Střední třída bývá mnohými vnímána jako segment výhradně klasicky stavěných vozidel. Můžeme však na ni nahlížet také jako na ohnisko průlomových nápadů a revolučních karoserií.
Laguna II :Tohle auto přineslo ve své době revoluční dizajn, techniku a vymoženosti do střední třídy od luxusnějších aut. Bohužel to nefungovalo uplně dobře:D Když přišla, bylo to pro mne jako auto budoucnosti, ostré hrany, velká kola.
Ford Sierra : V 90.tkách auto snů >:D
A4 I. generace. Dodnes se za hezkým kusem otočím, Tu další generaci nevnímám už jako takovou revoluci
Passat B5 - Stejně revoluční vůz na svou dobu, jako A4 :-)
to co píšeš o Laguně platí o Sieře v záplavě hranatých karoserii auto které bylo úplně jiné. A4 první generace už pro mně nebyla až tak zajímavá to spíš poslední Audi 80 kterou střídala.
jj
LPG [odkaz] jedině topí TDI DÍZL [odkaz] v bažině :-) protože PRÁŠÍCÍ SPALOVACÍ POPELNICE pro pražské ulice aby lidé/děti pražští chcípali rakovinotvotným prachem o to víc [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] a po 10ti letech provozu při odmontování napálenýno DPF filtru ještě víc.
Poděkujme vahlandoj [odkaz] díky !!
a VÍVÁÁÁ LAS TESLAs my podporujeme elektromobily [odkaz] ;-)
Já bych dodal spíš:
Mazda Xedos 6, Mazda 626 HB (se "skrytým" křídlem) - hlavně u Xedosu je tak dokonale čistý design, že to auto působí futuristicky ještě dnes.
Podle mě mýlíš, Xedos 6 bylo hodně malé auto, podle mě menší než 626, spíš to byl takový nesmělý pokus o prémii. Pak byla ještě Xedos 9, ta už ale úplně tu eleganci neměla.
Xedos 6 bolo auto luxusneho segmentu, ale platformu zdielalo s Mazdou 3, takze rozmerovo to bolo mensie ako 626.
Inak suhlas, 626 a Xedos boli vrcholom obleho dizajnu a miesto v top ten by si zasluzili, pretoze ziadne auto pred tym nebolo take oble a zaroven pritazlive a funkcne.
No u laguny to uplně nefungovalo jen ze začátku, po roce nebo dvou většinu elektronických much odstranili. Jinak pro mě je Laguna II snad nejpřelomovější a to v tom že měla spoustu bezpečnostních prvků, parádní design, rád se na ní podívám i ted skoro po 14 letech. S těma sedmnáckama a v takový tý tmavě červený nebo hnědozlatý metalíze to byla bomba. Podobný vztah mám i k laguně III. Celkově má renault povedený tvary aut, od meganu po velsatise. Nechci tu nikomu nic vnucovat, ale je to můj pohled na Renaulty.
Ono od citroenu C5 a C6 taky nemaj chybu stejně jako P407.
Francouzi umí přelomový auta, bohužel ne vždy fungují nové technologie bezchybně.
Souhlasím, já měl celkem bezproblémový kus (2002), ale dnes už prý nejezdí, motor K.O. Taky se rád podívám, já měl modrošedou, a nejvíce se mi líbí tmavě zelená až zelenočerná metalíza, nebo také ta vínová. 17tky sem měl také :-)
Olej se dával po 15ti od 130 000.. .teda aspon do 190 000 kdy jsem ji dal z ruky. Netušim, něco kolem 250? Možná jsem ji ale už koupil stočenou... o tom, co jsem s ní zažil a měnil se rozepisovat nebudu, ale pokud máš zájem, mam ji zde na MACZ docela dobře zdokumentovanou :-)
S Lagunou II problém nemám, ne že by to bylo nějak zvlášť skvělé auto, ale bylo pohodlné, prostorné a pěkné, uvnitř i venku. Facelift to pak podle mého trošku pokazil.
Laguna III už ale ne, tam ten design nefunguje a i zbytek auta mě nějak nepřesvědčil, že to je oproti LII krok správným směrem. A Vel Satis už vůbec ne, to je taková neforemná brambora a další příklad toho, že světla na výšku prostě nefungují. Megane I a II ano, III ne... respektive, Grandtour se dá, ale 5dv je taková unylá.
407 je malá, s velkým předkusem... ale dobře se v ní sedí a dobře se řídí, s V6 HDI to bylo zajímavé. C5 jezdí dost těžkopádně, ale... ale na dlouhé cesty je to zajímavá varianta i dneska, sedačky jsou super a izolace od okolí má něco do sebe.
Třeba Mondeo bylo asi v komplexu lepší, rozhodně lépe jezdilo a asi nemělo tolik dětských nemocí. Laguna ale absenci víceprvku vzadu nedávala moc pocítit...
Osobně bych za Alfu nominoval spíš 156 než 159. Ač je 159 bez diskuzí krásná, opravdu spíš navazuje na 156 (jak je v článku správně uvedeno). 156 byla taky pro značku klíčová svým úspěchem, což se o 159 rozhodně říci nedá.
