V jednom z minulých vydání jsme si stručně představili v současnosti nejrozšířenější typy zadních náprav. Jak jistě víte, konstrukcí vznikla za léta celá řada. Ne všechny se ale uchytily…
Moc nechápu jak se může článek jmenovat Netradiční konstrukce, když jsou v něm zmíněny některé vyloženě tradiční konstrukce - například kyvadlová úhlová byla v 80tých letech vyloženě standardem u zadokolek, stejně tak pohlásit, že kliková náprava u PSA kterých se vyrobily desítky milionů kusů je netradiční řešení které se nechytlo je hodně ujeté. To samé platí i u klikové nápravy u Fiatu.
Myslím že se daly najít mnohem zajímavější a opravdu atipické řešení - podíval bych se třeba na Rover P6 a jeho De Dion s pevnýma poloosama a teleskopickým nosníkem nápravy nebo třeba na vrchol jednoduchosti v podání Citroenu 2CV nebo původního Mini. Zajímavá je třeba taky volně uložená těhlice u Mazdy RX7 FC nebo třeba monstrozní Jaguar IRS. Opravdu se daly vybírat netradiční nápravy.
Jj už ten nadpis "Netradiční konstrukce zadní nápravy. Tyhle se nechytly!" evokuje že to byly nápravy kterých se vyrobilo minimální množství v maximálně jednom typu aut. A ejhle opak je pravdou. Více modelu, výrobní cyklus i třicet let atd.
Přesně tak, tohle mělo být pokračování minulého článku... Nadpis je vyloženě zavádějící... Mimochodem vyjmenovává hlavně to, co jsem ja sám a jiní uživatelé sepsal v komentářích... A ještě ne úplně všechno...
No tak zase autora nemusíte tak usilovně chytat "za slovíčko", že. Netradiční z pohledu dnešní vrcholně unifikované automobilvé doby tyto konstrukce už určitě jsou. A pokud vás tento nadpis tak rozhodil, tak si prostě místo něj představte slova "Méně obvyklé konstrukce náprav" a je to. Jinak článek považuji za jednoznačně přínosný, díky, pane Dusile! :-):yes:
Chapmana náprava se od macphersonu liší jednou zásadní věci - chapmanova používá samotnou hnací hřídel jako rameno (Chapman byl posedlý maximální jednoduchosti a lehkostí svých vozů). To že se hodí macphersonu dozadu z něj nedělá Chapmana.
Dále úhlová náprava není evoluci kyvné nápravy. Spíš jsou kombinací kyvné a vlečené, s tím, že kombinují jejich výhody (změna odklonu je záměr a ne chyba). To že Škodovky používaly stejně podélné rameno pro oba typy náprav je pouhá snaha o šetření nákladů.
Kyvadlova náprava má úplně jinou konstrukcí. Hlavní nosné prvky tvoří převodovka a poloosy (resp jejich pouzdra), podélná ramena jsou jen pro přenos hnacích sil - pokud vůbec nějaká jsou, takové Tatrovky, rámové škodovky a Renaulty je nemají vůbec.
Úhlová ramena jsou uchycena přímo do karoserie a do hnacího ústrojí nijak nezasahují - na rozdíl od kyvadlové mohou být použita i na neznámé nápravě.
Je škoda, že jste doplnili jen část náprav, kterou čtenáři vyjmenovali a na rarity, které sliboval nadpis, vůbec nedošlo...
Mozem potvrdit. Mam najazdene Almerou N16a 100t km a zadna naprava bola uzasna. Sice samotna Almera nebola komfortnym autom, ale na idealnom povrchu hltala zakruty s velkou radostou. Skoda, sucasne Nissany uz tak nejazdia.
S Almerou N16 mám také něco odjezděno, a musím souhlasit. Jenom někdy si cestující na zadních sedadlech stěžovali na nepohodlí od nápravy, ale na danou třídu to nebylo zas tak zlé. Ale jak píšete, pokud byla dobrá silnice, jízdní vlastnosti byli perfektní a čitelné.