Neoplan Tourliner: Nový design i technika

 

Neoplan Tourliner se od svého uvedení na trh v roce 2003 prosadil do role oblíbené modelové řady. Díky tomu se nyní dočkal uvedení prakticky nové generace.

Neoplan Tourliner má ve své nové podobě vynikat vylepšením aerodynamických hodnot o více než 20 % a podle oficiálních materiálů je nyní hodnota jeho aerodynamického součinitele odporu vzduchu Cw = 36.

Za tento výsledek vděčí autobus novému designu přední i zadních partií a zmiňována jsou vnější zpětná zrcátka s novým tvarem svých krytů i ramen, na nichž jsou uchycena. K lepšímu proudění vzduchu pak přispívá i plynulejší přechod čelního skla do střechy nebo tvar předního nárazníku.

Pozornost ovšem přitáhne i nové provedení hlavních světlometů, u nichž je nově použito černého pozadí. Novinkou jsou pak i LED pro denní svícení, tvořící světelný prstenec okolo potkávacích světel.

Neoplan představil nový Tourliner nejprve v jeho základním dvounápravovém provedení s celkovou délkou 12.113 mm, šířkou 2550 mm, výškou 3840 mm a rozvorem náprav 6060 mm. Podobně jako u dosavadního provedení budou v nabídce i dvě delší verzí s větší počtem sedadel.

Nabídku rozšíří od příštího roku třínápravový Tourliner C dlouhý 13.373 mm s rozvorem náprav 6060/1470 mm. Vrcholem pak bude rovněž třínápravový Tourliner L s délkou 13.913 mm a rozvorem 6600/1470 mm. Šířka i výška těchto dvou provedení bude stejná jako u dvounápravové verze.

Přístup do interiéru zajišťují rozměrné dveře vpředu a zhruba v polovině délky autobusu. Nejkratší provedení nabídne kapacitu až 53 sedadel pro cestující. V případě středního provedení uvádí Neoplan až 57 sedících cestujících. Nejdelší verze pak může mít 63 sedadel. Samozřejmostí je ovšem možnost zcela jiné konfigurace s menším počtem sedadel a větší nabídkou prostoru pro jednotlivé pasažéry.

Barevně sjednocený interiér sází na kontrasty šedivých a béžových tónů. Cílem je dosažení pocitu ještě většího prostoru než velkoryse dimenzovaný interiér nabízí. K osvětlení prostoru cestujících slouží LED v lampičkách, které doplňuje bezprůvanová ventilace s individuálně nastavitelnými tryskami. Prakticky u všech sedel jsou dvojicí USB zásuvky.

Rovná podlaha rozšiřuje možnosti využití autobusu od linkového až po luxusní zájezdový autokar a zvyšuje komfort cestujících, jimž umožňuje pohodlnější přístup k zavazadlům. Nejen pro autobusy určené k využití na dálkových linkách je k dispozici výtah pro vozíčkáře v kombinaci s možností přemístění až šesti řad sedadel na kolejničkách k sobě s cílem získání místa až pro dva vozíčky.

Pracoviště řidiče bylo ergonomicky optimalizováno a došlo zde například k přepracování bočního panelu s ovládacími prvky, v němž jsou nyní větší odkládací schránky. Součástí výbavy autobusu může být druhá generace informačního systému Multi Media Coach (MMC) ve dvou provedeních MMC Basic či MMC Advanced s pěti nebo sedmipalcovými monitory. Nové je mimo jiné zadání jazyka či možnost současného propojení s až dvěma smartphony.

MAN a Neoplan: Luxusní zájezdové autobusy na míru (+videa)

K pohonu je použit inovovaný přeplňovaný řadový šestiválec D2676 LOH s optimalizovaným hnacím řetězcem, který se stará o až 10% úsporu paliva. K tomu přispívají mimo jiné dlouhý převod nápravy i=2,73 a dále optimalizovaná strategie řazení.

Pro dvounápravový Tourliner je motor o objemu 12.419 cm3 k dispozici s výkony 309 a 338 kW, jimž odpovídají hodnoty točivého momentu 2100 a 2300 N.m. Převodovka může být šestistupňová manuální nebo automatizovaná dvanáctistupňová MAN TipMatic. Třínápravové verze budou dostupné s výkonem 338 nebo 368 kW v kombinaci s převodovkou MAN TipMatic.

Pro nový Tourliner je k dispozici nová generace topografického tempomatu MAN EfficientCruise a s ním poprvé pro zájezdové autobusy nabízená funkce volnoběhu MAN EfficientRoll.

Samozřejmostí pro všechna provedení Neoplanu Tourliner bude široká výbava bezpečnostními a asistenčními systémy od ABS přes ESP až po EBA a systém kontroly tlaku pneumatik TPM i sledování jízdního pruhu. Poprvé je zde dostupný asistenční systém sledující pozornost řidiče MAN AttentionGuard.

Zvýšení pasivní bezpečnosti má zajistit zesílená struktura skeletu, která již nyní splňuje normu o převrácení autobusu ECE R66.02 platnou od roku 2017. Podle ní musí nástavba pojmout o 50 % více energie nárazů při převrácení, čehož je dosaženo za pomoci patentovaného konstrukčního řešení a využití vysokopevnostní oceli.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec

Opoziční zastupitelé jihočeského kraje vyzvali na dnešním…

Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně? Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně?

Andrej Babiš, šéf hnutí ANO a bývalý majitel Agrofertu se…

Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec

Po středečním teroristickém útoku v Londýně není nutné…

Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová

Legenda českého animovaného filmu Krteček zažívá…

 
Zdroj: MAN Truck & Bus
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Dnes 12:50

Vyzkoušeli nový Opel Insignia Grand Sport. Lze mu vytknout máloco, něco ale přece.




Blesk.cz

Terorista z Londýna: Je to britský islamista. Bezpečnostní složky ho nepovažovaly za hrozbu

Terorista z Londýna: Je to britský islamista.…

Celý svět se nyní ptá, kdo je muž, který ve středu zaútočil před parlamentem v Londýně. Terorista nejdříve…

Máte

Máte "myší nemoc"? Počítač ničí zdraví. Chat s odborníkem.

Onemocněním karpálního tunelu nejvíce trpí lidé, kteří pracují mnoho hodin s počítačem. Může být také důsledkem…

 

iSport.cz

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil, výhodu má dál Jihlava

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil,…

Ještě není konec. Barážníci stále čekají na svého posledního člena. Už se zdálo, že se ke Karlovým Varům,…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal platí za celosvětový fenomén, což mimo jiné dokládá i fakt, že jej hraje mezinárodně více národů, než…

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…