Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Nejpitomější voliče automatů v moderních autech: Proč nám tolik pijí krev?

I sebehezčí díly mohou být z hlediska běžného denního používání k ničemu. Nejinak je to s voliči automatických převodovek v moderních autech, které nám pily a stále pijí krev.
Zpět na článek
11. 2. 2017 18:31
11. 2. 2017 19:18
11. 2. 2017 19:54
12. 2. 2017 17:15
11. 2. 2017 19:55
11. 2. 2017 19:26
11. 2. 2017 19:57
11. 2. 2017 20:12
11. 2. 2017 20:21
12. 2. 2017 04:32
12. 2. 2017 10:25
12. 2. 2017 11:46
12. 2. 2017 13:02
12. 2. 2017 13:55
12. 2. 2017 20:50
11. 2. 2017 22:04
12. 2. 2017 10:26
12. 2. 2017 22:16
11. 2. 2017 21:09
14. 2. 2017 15:28
11. 2. 2017 22:02
12. 2. 2017 21:41
12. 2. 2017 00:14
12. 2. 2017 11:41
12. 2. 2017 16:26
12. 2. 2017 18:07
12. 2. 2017 19:54
12. 2. 2017 05:23
12. 2. 2017 05:31
11. 2. 2017 17:58
Jeep Grand Cherokee
Jeep urobil upgrade softvéru pre volič prevodovky a pri mojej minulej náv števe servisu mi to nahrali. Takže teraz je to už naozaj blbuvzdorné. Ak je naštartovaný motor, pri otvoreni dverí sa prevodovka sama prehodí do pozície Park, vyskúšal som a funguje to. V prípade ak je zapnutý bezpečnostný pás, systém predpokladá prítomnosť vodiča a vtedy je možné s autom pohybovať aj s otvorenými dvermi, takto to teraz praktikujú na myčke kde sa auto pohybuje vo vodiacej lište, inak by im to hodilo do P a koniec srandy.
Rozbalit vlákno
5
11. 2. 2017 18:24
Re: Jeep Grand Cherokee
Stejně mě mrzí, že vítězství formy nad obsahem a stupidita konstruktérů stála život mého oblíbeného herce. Jednoduchá kulisa nebo mercedesí řešení je prostě to nejjednodušší a blbuvzdorné, jenže to frikulínští designéři asi nějak odmítají chápat. Pořád čekám, když někoho napadne nahradit volant nějakým nadmíru elegantním joystickem.
11. 2. 2017 20:05
Re: Jeep Grand Cherokee
Saab měl prototyp auta s joystickem místo volantu. Tak začátkem 90. let. Problém je homologace (potřebuješ mechanickou zálohu, což by s joystickem bylo zajímavé).
12. 2. 2017 12:31
Re: ASAP 16.02.2017 Mladá Boleslav !! o budoucnosti automobi
ASAP 16.02.2017 Mladá Boleslav !! [odkaz]
Vláda ČR a ASAP [odkaz] o budoucnosti automobilových koryt v České republice !! pójď do DISKUZE pójď ;-)
>:D
>:D >:D
>:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D :yes:
11. 2. 2017 20:08
Re: ASAP 16.02.2017 Mladá Boleslav !! o budoucnosti automobi
No, splést si neutrál u Grand Cherokee, tak to bohužel byla hercova chyba. Jako ano, nemusel správně zařadit P mód, ale spíš se to dá splést s R než s N.

Každopádně kdyby použil ruční brzdu, třeba by tu ještě byl.
12. 2. 2017 12:28
Re: ASAP 16.02.2017 Mladá Boleslav !! o budoucnosti automobi
Ano, při ledabylém strčení do páky spíš skončíš na R než na N, ale i to se stane.
11. 2. 2017 18:31
GMC
Tak nejak vam neverim, ze jste v tom GMC jezdili... ;-)
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Barrichello
11. 2. 2017 19:18
GMC
nic lepšího jak tlačítka neni. Nikde netrci paka, nejde se splest, nezabira to misto
Rozbalit vlákno
3
11. 2. 2017 19:54
Re: GMC
JJ, good luck. Nic takového bych si nikdy nekoupil ;-) :no:
Avatar - Barrichello
12. 2. 2017 17:15
Re: GMC
Určitě lepší než futuristické joysticky FCA nebo BMW >:D

