Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: 10 nejzajímavějších konceptů studia Italdesign

Giorgetto Giugiaro míří do důchodu. Ve světě automobilového designu však za sebou zanechal výraznou stopu.
Zpět na článek
9. 7. 2015 19:05
10. 7. 2015 17:13
10. 7. 2015 18:55
10. 7. 2015 20:02
10. 7. 2015 10:40
9. 7. 2015 19:05
Škoda, ...
... že na Alfu Romeo Iguana, postavené na podvozku mé oblíbené AR 33 Stradale, zbyla jen drobná zmínka v textu.

Pamětníci jí mohli vidět živě v Praze již v roce 1970 na výstavě Člověk a automobil.

Působila v těch letech u nás jako zjevení z kosmu. [odkaz] [odkaz] [odkaz]
Rozbalit vlákno
7
Avatar - Pekelná Micinka
10. 7. 2015 15:50
Re: Škoda, ...
Tohle sem snad ani komouš nemohl pustit.:-O Dva roky po vpádu maringotek... Možná proto je v tom týdeníku jen krátce a preventivně na výstavě i nová sanitka.
10. 7. 2015 17:13
Re: Škoda, ...
Ano. Krátce, moc krátce.

Ještě asi dozvuky uvolnění po "jaru". Výstava byla v létě 1970. Pak to ale popadl Gusta do rukou pořádně, pokračující normalizace a úplnej šmitec byl asi tak koncem roku 1970 a Poučení z krizového vývoje.

Doufám, že jsi si všiml, jak si kluci z výzkumáku v Brně poradili s designem palubní desky elektromobilu ema. Zejména joystick "dopředu a zpátky" byl super. Takovej nemá BMW ani Tesla dodneška. :-) [odkaz]
Avatar - Pekelná Micinka
10. 7. 2015 17:46
Re: Škoda, ...
Přiznám se, že nevšiml. O Emě byl jeden díl dokumentu Zašlapané projekty (ČT). Pokud si neviděl [odkaz] A když už je v článku zmínka o Škodě 720 [odkaz]
10. 7. 2015 18:55
Re: Škoda, ...
Hezký dokument, dík, neviděl jsem. :yes:

Vnější design v kontextu doby zcela ok (až pak vzniklo Twingo), detaily, bohužel, (kliky z Wartburga, joystick z míchačky......) ukazovaly na velké potíže s vlastní realizací a nebýt obrovského nadšení, nevznikl by snad ani tento zcela funkční prototyp.

(A tu Škodu jsem viděl.)
Avatar - Pekelná Micinka
10. 7. 2015 19:33
Re: Škoda, ...
Mně se líbí a myslím, že trochu vypadá jako malý zdrclý Espace, což mě přivádí na myšlenku, že by tak býval mohl vypadat nástupce či facelift 1203ky. Detaily bych neřešil, byl to prototyp a i kdyby se používali při sériové výrobě, uživatelům by to v kontextu doby asi příliš nevadilo, nebo by se použily detaily z něčeho jiného, co už se taky vyrábělo. Škody je taky škoda. Možná, že odpověď na to, jak se tehdy povedlo sem na výstavu dostat tu Alfu, byla právě tehdejší spolupráce a zakázka pro Italdesign.
10. 7. 2015 20:02
Re: Škoda, ...
Jj. To se mi nespojilo, ale asi to tak bylo, dává to smysl. I Giugiaro měl zájem se zde co nejlépe prezentovat.
Avatar - Pekelná Micinka
11. 7. 2015 01:14
Re: Škoda, ...
:yes: Mně taky ne, až nějak když jsem koukal na ten pořad
9. 7. 2015 21:01
Boomerang a par poznamek
Boomerang je pro me v tomhle vyberu numero uno.
Jak je mozne, ze italsti mistri jsou ted bez prace a studia jdou ke dnu?!

