10 největších novinek roku 2014
Během uplynulého roku 2014 výrobci představili množství nových automobilů. Z nepřeberného množství premiér jsme vybrali 10 aut, které jsou podle našeho názoru ty největší novinky.
Při výběru našeho top ten jsme se zaměřili na to, co daný automobil přináší nového a nakolik byl očekáván zákazníky nebo fanoušky dané značky. Vybírali jsme z těch aut, které byly letos představeny, některé z vozů se tak mohou dostat do prodeje až v roce 2015.
10. Audi Q7
Na druhou generaci Audi Q7 jsme čekali delší dobu, původně měla debutovat dříve, loni ale vyšlo najevo, že vedení značky nechalo vůz přepracovat kvůli svému okázalému vzhledu. Výsledek je nakonec vcelku konzervativní, Q7 designově navazuje na předchůdce, křivky jsou však hranatější než dříve.
Nová Q7 proti minulé generaci zhubla až 325 kilogramů, a to především díky nové lehčí platformě – karoserie je tvořena ze 41 % hliníkem. Specialitou bude verze Q7 e-tron quatto, tento plug-in hybrid používá neobvyklou kombinaci vznětového šestiválce 3.0 TDI s elektromotorem.
audi bmw ford skoda toyota vw volvo fabia passat novemodely
9. Ford Mondeo
Na americkém trhu se nový Ford Mondeo prodává ve formě modelu Fusion už dva roky, na evropských trzích jsme se ale automobilu dočkali až letos. Svými tvary nové Mondeo nadále patří mezi nejsportovněji laděné automobily střední třídy, v redakčním testu jsme ale zjistili, že naladění podvozku je více než dříve spíše komfortní než sportovní.
Kabina Mondea je sice prostorná, použité plasty ale naznačí americký původ auta. Podobně jako konkurenční VW Passat bude chtít i Ford více bojovat se zástupci luxusních značek, z toho důvodu bude od příštího roku nabízen i ve vrcholné variantě Vignale.
audi bmw ford skoda toyota vw volvo fabia passat novemodely
8. Volvo XC90
Na druhou generaci Volva XC90 jsme se načekali opravdu dlouho, vždyť první generace tohoto SUV se začala vyrábět již v roce 2002. S uvedením nového XC90 si Volvo dávalo na čas, automobil ale pojalo ve velkém stylu – velkolepá ostatně byla ostatně i jeho výstavní premiéra v Paříži.
XC90 je prvním zástupcem značky s novým designem a prvním modelem s novou platformou SPA. Nabídka agregátů již čítá jen čtyřválce, vrcholem je plug-in hybrid T8 s 299 kW a 640 N.m. Automobil zůstává nadále praktickým, až sedmimístným SUV, zaměřeno je ale luxusněji než předchůdce.
audi bmw ford skoda toyota vw volvo fabia passat novemodely
7. Nissan Pulsar
Nissan kdysi oznámil, že segment nižší střední třídy není pro něj v Evropě dostatečně perspektivní a místo tradičního hatchbacku nabídl v roce 2007 velice úspěšný crossover Qashqai. Letos se ale Nissan do revíru Golfu nebo Méganu vrátil, když nabídl model nazvaný Pulsar.
Pulsar je hatchbackem s vyšší stavbou karoserie, díky které disponuje opravdu obří kabinou. Konzervativně laděný automobil chce konkurovat spíše levnějším hatchbackům, nechce však nabízet co nejnižší cenu, ale spíše atraktivní poměr ceny a výkonu. Technickým základem Pulsaru je platforma CMF, kterou v budoucnu použije nová generace Renaultu Mégane.
audi bmw ford skoda toyota vw volvo fabia passat novemodely
6. Citroën C4 Cactus
Citroën se na konci čtyřicátých let proslavil jednoduchým modelem 2CV, který vydržel ve výrobě až do roku 1990. Letos se francouzský výrobce pokusil na slavnou kachnu navázat, když představil crossover C4 Cactus.
C4 Cactus je na první pohled rozpoznatelný díky atypickému futuristickému designu. Novátorským detailem jsou prvky Airbump, což jsou polyuretanové polštáře chránící karoserii na citlivých místech, kde by mohlo dojít k jejímu poškození. Kabina je pojata velice minimalisticky, už v základním provedení se ovládání funkcí auta sdružuje na sedmipalcovém dotykovém displeji.
audi bmw ford skoda toyota vw volvo fabia passat novemodely
5. Renault Twingo
První Renault Twingo v roce 1992 způsobil poprask, automobil dokázal zaujmout vzhledem nebo skvělým využitím vnitřního prostoru. Právě na něj chce navázat třetí generace Twinga, která jistý poprask způsobila již při své premiéře – auto se totiž proti předchůdcům výrazně proměnilo.
