Nissan 1,2 DIG-S: Tříválec s kompresorem podrobně

Nissan 1,2 DIG-S: Tříválec s kompresorem podrobně

 
 

Přeplňování tříválcového motoru je unikátem. Nissan je první, kdo vrací tento typ zážehového agregátu zpět na silnice.

Tříválce jsou nedílnou součástí světa malých aut už od 80tých let. Téměř vždy se ale jednalo o konstrukčně jednoduchý a výrobně i provozně levný motor. Přeplňování bylo naprostou výjimkou, jako například u Daihatsu Charade 1,0 Turbo.

Tak tomu je až do dnešních dob. Tlaky na snižování emisí a růst litrového výkonu ale přináší nejspíš masovější rozšíření tříválců i do dražších aut. K downsizingu ale patří přeplňování a tím, kdo se ujal role technického leadera je Nissan.

Jeho tříválec má obchodní název 1,2 DIG-S, jedná se o typ HR12DDR. DIG znamená Direct Injection Gazoline, tedy přímé vstřikování benzinu. Písmeno S značí supercharger (kompresor), navzdory aktuálním trendům tedy Nissan spoléhá na mechanické přeplňování.

Agregát o objemu 1198 cm3 dosahuje výkonu 72 kW v 5600 min-1 a točivého momentu 142 Nm v 4400 min-1. Konstrukčně spřízněný atmosférický 1,2litr (HR12DE) nabízí výkon 59 kW a maximum momentu 110 Nm.

Zatím je motor určený jen pro Micru. Podle neoficiálních vyjádření lidí z Nissanu se o něm ale uvažuje pro celou řadu modelů s délkou kolem čtyř metrů – od sedanu odvozeného z Micry až po nástupce MPV Note.

Nissan Micra 1,2 DIG-S: První jízdní dojmy

Smyslem tohoto motoru je nahradit v nabídce obdobně výkonnou atmosférickou patnáctistovku a zároveň být alternativou k malým dieselům. Při srovnatelných parametrech totiž 1,2 DIG-S vykazuje stejnou nebo nižší kombinovanou spotřebu a zároveň je výrobně levnější. To samozřejmě znamená i nižší prodejní cenu.

Blok je převzatý z atmosférické 1,2 l/59 kW. Konstruktéři usilovali o maximální snížení vnitřního tření, tedy ztrát vznikajících uvnitř motoru. Proti srovnatelně silnému čtyřválci prý ušetřili 30 %, ale i ve srovnání s atmosférickým základem vykazuje DIG-S o 10 % nižší ztráty.

 [600×231]

Nanotechnologie se postaraly o hladký povrch vačkových hřídelí, pístní kroužky a zdvihátka ventilů mají zase speciální uhlíkový potah (DLC – Diamond Like Carbon). Variabilní olejové čerpadlo nepumpuje nadbytečné množství oleje při malé zátěži. Samotný motorový olej se vyznačuje nízkou viskozitou.

Variabilní časování sacích ventilů (VTC) je využito k aplikaci tzv. Millerova cyklu. Sací ventily zůstávají otevřeny i v první čtvrtině komprese, vytlačení části směsi ze spalovacího prostoru kompenzuje kombinace vysokého kompresního poměru 13:1 (u atmosférického 1,2 l je 10,7:1) a mechanicky poháněného dmychadla. Díky tomu motor dosahuje vyšší účinnosti. V sériové výrobě se Millerův cyklus už dříve uplatnil, např. v Mazdě Xedos 9. Z hybridních vozidel nebo Hondy Civic 1,8 i-VTEC známe koncepčně podobný Atkinsonův cyklus, ten však nepoužívá kompresor.

Kompresor je osazen spojkou, která jej odpojuje v nízkých rychlostech při malé zátěži. V takových případech motor nemusí roztáčet dmychadlo, které pro svou činnost spotřebovává část výkonu. Nissan touto cestou odstranil hlavní nevýhodu mechanického přeplňování a přiblížil se účinnosti turbodmychadla s obtokovým ventilem.

 [300×228]Na první pohled byste kompresor našli těžko, je totiž umístěn ze zadní strany bloku motoru – mezi ním a přepážkou oddělující motorový prostor od kabiny. Okem je viditelný jen při pohledu zboku pod airbox. Jeho umístění tam je ovšem zcela logické z hlediska délky a složitosti sacího traktu.

Přesnější dávkování paliva a možnost dosahovat vyšších výkonů zajišťuje přímé vstřikování. I to patří k podstatným konstrukčním rozdílům vůči základním atmosférickému tříválci.

K k ryze úsporným opatřením pak patří systém stop-start a regenerativní alternátor, který přednostně dobíjí při brzdění motorem a naopak při akceleraci se odpojuje.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 

Štítky Nissan Technika

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…