Trčí to do prostoru, zbírá zbytečný místo, lidi si pletou co tam zařadit atd
11. 2. 2017 19:55
Re: GMC
Tlačítka v GMC mě přinutila se podívat na youtube a nepřipadá mi to zase jako úplně hloupé. Rozdělení ovládání na stisknout - potáhnout je kvůli ovládání poslepu, v podstatě to nejde splést. Problém bude samozřejmě v tom, že se jedná o elektronické ovládání bez zpětné vazby a bude nutné nějaké jasné a zřetelné zobrazení minimálně na přístrojové desce, možná by nevadila nějaká akustická odezva. Protože když budete mít slunce v zádech, neuvidíte nic.
11. 2. 2017 19:26
D+R
Vie niekto prečo je D dozadu a R dopredu (BMW+VW..) Dakujem
Rozbalit vlákno
12
11. 2. 2017 19:57
Re: D+R
D je vždy jízda dopředu, R dozadu u všech aut.
Když vynecháme pošahaná kolečka, tlačítka a jiné ptákoviny, tak volič má vždy zcela vpředu pozici P - Park (parkovací pozice), nasleduje R - Reverse (zpátečka), N - Neutral (neutrál), D - Drive (jízda vpřed). Případně nějaké pozice do strany pro sportovní režimy.
11. 2. 2017 20:12
Re: D+R
Bude mluvit o voliči (ne o významu těch písmen). Proč je tedy D umístěné vzadu a R vepředu. A P není vždy před R.
11. 2. 2017 20:21
Re: D+R
Moc ti nerozumím. "prečo je D dozadu" je snad jasný dotaz, proč D znamená dozadu.
Já jsem ještě auto s klasickým voličem kde by P bylo jinde než vpředu neviděl, které auto to má jinak?
12. 2. 2017 04:32
Re: D+R
To by napísal prečo D znamená.... On sa pýtal na polohu. Prečo sa D radí dozadu.
12. 2. 2017 10:25
Re: D+R
Ani bych neřekl. Jasný dotaz by bylo, proč D znamená dozadu. Alespoň mně však mnohem větší smysl dává, že se ptá, proč strká páku dozadu, když chce jet dopředu (proč je D dozadu).

Co to znamená klasický volič? Řada aut má dnes P na tlačítku, páka má jen RND. Samozřejmě pomíjím, že páky pod volantem to mají odshora dolu, ne zepředu dozadu. R8 s R tronicem pak měla zvláštní kulisu (R bylo dozadu od N a A bylo doleva od N; +/- byly nahoru/ dolu od A, žádné P).
12. 2. 2017 11:46
Re: D+R
Slovenský je to možná jinak, ale já vidím dva jasné dotazy:
"proč se D řadí dozadu"
"proč D znamená dozadu"
První je dotaz na logiku řazení a polohu voliče
Druhý je dotaz co znamená označení D
Kolega použil sloveso je "proč je D dozadu"
kdyby napsal "proč je D vzadu" tak ano, pak jde logicky odvodit, že je to dotaz na polohu voliče a logiku řazení.
Ovšem dotaz "proč je D dozadu" dozadu=směr pohybu, nikoliv pozice, pak můj výklad je, že se autor ptá na význam písmenka D ve vztahu ke směru jízdy. Asi moc nerozumím slovensky.
Klasickým voličem rozumím páku (páčku pod volantem) s pevně definovanými polohami v kulise a s "klasickým" rozmístěním poloh PRND, nikoliv kolečka nebo nebo joysticky nebo kombinaci klasické páky a tlačítek. Joystick v Audi, kde je P na tlačítko a pozice RND se řadí sice ve stejném směru jako na "klasickém" voliči ale páka nemá pevnou polohu nýbrž se vrací do středové polohy za klasický volič nepovažuji, je to prostě joystick bez mechanicky definovaných pozic a tedy s nutností vizuální kontroly co skutečně nastalo na rozdíl od "klasického" voliče, kde danou pozici lze navolit zcela poslepu bez potřeby té vizuální kontroly, pouze se znalostí pořadí PRND.
12. 2. 2017 13:02
Re: D+R
Četl jsem to jako Čech, slovensky neumím. Ano, směr pohybu, ale voliče, ne auta. Nevím, proč to tak rozebíráš. Napadly mě oba významy a vzal jsem ten (z mého pohledu) pravděpodobnější.

Přesunutí P na tlačítko jako takové nemá nic společného s tím, jestli to joystick je, nebo není. Jen by bylo zvláštní kombinovat mechanickou volbu (RND) s elektronickou/ elektromechanickou (P). Joystick od ZF, který je v A8, ostatně mechanický volič emuluje a po pravdě mi není jasný přínos tohoto řešení kromě toho, že je to "by wire". Sice se vrátí do neutrální polohy, ale pokud ta poloha reprezentuje D, máš tři polohy dopředu P. A můžeš to vzít jedním šmahem o tři. Jediné, co vracení do neutrální polohy bere, je možnost kontroly režimu z pozice páky.

