Nejen Volkswagen, také Ferrari a Aston Martin budou platit pokutu kvůli emisím
Evropská agentura pro životní prostřední (EEA - European Environment Agency) vydala oficiální zprávu o tom, jak si vede trh s novými osobními a lehkými užitkovými auty v Evropské unii ohledně vypouštěných emisí CO2. Samozřejmě těch oficiálně udávaných, tedy normovaných. Bylo samozřejmě nesčíselněkrát napsáno, že reálná spotřeba paliva a tím i vypouštěné množství nejedovatého CO2 se od uváděných hodnot liší, ale zůstaňme i nich.
Průměrně každé nové auto vypustilo do ovzduší v loňském roce 119,5 g oxidu uhličitého na každý kilometr. To je oproti plánovaným 130 g/km o osm procent méně, ve srovnání s rokem 2014 číslo kleslo o 3,1 %. Ve výroční zprávě ovšem EEA sděluje: „Pokud automobilky chtějí dosáhnout cíle pro roky 2020 a 2021, tedy 95 g/km, budou muset pokračovat ve snižování podobným tempem.
Většina výrobců aut své specifické cíle v této oblasti splnila a jsou na dobré cestě. “
Renault, Toyota,. Peugeot a Citroën se pyšní slušnými výsledky. „Stačí jim snížit během příštích šesti let průměrné emise o méně než 16 g/km,“ říká EEA. Peugeot momentálně vede se 104 g/km, v závěsu jsou mu Citroën s Renaultem (oba se 106 g/km) a Toyota vykazuje 108 g/km. Z druhého konce tabulky: Jaguar Land Rover má naopak hodně vysokých 164 g/km.
Zapracovat však musejí Fiat Chrysler Automobiles, Ford a BMW. Mluvčí Ford of Europe k tomu poznamenal: „Nedosáhnete lineárního zlepšení, protože roční flotilové emise jsou ovlivněny řadou faktorů včetně výměny modelových řad, vývoje a představení nových motorů a další nové techniky.“ Modrý ovál se zavázal, že limity splní do konce roku 2021. Od Opelu se nikdo nevyjádřil, z Mnichova pro Automotive News Europe zaznělo, že vylepší své tří- a čtyřválcové spalovací motory a neustane ve vývoji plug-in hybridů a elektromobilů. „V nadcházejících letech očekáváme výrazný nárůst prodeje elektrifikovaných vozidel, předpovídáme, že již příští rok jich umístíme do celého světa na 100 tisíc.“
Závazky ale neplní výrobci luxusních a druhých sporťáků, což zní vcelku logicky. Zatímco Aston Martin dostane pokutu jen 36.370 eur (pakatel, 983,2 tisíce korun) Ferrari bude muset zaplatit mnohem více: 410.760 eur, v přepočtu 11,1 milionu korun. Vzorec bere v úvahu překročení emisí v závislosti na počtu nově zaregistrovaných aut. Je to samozřejmě celé nesmysl, odpůrci tzv. globálního oteplování teorie zpochybňují. Nezáleží navíc jen na CO2, ale i NOx, emisích prachu a jiných pevných částic a co se globálního znečištění týče, doprava tvoří pouze nepatrný zlomek. Automobilky se však musejí diktátu z Bruselu podvolit a nenadělají nic...
V zemích EU stále vedou co se paliv týče diesely, bylo jich zaregistrováno 51,8 % z celkového počtu, na benzinové motory připadá 45,4 %. Plynové vozy (na LPG a CNG) okupují 1,6 %, na elektromobily a plug-in hybridy připadá zbytek: 1,2 %. Revoluce se zatím nekoná, ale jejich zastoupení se zvýšilo meziročně o 0,4 %. Renault ale snížil emise čtyřkolových „ekologů“ oproti roku 2014 o 2 g/km, tedy necelá 2 %. Vozy s naftovými motory emitují v průměru 119,2 g/km, o 3,3 g/km méně než ty s benzinovými. Přitom jsou v průměru o 300 kg těžší.
Je pravdou, že si automobilky mohou vybrat, zda se administrativně začlení do koncernu, do kterého skutečně patří, nebo zůstanou v tomto ohledu „samostatné“. Pak také mohou požádat o výjimku, a to tehdy, mají-li pod 10 tisíc registrací, či 300 tisíc registrací u těch velkých. Třeba Bugatti, Porsche a Audi se „skrývají“ pod Volkswagenem, ale Bentley si vybral samostatnost a onu výjimku dostal. Samotné Porsche by bylo vzhledem k objemu produkce „odměněno“ nejspíše také pokutou, ale průměrné emise a cíle pro každý rok v rámci skupiny kompenzují ostatní značky - včetně naší Škody.
Data EEA za loňský rok navíc poprvé v historii obsahují kompletní výrobní program každé automobilky, případně koncernu. Za sezónu 2014 se ještě 20 % nejhorších modelů v portfoliu škrtalo a tedy nezapočítávalo.