Já zase naopak souhlasím spíše se 159kou. Je designově dotažená, krásná a čistá, přitom pořád Alfa. Její tvary budou vypadat dobře ještě hodně dlouho na rozdíl od komplikovanější 156ky, která dneska právě díky své nadměrné komplikovanosti vypadá neuvěřitelně staře. Hlavně v interiéru - 159 je esteticky jednoduchá a funkční, orientovaná na řidiče, 156ka má interiér naopak "divný". Vím není to vhodný výraz, ale na mě subjektivně takto působí. V dalším porvnání vypadá 159 především bytelněji, sebejistěji a mnohem elegantněji. Čiší z ní jakýsi punc exkluzivity, který nemá příliš mnoho konkurenčních vozidel. Italové prostě Auto sochají, jako krásnou ženskou. Když se jednou nepochopitelně zkusili zalíbit zákazníkovi Fiatem Stillo, tak to byl propadák. Nikdo nechce italské auto, co vypadá jako německé, ale auto, co vypadá jako italské a přitom je alespoň tak spolehlivé, jako německé. Což ve Fiatu minimálně s designem pochopili u nového Brava. Stejně tak Alfa 159 přišla v době, kdy se od Alfy čekalo především "spolehlivější", ale pořád zábavné svezení. Co 159ku zabilo především byla technika a ne design, měla vyšší spotřebu než konkurence, neřídila se jak se od Alfy čekalo, byla pomalá a těžká, sázka na windows v autech taky nevyšla příliš dobře a obecně se občas říká, že si elektronika v autě žije po svém. Jenomže dneska je tohle vše zapomenuto - dobře pro model, špatně pro značku - málo celkových prodejů. Bazarový zájem o Alfu 159 začíná stoupat, jelikož cena prudce spadla a když si dneska koupíte 159ku, nebo Breru například v té 1750Tbi, budete se o ni starat a vědět, že tohle auto má potenciál za deset - dvacet let dělat parádu a chutě sběratelům, pak budete mít krásný garážový klenot, který dle mě právě 156ku v poptávce přežije. Což je ovšem i takový Alfí osud, jsou prostě krásné a chceme je a milujeme, až když je vše zapomenuto a odpuštěno. Pak totiž nebude již nikdo řešit kolik to žralo, jak rychle jela, jak byla praktická, každý ji bude chtít, prostě pro radost a proto, že je krásná. Passata nikdo nesbírá (nebo se tím nechlubí) a nikdo si jej nekoupí pro radost, to je firemní spotřebák - ten poslouží a jde na recyklaci. To je rozdíl mezi Alfou a zbytkem většiny ostatní produkce konkurence. Jenom by měla začít dělat i auta, která se prodávají, aby ji nezařízli.
Nejsem si jist, zdali si někdy viděl 156 a zdali si někdy něco četl či jel ve 159 ;-)
S částí textu se dá souhlasit, ale zbytek se tváří jako "jedna paní povídala"
No vzhledem k tomu, že žádnou ze zmíněných Alf nevlastním, tak je to "jedna paní/pán povídal/a". Známý má 156ku a přestože se mu velice líbí, tak bohužel pro Alfu pokukuje po něčem praktičtějším. Jel jsem v ní, atmosféru to auto sice má, ale jinak mě se prostě 156ka nelíbí a interiér už vůbec ne. Marchione prohlásil, že Alfa 159 byla přešlap, já bych tohle subjektivně neřekl o žádné i když je to vždy věcí náhledu a diskuse. No a co se týče Alfy 159, tak jiný známý - automechanik se kterým řešíme drobnější závady, kvůli kterým není třeba hned mobilizovat servis, tak vlastnil 159ku (v naftě tuším), chtěl jí, protože chtěl Alfu, protože chtěl Alfu 159, protože je krásná a protože chtěl i trochu té radosti z řízení. Mě se velice líbila, sedělo se v ní skvěle, za volantem je to úplně jiný pocit, jako ve sportovně laděném autě. Ale nakonec ji vyměnil za mazdu 6. Přestože neřešil údržbu, jelikož si jako fanda a člověk z oboru udělal spousty věcí sám, tak se prostě jednou projel v 6ce a 159 šla z domu. Mě osobně se 159 líbí více - mnohem, ale uznávám, že mi šestka taky připadala, jako zábavnější svezení. A se spotřebou a spolehlivostí je to prý docela jiná písnička. Takže ano dva páni povídali, ale z praxe. A dočíst se kdekoli na netu, že Alfa 159 prostě papá trochu víc než konkurence není na dlouhé hledání. Alfa 159 je prostě krásná, ale chce to trochu času, než člověk přirozeně odpustí, že není dokonalá. Ono nakonec žádné auto není nesmrtelně spolehlivé a dokonalé, rozdíl dělají služby, jejich kvalita a jejich ceny.
...prde|e s tymto trapnym strankovanim po dvoch odstavcoch! To fakt musite sami seba degradovat az na takuto uroven?
Nemal som na vasom webe zapnute filtrovanie reklamy, ale ked vy robite toto, tak som ho zapol, a povypinal vsetky tie somariny. Ani by som neveril, ze moze jedna web-stranka byt zrazu taka prehladna, ked sa z nej vyhadze vsetok ten balast. Chceli ste to, fajn, tak to mate...
Zkus si stahnout jednu takovou chytrou aplikaci (pokud stale nepouzivas IE) a mozna pochopis o cem _Teddy_ mluvi :-) tady nejde o internet ani o mys tady jde o zhovadily strankovani, ktery se nejdriv objevilo na konkurencnich serverech a ted ho bohuzel prevzali, k nevoli ctenaru, i tady. A ono kdyz se na tebe vyvali tamhle Clavin tuhle Auto ESA a ja nevim co jeste tak normalniho cloveka to pri 11. otevreni hodne stve...