Já tedy u joysticků žádnou vizuální kontrolu neprovádím. Tedy normálně, výjimka se najde. Je velmi nepravděpodobné, že bych se spletl (R a D jsou normálně krajní polohy). Takže by musela převodovka odmítnout. I u mechanického voliče řazení provádí mechatronika, nikoli samotný pohyb voliče.
12. 2. 2017 13:55
Re: D+R
No já jsem to rozebírat nezačal, já jsem jen zareagoval na dotaz tak, jak jsem jej pochopil.
Joystick v A8 neznám, znám jenom joystick v A4, který vypadá podobně, ale nevím zda je shodný z hlediska ovládání. A u toho žádný přínos proti mechanickému voliči ve starých autech nevidím vyjma toho, že to vypadá frikulínsky. Prostě když zmáčknu nějaké tlačítko, třeba pro P (navíc v té A4 umístěné pro palec pravé ruky dost "za rohem"), tak se musím (alespoň já) vizuálně přesvědčit, že opravdu svítí P, jinak bych si nebyl jistý. U klasického voliče prostě natlačím páku dopředu (nebo páčku pod volantem úplně nahoru) a mám jistotu, nikam nekoukám, nic neřeším. Teď si uvědomuji, že označovat volič v A4 jako joystick je možná velice nepřesné, pod tím slovem si alespoň já představuji spojité řízení nějakých veličin, kde většinou mám vizuální odezvu přímo tam kam koukám (auto ve videohře více nebo méně zatáčí, více nebo méně brzdí či zrychluje, podobně jako knipl v letadle) a při práci s takovým joystickem se nemusím o ničem ujišťovat, protože prostě vidím okamžitě co se děje a spojitě reaguji/reguluji danou veličinu. Tady joystick funguje jenom jako impulsní přepínač stavů PRND, přičemž změnu toho stavu nevidím tam kam většinou koukám, ale na nějaké kontrolce a v tu chvíli mi joystick třeba v té A4 přijde jenom jako efektní řešení nikoliv užitečné řešení, které mi bere v určitých chvílích jistotu ovládání.
12. 2. 2017 20:50
Re: D+R
Jen maps nám může říct, jak to myslel. Jen jsi měl problém připustit, že to mohl myslet jinak.

Jsou rozdílné. Ten v A8 je myslím stejný jako používá FCA, třeba v Grand Cherokee. Chovají se jako klasický PRND jen s tím rozdílem, že je aktuální režim (po uvolnění páky) umístěný v té výchozí poloze. Jako kdyby se kulisa po uvolnění páky spolu s pákou posunula (zámek ji chytil a páka ji stáhla s sebou).

Ve voličích, jako používá BMW nebo poslední Audi, přínos vidím - R a D jsou krajní polohy. R volím mnohem častěji než P a kolikrát při volbě R a D koukám úplně někam jinam (po chodcích, autech atp.). P normálně použiji jen na konci jízdy - i kdybych se musel podívat, mám velký indikátor u páky, je to v přístrojovce, auto už stojí a dál nikam nepojede, obsáhnu to pohledem po kabině. Odstavení konvenčního auta byl také takový malý rituál (nechat auto sednout na parkovací brzdě, neudělat pitomost jako pustit spojku s běžícím motorem a zařazenou rychlostí, protože tě spolujezdec vyrušil atp.). Jsem zvyklý na nějakou takovou kontrolu.