A ted k clanku:
U Bizzarini mate kus textu z Capsuly, stane se...
A mohli byste davat cely text + fotky k jednomu vozu mezi dve podtrzitka?
Takhle to vypada divne - ctu text, pak cervena lajna, takze ocekavam dalsi auto, ale ne - to je jen fotogaleri k tomu hornimu textu... Rozumime si? :-)
Rozbalit vlákno
5
Avatar - Kobler
10. 7. 2015 00:28
Re: Boomerang a par poznamek
Apropo těch červených lajn absolutní souhlas.
Vlastně i k tomu Boomerangu >:D
Avatar - Pekelná Micinka
10. 7. 2015 01:07
Re: Boomerang a par poznamek
Těch důvodů může být víc, ale stačí se podívat, jaké modely studia vytvářeli od poloviny osmdesátých let. Podle mě to má co dočinění i s nástupem a rychlým vývojem CAD (potažmo CAM) systémů. Relativně malá studia to nemohla ufinancovat. Design se stal více komplexní a toto slovo nabývalo na významu, jak jej chápe anglický jazyk. Hodně změnila snaha o vyšší bezpečnost, to designérům hodně svazovalo ruce. Ropná krize pak určitě nepomohla. Tím jak studia dostávala méně zakázek, nedostávaly se finance na nové technologie, mladé talenty si odchytávaly přímo automobilky...
10. 7. 2015 05:34
Re: Boomerang a par poznamek
Jojo, hezky je to videt na Alfe 156, ktera mi pripada, ze ji daSilva kreslil od ruky, no 159 uz je jasne dilo pocitace, proto se mi proste nelibi... Designer by mel byt tim hlavnim panem, od aplikace technologii jsou pak inzenyri, no dneska je problem hlavne v tom, ze se zmenil subdodavatelsky system. Zatimco drive vyvijeli dodavatele komponenty na zakazku a museli tak automobilkam vyhovet, dnes dodavatele vyvijeji technologie a vyrobci je proste musi aplikovat tak, jak jsou, a jejich manevrovaci prostor je tak velmi zuzeny... Mohou si za to sami.
Avatar - Pekelná Micinka
10. 7. 2015 15:37
Re: Boomerang a par poznamek
Myslím, že obě Alfy už byly dělány s přispěním počítače a prvotní ideu načrtl designer na kus papíru. Zároveň se mi nezdá, že byly tak rozdílné, že by se ti 159 vůbec nelíbila. Třeba přední světla byla, a to je jen domněka, inspirována Alfou SZ. Pokud se ti nelíbí 159, tipoval bych, že ani Brera.

Pokud jde o tvar a vzhled karoserie, největší tlak bude ze stran bezpečnostních norem, a přeneseně emisním limitům (aerodynamika - spotřeba). Některé tvary prostě mají vyšší odpor vzduchu a mohou být potencionálně nebezpečné chodcům. Mně se to také nelíbí, ale je to tak. Pokud jde o technologie, nevidím v tom problém, nic tak specifického, že by kvůli tomu muselo auto vypadat nějak jinak snad není. Velikost komponent se spíš snižuje, motory jsou také menší, elektronika je tak nějak po celém autě. Vyfouknutý airbag nic nezabere. Oprvdu, to co nejvíc změnilo vzhled aut je aerodynamika a bezpečnost, zejména chodců.

Například, myslím, že to byl Ian Callum, který říkal, že a teď nevím, jestli to bylo na konto XK(8) nebo XJ220, že ačkoli se od pohledu zdá, že ty tvary jsou velmi aerodynamické, že to tak není. Nebylo to snad ani k Cx, ale k určitým aspektům chování se obtékajícího vzduchu.
11. 7. 2015 06:25
Re: Boomerang a par poznamek
Hezkej text :yes:

Mas pravdu, Brera se mi nelibi, respektive ne to, co slo do vyroby, koncept se mi naopak libil velmi. Nicmene u Brery slo spise (u mne hlavne) o kola - tu ven vypoukle sedmnactky jsou doslova odporne, baculate auto musi mit stredy kol "utopene" a limce vytazene ven, navic u tak velkeho vozu to chtelo minimalne 18", radeji pak 19"... K te 159 - ona se mi libi samostatne, no nelibi se mi jako nastupce 156, snad mi rozumis :-)
Avatar - matii
10. 7. 2015 10:40
Bizzarrini Manta
:yes: :yes: :yes: Naprostá nádhera :yes: :yes: :yes:

Tohle auto bych chtěl. I v té zelené barvě. Sice ty boční lišty jsou trochu krutý, ale jinak nefalšovaná nádhera. Jet s tím po městě, ohlédne se 99,9% lidí.
Rozbalit vlákno
0