Ford Sierra 1982 [odkaz]
Mazda Xedos 6 [odkaz]
Mitsubishi Galant 1996 [odkaz]
BMW 3 e46 [odkaz]
VW Passat B5.5 [odkaz]
Subaru Legacy 2003 [odkaz]
Lexus IS 2005 [odkaz]
Alfa Romeo 159 [odkaz]
Ford Mondeo 2007 [odkaz]
Mazda 6 2013 [odkaz]
Neberte to odomňa ako nejaké profesionálne hodnotenie, sú to čisto autá, ktoré ma vzhľadom na svoj vek zaujali a sú pre mňa originálne, nadčasové či inak dizajnovo atraktívne.
já si pamatuju, jak jsem byl úplně hotovej v když jsem byl malej, jak začali dávat poprvé Kobru 11 a tehdy jsem si přál, abych si jako první auto mohl koupit nějakou novou základní výbavu E36 nebo W202 mercedes. to byly prostě auta, ze kterých jsem slintal.
Pak jsem chodil ze školy domů, kolem místního úřadu, kde koupili jakožto referentské auto Škoda Octavia LX v 1,6 55 kw, červená s tou černou lištou, na 14" kolech a já jí strašně chtěl, mě se tak strašně líbila, i když to byl holý základ....a jak já doma rodiče nenáviděl, když koupili o půl roku později, stříbrnou SLX TDI 66 kw v plné výbavě se střešním oknem na 15" elektronech, já byl nešťastnej, že není červná v základu >:D >:D ale tu octavii jsem si o 10 let později splnil, ne sice základní výbavu, ale GLXi, 74 kw, tmavou metalízu....
to byly časy....
Kua už jsem se lekl, že jsem "tak trochu jinej" . Já teda jsem docela rád, že jsem tak starej a že už nechodím ze školy domů ;-) .... ZDŠ jsem navštěvoval v roce 1975-1983 a to moc co okukovat ještě nebylo staříci >:D
Souhlas. Legacy 2003 je jedno z mála Subaru s dokonalým designem, dokonce bezrámovými okny, další generace je až ostudně šeredná. Zamračený Galant, taky bomba. No a nadčasový Xedos 6 už jsem zmínil. Pro mě rozhodně nejhezčí sedan Mazda všech dob. Alfa Romeo se mi líbí i původní 166, to je krásný kočár. Nezapoměl bych ani na hodně zajímavé, ale ne moc oblíbené Scorpio [odkaz]
166 je krasna, ale o tridu vise. Scorpio je tam take, ale je nesmirne osklive a navic to pry nebylo kdovijake auto. Zajimave je urcite a mne se snad docela i libi, ale obecne je povazovano za osklivy kram.
Nejhezčí Alfa ale byla 164... a byla revoluční - poprvé předokolka!
A poslední pohodlné auto... a se správným motorem i nesmrtelné.
Vím to - mám dvě!
Vlastně tři.. ale tu jednu už nevzkřísím... :-(
Autor sa zrejme snažil z každej značky vybrať len jedného zástupcu, ale pri 10-ke je to stále ťažká úloha. Laguna mi tiež napadla, ale R16 bola kľúčová, i keď vtedy sa asi považovala za vyššiu triedu. Audi A4 druhej generácie by som tam nedával. Po dizajnovej stránke to bola "len" zmenšená A6-ka, ktorá prišla v 97. Vymeniť Alfu 159 za 156, s tým by som tiež súhlasil. Ešte také NSU R0 80, Vectra B, prípadne veľmi pekne strihnutá Bertoneho Xantia.
Souhlas, Xantia je hodně dobré auto a to nejen designem. Jak se jen jmenovala ta verze co se automaticky nakláněla v zatáčkách na druhou stranu a tak pořád jela defakto rovně? Osobně mě udivuje, že v době velké obliby SUV nikdo nepřišel se stavitelným podvozkem, třeba i nějak jednodušeji, třeba servy ovládanými šrouby nebo co já vím. Na to by rozhodně zákazníci slyšeli - ve městě a před supermarketem by se mohli "povyšovat" před sockami v obyč autech a na dálnici zase letět těsně při zemi nadzvukovou rychlostí jako F1 :-)
Dost by mě zajímalo co je na Volvu S60 zajímavé? Nic přelomového nenabídlo, je to jen zmenšená S80 s mizerným vnitřní prostorem. Je tu na výběr dost jiných zajímavějších aut, např Ford Sierra nebo Mazda Xedos 6 ;-)
Ja by som len dodal že počin v podobe vzniku 406 bol ako reakcia na úspech Renaultu Laguny 1.gen. !!! takže pred 406 sem určite mala byť zaradená Laguna !!!