Je to tedy pro mne výhodný obchod. A to nemluvím o tom, že se P zvolí automaticky s vypnutím motoru (umí to i vyhodit volič z manuálního režimu). N pak prakticky nepoužívám, takže je mi jedno, že je mezi R a D. Jinak nemohu říct, že by se mi tenhle volič Audi líbil, a umístění P nepovažuji za ukázku dobré ergonomie, ale chápu, že má sloužit jako opora zápěstí. BMW má hezčí a i P je lépe umístěné.
11. 2. 2017 22:04
Re: D+R
Protoze poradi P-R-N-D je dany zakonem.
Driv se pouzivalo i P-N-D-R, ale to je nebezpecny (je snadny zatahnout za volic moc a misto vpred se na plnej plyn rozjet vzad).
12. 2. 2017 10:26
Re: D+R
Přitom stačí z voliče odstranit P. Nebo ho dát třeba vedle N. A je po problému.
Avatar - ladsla
12. 2. 2017 22:16
Re: D+R
Je v tom stejná logika jako u ručního řazení na AT.
Zrychluju = řadím k sobě .
11. 2. 2017 19:33
Spravna logika radenia
Uz dlho nad tym uvazujem a teraz by som si dovolil poziadat pana redaktora o vysvetlenie,co je spravne na manualnej logike radenia, kde od seba davam nizsie kvalty a vyssie radim k sebe.
Podla mna je logickejsie opacne poradie. Ved predsa ked chcem, aby nieco islo rychlejsie, snazim sa to od seba postrcit, takze vyssi kvalt by som mal davit od seba spolu s vyssou rychlostou. Alebo ked panicky brzdim, tak predsa mam tendenciu pritahovat volant k sebe, preto opat by som mal so znizujucou sa rychlostou radit nizsi kvalt k sebe...
A uplne najkrajsi priklad, ktory uz plati po starocia je ten z jazdy na koni. Ked chcem,aby siel kon rychlejsi, povolim mu opraty. Ak ho chcem zastavit, opraty mu pritiahnem...
Mam v oktavke dsg prevodovku a podla mna logiku spravnu - minus k sebe, plus od seba. Toto je podla mna spravna logika radenia a vacsina automobiliek (aspon si myslim) sa toho drzi.
Mohol by mi teda niekto rozumne vysvetlit, preco ma moje auto nespravnu logiku manualneho radenia?

