Nissan chce méně exportovat, vyrábět se bude mimo Japonsko
Ghosnova vize na dosažení milionové hranice může znít jako velkolepý plán, ve skutečnosti ale znamená snížení domácí produkce Nissanu o sto tisíc aut ročně. Podle japonského tisku se toho má dosáhnout uzavřením jedné z továren.
V konkrétních číslech chce Nissan během pěti let dosáhnout snížení exportu z Japonska na polovinu. Z loňských 671 tisíc kusů by se měl počet Nissan každoročně vyvážených z Japonska snížit až na 300 tisíc.
Japonští analytici ale pochybují, že by zbytek tohoto poklesu dokázal Nissan vynahradit růstem domácího odbytu. Ostrovní trh totiž už několik let stagnuje a vzhledem ke stavu tamní ekonomiky se nedá počítat se zásadním obratem – nezbývá než navyšovat tržní podíl.
Nissan počítá s rozšiřováním výroby v zámoří. Tím se odstraní náklady na drahou pracovní sílu, kurzovní riziko a náklady spojené s dopravou a proclením. Evropu už nyní obsluhuje hlavně továrna ve Velké Británii, USA mají také vlastní továrny Nissanu a roste výroba v Indii, kde se od loňska vyrábí i nová Micra. Důležitá je také Čína.
K Číně vzhlíží i luxusní divize Nissanu Infiniti. Nejlidnatější země světa je už nyní druhým největším odbytištěm hned po USA. Díky prudkému růstu počtu milionářů se rychle rozšiřuje cílová skupina a automobilka uvažuje dokonce nad výrobou přímo v Číně.