Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejsilnější auta dneška: Rovných 1000 koní a víc jako standard

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (20)
Vývoj za posledních třicet let posunul výkony pohonných jednotek automobilů na často až těžko uvěřitelné hodnoty.


Úvod


V osmdesátých letech stačilo k zařazení mezi nejvýkonnější automobily schválené pro běžný silniční provoz, aby motor vozu disponoval výkonem okolo 294 až 368 kW (od 400 do 500 koní).

V dnešní době se ovšem takovými hodnotami umí pochlubit poměrně slušná řada modelů prémiových značek od dvoudveřových kupé přes čtyřdveřové sedany a kombi až po SUV a často se nemusí nutně jednat o ty nejvýkonnější zástupce své modelové řady.

Výkony supersportů neustále stoupají a pokud chce někdo ohromit svět pak na vrchol své nabídky staví hypersport. Některé značky pak pro jistotu nenabízejí žádný jiný typ vozu a důvody pro to mají nejrůznější, i když nejčastěji jde o to, aby právě jejich stroj byl tím nejvýkonnějším a nejrychlejším na trhu.

Pro zajištění více než dostatečné exkluzivity je dnes ideální, když má vůz výkon 736 kW (1000 k) a víc. Této hodnoty dnes dosahuje řada tuningových firem u svých kreací odvozených od sériových modelů tradičních značek, ale automobil postavený od základu je pro cílovou skupinu přeci jen atraktivnější.

Tomu nakonec odpovídá i poměrně pestrá nabídka malosériových výrobců, z nichž jsme vybrali pětici, zastupující nejvýkonnější vozy současnosti s různými typy pohonných systémů od konvenčního provedení se zážehovým motorem přes hybridy až po elektromobil.

Arash AF10


Arash AF10

Arash Farboud se svou Arash Motor Company Limited hodlá šokovat a jeho nejnovější model AF10 má představovat jeden z nejvýkonnějších vozů, které si dnes lze pořídit.

Základem kupé Arash AF10 je karbonové šasi, které tvoří třináct dílů a doplňuje hliník. Karoserie je vyrobena z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. Celková délka vozu je 4645 mm, šířka 2001 mm, výška 1165 mm a rozvor 2730 mm.

Srdcem vozu je kompresorem přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 6,2 l s výkonem 671 kW (912 k) a točivým momentem 1200 N.m, který doplňuje čtveřice elektromotorů. Ty mají poskytovat kombinovaný výkon 880 kW (1196 k) a točivý momente 1080 kW. Arash tato data jednoduše sčítá a výsledkem je 1551 kW (2107 k) a 2280 N.m.

Zážehový motor spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou a k dispozici má být i automat s pádly pod volantem. Každý z elektromotorů disponuje vlastním dvoustupňovým ústrojím.

K jejich napájení slouží baterie s kapacitou 32 kWh, přirozeně lithium-iontové. V závodním módu se články dobíjejí samy, protože se z oné čtyřky přídavných jednotek stanou generátory.

Arash AF10 na předních devatenácti- a zadních dvacetipalcových kolech s pneumatikami Michelin Pilot Sport 2 má zvládnout zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 3,0 s, z 0 na 200 km/h za méně než 8,0 s a z 0 na 300 km/h za méně než 27,0 s. Maximální rychlost má být přes 323 km/h.

Zájemci za stroj zaplatí 1,1 milionu britských liber (zhruba 38,5 milionu Kč). Verze pro okruhové hrátky s nutnou výbavou (klec, hasicí přístroj) stojí o dalších sto tisíc liber (okolo 3,5 milionu Kč) víc.


Koenigsegg Regera


Koenigsegg Regera

Koenigsegg Regera měl premiéru na loňském autosalonu v Ženevě. Letos byl představen v přepracované podobě a aktuální verzi má od té loňské odlišovat přes 3000 změn. Ty se mají týkat téměř všech částí vozu.