Fakt velmi pekne dakujem.
Rozbalit vlákno
5
Avatar - Insolito
11. 2. 2017 19:50
Re: Spravna logika radenia
Taky jsem si dřív říkala to samé jako ty, že vyšší rychlost má být směrem vpřed.
Ta pointa toho, proč má být řazení vyšších rychlostí směrem k sobě a nižších od sebe ta správná varianta, je odstředivá síla. Když zrychluješ, táhne tě to směrem k sedačce, takže dozadu (a řadíš přitom vyšší rychlosti) a při brzdění naopak. Při běžné jízdě nic zásadního, ale např. na okruhu, kde na řidiče působí značné síly, se tak řadí lépe/logičtěji.
11. 2. 2017 20:19
Re: Spravna logika radenia
Když budeš panicky brzdit, tak tě bude setrvačnost tlačit ze sedadla. Opravdu jí budeš pomáhat přitahováním volantu? Navíc přirozená reakce je chtít se vzdálit od toho, k čemu se řítíš (kvůli čemu šlapeš na brzdu).
11. 2. 2017 20:54
Re: Spravna logika radenia
Mně teda Vámi popsané řazení přijde nelogické, správně je to přesně naopak, jak píše autor článku. Když přeci zrychluji, síly mě tlačí směrem dozadu do sedadla a co za logiku by mělo se ještě "odstrkovat" víc do sedačky o řadící páku? Logické je o řadící páku se "zapřít" (zatáhnout dozadu) a přeřadit na další stupeň. A stejně tak při brzdění, kdy vás setrvačnost tlačí ve směru jízdy, tak budete mít zase spíš tendenci se o řadící páku zapřít a odstrčit se, čili podřadit. Ve výkonovém pásu aut typu vaší octavie si to možná nedovedete představit, ale u 500+ koňového auta se sportovní převodovkou, kdy každá změna převodu doslova "kope" se tento způsob ukáže jako praktický (nebo v opačném případě jako na ) ;-) Přirovnání zrovna tohohle k vedení koně není dvakrát na místě >:D
11. 2. 2017 22:06
Re: Spravna logika radenia
Videl jsi nekdy rallye auta nebo okruhovky se sekvencema?
Nahoru se vzdy radi k sobe.
Avatar - speedfred
12. 2. 2017 14:22
Re: Spravna logika radenia
Mne príde práve nelogické podraďovať k sebe a vyššie rýchlosti od seba.
Pádla ale toto dokážu vyriešiť.
Avatar - hedvin
11. 2. 2017 20:23
Kde je C4 Cactus?
ten má u automatické převodovky taky tlačítka
Rozbalit vlákno
2
Avatar - xjara
12. 2. 2017 03:57
Re: Kde je C4 Cactus?
Na tlacitkach neni nic spatneho, stejne tak i ten otocny ovladac v land roveru se ovlada dobre. Spise v dnesni dobe nechapu ty obrovske paky ala audi atd. Packa pod volantem nebo tlacitka jsou naprosto idealni volba.
12. 2. 2017 07:31
Re: Kde je C4 Cactus?
S tlačítkovym voličem jsem jezdil v Hondě Pilot a 500e a málem mi jeblo - ani po 14 dnech jsem si nezvykl, prostě to není intuitivní ani rychlý. Kdyby ty knoflíky dali přímo k volantu tak neřeknu ani popel, ale hledat je na středový konzoli a kontrolovat, jestli se to fakt zmáčklo je na palici.
Modelový případ: Couvam do parkovacího místa, chci vpřed, ale tlačítko D musím podržet po přesně nadefinovanej moment a pak zkontrolovat, jinak to po puštění brzdy zase pojede dozadu. Zvlášť v tom Fiatu, kterej nemá creep ale jen "plnou parou vzad" to byl nářez.
Avatar - Beefcake
11. 2. 2017 21:09
PRND
Uplne mi nejde do hlavy, co je zle na klasickom, overenom, pakovom volici PRND+pozicia manual. Naco tolko spekulacii. Aspon ma clovek pocit, ze este jazdi v aute a nie v kozmickej lodi.
Ja mam len problem niekedy s padlami pod volantom, kedze tak bezne nejazdim, tak sa musim zamysliet, cim sa radi hore a cim dole :-) Aj ked prevodovka ma viac rozumu ako sofer a nedovoli spravit blbost.
Rozbalit vlákno
1
14. 2. 2017 15:28
Re: PRND
Mě zas nejde do hlavy, proč je PRND v jedné lajně.. Přišlo by mi logičtější D dopředu, R dozadu a P/M po stranách... Nejlepší situace při parkování a nehrozí, že si tam člověk omylem hodí Park (nebo naopak jiný kvalt, když chce Park)
11. 2. 2017 22:02
BMW i3
Tak zrovna u i3 je volič naprosto jednoduchý. Když chci dopředu, páčkou pootočím dopředu, když couvat, páčkou pootočím dozadu. Jak jednodušeji by si to autor chtěl uspořádat? Ovladač v i3 mi přijde stejně jednoduchý jako v MB-V - páčka dolů - dopředu, páčkou nahoru - couvám.
Tlačítko P je mimo tuto volící páčku, takže se neplete pod ruce.
Jediné, s čím bych s autorem souhlasil, je ergonomie úchytu rukou. Sice se to pevně drží, ale rohy páčky tlačí do dlaně.
Rozbalit vlákno
1
12. 2. 2017 21:41
Re: BMW i3
Tak nějak. Navíc je dvoupolohový a lze přeskakovat z jízdy vpřed rovnou na jízdu vzad. A že by byl řehký mi v mém autě nepřijde. Spíše naopak. A navíc, jak často ten volič asi člověk u auta typu i3 používá? Já couvám jen když vyjíždím. Jinak v podstatě nepotřebuji na volič šahat.
Avatar - Machýrek
12. 2. 2017 00:14
MB vitez
Z toho, co jsem mel moznost jet, tak kvedlacka pod volantem v MB mi prisla jako nejlepsi zpusob obladani automatu, je to intuitivni, ergonomicke a navykove. Po presednuti z MB do cehokoliv jinyho se mi xkrat stalo, ze pri prvnim razeni zpatecky jsem si pustil predni sterace. Naopak kolecko v JLR mi nesedlo, po case bych si jiste zvykl, forma zde vitezi nad ucelem. Volic M dvouspojek jako alternativa k joysticku s hdm mi v BMW nikdy zadny potize si zvyknout nedelal.
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Dinar
12. 2. 2017 11:41
Re: MB vitez
