Německý parlament schválil navzdory kritice EU nový zákon o VW
Dolní komora německého parlamentu normu schválila navzdory kritice ze strany Evropské komise. Zákon mimo jiné garantuje spolkové zemi Dolní Sasko právo veta při důležitých rozhodnutích v koncernu i při vlastnictví pouhých 20 procent akcií.
Dolní Sasko je druhým největším akcionářem v automobilce se sídlem ve Wolfsburgu. Brusel kritizuje právě skutečnost, že novela zákona zachovává ustanovení, podle něhož spolkové zemi postačuje dvacetiprocentní podíl k zablokování důležitých rozhodnutí na valných hromadách. Hlavním vlastníkem největšího výrobce automobilů v Evropě je dnes přitom výrobce sportovních vozů Porsche, jenž sám udává podíl ve VW ve výši 42,6 procenta.
Ještě více se tak zřejmě přiblížila žaloba Evropské unie na Německo u Evropského soudního dvora. Eurokomisař pro vnitřní trh Charlie McCreevy už tento týden v ekonomickém listu Handelsblatt uvedl, že ještě do Vánoc podnikne další právní kroky proti zákonu.
Ten v parlamentu narazil na odpor pouze u liberální FDP a dvou poslanců za vládní konzervativce (CDU/CSU). Aby tato právní norma vstoupila v platnost, musí ji ještě schválit horní komora parlamentu, Spolková rada, a podepsat prezident.
Ostře normu kritizuje i šéf Porsche Wendelin Wiedeking. Požaduje, aby blokační minorita na valné hromadě čítala 25 procent, jak je to podle akciového práva běžné. Porsche a Dolní Sasko se kvůli zákonu soudí i v Německu.
Evropský soudní dvůr už v říjnu loňského roku klíčová ustanovení téměř 50 let starého původního zákona zrušil, neboť prý byly v rozporu s právem EU. Zákon říkal, že akcionář může na valné hromadě VW disponovat nanejvýš takovým podílem hlasů, jaký odpovídá držení 20 procent akcií - bez ohledu na to, jaký je jeho skuteční podíl. Toto a další sporná ustanovení sice německá vláda z návrhu nového zákona vyškrtla, ale blokovanou dvacetiprocentní minoritu v něm ponechala.
Šéf podnikové rady VW Bernd Osterloh v dopise adresovaném německým poslancům poukázal na užitečnost takto pojatého zákona právě v době finanční krize a poklesu odbytu automobilů. Norma totiž podle něj chrání zaměstnance před rozhodnutími o přestěhování výroby jinam a před ztrátou zaměstnání.