K pohonu tohoto švédského stroje slouží před zadní nápravou uložený a dvojicí turbodmychadel přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 5,0 l, který spolupracuje se třemi elektromotory. Dva z nich jsou přitom umístěný po jednom u každého zadního kola a třetí je pak spojen s klikovou hřídelí osmiválce pro jeho startování, regenerativní brzdění a vektorování točivého momentu. Potřebnou energii pro elektromotory dodávají letošnímu provedení Regery baterie s kapacitou 4,5 kWh.

Celkový výkon celého hybridního pohonného systému má být nyní 1119 kW (1520 k) a maximální hodnota točivého momentu je udávána 2000 N.m.

K nejzajímavějším řešením pohonného systému Regery patří tzv. Koenigsegg Direct Drive (KDD), který představuje jednostupňový převod, nahrazující klasickou převodovku a snižující jí způsobené ztráty výkonu a točivého momentu o 50 %.

Stroj o hmotnosti 1590 kg vystřelí z 0 na 100 km/h za 2,8 s, na dvojnásobek se dostane během 6,6 s a trojnásobek trvá pouze 10,9 s. Akceleraci z 0 na maximum v podobě 399 km/h má trvat kolem 20 s. Pružné zrychlení ze 150 na 250 km/h má být 3,9 s.

K dosažení těchto výkonů pomáhá vedle samotného osmiválce s elektromotory i důkladně propracovaná aerodynamika karoserie z kompozitních materiálů. V jejím případě je zajímavé prodloužení zadních partií oproti dosavadním modelům značky i použití elektrohydraulického zadního křídla, vytvářejícího při rychlosti 250 km/h přítlak až 450 kg.

Koenigsegg již na Regeru eviduje několik objednávek a klienti jistě zaplatili i zálohy, aby jim bylo z čeho auta postavit. Cenu prozradili Švédové již dříve, částka 2,1 milionu eur (přibližně 57 milionu Kč).


Bugatti Chiron


Bugatti Chiron

Nástupce Bugatti Veyron patřil k nejočekávanějším novinkám letošního roku a dorazil se jménem slavného závodníka Louise Chirona. Ten se ve světě proslavil svými úspěchy za volanty vozů značky Bugatti a pro Českou republiku je neméně zajímavý i díky svému přátelství s Eliškou Junkovou a skutečností, že v době kdy již nebyl aktivním závodníkem k nám několikrát zavítal a například v roce 1969 byl startérem Velké ceny Brna.

Bugati Chiron rozvíjí a posouvá původní myšlenku superautomobilu, jímž byl jeho předchůdce, čemuž je podřízen design, provedení interiéru a samozřejmě celé jeho konstrukční řešení. Základem vozu je monokok z kompozitních materiálů, podvozek využívá adaptivní odpružení a rovněž pneumatiky jsou speciálně vyvinuté pro tento vůz.

Dvoumístné kupé je s celkovou délkou 4544 mm o 82 mm delší než Veyron. Vedle samotné délky pak Bugatti uvádí i šířku 2038 mm, výšku 1212 mm a rozvor náprav 2711 mm. S hmotností 1995 kg pak má být o 155 kg těžší než předchůdce.

Pohonnou jednotkou je osmilitrový šestnáctiválec do W, vybavený čtveřicí turbodmychadel, která jej přeplňují ve dvou stupních. Motor o objemu 7993 cm3 disponuje výkonem 1103 kW (1500 k) při 6700 min-1 a točivým momentem 1.600 N.m, dostupným v neuvěřitelném rozsahu otáček od 2000 do 6000 za minutu. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá dle továrních údajů pouhých 2,5 sekundy, zatímco maximální rychlost má být 420 km/h.

Bugatti Chiron, jehož prodej se rozběhne letos na podzim, není pouze jedním z nejvýkonnějších a nejrychlejších automobilů současnosti, ale má být zároveň i tím nejexkluzivnějším, který si mohou dovolit jen ti nejbohatší z bohatých. Tomu má vedle samotného vozu odpovídat i servis, který bude poskytován jeho majitelům, ochotným zaplatit za něj 2,4 milionů euro (zhruba 65 milionů Kč).


