2.11. 2014 Jakub Sochor

10 největších designových revolucí

10 největších designových revolucí

Co je ukryto pod povrchem všedních a osvědčených vozidel? Neklid, drama a neúnavné novátorství vizionářů, jejichž potenciál bývá doceněn až s odstupem času.

Úvod – Vztah mezi vizí a následnou realitou

Takřka denně se setkáváme s automobily, jejichž karoserie se nám vryly do paměti. Osvojili jsme si jejich pravidelné a lidskému oku srozumitelné tvary, které utvářejí prostor, v němž žijeme. Dokonce jsme si k nim vypěstovali takový vztah, že málokdo z nás vnímá automobil jako řadový technický produkt z oblasti spotřebního zboží. Ne vždy si ale uvědomujeme, že i za všedními a plně etablovanými karoseriemi – jejich tvary, rysy a objemy – se ukrývá dlouhý, pracný a leckdy úmorný vývoj, na jehož počátku figuruje pokrokový, zpravidla revoluční návrh. Tento návrh, jakkoli jej dnes můžeme vnímat jako klasický, či historický, byl v době svého uvedení progresivní a smělý. Narážel na odpor z řad tradicionalistů, kteří byli vůči jeho novátorství nedoslýchaví a nedokázali vytušit jeho předpoklady.

Pokud bychom se však nezaměřili úzce na sériové automobily, ocitli bychom se ve sféře nepřeberných možností, tvořených právě revolučními a vpravdě avantgardními vizemi, jež nekompromisně zavrhly kompozičně klasické karoserie a pohlédly na automobil moderní optikou. Takovou, která není obtěžkána omezeními v kreativitě a materiálech, jež diktuje sériová výroba a její ekonomové. Oblast koncepčních kreací a futuristických projektů překypuje návrhy, které zasluhují pozornost. Jde zejména o model Dymaxion (1933), který je součástí širšího souboru vizí navržených Buckminsterem Fullerem – tvůrcem, jenž svou tvorbou prokázal skutečný potenciál automobilu jakožto civilizačního fenoménu, majícího vliv na různé oblasti lidské činnosti. Do této skupiny patří také Norman Bel Geddes, autor unikátní vize kapkovitého vozu (1934), jenž publikoval své průkopnické myšlenky v inspirativní knize Horizons, vydané v roce 1932.

Tříkolový automobil Dymaxion s úhledně zaoblenou kapkovitou karoserií však není jediný experiment tohoto druhu. Vrátíme-li se do roku 1914, můžeme se setkat s futuristickým třídveřovým strojem s označením A.L.F.A 40-60 HP Aerodinamica prototype, který je jedinečnou syntézou moderny a klasických prvků, jež v tomto případě zastupuje tradiční maska chladiče, která je vsazena do hranaté prohlubně. Neprávem opomíjený je rovněž Schlörwagen, dílo konstruktéra Karla Schlöra, který po sérii pokusných návrhů zkonstruoval proudnicový vůz – postavený na základech vozidla Mercedes-Benz 170H – s koeficientem odporu vzduchu 0,186, jehož první verze byla představena již v roce 1936.

Nelze však opomíjet ani vizionáře, kteří usilovali o návrat k ryzí podstatě automobilu – tedy samohybu, jehož primární účel spočívá v mobilitě. Tyto představy převedl do reality Jean-Pierre Ponthieu, autor dopravního prostředku s názvem Automodule, spočívajícího v karoserii ve formě koule, pohybující se na čtyřech samostatných a zvlášť řiditelných kolech. Vozidlo nebývale futuristického pojetí bylo založeno na kulaté karosářské formě a vyznačovalo se neobyčejnou obratností – včetně možnosti náklonů karoserie pro zdolávání zvlášť obtížných překážek na vozovce.

Vraťme se však do oblasti produkčních vozidel, kde se – kromě jiného – pozastavíme v době, kdy byl na vrcholu sil proud designu s názvem streamline, který postupně ovlivnil estetické a koncepční ztvárnění různorodých návrhů, od domácích spotřebičů přes automobily až po architekturu. Osvětlíme některá díla tvůrců, kteří patřili mezi vizionáře v pravém slova smyslu – šlo o designéry, jež pohotově reagovali na dobové estetické proměny a své tvůrčí poznatky tavili do podoby strhujících vizí, které nezřídka opouštěly rámec automobilu a zasahovaly do oblasti futurologie.

1/11 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
 

Přidat názorDiskuse: 10 největších designových revolucí







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…