2.11. 2014 Jakub Sochor

10 největších designových revolucí

10 největších designových revolucí

Co je ukryto pod povrchem všedních a osvědčených vozidel? Neklid, drama a neúnavné novátorství vizionářů, jejichž potenciál bývá doceněn až s odstupem času.

Úvod – Vztah mezi vizí a následnou realitou

Takřka denně se setkáváme s automobily, jejichž karoserie se nám vryly do paměti. Osvojili jsme si jejich pravidelné a lidskému oku srozumitelné tvary, které utvářejí prostor, v němž žijeme. Dokonce jsme si k nim vypěstovali takový vztah, že málokdo z nás vnímá automobil jako řadový technický produkt z oblasti spotřebního zboží. Ne vždy si ale uvědomujeme, že i za všedními a plně etablovanými karoseriemi – jejich tvary, rysy a objemy – se ukrývá dlouhý, pracný a leckdy úmorný vývoj, na jehož počátku figuruje pokrokový, zpravidla revoluční návrh. Tento návrh, jakkoli jej dnes můžeme vnímat jako klasický, či historický, byl v době svého uvedení progresivní a smělý. Narážel na odpor z řad tradicionalistů, kteří byli vůči jeho novátorství nedoslýchaví a nedokázali vytušit jeho předpoklady.

Pokud bychom se však nezaměřili úzce na sériové automobily, ocitli bychom se ve sféře nepřeberných možností, tvořených právě revolučními a vpravdě avantgardními vizemi, jež nekompromisně zavrhly kompozičně klasické karoserie a pohlédly na automobil moderní optikou. Takovou, která není obtěžkána omezeními v kreativitě a materiálech, jež diktuje sériová výroba a její ekonomové. Oblast koncepčních kreací a futuristických projektů překypuje návrhy, které zasluhují pozornost. Jde zejména o model Dymaxion (1933), který je součástí širšího souboru vizí navržených Buckminsterem Fullerem – tvůrcem, jenž svou tvorbou prokázal skutečný potenciál automobilu jakožto civilizačního fenoménu, majícího vliv na různé oblasti lidské činnosti. Do této skupiny patří také Norman Bel Geddes, autor unikátní vize kapkovitého vozu (1934), jenž publikoval své průkopnické myšlenky v inspirativní knize Horizons, vydané v roce 1932.

Tříkolový automobil Dymaxion s úhledně zaoblenou kapkovitou karoserií však není jediný experiment tohoto druhu. Vrátíme-li se do roku 1914, můžeme se setkat s futuristickým třídveřovým strojem s označením A.L.F.A 40-60 HP Aerodinamica prototype, který je jedinečnou syntézou moderny a klasických prvků, jež v tomto případě zastupuje tradiční maska chladiče, která je vsazena do hranaté prohlubně. Neprávem opomíjený je rovněž Schlörwagen, dílo konstruktéra Karla Schlöra, který po sérii pokusných návrhů zkonstruoval proudnicový vůz – postavený na základech vozidla Mercedes-Benz 170H – s koeficientem odporu vzduchu 0,186, jehož první verze byla představena již v roce 1936.

Nelze však opomíjet ani vizionáře, kteří usilovali o návrat k ryzí podstatě automobilu – tedy samohybu, jehož primární účel spočívá v mobilitě. Tyto představy převedl do reality Jean-Pierre Ponthieu, autor dopravního prostředku s názvem Automodule, spočívajícího v karoserii ve formě koule, pohybující se na čtyřech samostatných a zvlášť řiditelných kolech. Vozidlo nebývale futuristického pojetí bylo založeno na kulaté karosářské formě a vyznačovalo se neobyčejnou obratností – včetně možnosti náklonů karoserie pro zdolávání zvlášť obtížných překážek na vozovce.

Vraťme se však do oblasti produkčních vozidel, kde se – kromě jiného – pozastavíme v době, kdy byl na vrcholu sil proud designu s názvem streamline, který postupně ovlivnil estetické a koncepční ztvárnění různorodých návrhů, od domácích spotřebičů přes automobily až po architekturu. Osvětlíme některá díla tvůrců, kteří patřili mezi vizionáře v pravém slova smyslu – šlo o designéry, jež pohotově reagovali na dobové estetické proměny a své tvůrčí poznatky tavili do podoby strhujících vizí, které nezřídka opouštěly rámec automobilu a zasahovaly do oblasti futurologie.

1/11 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

 
 

Přidat názorDiskuse: 10 největších designových revolucí







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát gól z každé situace

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát…

V kvalifikačním cyklu byl jeho velkou oporou a sázet na něj bude chtít i na EURO v Polsku. Bez nejlepšího…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…