Rimac Concept


Rimac Concept One a Concept_S

Chorvatská společnost Rimac Automobili před téměř pěti lety překvapila návštěvníky IAA 2011 svým ambiciózním projektem elektřinou poháněného supersportovního kupé. Stroj pojmenovaný Rimac Concept One tehdy zaujal svým designem a zároveň ohromil jízdními výkony, ale následně se v tichosti vytratil ze scény.

V letošním roce se Rimac Concept One vrátil v sériové podobě, i když celou sérii má tvořit jen osm vozů. Vedle něj pak byl představen Rimac Concept_S, jehož výstavní premiéra se odehrála v Ženevě.

Základem obou vozů značky Rimac je prostorový rám, panely karoserie jsou vyrobeny z hliníku a uhlíkových vláken. K pohonu Concept One i Concept_S jsou použity čtyři nezávislé elektromotory, umístěné v prostoru mezi rameny náprav.

U obou vozů jsou vpředu spolu s dvojicí jednostupňových převodovek použity dva olejem chlazené elektromotory Rimac Automobili D-PM-OC-500, zatímco vzadu jsou dva elektromotory Rimac Automobili D-PM-OC-600, které spolupracují s dvouspojkovými dvoustupňovými převodovkami.

Díky použití čtveřice nezávislých elektromotorů může každé kolo zrychlovat, nebo zpomalovat nezávisle na ostatních. Systém řídicích jednotek ovládajících elektromotory Rimac Automobile nazývá All Wheel Torque Vectoring. Řidič má díky nim k dispozici jízdní režimy Comfort, Control, Track a Drift Mode. V případě Concept_S je tento systém označen Rimac All Wheel Torque Vectoring_S a má za všech okolností zajistit ideální trakci.

Celkový výkon pohonné soustavy Rimac Concept One je 800 kW (1088 k), maximální točivý moment je uváděn 1600 N.m. Pro Rimac Concept_S uvádí společnost výkon 1018 kW (1384 k) a točivý moment 1800 N.m.

Energii elektromotorům poskytují u obou verzí baterie s kapacitou 82 kWh, které mohou být dobíjeny z běžné sítě i za využití rychlonabíječky, ale Rimac Automobili prozatím neuvádí časy dobíjení a ani dojezd vozu na jedno nabití.

Kupé mají shodné vnější rozměry s karoserií dlouhou 4187 mm, širokou 1842 mm a vysokou 1070 mm, ale liší se svou hmotností, kdy pro Concept One má platit 1850 kg a pro Concept_S 1800 kg.

První z dvojice elektromobilů akceleruje z 0 na 100 km/h za 2,6 s, zatímco druhý potřebuje 2,5 s. Zrychlení z 0 na 200 km/h zvládnou za 6,2 s, resp. 5,6 s a z 0 na 300 km/h za 14,2 s a 13,1 s. Maximální rychlost má být až 355 km/h resp. 365 km/h.



Apollo Arrow


Apollo Arrow

Na začátku letošního roku se Apollo Automobil GmbH stalo oficiálním nástupcem malé automobilky Rolanda Gumperta a na autosalonu v Ženevě představilo dvojici vozů, přímo navazujících na jeho produkci.

Apollo N, představený s černobílou karoserií, je omlazený Gumpert, což odhaluje jeho design i technika, zatímco oranžový Arrow je skutečnou novinkou, navazující na předchozí model jen svou konstrukcí, zatímco designem i svými výkony jej překonává.

Apollo Arrow má být podle svých tvůrců jedním z nejvýkonnějších a nejrychlejších automobilů současnosti. Základem vozu je prostorový trubkový rám se střední části pro posádku z uhlíkových vláken. Karoserie s křídlovými dveřmi má vynikat jedinečnými aerodynamickými vlastnostmi.

