Nissan 1,2 DIG-S: Tříválec s kompresorem podrobně

Nissan 1,2 DIG-S: Tříválec s kompresorem podrobně

 
 

Přeplňování tříválcového motoru je unikátem. Nissan je první, kdo vrací tento typ zážehového agregátu zpět na silnice.

Tříválce jsou nedílnou součástí světa malých aut už od 80tých let. Téměř vždy se ale jednalo o konstrukčně jednoduchý a výrobně i provozně levný motor. Přeplňování bylo naprostou výjimkou, jako například u Daihatsu Charade 1,0 Turbo.

Tak tomu je až do dnešních dob. Tlaky na snižování emisí a růst litrového výkonu ale přináší nejspíš masovější rozšíření tříválců i do dražších aut. K downsizingu ale patří přeplňování a tím, kdo se ujal role technického leadera je Nissan.

Jeho tříválec má obchodní název 1,2 DIG-S, jedná se o typ HR12DDR. DIG znamená Direct Injection Gazoline, tedy přímé vstřikování benzinu. Písmeno S značí supercharger (kompresor), navzdory aktuálním trendům tedy Nissan spoléhá na mechanické přeplňování.

Agregát o objemu 1198 cm3 dosahuje výkonu 72 kW v 5600 min-1 a točivého momentu 142 Nm v 4400 min-1. Konstrukčně spřízněný atmosférický 1,2litr (HR12DE) nabízí výkon 59 kW a maximum momentu 110 Nm.

Zatím je motor určený jen pro Micru. Podle neoficiálních vyjádření lidí z Nissanu se o něm ale uvažuje pro celou řadu modelů s délkou kolem čtyř metrů – od sedanu odvozeného z Micry až po nástupce MPV Note.

Nissan Micra 1,2 DIG-S: První jízdní dojmy

Smyslem tohoto motoru je nahradit v nabídce obdobně výkonnou atmosférickou patnáctistovku a zároveň být alternativou k malým dieselům. Při srovnatelných parametrech totiž 1,2 DIG-S vykazuje stejnou nebo nižší kombinovanou spotřebu a zároveň je výrobně levnější. To samozřejmě znamená i nižší prodejní cenu.

Blok je převzatý z atmosférické 1,2 l/59 kW. Konstruktéři usilovali o maximální snížení vnitřního tření, tedy ztrát vznikajících uvnitř motoru. Proti srovnatelně silnému čtyřválci prý ušetřili 30 %, ale i ve srovnání s atmosférickým základem vykazuje DIG-S o 10 % nižší ztráty.

 [600×231]

Nanotechnologie se postaraly o hladký povrch vačkových hřídelí, pístní kroužky a zdvihátka ventilů mají zase speciální uhlíkový potah (DLC – Diamond Like Carbon). Variabilní olejové čerpadlo nepumpuje nadbytečné množství oleje při malé zátěži. Samotný motorový olej se vyznačuje nízkou viskozitou.

Variabilní časování sacích ventilů (VTC) je využito k aplikaci tzv. Millerova cyklu. Sací ventily zůstávají otevřeny i v první čtvrtině komprese, vytlačení části směsi ze spalovacího prostoru kompenzuje kombinace vysokého kompresního poměru 13:1 (u atmosférického 1,2 l je 10,7:1) a mechanicky poháněného dmychadla. Díky tomu motor dosahuje vyšší účinnosti. V sériové výrobě se Millerův cyklus už dříve uplatnil, např. v Mazdě Xedos 9. Z hybridních vozidel nebo Hondy Civic 1,8 i-VTEC známe koncepčně podobný Atkinsonův cyklus, ten však nepoužívá kompresor.

Kompresor je osazen spojkou, která jej odpojuje v nízkých rychlostech při malé zátěži. V takových případech motor nemusí roztáčet dmychadlo, které pro svou činnost spotřebovává část výkonu. Nissan touto cestou odstranil hlavní nevýhodu mechanického přeplňování a přiblížil se účinnosti turbodmychadla s obtokovým ventilem.

 [300×228]Na první pohled byste kompresor našli těžko, je totiž umístěn ze zadní strany bloku motoru – mezi ním a přepážkou oddělující motorový prostor od kabiny. Okem je viditelný jen při pohledu zboku pod airbox. Jeho umístění tam je ovšem zcela logické z hlediska délky a složitosti sacího traktu.

Přesnější dávkování paliva a možnost dosahovat vyšších výkonů zajišťuje přímé vstřikování. I to patří k podstatným konstrukčním rozdílům vůči základním atmosférickému tříválci.

K k ryze úsporným opatřením pak patří systém stop-start a regenerativní alternátor, který přednostně dobíjí při brzdění motorem a naopak při akceleraci se odpojuje.

Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 

Štítky Nissan Technika

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Dnes 08:00

Z výrobce obstarožních „brouků“ a kompaktních golfů se Volkswagen postupem doby vypracoval na tvůrce, který dokáže potrápit i německou prémiovou trojku. První vlaštovkou v dlouhé cestě na vrchol se stalo právě kupé Corrado. Proč tomu tak bylo?




Blesk.cz

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe pracovat s playlisty

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe…

Uživatelé bezplatné verze Spotify se můžou začít těšit. Hudební streamovací služba chystá změny, díky kterým…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi museli měnit bránu

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi…

Kuriózní moment, který fanoušci neuvidí jen tak ani ve světě, se včera odehrál v Mladé Boleslavi. V 26. minutě…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří pivo se třpytkami

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří…

Nedlouho po úspěchu kapučína s třpytkami se tato móda začíná rozmáhat i v pivu. Web Business Insider přišel s…