Pánové, STYĎTE SE! dÍky tomuto kolaborantsko-prasáckému uspořádání nečtu. To je problém mít článek v jedné obrazovce a jen odrolovávat ??? Ne-ne-ne, na každé auto se musí dál a dál klikat. Aby se popojelo zas jen o jedno, které čtenáře třeba nezajímá. Pak jsem uprostřed, nevím co bude, mám jet dál? Nechce se mi. Zapomínám co bylo - aneb jak prznit internet. Místo aby čtenář měl možnost číst rovnou to které chce. Jen aby se uměle NAHONIL POČET KLIKŮ co? !!! Stejně jako zavedla konkurence (proto jsem ji opustil) stejně jako v březnu zkazili lide.cz apod. S tím běžte ale pořádně z vysoka do prd*ele !!! Takové rozčilení při neděli brrr :-(((
Rozumím tomu, že je zajímá sledovanost a podle hesla všichni podvádějí všechny, ji chtějí navýšit. Jenže tento systém je abnormálně "not user friendly". Na TGP stránkách už proto před mnoha lety vymyslely ty thumbs, tedy náhledy, prolétneš, shlédneš a otevřeš si co tě zaujme. Stejně jsem to dělával s testy. Proletěl jsem text, vycpávačku kde na 3 odstavce popisují design co všichni stejně vidíme jsem přeskočil a šel jsem na jízdní vlastnosti. Ne, tady klikáš jak cvičená opice na automatu. Nehledě k tomu, že to byl jeden z hlavních důvodů proč jsem si nedávno nekoupil (z druhé ruky) BMW e65. Byť se mi dost líbí. Prostě když jsem v sedmém podmenu, tak už nevím co bylo ve třetím a je to nepřehledné, i-drive co měl pomoct, to zabil. Nechápu proč sledovanost neměří tím, kolik lidí se právě dívá, místo proklikávání. Jak Vlasta Burian - Přednosta stanice. Tit- tit- tit- tůůt-tit-tit-tit ... Ne článek jsem opravdu nečetl, ale díky čtenářům aspoň vím, že tam je asi P406, Sierra a A4 1gen - dík
Článek mi udělal velkou radost, sedany střední třídy má moc rád :-), díky. Jen ten výběr občas pokulhával. Určitě bych tam u BMW 3 dal raději generaci E46, která je podle mého názoru dodnes nejkrásnější bavorák všech dob. Pak mi tam chybí Laguna I. generace, u Peugeotu bych asi raději zvolil 405, u Audi A4 první generace. Za Ford zde jednoznačně chybí revoluční Sierra, pak by to chtělo ještě Vectru A. Ale hlavně, naprosto nechápu, proč nebyla řádně zařazena Alfa 156 (samozřejmě ještě před devastujícím faceliftem). Toto auto je podle mě asi nejkrásnějším sedanem všech dob, který jen těžko někdo překoná ;-):yes::yes::yes: 159 už byla jen její slabý odvar, s příliš dlouhou přídí, těžkopádná, s humpoláckými klikami, podivně vyboulenou zádí, na itala neuvěřitelně strohou přístrojovou deskou atd, atd. Prostě přešlap i po designérské stránce, nemluvě o obezitě a hrozných benzínových motorech se základem u GM... :'-(:no:
Re: Pěkný článek, ale výběr vozů mohl být ještě lepší
Ano, ignorace E46 je alarmující. E21 je sice fajn, ale E46 je tuším stále komerčně nejúspěšnější BMW všech dob (pokud to tak není, tak mě někdo opravte) a především je po všech stranách povedené a celkově veřejností až na výjimky kladně přijímané a chválené, což nebývá vždy v rovnováze, aby auto bylo dobře prodávané a oblíbené. Za mě je to legenda, auto, jenž už nikdy nebude vyrobeno a ani se tomu nic nepřiblíží, což ale lze konstatovat o většině těchto klasiků z této doby.
Preference 159 nad 156 mě taky udivuje, v tom naprosto souhlasím. 159 je sice krásný vůz, v čemž na 156 dobře navázala, ale ve všem ostatním je to už pouze obyčejné auto, sice krásné, ale v ničem nevybočující. Stejný případ jako u poslední 9-3 vycházející z Vectry vs Saab 900, později 9-3.
Můj seznam by vypadal nějak takhle, dvě BMW jsem musel >:D
BMW E46
BMW E30
Mercedes 190
AR 156
VW Passat B5
Ford Mondeo I
Saab 900 (9-3)
Peugeot 406
Nissan Primera
Re: Pěkný článek, ale výběr vozů mohl být ještě lepší
Mondeo jednička zase taková bomba nebyla jako třeba Sierra ve své době. To mondeo bylo příliš podobné japonskému designu té doby viz Mazda 626, takže bych spíše zařadil tu Mazdu.
Re: Pěkný článek, ale výběr vozů mohl být ještě lepší
Sierra ale byla na konci svého životního cyklu zoufalé zastaralá a poté přišlo Mondeo, které bylo úplně někde jinde po všech stránkách. Titul Auto roku v Evropě nezískalo náhodou. Byl to model minimálně pro Ford hodně přelomový. Navíc to auto umí i v dnešní době něco předvést (pokud je v zachovalém stavu), kdežto Sierra je už vyloženě youngtimer.
Re: Pěkný článek, ale výběr vozů mohl být ještě lepší
Sierra určitě ve výčtu chybí. Byl to pro Ford určitě přelomový model, od rodinýho auta přes dálniční expres k ostrém sportovnímu speciálu, za těch pomalu 11 Let výroby zvládla hoooodně ;-) Nicméně souhlasím, že teď je už youngtimerem :yes:
Já osobně bych vyměnil 406 za 405. Tak dokonalej uhlazenej design bez rušivých elementů jsem dlouho neviděl. Pro mě jeden z nejlepších designových sedanů. Kombi už bylo trochu horší jako by nastavované.
dnes jsem, mírně řečeno, z předloženého materiálu rozpačitý, když nechci napsat zklamaný. I přes poměrně kvalitní texty k vybraným jednotlivým vozům jsem osobně s jejich výběrem, tak jako i jiní, také nespokojen. Zároveň není zřejmé, jedná-li se o výběr pouze z designového pohledu či z pohledu komplexního konstrukčního řešení. Ani není úplně jasné, z jakého časového období byly vozy vybírány.
Ať tak či tak, já postrádám hlavně ikonický Citroën DS. Sierru rozhodně, množná i Ford Capri a Simcu 1301 Special by bylo možné do výběru, například, také zařadit. Co diskutér, to prakticky jiný návrh vozu, který by neměl chybět. Avšak pokud nejsou jasná kritéria výběru, těžko posoudit jejich oprávněnost. Každý si totiž pod plytkým pojmem 10 nejzajímavějších ... představí něco jiného.
Já jsem asi nepochopil základní ideu článku a jak pročítám diskuzi, nejsem evidentně sám.
