým jezdcům na okruzích než naopak.

Jste testovacím jezdce Pola R WRC. Jak často sedíte za volantem?

V podstatě každý týden.

Máte s autem najeto víc vy, nebo tovární jezdci?

V závodním tempu samozřejmě oni, ale já mám mnohem víc testovacích kilometrů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bombardier vyzývá Airbus a Boeing, výsledek rozhodne o jeho budoucnosti Bombardier vyzývá Airbus a Boeing, výsledek rozhodne o jeho budoucnosti

Po mnohaletém vývoji, který jej málem přivedl ke krachu,…

Atentátníci z Istanbulu prý byli z postsovětských zemí Atentátníci z Istanbulu prý byli z postsovětských zemí

Tři sebevražední atentátníci, kteří v úterý na…

Boris Johnson překvapil, o křeslo premiéra se ucházet nebude Boris Johnson překvapil, o křeslo premiéra se ucházet nebude

Někdejší starosta Londýna a jeden z největších zastánců…

Francie zakázala dovoz českých třešní, i když se tam nikdy nevyvážely Francie zakázala dovoz českých třešní, i když se tam nikdy nevyvážely

Francouzská vláda vydala seznam devíti zemí včetně České…

 

Štítky Video Svět motorů

 






Doporučujeme
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: Volkswagen Golf by byl skvělý, nebýt nemocí motorů TSI Test ojetiny: Volkswagen Golf by byl skvělý, nebýt nemocí motorů TSI

Šestá generace Golfu představuje jistotu s dieselem nebo…

Škoda Fabia Kofola: Nová limitovaná edice zahrnuje 99 exemplářů Škoda Fabia Kofola: Nová limitovaná edice zahrnuje 99 exemplářů

Škoda představila limitovanou edici Kofola určenou pro…

 



Autoslevy


Související články
Spy video: Škoda Kodiaq se na Severní smyčce poměřuje i s Golfem GTI Spy video: Škoda Kodiaq se na Severní smyčce poměřuje i s Golfem GTI

I velké SUV od Škody pojmenované po medvědovi vyrazilo na…

Ojetý Volkswagen Golf VI. generace (2008-2013): Opravdu jen modernizace pětky? Ojetý Volkswagen Golf VI. generace (2008-2013): Opravdu jen modernizace pětky?

O Golfu šesté generace se často tvrdí, že je jen…

 



 
Škoda Motorsport vzdá na Rally Bohemia hold kultovnímu feratu

Škoda Motorsport vzdá na Rally Bohemia hold kultovnímu feratu

Dnes 13:50

O tomto víkendu se jede další závod Mistrovství České republiky v rallye. Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem se zde představí v tajemné Škodě Fabia R5 Ferat!




Blesk.cz

Gregorová na svatbě syna Ondřeje: S mladým milencem se osahávali a líbali jako puberťáci!

Gregorová na svatbě syna Ondřeje: S mladým milencem…

Už se neskrývají! Hana Gregorová má dnes svůj velký den. Nejenže hodinu před polednem odvedla syna Ondřeje…

Architekt v Praze řešil migranty. V Istanbulu zažil peklo a zmar

Architekt v Praze řešil migranty. V Istanbulu zažil…

Americký architekt Martin Barry nedávno v Praze diskutoval o tom, jak lépe přizpůsobit moderní města výzvám,…

 

iSport.cz

Slepička do KLECE! Bývalá fotbalová hvězda se bude bít v MMA

Slepička do KLECE! Bývalá fotbalová hvězda se bude bít v MMA

Tak tohle je hodně zajímavý sportovní comeback! Miroslav Slepička se vrátí ke sportu, ale rozhodně ne k tomu, ke…

Vrba jde do Machačkaly! Ruský klub už potvrdil jeho angažmá

Vrba jde do Machačkaly! Ruský klub už potvrdil jeho angažmá

Už je to definitivní! Trenér Pavel Vrba opouští fotbalovou reprezentaci. Angažování českého kouče dnes potvrdil…

 

Reflex.cz

Uprchlická  krize: ČSSD se posunula od solidarity k nenávisti

Uprchlická krize: ČSSD se posunula od solidarity k…

Sociální demokracie zahájila předvolební propagaci. Do schránek Středočechů připutoval leták, jenž slibuje, že…

Češka v Londýně: Britové nás řadí mezi „Poláky“. A začíná to být nemilé slovo

Češka v Londýně: Britové nás řadí mezi „Poláky“.…

Spisovatelka, překladatelka a taxikářka ve výslužbě Iva Pekárková žije už jedenáct let v Londýně, posledních pět…