Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan ASV-4 : nová generace inteligentního vozu

Aleš Jungmann
Diskuze (12)
Nissan představuje čtvrtou generaci inteligentního automobilu s vylepšenou bezpečností.

Nissan představuje čtvrtou generaci inteligentního automobilu s vylepšenou bezpečností (v originále Advanced Safety Vehicle ; ASV-4). Není zatím určený pro sériový prodej široké veřejnosti, pouze testuje a sbírá data pro rozličné pokrokové systémy.

Zřejmě nejzajímavějším z nich je systém komunikace mezi jednotlivými automobily. Na základě výměny dat o poloze na silnici (přes jednotku GPS v navigaci) a rychlosti jízdy se vyhodnotí potenciálně nebezpečné situace – například při vjíždění na hlavní silnici ze silnice vedlejší na nepřehledném místě či za situace, kdy vozidlo v jízdním pruhu před vámi nečekaně zastaví či zpomalí (a vy jej nemůžete, například kvůli špatné viditelnosti, vidět z bezpečné vzdálenosti). Aby systém fungoval, je nutné aby vozidla, která spolu mají komunikovat, byla osazena satelitní navigací Nissan. Do budoucna je ale pravděpodobné, že si Nissan nenechá hotový systém jen pro sebe ale bude jej nabízet i ostatním automobilkám, minimálně v Japonsku (ostatně jen tak je zaručena dobrá účinnost – čím více vozů na komunikacích jej bude mít, tím lépe pro všechny).

Jako fyzický nosič projektu poslouží automobil Infiniti M (JDM Fuga). Do automobilové dopravy se tak pomalu začínají dostávat systémy, které jsme doposud mohli vídat jen u dopravy letecké a lodní. Komunikace mezi automobily rozhodně není špatný nápad a v budoucnu se jistě uplatní. Řádně fungující systém by zlepšil bezpečnost na stále více využívané silniční síti.

Aleš Jungmann
Diskuze (12)
Avatar - Blue Sun
2. 10. 2007 09:21
Re: Š120
A kde v článku je psáno, že auto zastaví xx metrů před křižovatkou? Nějak jsem to přehlédl. Pokud vím, auta nejsou tramvaje a nejezdí po kolejích, takže jakoukoli překážku mohou vždycky objet. Vytvořit program, který dovede takto navigovat automobil není jednoduché, ale je to možné. V USA probíhá soutěž, kdy soukromé a univerzitní týmy staví automatická vozidla, která mají za úkol projet určitou trať. Loni to bylo v náročném terénu, letošní úkol byl, aby auto bylo schopné projet městským provozem. Když takový systém může fungovat, co podpoří vaši argumentaci?
Avatar - Blue Sun
2. 10. 2007 09:15
Re: Š120
Rád bych věřil tomu, že to tak bude. Ale vím, jak to dopadne. Někteří "rovnější" si stále budou jezdit až do centra autem, místní obyvatelé musí zrovna tak, těžko je z měst dostaneš. Na kole do města nikdy, protože bych mohl tak akorát šupat zpátky pěšky. Jsou lepší dopravní prostředky do centra, ale ne pro lamy.
2. 10. 2007 06:30
Re: Š120
Tak to určite nie, to by bol dokonalý chaos. Kvôli chybe jediného auta by mohla byť paralyzovaná doprava v celom meste. Keď ekológia, tak zberné parkoviská na okraji mesta, nafasuješ tašku s kolieskami a šup na MHD, ktorá môže byť v budúcnosti v mestách okrem bicykla jediným dopravným prostriedkom, dokonale fungujúcim.
1. 10. 2007 18:35
Re: Š120
Plynulosti dopravy ze to pomuze?Ze ti auto zastavi jiz padesta metru pred krizovatkou?Ostatni mohou jen bezmocne cumet a ridic v takovem to voze taky,nic s tim totiz neudela.Mimo mesto klidne,ale ve meste vypnout
Avatar - Blue Sun
1. 10. 2007 13:50
Re: Š120
Myslím, že především do města je to jediné řešení pro budoucnost. Ani ne tak z důvodu eliminace smrtelných nehod, jako spíš z hlediska plynulosti provozu, ekologie a taky úspory našeho vlastního času. Pokud bude opravdu takový systém optimálně fungovat, auto samo vybere optimální trasu skrze město, dovede reagovat na různé události a tak dál... však víš sám. Něco jiného je jízda mimo města, tam nám (nebo spíš našim vnukům) ta radost z jízdy zůstane. Aspoň doufám.