Minule jsem také pochválil "celistvost" materiálu bez nutnosti překlikávat na jednotlivé kapitoly. Dnes to udělat ale nemohu.
elegantní, krásná a u nás nesmírně populární Marea, především ve verzi Weekend (kombi). Dodneška jich jezdí mraky, i když skoro všechny kusy jsou obouchané ze všech stran. Nebo je Marea už nižší střední?
Ta uz je asi v nizsi stredni. A opravdu byla tak popularni? Obcas nejakou jeste potkam a (i obouchana) vypada porad krasne a verze s petivalcem musi byt hodne zajimava, ale kdyz uz u nas od fiatu neco jezdilo ve vetsim mnozstvi, tak uno a brava.
Já vidím Mareu ve střední, přece jen to byl model nad Bravo/Brava... i když snad sdílela nějakou techniku, úplně se ve Fiatech neorientuju. Každopádně pro mě Marea nijak přelomové auto nebylo.
Ja teda taky nejsem odbornik na fiaty, ale podle meho marea radu bravo/brava doplnovala i kdyz marketingove byla oddelena. Podle rozmeru, vzhledu, proporci atd. neni marea nic jineho, nez brava s kufrem, tudiz bych ji nechal v nizsi stredni.
No ale například nabídka motorů taky nebyla stejná... pamatuju si, že tenkrát táta vybíral nové auto a třeba 2.4JTD se myslím do Bravy nikdy nedávala...
To ne, ale lepší motorizace a +30cm délky (Weekend vs. Brava)? Pokud si vzpomínám, v té době se Marea běžně brala jako (pravda levnější) alternativa Vectry a spol.
PS: nerad bych tu zase sklouzl do sáhodlouhé diskuse o tom, jaké auto patří do které třídy... :*)
Pokud je marea po B-sloupek shodna s bravou a to vcetne rozvoru, tak by ji nahoru nepomohl ani osmivalec. A pokud je narustu delky dosazeno pomoci prodlouzeni previsu, tak to taky nic nemeni. To by potom fabie combi byla nizsi stredni, protoze, diky vetsimu previsu, meri jako golf hatch. To, ze marea konkurovala o tridu vetsim autum je v poradku, protoze pokud si nekdo rekl, ze chce sedan (kombi) do 4.5 metru za nejvyse (fakt nevim co to tenkrat stalo) pul milionu, tak logicky zvazil i o kousek mensi a levnejsi alternativy, tim spis, kdyz byla marea dustojne pusobici auto (hlavne v kombiku) s dobrou vybavou a silnymi motory (i kdyz koncern tehdy montoval do kompaktu i sestivalce).
Takže Tempra taky kompakt... a Alfa 155 na stejné platformě taky? A její nástupce 156 a 159 - taky?
Rozvor Bravy byl na tehdejší dobu nadstandardní, nevidím problém řadit auto i přes "kompaktní" platformu do střední třídy, pokud tomu ostatní parametry (celkové rozměry, motorizace, cenová hladina, výbava) odpovídají.
Jak jsem psal velmi nedávno u Octavie, není to o žádném jednotlivém parametru, spíš o souhrnu všech vlastností... a ve finále je to jedno, zákazník stejně vybírá napříč třídami. Jak Mareu, tak Octavii vidím někde na pomezí.
Tempra teda tehdy určitě nebyla kompakt ... měla 4355 mm na délku což byla v té době plnohodnotná střední ..... jo a taky jsem jí měl, modro-zelenou ... ;-)
Tempra a 155 byly tak na hrane mezi nizsi stredni a stredni, ale proti jejich zarazeni do stredni bych nic nemel. Auta rostou, takze co bylo v prvni polovine devadesatek na hranici je ve druhe uz nizsi trida (+ neplest si platformu a cele auto). 156 i 159 jsou jasna stredni, byt na spodnim okraji, ale to se od premie tak nejak ocekava. Ktere parametry ji radi o tridu vyse? Jiste, je to sedan, zatimco vetsina zastupcu nizsi stredni jsou hatchbacky, ale ostatni parametry (celkove rozmery, motorizace, cenova hladina, vybava) ji radi prave do te nizsi stredni. Rozvor 2540 nebyl nadprumerny ani v tehdejsi nizsi stredni tride (Golf a jeho derivaty - 2512, 306 - 2580, Astra - 2606, Focus - 2615, Megane - 2580...). Mondeo, Vectra, Passat atd. mely rozvor 2600, 2700 mm. Celkova delka necele 4400 mm ani nestacila na Jettu/Toledo/Octavii. Motorizace? Do vsech derivatu golfu krome octavie sel jak petivalec, tak sestivalec, ktery melo ve stredni tride sand kazde auto, takze petivalcova marea nebyla nic vyjimecneho. Cenova hladina - jak jsem psal, nevim co to stalo, ale jestli to mela byt levnejsi alternativa k vectre, coz byla levnejsi alternativa k passatu, tak moc asi ne. Jedine, co dela z octavie a marey neco vic je velice dustojny vzhled a triprostorova karoserie, takze muzou pusobit, jako "opravdove limuziny". A k tomu obecnemu zarazovani - tridu urcuji hlavne rozmery (zejmena rozvor a delka). Cena, vybava a motorizace taky hraje urcitou roli, ale podle toho se auta radi spis do kategorii low-end, mainstream a premie.
Tempra je ale přece úplně stejná situace jako Marea, jen o generaci dřív... nebo ne?
Co se motorů týče, byl Golf vždy elita. Jaký jiný kompakt ale měl něco víc než čtyřválec, případně něco na úrovni 2.4 v naftě (tu neměl ani ten Golf)? Co si tak vybavuju, byl strop pro běžný mainstreamový kompakt dvoulitr v benzínu a turbodvoulitr (respektive tehdy spíš 1.9) v naftě - namátkou 306/7, Megane, Astra... i to Toledo, tam přišel R5 až v druhé generaci a moc se tam neohřál.
