Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Juke: První jízdní dojmy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (67)

Nejmenší crossover značky Nissan je zároveň tím nejstylovějším!

V roce 2009 se na autosalonu v Ženevě představila studie Nissan Qazana. Kompaktní crossover tehdy překvapil svým designem, automobilka informací o možné výrobě. O rok později jsme se na stejném místě dočkali sériové podoby a nového jména.

Nissan Juke si zachoval hlavní linie i řadu detailů svého předskokana. Opustil víceméně jen bezrámové dveře otevírané proti sobě a dostal praktičtější interiér.

Nissan řadí Juke do horního segmentu B trhu (malé vozy). Crossover má představovat luxusní produkt nabízející něco více, než jen tradiční malý hatchback. Novinka, jejíž prodej se právě v těchto dnech rozbíhá, má být podle výrobce spojením kompaktního SUV a sportovního vozu…

Karoserie

Nissan Juke byl navržen v londýnském studiu Nissan Design Europe (NDE) a dokončen v japonském středisku Nissan Design Centre (NDC). Výsledkem mezinárodní spolupráce se stal automobil, jehož design nemá obdoby. Vzhled tohoto modelu má být pro zákazníky hlavním důvodem pro podepsání závazné objednávky, vše ostatní je až na druhém místě.

I v sériovém provedení Juke vypadá jako koncept. Které jiné auto vypadá, jako byste na malé SUV (např. Nissan Qashqai) nasadili sportovní kupé (např. Nissan 370Z)?

Přídi dominuje široká maska chladiče, dvě kulatá světla a vysoký dopředu vysunutý nárazník v off-road stylu. Celkové vyznění designu značně pozměňují malá trojúhelníková světla umístěná po stranách kapoty motoru, která dávají vzpomenout na předposlední generaci Nissanu Micra.

Když pochopíte hru tvaru na přídi, je čas přesunout se dál. Extrémně rozšířené blatníky a prahy dodávají karoserii v kontrastu s úzkou střechou ambiciózní postoj. Na zádi se nachází šok, na který se zkoumáním fotek nedá připravit. Juke má prostě „zadek“ ve stylu 370Z.

Seříznutá střecha, skloněný zadní sloupek, charakteristický tvar zadního bočního okna i bumerangová zadní světla – nic z toho Juku nechybí. Hru na kupé-styl Nissan dotahuje do konce klikami maskovanými do rámu okna, takže počet dveří odhalují jen spáry v karoserii.

Přímá konkurence se pro Juke již jen díky jeho vzhledu hledá velmi těžko. K nejlepším vodítkům mohou sloužit vnější rozměry ve spojení s nabídkou pohonu předních nebo všech čtyř kol.

Asi nejblíže k němu má MINI Countryman. To ovšem ve srovnání s Nissanem sází na podstatně usedlejší design připomínající historii britské značky. Dalším konkurentem by se mohla stát Toyota Urban Cruiser. Ta ale nenabízí takové výkony jako Juke a její interiér působí ve srovnání s Nissanem jako chudý příbuzný.









Nissan Juke - srovnání rozměrů s konkurencí
Model Nissan Juke Mini Countryman Toyota Urban Cruiser
Délka [mm] 4135 4097 3930
Šířka [mm] 1765 1789 1725
Výška [mm] 1570 1561 1525
Rozvor [mm] 2530 2595 2460
Objem zav. prostoru [l] 251/207* 350 314/230*

Pozn.: nižší hodnoty objemu zavazadlového prostoru označené hvězdičkou platí pro verze s pohonem všech kol. U Mini se objem zavazadlového prostoru mezi verzemi 4x2 a 4x4 neliší.

Interiér

Sportovně laděnému vnějšímu vzhledu Juku odpovídá i jeho vnitřek. I zde se designéři snažili spojit prvky typické pro SUV a sportovní vozy. Kromě toho zabrousili i do světa rychlých silničních motocyklů. Právě odtud pochází tvary vysokého středového tunelu, připomínajícího svými liniemi palivovou nádrž superbiku. Barvy tohoto prvku – červená nebo šedá v odstínu dělové slitiny – jsou dostupné v závislosti na zvoleném čalounění.