Nové Twingo se stalo zadokolkou, díky sdílení platformy s modelem Smart Forfour auto používá vzadu uložený motor pohánějící zadní kola. Na rozdíl od třídveřových předchůdců je pak novinka výhradně pětidveřových hatchbackem.
audi bmw ford skoda toyota vw volvo fabia passat novemodely
4. BMW 2 Active Tourer
BMW 2 Active Tourer pravověrné fanoušky mnichovské značky příliš nepotěšilo. Nejenže je prvním MPV značky, které se podle jejich názoru k charakteru výrobce nehodí, ale je i první předokolkou z Mnichova.
Někteří fanoušci navíc nemohou přijmout ještě jeden primát Active Toureru – auto je totiž nabízeno i s tříválcovými motory. To je ale směr, kterým se BMW vydá i v následujících letech. Active Tourer je totiž prvním zástupcem celé škály modelů s platformou s poháněnými předními koly, které budou rovněž dostupné s tříválcem. Tento motor ostatně dostala již řada 2 Coupé.
audi bmw ford skoda toyota vw volvo fabia passat novemodely
3. Toyota Mirai
Vodík je podle mnohých výrobců palivem budoucnosti. Myslí si to i Toyota, která letos představila model Mirai poháněný vodíkovými palivovými články. Vedle moderního pohonu tento 4,9 metru dlouhý sedan se chlubí opravdu futuristickým designem, který nebude každému po chuti.
Do prodeje se Toyota Mirai dostane v průběhu roku 2015, vybrané evropské trhy se jí dočkají během léta. Zákazníci se mohou těšit na výkon 113 kW a točivý moment 335 N.m, na jedno načerpání auto zvládne ujet asi 482 kilometrů. Toyota si je vědoma, že pro zvýšení prodejů bude nutné rozšířit infrastrukturu vodíkových stanic, a tak chce automobilka pracovat na jejím budování.
audi bmw ford skoda toyota vw volvo fabia passat novemodely
2. Volkswagen Passat
Volkswagen Passat patří celoevropsky mezi nejvíce rozšířené služební vozy, v letošním roce se dočkal již své osmé generace. Automobil se svým pojetím přiblížil vozům německých luxusních značek, které jsou pro něj prodejně největšími konkurenty.
Základem Passatu B8 je modulární platforma MQB, díky které je vůz až o 85 kilogramů lehčí než předchůdce. Ve srovnání se sedmou generací je nový sedan o dva milimetry kratší, díky prodloužení rozvoru o 79 mm se ale zvětšil vnitřní prostor. Passat B8 přijíždí s mnohými novinkami, které dosud nenabízel. Jmenujme digitální přístrojový štít, head-up displej, plně diodové osvětlení nebo asistent pro couvání s přívěsem.
audi bmw ford skoda toyota vw volvo fabia passat novemodely
1. Škoda Fabia
Existovalo v českém prostředí jiné nové auto, o které by byl v roce 2014 větší zájem než o Škodu Fabia třetí generace? Čtenost článků o této novince naznačuje, že nikoliv. Automobil je širší a nižší než předchůdce, díky čemuž je spolu s ostrými hranami dynamičtější. Mezi novinkami jsou vedle širokých možností individualizace vzhledu auta také nová praktická řešení Simply Clever nebo třeba funkce MirrorLink umožňující zobrazit data chytrého telefonu na obrazovce multimediálního systému auta.
Před příchodem Fabie III nás Škoda napínala, když informace o autě uvolňovala postupně, po detailech. Nakonec jsme se prezentace vozu dočkali 19. srpna poté, co týden předtím automobilka zveřejňovala jednotlivé části designu tohoto hatchbacku. Oficiální výstavní premiéra Fabie III proběhla na pařížském autosalonu, krátce před ním byla odhalena i praktičtější varianta kombi. V listopadu pak byla představena závodní verze Fabia R5.
audi bmw ford skoda toyota vw volvo fabia passat novemodely
Výběr 10 největších novinek roku 2014 je čistě subjektivní záležitost, určitě by bylo možné do top ten vybrat i jiné automobily. Pokud máte dojem, že jsme na nějakou důležitou novinku zapomněli, neváhejte nám sdělit svůj názor v diskuzi.