A totéž v bleděmodré je srovnání Octavie s dnešní střední třídou - oproti premiantům (Mondeo, Insignia) tam ten odstup samozřejmě je, ale vezmi nějakou i40 nebo třeba Lagunu, podívej se na top motorizace, výbavu, prostorové poměry... a najednou to už tak jasné není.
Vzdyt to pisu. To, co rozmerove na zacatku devadesatych let stacilo na spodni okraj stredni tridy uz bylo v druhe polovine nizsi stredni (Marea a Tempra byly rozmerove +- shodne). Vetsi motor, nez ctyrvalec asi fakt montoval jenom VW a Fiat, ale jettu taky nikdo necpal kvuli sestivalci do stredni (zajimave, ze stejne velkou ctyrvalcovou octavii ano). A naopak nevim o zadnem zastupci tehdejsi stredni tridy bez sestivalce (mozna nejaka volva, ale tam zase chybely ctyrvalce). I kdyz vezmu nejakou i40, nebo treba Lagunu, tak ten odstup proti octavii bude porad tvorit rozdil tridy. Pokud by octavia mela byt ve stredni tride, tak by se tam museli posunout i ostatni typicti zastupci nizsi stredni (astra sedan, jetta, cruze sedan, volvo s40...). Nevim, proc je tak tezke si priznat, ze nizsi stredni trida nemusi byt jenom roztomily hatchback, ale i dustojny rodinny/manazersky sedan s dobrou vybavou a silnymi motory. Octavia urcite patri k nejvetsim, nejdrazsim (premii nepocitaje) a nejvykonnejsim zastupcum nizsi stredni, u treti generace jsem ochoten uznat urcite nakukovani do stredni tridy, ale po srovnani vsech parametru se skutecnymi zastupci je zrejme, ze o nic vic, nez o to nakukovani, nejde. Jednoducha poucka na zaver - stredni trida 1995 - 2005 = 2650+ rozvor a 2500+ delka. Od roku 2005 pricti 10 centaku.
Nejprve devadesátá léta. Nevíš o střední třídě bez šestiválce? Hm, a co třeba ta slavná a všemi opěvovaná Primera, tam byl vrchol dvoulitrový čtyřválec, ne? Accord totéž, tam byla myslím 2.3 R4.
Mezi Lagunou a Octavií já osobně ten rozdíl třídy nevidím. Fajn, Laguna má o kousek delší rozvor, ale uvnitř je méně místa. Má slabší motory, horší převodovky, torzku vzadu u všech motorizací krom 4Control... jo, 4Control je fajn, ale Octavia zase umí 4x4. Dá se argumentovat rozdílem generace... fajn, uvidíme, s čím Renault přijde.
V i40 je víc místa než v Laguně, zato ty motory jsou ještě větší bída. Dvoulitrová atmosféra v benzínu a 1.7 nafta jako špičkové motorizace? Sorry, ale v kompaktech má většina konkurentů víc.
Píšeš o "srovnání všech parametrů", ale pak zase mluvíš jen o rozvoru... jaké jsou ty tvé ostatní parametry?
Dobre, tak nevim o evropske stredni tride bez sestivalce. A kdyz uz srovnavas motory, tak vrchol je jedna vec, ale je potreba se podivat taky na zaklad. Kdo ma ve stredni tride 1.2ku 63kW? Pripadne 1.4ku, co ja vim, 50kW, nebo kolik to tenkrat melo. Oproti tomu je i i40ka zavodak.
Jak pisu jenom o rozvoru? Nekolikrat jsem jasne uvedl, ze jde predevsim o rozvor a delku, dokonce jsem ti napsal orientacni hodnoty obou parametru, podle kterych by se auta mela zarazovat. A jak je to teda se zbytkem nizsi stredni? Vsechny jetty, astry atd. jsou najednou stredni, nebo ne?
Jo, to mě asi zmátlo, jak jsi napsal délka 2500+ místo 4500+ :-)
Tak postupně:
Délka: 4659, celkem v limitu
Rozvor: 2686, nějaké 2cm chybí na nejmenší zástupce
Motorizace: 63-77-81-103-132-162 benzín a 77-81-110-135 nafta, super
Pohon: DSG prakticky k čemukoli, v omezené míře 4x4, super
Výbava: vcelku komplexní nabídka komfortní i bezpečnostní výbavy, ok
Provedení interiéru: na úrovni kompaktů, ale s nějakou i40 vcelku srovnatelné
Kvalita jízdy: v horších specifikacích na hraně, v lepších ok
Image a historie: tohle je teprve argument, kvůli kterému se přikláním ke kompaktům... ale je to taková vágní metrika
Základní motorizace... Mondeo má dostat 1.0EB, Avensis začíná s 1.6VVTi, pro i40 byla 1.6GDI v nabídce taky... 1.6TDI je jako základní nafta klasika.
A ještě k té střední - mainstreamová evropská střední, to se nám to dost zredukovalo, de facto 3xFR + 3xDE + dejme tomu 2xSWE. Pokud vím, tak třeba Saab hodně spoléhal na foukané čtyřválce a V6 v nabídce byl jen po omezenou dobu.
Jo, sorry. S tou delkou jsem se prepsal.
Delka 4569 je celkem v limitu, ale pro premii. Mainstream zacina na 4,7 (Insignia combi pres 4,9).
Rozvor je srovnatelny s ostatnimi zastupci nizsi stredni. Laguna ma 2756 a o nicem mensim nevim. Naopak hodnoty kolem 2800 nejsou nic neobvykleho.
