Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Neoplan Skyliner: Nová generace na IAA v Hannoveru

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Nový dvoupatrový Skyliner se dnes chlubí pětisetkoňovým šestiválcem, adaptivním tempomatem nebo sledováním zvoleného jízdního pruhu.

Neoplan v letošním roce slaví 75. výročí od založení společnosti na výrobu autobusových karoserií ve Stuttgartu – Möhringenu. Na IAA v Hannoveru si firma nadělila stylový dárek v podobě nové generace modelu Skyliner.

Historie luxusního zájezdového autobusu Neoplan Skyliner sahá až do roku 1964. Tento model je prakticky zakladatelem třídy luxusních dvoupatrových autobusů pro dlouhé cesty. Po silnicích celého světa jezdí více než čtyři tisíce Skylinerů. Na zářijovém IAA v Hannoveru se představila nejnovější generace.

Nový Skyliner nastupuje s moderním designem, který má působit elegantně a dynamicky zároveň. Neoplan i na svou vlajkovou loď aplikoval designový směr Sharp Cut Design, za který již získal několik ocenění Red Dot Design Award. K charakteristickým rysům tohoto designového směru patří boční zasklení, provedení přídě i zádě a tvar výřezů blatníků. Na finálním vzhledu dvoupatrového autobusu se pracovalo v aerodynamickém tunelu a cílem bylo snížení spotřeby paliva, emisí CO2 i aerodynamického hluku.

Autobus dlouhý 13,99 m a vysoký 4,0 m ve svých útrobách nabízí 83 + 2 sedadla. K vzdušné atmosféře na horní palubě přispívají velká boční okna protažená až do střechy a rozměrná střešní okna. Od podlahy po strop nabízí horní paluba na výšku 1680 mm. Na všech sedadlech jsou bezpečnostní pásy a cestující mají nad svými hlavami objemné odkládací police. Spodní paluba nabízí na výšku 1810 mm a díky větší prosklené ploše i více světla. K tomu přispívá i průsvitná stěna oddělující schodiště a prostor pro řidiče.

Mezi jednu z hlavních novinek Skylineru patří provedení klimatizace. Nově je v zádi umístěna klimatizační jednotka pouze pro horní palubu, zatímco dolní paluba má dva vlastní výměníky umístěné za pravými a levým předním kolem. Toto řešení má zajistit lepší regulaci teploty pro horní a dolní palubu. Společný výkon klimatizačních jednotek je 56 kW, což je o téměř 40 % více než v předchozím modelu. Díky zvětšení průměru vzduchovodů ve střeše se o 25 % zvýšil průtok vzduchu.

Nová koncepce klimatizace se zasloužila i o zvětšení objemu zavazadlového prostoru, protože odpadly vzduchové kanály vedené z motorového prostoru k spodní palubě. V závislosti na konfiguraci autobusu je nyní k dispozici až 11 m3 pro zavazadla cestujících. Tento prostor je přístupný z obou vnějších stran autobusu a také z kuchyně v zadní části spodní paluby.

Základem nového Skylineru je prostorový rám z vysokopevnostní oceli. Ten má být při srážce schopen absorbovat mnohem více energie nárazu než jeho předchůdce a má cestující ochránit i při převrácení. Aby k něčemu takovému nedošlo je Neoplan vybaven systémy ABS, BA, EBS, kontrolou maximální rychlosti (MSC), adaptivním tempomatem (ACC) a sledováním zvoleného jízdního pruhu (LGS).

Podvozek dvoupatrového autobusu využívá vpředu nezávislé zavěšení kol a vzadu je vybaven hypoidní nápravou MAN v kombinaci s elektronicky řízenou vlečenou nápravou. Poprvé u dvoupatrového autobusu je použita elektronická kontrola odpružení CDS, která je schopna udržovat konstantní jízdní komfort vozidla.

K pohonu nového Skylineru slouží turbodiesel MAN D26 s vstřikováním common rail. Tento přeplňovaný šestiválec o objemu 12,4 litru disponuje výkonem 371 kW (505 koní). Díky systému MAN PURE DIESEL® splňuje emisní normu EEV. Standardně spolupracuje pohonná jednotka s automatickou převodovkou MAN TipMatic ®.

Sériová produkce nového Neoplanu Skyliner se má rozběhnout v roce 2012.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)