Je to jen otázka osobních preferencí, klik/klak volič bmw funguje principielně stejně jako ptáčka MB, ale pro mně je to řešení ergonomičtejší, páka na stř tunelu je lépe v dosahu např při parkování, couvání, kdy se volant většinou nedrží oběma rukama, navíc takový volič umožňuje sport režim, nebo v manuál módu řadit pákou a ne jen pádly (dost staromilců to dělá), a ještě takto umístěný volič neblokuje místo pro páčku stěračů, jejíž sdružená fce s páčkou blinkrů u MB zcela určitě není ergonomickým majstrštykem.
U mně jasně vede volič BMW. ;-)
Avatar - Machýrek
12. 2. 2017 16:26
Re: MB vitez
Kdyz chci radit sam, zvykl jsem si na padla a i kvuli tomu mam skoro porad obe ruce na volantu. Proto se mi system MB vic zazil a vyhovuje mi. Moc se mi libi jejich vychatavka, ze kdyz prestanes radit padlama, tak se razeni samo po cca 15 sec (nevim presne, nemeril jsem to) vrati do automatickeho rezimu. V BMW nebo Audi musis navrat provest pohybem volice, tedy jestli tu zmenu nemas resenou nastavenim M tlacitka na volantu. Ruzne jsem si s tim hral a nakonec mi v M3 nejvic sedi, kdyz si M cudlikem jen "zdrsnim" charakter, ale razeni si nechavam v automatu a teprve sahnutim na padla si prepnu na manual a pro navrat zpet do automatu bud musim sahnout na volic nebo "vyměknout" M tlacitkem. Coz mi prijde zbytecne slozite, MB to ma lepsi, alespon to tak vidim. Ale tak to vyhovuje me. Nerikam, ze jsem nejaky benchmark ;-)
Leva packa pod volantem MB je kapitola sama pro sebe >:D jak rychle si zvyknes na razeni pravou, tady je to opacne, nejvic mi nesedi prepinani dalkovych, na fakt, ze ta packa zustane v ty poloze zafixovana a ne jak u BMW/Audi, si porad nemuzu zvyknout.
Avatar - Dinar
12. 2. 2017 18:07
Re: MB vitez
Emka jsou emka, mají dvojspojku, u ZF AT voliče v bmw je fce automatického návratu do D, poté co si manuálně zařadíš pádly, samozřejmě taky, nevrátí se do D, jen když jsi před tím sám dal volič doleva na manuální řazení, což je logické a žádoucí. Jinými slovy, ten bmw volič a jeho logika je prostě nejvychytanější řešení. ;-)
Avatar - Beefcake
12. 2. 2017 19:54
Re: MB vitez
Tak si prihrejem polievocku.
Subaru CVT automat to ma presne tak isto, preto som inde pisal, ze nechapem tie vylepsenia, kadejake divne kulisy radenia a podobne.
Ak zasiahnes padlami do radenia v rezime D, pokial je jazda ustalena (bez naslednej akcel ci brzdenia), po par sekundach (isto nie 15, skor 5) sa vracia do plneho D automatu. Pokial samozrejme nie je paka v rezime M.
Naviac prevodovka to ma stale po kontrolou a nedovoli ti v hranicnych pripadoch manualne podradit, ci zaradit vyssie (co asi robia vsetky).
Este je tam na pake aj poistne tlaticko, bez ktoreho medzi niektorymi rezimami nepreradis. A nevyberies klucik bez zaradenia P (aj ked tusim je tam nejaka jedna vynimka).
[odkaz]
EU verzia ma miesto L - M.
12. 2. 2017 01:17
otočný volič
já mám otočný volič v Jaguaru XF a neměnil bych. Vypadá to hezky a ovládá se to skvěle, ani si na to není třeba zvykat, jednotlivé polohy zapadají dost výrazně a za 5 let jsem se ještě nespletl.
Rozbalit vlákno
1
12. 2. 2017 05:23
Re: Sporák
Kolečko od sporáku mám už ve třetím autě a splést se nejde, to se jen autor vymezuje tím, že je schopen si zvyknout na dva systémy.
Avatar - Ada je zase tady
12. 2. 2017 02:04
čudlík namísto páky
je stejná kravina jako i v případě náhrady ruční brzdy tou čudlíkovou :no:
Rozbalit vlákno
8
12. 2. 2017 09:12
Re: čudlík namísto páky
Ado, proč trváš na mechanické ruční brzdě? Třeba mě nechybí vůbec.
Avatar - Blue Sun
12. 2. 2017 09:35
Re: čudlík namísto páky
Mechanická ručka je jediná věc, kdy s Adou souhlasím. A to kvůli dávkování brzdného účinku při selhání hlavních brzd. S elektronickou ruční brzdou máš jen zapnuto nebo vypnuto, nic mezi tím. Jako nouzová brzda dost nevhodné.
Avatar - _Karel_
12. 2. 2017 09:57
Re: čudlík namísto páky
Nic proti, ale za 20 let svého ježdění jsem se se selháním brzd nesetkal ani já, ani nikdo z mých známých. Takže si dovoluji tvrdit, že nemá smysl odmítat el. ručku právě z tohoto důvodu - netvrdím, že ne z jiných.Mě na ní vadí riziko zbytečně drahé opravy.
Avatar - Blue Sun
12. 2. 2017 10:52
Re: čudlík namísto páky
Jistě, klasika: mně se to nikdy nestalo, tak je to zbytečné...
Jak typicky čecháčkovské...
Avatar - _Karel_
12. 2. 2017 11:13
Re: čudlík namísto páky
Ok, sorry, že jsem reagoval. Jsem čecháček. Předpokládám, že jsou tisíce případů brzd, které selhaly.
12. 2. 2017 14:39
Re: čudlík namísto páky
Karel má pravdu. Proč by ti měly selhat brzdy. To je teda důvod... >:D
Kdybys ji chtěl třeba kvůli řádění na parkovišti, tak to pochopím, ale takhle..... 8-s
12. 2. 2017 11:23
Re: čudlík namísto páky
Já už se s tím setkal. Bylo to, jako by byl vzduch v systému (pedál byl neskutečně lehký a prošlápl jsem ho až na podlahu). Nakonec se chytly (po několika zapumpováních). Nevím, co na to řekli v servisu.
12. 2. 2017 11:05
Re: čudlík namísto páky
Hlavně elektronické, které znám, využívají za jízdy provozních brzd. Nezatáhnou parkovací. I když nevím, co se stane, když selžou provozní. Osobně bych si tipl, že se nestane nic, prostě nezastaví. I když je možné, že to kvůli homologaci musí umět.