Motorizace: Bez sestivalcu ve stredni tride se to okecava blbe, to je fakt, ale 1.2ka v zakladu je 1.2ka v zakladu. Nepochybuju, ze octavia "predbehla dobu" a zachvili budou bezne i mensi motory, ale zatim je situace jina. Nafta 1.6 odpovida beznym tridnim standardum, ale ne v 66 kW specifikaci.
Provedeni interieru necham bez komentare, ty dvere jsem dosud nerozdychal, ale tady na nich tolik nezalezi. To same plati pro kvalitu jizdy.
Naopak jedine, co bych bral v potaz jako argument pro zarazeni o tridu vyse je prave ta image. Zejmena u nas. Pro laika je octavia velke auto a o nejakem razeni ke golfu nemuze byt rec.
Mainstreamovou evropskou stredni tridu jsem uvedl proto, ze se bavime o evropskem aute a jeho zarazeni v ramci evropskych zvyklosti. A 8 kousku (nasly by se i dalsi, napr. 156ka) neni uplne malo.
Insignia přes 4,9m No právě - střední třída se štěpí. Jsou tam velká auta s komplexní technikou (Mondeo, Insignia, dejme tomu Superb), ale také jednodušší a menší auta, pozůstatky střední třídy takové, jaká byla ještě třeba před 5-10 lety. A teď je samozřejmě otázka, co si vezmeš jako etalon - jestli Mondeo, které v aktuální generaci přerostlo IMO jednoznačně do vyšší střední, historicky je ale "spoluetalonem" střední... nebo jestli zůstaneš u tradičnějších poměrů. A stejná úvaha může platit v kompaktech - pokud vezmeš za etalon Golf, pak jsou některé kompakty (třeba Octavia) tomuto etalonu rozměrově už poměrně vzdálené.
Mimochodem, pamatuješ si, jak Peugeot při uvedení důsledně tvrdil, že 508 nahrazuje 407 i 607 a stojí na pomezí dvou tříd? A jak je 308 v materiálech Peugeotu uváděná jako střední třída?
Nejmenší je dnes ve střední asi Accord - 2705mm rozvor a 4750 délka. Ale ok, beru, je to zase auto z roku 2008.
Co se motorizací týče, beru spíš tu špičku. Octavie s torzkou a pětikvaltem nijak nevybočuje z kompaktního základu, ale takové benzínové RS nebo Scout TDI 4x4 s DSG (jakkoli se mi Scout nelíbí), už do té střední nakukují.
A zase pár vět k Maree - Alfa, Saab, Volvo - to není úplně mainstream. A vezmi si naftu - Marea měla 2.4JTD, co měla tehdejší střední? Obvykle R4 1.9-2.1-2.2 s menším výkonem. A nafta je ve střední důležitější než benzín.
PS: nemyslím že je možné se dobrat k nějakému výsledku, ale zatím mě to tříbení argumentů docela baví :-) , takže děkuju za slušnou, věcnou, argumenty podloženou diskusi :-)
I ta nejmensi auta ze stredni tridy (vcetne accordu) jsou rozmery porad hodne vzdalena, takze je uplne jedno, jaky etalon pouziju. Nejferovejsi by asi bylo zprumerovat velikost vsech aut segmentu.
Golf patril v nizsi stredni vzdy k tem mensim a octavia se od nej (krome posledni generace) lisila pouze vetsi delkou zpusobenou jinym typem karoserie, ktery tridu nedela a ani delat nemuze (viz drivejsi priklad s fabii combi).
Jo, ale to je jenom prachsprosty marketing. Mondeo nahrazuje scorpio, laguna nahrazuje safrane, octavka nahrazuje superb, protoze dalsi generaci nemci zatrhli ;-) ...
Pokud bys 508ku bral jako vyssi stredni a 308ku jako stredni, tak do ni (mensi) octavia patri urcite taky, ale proc bys to delal.
RS neni nicim vyjimecnym. Megane RS, Focus RS, koncernove dvoulitry, impreza... Ani s nejsilnejsim dieselem nijak nevybocuje, napr. proti astre biturbo. Jedina specifikace s urcitym presahem je ctyrkolka+automat+silny motor. Tuhle konfiguraci nikdo moc nenabizi. To same v bledemodrem mohla byt marea s petivalcovym dieselem, ale jak rikam, na posun to nestaci.
Rozdíl 6.6cm na délku a 1.9cm na rozvoru zase tak dramatické není.
Jo, jsou to jen přesahy... ale za chvíli jich bude víc, než těch "nepřesahů". Mondeo to Scorpio opravdu efektivně nahrazuje. Rozvor 2845, délka 4869... a na druhé straně 1.5TDCi... no, prostě doba se mění.
Ad RS - Focus RS i Megane RS se dělají jen jako hečkupé, asi myslíš GT a ST. No, tam je těch omezení ale ještě víc. Jsou to menší auta, o dalších cca. 10cm. Pokud vím, jsou jen v manuálu.
Ten rozdil je ale vuci jednomu vyjimecnemu modelu, nikoli tridnim standartum.
U mondea bych ten presah do vyssi stredni bral spise. Sice mu taky nejakych par centimetru chybi, ale odstup od ostatnich soukmenovcu je velky, navic co se mainstreamovi vyrobci z vyssi stredni tridy stahli, tak neni moc s cim porovnavat. Zakladnimi motory a interierem je spis k smichu, ale tohle bych do zatridovani moc nepletl.
Opravdu jsem myslel RS. Jak je na tom napsano Megane (nebo Focus), tak jsem to bral jako jedno auto, coz, uznavam, neni uplne spravne. Ale klidne jsem mohl napsat GT a ST, ty by te octavce stacily taky.
