Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Jak Nissan v devadesátých letech vyřešil u variátoru přenos vysokého točivého momentu

Na sklonku 90. let představil Nissan převodovku Extroid CVT. Šlo o variátor, ovšem zcela odlišné konstrukce než dosavadní počiny. Dokázal přenést až 400 N.m.
Zpět na článek
3. 1. 2019 16:19
3. 1. 2019 16:56
3. 1. 2019 16:19
Připomínky
"...Dokázal přenést až 400 N.m....Jakým způsobem udělat převodovku CVT, aby byla schopná přenášet točivé momenty v řádu stovek newtonmetrů?... Multitronic byl navržen pro přenos maxima točivého momentu až 350 N.m...nabídnout variátor schopný přenášet točivé momenty až 400 N.m..."
Takto napsané věty nedávají moc smysl. Převodovky v autech nepřenášejí momenty určité hodnoty, ale velikosti vstupních momentů zásadně mění, obvykle je zvyšují ale často také snižují. Takže žádný přenos 400 Nm, to by byl na výstupu moment stejně velký jako na vstupu a nic bychom nezískali.

Za druhé je škoda, že v galerii není ani jedno foto které by se vztahovalo k Extroid CVT

Dále by mě zajímalo, nakolik vážně je míněné tvrzení, že "..se převodovka s plynulou změnou převodu vyznačuje mnohem menším vnitřním třením než konvenční převodovka...."

A poslední věc která je popsána podivně je "...Ano, i v planetových ústrojích se používají třecí spojky a pásové brzdy, tedy opět zařízení, pracující s třením. Na rozdíl od převodovky CVT ale přenášejí výrazně redukované točivé momenty. Hlavní tíha spočívá na bedrech planetového převodu. ."
Nejde o velikost redukovaných momentů, ale o fakt že v automatech fungují třecí prvky pouze jako spojka nebo brzda během řazení rychl.stupně. Po spojení se už vzájemně nehýbou a výkon je efektivně přenášen ozubenými koly. Na rozdíl od cvt, kde je třecí převod využíván k přímému přenosu výkonu a třecí prvky jsou tedy stále ve vzájemném pohybu pod zátěží
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Uživatel_5340709
3. 1. 2019 18:04
Re: Připomínky
No mě to nepřipadne až tak nesrozumitelné, na jedné straně máš hřídel od motoru, která může být roztočena určitou silou, například silou až 400 N/m, když bude motor na svém maximu. A podle rychlosti otáčení kol, zařazeného stupně a zatížení vozidla, je na výstupu určitý točivý moment. Ať už vyšší, nebo nižší dle zařazeného stupně a požadavku řidiče na výkon/rychost, tak prostě převodovka a její soukolí, nebo řemeny, musí odolávat určitému maximálnímu točivému momentu, které je tato soustava a její části schopny unést/přenést.To že nejsou na maximu po celou dobu své práce, nebo všechny její součásti je jasné.
3. 1. 2019 18:42
Re: Připomínky
No jestli je na vstupu 400 Nm a na výstupu nějaká jiná hodnota, tak asi nejde říct že převodovka těch 400 Nm přenáší. Je na ten hnací moment dimenzovaná apod, ale jeho hodnotu nepřenáší

Formulace z článku vyvolávají dojem, že kolik Nm je na vstupu, tolik je i na výstupu.
6. 1. 2019 21:14
Re: Připomínky
Přenáší při plném plynu a daných otáčkách 400 Nm, které násobí nebo případně dělí, záleží na nastaveném převodovém poměru. V podstatě koubové hřídele při rozjezdu přenáší až šestnáctinásobek momentu motoru (mínus mechanické ztráty v soukolí).

Celý článek je napsaný špatným slovosledem a nevhodným výběrem technických termínů, ale co se divíš - se podívej, kdo to píše a jak moc je v oboru vzdělán. Většinou jde o nějakého překladatele článků z angličtiny a dle toho to pak vypadá.
Avatar - Beefcake
3. 1. 2019 16:56
Dokument
Moj oblubeny dokument, kde je vsetko krasne vysvetlene.
[odkaz]
Gen I TR690 / Gen II TR580 - cislo znamena max Nm, s ktorymi vie pracovat. Pomer torque convertora je +/- 2, z toho vyplyva, co moze ist na vstup.
Pre zaujimavost:
"TR690 CVT was also modified to extend the transmitted torque; new version is called HCVT and is currently mounted in the most powerful Subaru Outback models based on six-cylinder 3.6 l gasoline and diesel (not supplied to Russia) engines, earlier equipped with hydromechanical transmission. TR690 HCVT is also used in Forester 2.0XT with turbocharging and WRX STI."
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Ham.
3. 1. 2019 18:19
Převodovka perfektní pro skútry,
ale v autech slepá ulička, 400 Nm dnes překročí kdejaký foukaný čtyřválec.
Rozbalit vlákno
3
3. 1. 2019 19:02
Re: Převodovka perfektní pro skútry,
Slepa ulicka? Si sa niekedy viezol v CVTcku? Aboslutny komfort. Mozes mat 7 spojkovy 12 stupnovy automat a furt to bude heglovat.
Vies ake auta a motorizacie su najviac predavane? Vsetko v zaklade.
Ktora 1,4 ma 400nm?
Avatar - praděda7
3. 1. 2019 22:08
Re: Převodovka perfektní pro skútry,
Jezdím již 6 let s 1.33 Yarisem CVT. Je to náš městský a občas i meziměstský vůz. Převodovce se nedá nic vytknout. Na "prokluzovací efekt" jsem si již dávno zvykl a vůbec ho nevnímám.
Avatar - KANKUNEN
4. 1. 2019 06:41
Re: Převodovka perfektní pro skútry,
Když japonský automat, tak Aisin. Mazda potřebuje 2 kvalty navíc.
6. 1. 2019 15:25
Není nad manuál...
a když už automat, tak klasický s hydrodynamickým měničem (samozřejmě spojený s opravdu silným motorem).
Rozbalit vlákno
0