Logika je za tím myslím taková, že moderní provozní brzdy mají tak skvělou historii co do spolehlivosti (a je to kritický systém s odpovídající robustností), že záloha v parkovací brzdě není potřeba.

PS: A je otázka, kolik lidí po selhání brzd skutečně opatrně použije ruční. A kolik ji prostě zatáhne a vyseká se.
12. 2. 2017 05:31
Páka je páka
Autor zapomněl na jednu důležitou věc...jeden z nejhloupějších voličů je ten s mechanickou vazbou! Tam je nutné hledat oproti klik/klak systémům.

Sporák mi v autech nevadí a autor lže, když tvrdí, že se nedá zvyknout. Schválně jsem to v roce 2012, kdy jsem auto se sporákem kupoval poprvé, zkoušel. Po 3dnech naprosto bez pardonu.
Systém M-B je super...až na to, že musíš přestat jezdit jinými auty. Intuitivnost je velmi návyková a tendence podobně řadit i v ostatních značkách znamená minimálně rychleji zničené stěrače. Sportovní režim není na páce, což je podle mě chyba.
Nej systémy jsou BMW/JLR (s voličem). Cvaknu dopředu nebo dozadu a čudlíkem ovládám brzdu. Intuitivní, jednoduché.
Mnohem horší vše s mechanickou vazbou (většina mainstreamu, ale i Audi), nic moc Ford, kde jde volič moc jednoduše atd...

Autor se zkrátka moc nerozepsal a trochu mi to zavání vyhodnocením nad obrázky... :-! ;-)
Rozbalit vlákno
6
Avatar - Dinar
12. 2. 2017 11:43
Re: Páka je páka
Souhlas, podobně jsem to napsal výše Machýrkovi. :-)
12. 2. 2017 12:15
Re: Páka je páka
V A8 je elektronický. Asi ho zvolili proto, že má výhradně 8HP. Měl by být přímo od ZF. Bohužel imituje klasický volič (sice se vrací do výchozí polohy jako joystick, ale z D do P to jde jedním pohybem přes N a R, jako u mechanického). Nové modely na MLB evo s tou plackou (Q7, A4, A5) mají řešení blíž BMW (P bylo z kulisy eliminováno a začíná se prakticky z prostřední polohy, jako u BMW). Rozdíl je myslím v tom, že u Audi je N se zámkem a u BMW bez zámku. Z P na D jsou to tedy u Audi dvě pozice a u BMW jedna. Podobně na R. U obou jdeš dopředu nadoraz, jen u Audi jdeš z P přes N na R.
Avatar - Dinar
12. 2. 2017 15:58
Re: Páka je páka
Mě přijde, že ty voliče fungují úplně stejně, ze středové pozice (P) jedním klikem vpřed se řadí R (se zmáčk pojistkou), jedním klikem vzad (se zmáčk pojistkou) se řadí D. Neutrál jde zařadit jen když není aktivovaná park brzda nebo zašlápnutá provozní brzda, a samo že jen se zmáčknutou pojistkou, jinak by si řidič mohl nechtíc za jízdy šťouchnutím do voliče vyřadit.

Docela mě zarazilo řešení Volva u verze T8, tam je třeba pro změnu z R na D a naopak kliknout dvakrát, volič nemá pojistku. Je to takové divné.
12. 2. 2017 20:00
Re: Páka je páka
Tahám to z paměti, takže se mohu mýlit. Je možné, že je v Q7 P->D přímo, ale P->R je celkem jistě přes N (první klik je N, druhý je R). Vzpomínám si, že jsem si všiml, jak N problikává, když řadím R. Kulisa by tedy vypadala jako RN(P)D s tím, že P jde zvolit jen tlačítkem. A je možné, že to má BMW stejně (ostatně to vyobrazení je obdobné, P je mezi N a D).