Jasně, že Octavia nahlíží do střední odspoda, tj. přibližuje se těm nejmenším.
Možná jsme svědky toho, že se střední třída opravdu rozpadne na dvě větve. Nemám teď v ruce čísla, ale Passat se zřejmě do hry na zvětšování aut nezapojil... jsem zvědavý, co udělají se Superbem.
Focus nebo Megane RS bych do diskuse o střední opravdu netahal... to jsou sportovní deriváty. Octavia RS ne, to je normální kombík nebo liftback se silným benzínovým nebo naftovým motorem, volitelně v automatu... pokud bych měl z toho vyčlenit jednu verzi, tak RS TDI DSG Combi, v té máš opravdu pocit, že ti ve srovnání s běžnou střední třídou nic nechybí.
Stredni trida se rozpadat nemusi. Vzdycky tu byli vetsi zastupci a mensi zastupci. To same nizsi stredni.
A stejny pocit bys mel mit v astre biturbo, jette 2.0 atd.
Je fakt, ze se u nas uz neprodava. Jinde v evrope ale ano, i kdyz nevim jak moc. Jeji hlavni trh je asi amerika, kde je to jasna nizsi stredni (compact) a i kdyz presne nevim, podle ceho ta auta deli, tak se vsadim, ze by tam patril i evropsky passat, protoze americky New Midsize Sedan musel byt zvetsen nad uroven superbu, aby zapadl. Technicky je na platforme minule octavie (plus regionalni specialitky jako je 2.5 l5 pro asii a donedavna i ameriku atd.) s rozmery na urovni te dnesni. Pouzil jsem ji proto, ze jsem nikde necetl nic o tom, ze by snad mela patrit do stredni tridy (protoze tam maji prece passata), pritom to byla vzdy octavia s lepsimi motory a je jedno, jestli se jmenovala Bora, Vento , nebo Jetta.
Je to prostě na pomezí stejně jako Octavie a prostě bych to nehrotil. Taky základem nižší střední, velikostí (délkou) střední.
Základ z Tipa (nižší střední) měla jak Tempra, tak Dedra (Delta s kufrem), tak i Alfa 155 (stačí se podívat na tvar dveří - prostě jen přebastlené Tipo). Ostatně Alfa 145/146 byla na základu Tipa stejně jako Alfa 155 a přeci se obě auta nedávají do stejné třídy.
Technicky je Marea spíše sedan nižší střední, marketingově byla hozena spíše do střední. Ale prostě bych to nehrotil.
S Mareou souhlasím, to kombi Weekend má třeba zajímavou vychytávku - sklopný nárazník, aby se líp lezlo do kufru :-) Sedan ale nic výjimečného neměl, dokonce ani lítat neuměl, jak zjistil bratranec při skoku do potoka po nezvládnutí zatáčky s koly utrženými o mostek. A místa tam je když se sklopí sedačky, že se tam dá i vyspat. Technicky je to ale stejné auto jako Brava/Bravo. Jo, v těchto dobách ještě Fiat valil na mnohem širší frontě, potom se začal snažit být jako VW a šel do kytek.
To je vždy vaření z vody. Designové duely se subjektivním srovnáváním a infantilním popisem tvaru každého kousku vozu, připomínajícím slohové cvičení na téma popište odbornými výrazy tvar objektu nevidomému. Tento článek jsem si přečetl pouze u modelu Mercedesu 190 a opět jsem se dozvěděl velmi důležitou informaci, že tento model má “souvislý pás, jenž svými rozměry zhruba odpovídá nárazníku“.
Autor by neměl psát výmysly uvařené z vody ani lhát, nástupce modelu W201 nebyl uveden v roce 1994, ale o rok dříve a údajné nové řešení (opět infantilní popis pro slepce) “víka zavazadlového prostoru, jehož čelní plocha je pojata ve tvaru rovnoramenného lichoběžníku“ bylo už u modelu W124, který byl představen už v roce 1985, takže se o žádné nové řešení nejednalo. Pokud se toto mělo vztahovat na střední třídu, je to zcela irelevantní informace, asi jako že Ford Sierra měl po svém uvedení nové řešení s dvojitým uchycením zpětného zrcátka..
159 byla nepochybně zajímavá, ale vyzdvihování jejich kontur bych nechal na koncepty/kupé/roadstery resp. Breru/Spider. 156 byla ve své době určitě přelomovější a působí správně lehkým dojmem. Za zmínku stojí i ztvárnění Alfetty od Giugiara, původní Giulie či futiristická Giulietta a 75.
Za mě tedy spíš ta 159 než ta Brera. Ne že by Brera byla ošklivá, ale v kategorii kupé to žádný zázrak nebyl... mně to auto prostě přijde proporčně nevyvážené, je to taková hezká tlustá holka ;-)
159 mezi sedany (a nakonec i kombíky) byla v mých očích větší hvězda... jasně, staví na velmi povedené 156, ale dokázala přiostřit její tvary, aniž by to dopadlo nějak špatně... podívej se na obě auta zepředu a ten generační posun je víc než zřejmý.
Audi A6 2,5TDi 103kw Quattro - průlomová technologie, životn
Audi A6 první generace 1995-97 (typ C4)...
...s nezničitelným pětiválcem, pohonem všech kol, šesti rychlostní převodovka, pozinkovaná karoserie, rychlé a velmi úsporné auto...
V životnosti a spolehlivosti zůstane nepřekonané. Tehdy všem automobilkám zůstali oči pro pláč a otevřená ústa. Ty stará auta i zanedbaná fungují dodnes i s milionem kilometrů.
[odkaz]
--------------------------------------… />
Pak derivát Audi S6 2.2 Turbo :-)