Vidlicový osmiválec o objemu 3993 cm3 s přeplňováním dvojicí twin-scroll turbodmychadel je naladěn na výkon 736 kW (1000 k) a točivý moment 1000 N.m. Prostřednictvím sedmistupňové sekvenční převodovky CIMA se zdvojenými lamelami a diferenciálu Torsen jsou roztáčena kola zadní nápravy.

Dvoumístné kupé je dlouhé 4890 mm, široké 1992 mm, vysoké 1224 mm a má rozvor náprav 2700 mm. Pohotovostní hmotnost Arrow se má pohybovat pod 1300 kg. Standardem pro tento model jsou 20-palcová kola vpředu a 21-palcová kola vzadu, která jsou obutá do pneumatik Michelin Pilot Sport Cup 2 o rozměrech 265/35 R20 vpředu a 325/30 R21 vzadu.

Apollo Automobil GmbH i v případě Arrow uvádí, že je schopen se pohybovat rychlostí 360 km/h a z 0 na 100 km/h vystřelí za 2,9 s, zatímco z 0 na 200 km/h akceleruje za 8,8 s. Arrow je podle svého výrobce schválen pro běžný silniční provoz a zároveň splňuje standardy FIA, což umožňuje jeho nasazení v různých závodních sériích.


Zobrazit celý článek
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (20)
Avatar - Hammunasakra
15. 3. 2016 00:36
Re: Zase kapitoly?
Kecáš blbosti = konkurence s kvalitnějšíma textama to nemá zapotřebí :-|

Že ty si ovce je tvuj problém - jestli ti to nevadí v Blesku tvoje věc. Tady je to novinka a mě že to sem stejnej majitel zavádí vadí :no: :-!
Avatar - 3_diamanty
14. 3. 2016 21:35
Re: Chiron
chiron nema snad jedinu dynamicku krivku.... voci dynamickemu a ozaj sportovo strihnutemu hurraccanu vyzera chiron ako prepeceny bochnik chleba

tak antidynamicku vizaz ako chiron nema ziadny sportiak... aj mala mx5ka vyzera dynamickejsie

samozrejme moj subjektivny pohlad... nehladaj v tom nic zle ;-) :yes:
14. 3. 2016 17:21
Re: Mám takový pocit,že
OK tak ještě Gumpert.A ty další?Jezdí někde ten balkánský supersport?
Avatar - AUDIRS6
14. 3. 2016 16:10
Re: Mám takový pocit,že
Ak tym teda myslis aj Gumperta, ktoreho Apollo bolo pred Paganim najrychlejsi okruhovy stroj so znackami, tak neviem co ti na to povedat... :*)

btw.: Uz aktualne firma Apollo ( teda byvaly Gumpert ) a jej novy Arrow je pekna ukazka toho, coho su dnes schopne motory Audi. Podla popisu a fotiek je zrejme, ze je to aktualny 4.0 TFSi, s ktorym sa niekto teda velmi slusne pohral - 250 PS a Nm / liter - to si zasluzi :yes:
...o kolko lahsi mohol byt Veyron s tymto motorom...? :-)
Nemozem sa dockat novych motorov biturbo V6 a V8 - navnadilo ma na ne preplnovanie z 4.0 BiTDi v SQ7. A paradoxne ani nie koli E-Laderu, ale koli cielenemu sekvencnemu preplnovaniu systemom 8valcov / prvy ventil = 1.turbo, a 8 valcov / druhy ventil = 2.turbo :yes:
Ak by takyto system pouzili v tychto novych benzinakoch, dovolim si tvrdit, ze E-Lader by tam bol uz fakt skoro zbytocny - mohol by hrat akurat tu "emisnu" ulohu pri najnizsich zatazeniach a v pripade 4 valcoveho rezimu pri V8.
V tomto vidim fakt naskok vdaka technike ! Ale neidem predbiehat... :-)
14. 3. 2016 15:54
Mám takový pocit,že
kromě Koeniga a Bugatti jsou to všechno supersporty leda tak na papíru,hlavně ten balkánský. >:D