Nechce se mi s tebou hádat, když máš BMW doma, ale jsem si celkem jistý, že N šlo volit bez stisku pojistky. Nevím, jestli za jízdy (nepoužívám to), ale při stání to šlo. A možná ne z P.
Avatar - Dinar
13. 2. 2017 08:23
Re: Páka je páka
Při stání ano, bez pojistky, ale to tam dáš bez pojistky i D nebo R, za jízdy jen s pojistkou, od kolika km/h to tak je, to jsem nezkoumal.
Co se audi týká, zařazení R z P není na dva kliky, je to stejné jako u BMW, stojíš-li na brzdě, jen klikneš dopředu a je tam R. ;-)
13. 2. 2017 10:51
Re: Páka je páka
Q7 po ruce nemám, ale N šlo z P zařadit pohybem dopředu. S brzdou, odjištěným voličem. R byla až druhá pozice (nemůžou být na jedné pozici, že). Já se snad podívám na YT, jestli nenajdu nějaké video. :-)

[odkaz] Ve zhruba 0:50, 1:10 a 1:25. Je tam pěkně vidět, že pro R musíš pohnout voličem dál a že je před ním N (když si to pustíš zpomaleně, tak uvidíš i to probliknutí N po cestě na R). Takhle to bylo v Q7.
12. 2. 2017 06:37
Hmatateľný dôkaz toho, ...
že keď dvaja robia to isté, tak výsledok je vždy iný.
Lenže to je tak, keď tam robí kopa technikov za fúru peňazí, tak si ich musia nejako zaslúžiť.
A tak špekulujú, vymýšľajú, kreujú, ... a nakoniec im tie blbosti tí hore schvália. ;-\
Rozbalit vlákno
2
12. 2. 2017 13:49
Re: Hmatateľný dôkaz toho, ...
Za tímhle bych víc viděl designéry. I když se na výsledném produktu podepíší i inženýři a tam se může lámat chleba, jestli to použitelné je, nebo není.
12. 2. 2017 16:06
Re: Hmatateľný dôkaz toho, ...
Skôr naopak. Vyšpekulujú to technici a dizajnéri to potom nejako oblečú.
P.S. Je však už problém prísť s niečim novým a praktickým. Každý si ten svoj patentovo chráni. ;-)
12. 2. 2017 06:49
Pán Mička, s tým GMC Terrain ste si istý?
Na obrázkoch na nete majú predsa radiacu páku.
Rozbalit vlákno
4
12. 2. 2017 07:20
Re: Pán Mička, s tým GMC Terrain ste si istý?
Má to až model 2018, s kterým pan Mička určitě nejel.
12. 2. 2017 09:09
Re: Pán Mička, s tým GMC Terrain ste si istý?
Máš pravdu. A hneď 2-krát!!: [odkaz]
12. 2. 2017 10:05
Re: Pán Mička, s tým GMC Terrain ste si istý?
Představení je zde [odkaz] Jak řečeno, je to trochu zvláštní, ale nepřipadá mi to nijak blbé. Jde to hlavně ovládat i poslepu.
Avatar - Barrichello
12. 2. 2017 17:19
Re: Pán Mička, s tým GMC Terrain ste si istý?
tlačítka maj všechny Lincolny a v 50-60 letech to měla celá řada amerik, samo tenkrát mechanicky a měla to i GAZ M-13 Čajka
Avatar - woody-alien
12. 2. 2017 09:05
Myslet znamená...houby vědět
Dobře,dobře...voliče jsou různé, jeden intuitivnější, druhý méně, tlačítka, joysticky, páky, kolečko od sporáku, pádla, tlačítka....na něco jste si zvykli a v druhým autě vám to řešení připadá pitomý. Já to beru.

Co ale neberu je "myslel si, že má zařazeno P" a podobně. Nevím o autě, kde by aktuálně zvolený režim nebyl jakýmkoliv způsobem zobrazený pro oči řidiče. Ať už prosvícením přímo u voliče, zobrazením na displeji atd. Jestliže někdo neví nebo si není jistý, nechť si to laskavě zkontroluje než na plný plyn vyrazí dozadu místo dopředu.

Nehodlám se smířit s pozicí blbě vycvičené opice a žhavého favorita na Darwinovu cenu. Byli jsme obdařeni mozkem a máme ho používat.
Rozbalit vlákno
1
12. 2. 2017 09:16
Re: Myslet znamená...houby vědět
Velmi dobře... Ovšem když se kolem sebe podíváš co se děje na cestách, tak si tím obdařením nejsem úplně jistý.