Dalším odkazem na motocykly je provedení přístrojů, nad nimiž se jakoby vznáší větrný štítek. U modelů vybavených zážehovým motorem s turbodmychadlem přístroje po stisknutí tlačítka pro startování a vypínání motoru ožijí a jejich ručičky vyběhnou na maximum. V rámci toho proběhne kontrola systému – stejně jako je tomu u vysoce výkonných motocyklů a u Nissanu 370Z.

Juke připomíná dvoumístné kupé i svým výškově nastavitelným volantem. Posaz za ním je vcelku nízký, umístění sedadla do nejnižší polohy připomíná pozici za volantem druhé generace Fordu Focus. Nalezení ideální polohy v sedadlech s lehkým bočním vedením je dílem okamžiku. Přední i zadní sedadla potěší přijatelným kompromisem mezi tuhostí a měkkostí. Řidiče i jeho předního spolujezdce kabina jakoby objímá, ale zároveň mají oba k dispozici dostatek prostoru všemi směry.

I když ve voze sedí řidič poměrně nízko a jeho posaz připomíná sportovní kupé, stále sedí ve voze s podvozkem SUV a je tedy o něco výš než v běžném hatchbacku. Zasklená plocha Juku rozhodně nepatří k adeptům na největší okna ve třídě. Přesto má řidič dobrý výhled dopředu, šikmo do stran i přímo do boků. Horší je to s výhledem šikmo vzad a přímo dozadu. Tento nedostatek naštěstí zdatně eliminují rozměrná vnější zrcátka.

Na zadním sedadle panují zcela opačné poměry než vpředu. Hlavy zadních pasažérů se nachází vedle úzkého C sloupku, což znamená omezený prostor na výšku i na šířku. Mnoho místa není ani v úrovni loktů, nesmíme ale zapomínat, že Juke je i přes svalnaté tvary stále na horním okraji segmentu čtyřmetrových hatchbacků. K vylepšení atmosféry na zadních sedadlech nepřispívají ani malá okna. Ta jsou navíc u nejvyššího stupně výbavy Tekna zatmavená.

Zavazadlový prostor u verzí s pohonem pouze předních kol nabízí základní objem 251 litrů díky úložnému prostoru pod podlahou. Verze s pohonem všech čtyř kol je o tento prostor ochuzena a má základní objem 207 litrů. Délka zavazadelníku je 65 cm a výška pod roletou 40 cm. Jenže kvůli výrazně skloněné výklopné zádi je zavazadlový prostor v místě nákladové hrany vysoký pouhých 23 cm! U větších předmětů proto bude nutné spolehnout se na sklopení opěradel zadních sedadel.

Zadní sedadla jsou dělena v poměru 60:40 a sklápějí se jediným snadným pohybem, přičemž vytvoří zcela rovnou podlahu zvyšující objem zavazadlového prostoru na 830 l až po střechu.

Aby se zavazadla mohla skrýt před zraky zvědavců, je zavazadlový prostor vybaven zatahovacím krytem, který se od běžného řešení liší tím, že je připevněn k zadním dveřím a při otevření zavazadlového prostoru se zdvihá společně s dveřmi.

Motory a podvozek

Nissan nabídne pro Juke jeden turbodiesel a dva zážehové motory. Zájemce o vznětovou motorizaci má uspokojit známý 1,5 dCi s výkonem 81 kW (110 k) v kombinaci s pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou.

První z dvojice zážehových motorů má zdvihový objem 1,6 litru a výkon 86 kW (117 k). Čtyřválec s označením HR16DE má variabilní časování sacích i výfukových ventilů, uhlíkem potažená zdvihátka ventilů a dále přepracovaný sací trakt, větší průměr výfukového potrubí, nový katalyzátor a přepracovaný tvar pístů.

Tento agregát disponuje vícebodovým vstřikováním, má na každý válec dva vstřikovače, které zaručují lepší dávkování paliva. Všechny výše popsané změny přinášejí snížení spotřeby o 5,6 %.

Pro atmosférický benzinový motor je možnost výběru mezi pětistupňovým manuálem a bezestupňovou převodovkou Xtronic CVT, vždy s pohonem předních kol.

Nejzajímavější a zároveň nejvýkonnější pohonnou jednotkou v nabídce je nový agregát MR16DDT s výkonem 140 kW (190 k). Jak napovídá interní kód, jedná se o šestnáctistovku s přímým vstřikováním paliva a turbodmychadlem. Kromě toho má tento motor stejně jako atmosférická jednotka variabilní časování sacích i výfukových ventilů a vrstvu uhlíku na zdvihátkách ventilů a vačkových hřídelích, která snižuje třecí ztráty.

Na výběr je šestistupňová manuální převodovka a pohon předních kol nebo pohon všech kol v kombinaci s převodovkou Xtronic CVT (bezestupňová převodovka s možností manuální volby šesti přednastavených převodů).

Nissan Juke stojí na platformě B aliance Renault Nissan s rozvorem náprav 2530 mm. S rozchodem předních i zadních kol 1525 mm je vůbec nejširší variantou této architektury. Přední náprava má vzpěry McPherson, zadní standardně vlečená ramena a zkrutnou příčku.

V případě verze s elektricky řízeným pohonem všech kol All-Mode 4x4-i je vzadu stejně jako u většího Qashqaie, nově vyvinutá víceprvková náprava. Rozchod zadních kol je u tohoto provedení mírně zúžen na 1505 mm.

Standardem pro Juke s pohonem všech kol je systém distribuce točivého momentu (Torque Vector System - TVS). Ten rozděluje točivý moment mezi zadní kola v poměru až 0:100. O jeho zásazích je řidič informován v reálném čase prostřednictvím obrazovky na přístrojovém panelu.
















Nissan Juke - ceny na českém trhu
Motor 1,6 16V 1,6 16V 1,6 DIG-T 1,6 DIG-T 1,5 dCi
Pohon 4x2 4x2 4x2 4x4 4x2
Převodovka 5M CVT 6M CVT 6M
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1618 1618 1461
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/2
Největší výkon [kW/min-1] 86/- 86/- 140/- 140/- 81/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 158/- 158/- 240/- 240/- 240/1750
Max. rychlost [km/h] 178 170 215 200 175
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,0 11,5 8,0 8,4 11,3
Komb. spotř. [l/100 km] 6,4 6,3 6,9 7,6 5,1
Cena Visia [Kč] 369.000,- - - - 426.000,-
Cena Acenta [Kč] 410.000,- 450.000,- 500.000,- - 467.000,-
Cena Tekna [Kč] 446.000,- 486.000,- 516.000,- 596.000,- 503.000,-

Jízda

Během prezentace jsme měli možnost vyzkoušet nejvýkonnější provedení Nissanu Juke v nejvyšším stupni výbavy Tekna s motorem 1,6 DIG-T, převodovkou Xtronic CVT a pohonem všech kol All-Mode 4x4-i. Základní cena kompaktního crossoveru v tomto provedení je 596.000,- Kč, což představuje nejdražší verzi na českém trhu.

Nissan Juke sice bourá všechny dosud zažité konvence, ale hned první dojem ze setkání s ním kazila kombinace barev. Exteriér se honosil elegantním bílým metalickým lakem, který je pouze pro verzi s pohonem všech kol. Interiér naproti tomu nabízel kombinaci černého čalounění s červeným středovým tunelem a několika dalšími prvky. Výsledkem je dojem, že se při výrobě něco nepovedlo a karoserie s interiérem k sobě nepatří.

Zanechme bádání nad kombinacemi barev a podívejme se, jak Juke jezdí. O pozici za volantem a prostorových poměrech na palubě jsme se zmiňovali výše, a tak můžeme nastartovat a vyrazit. Juke ihned po nastartování překvapí svým kvalitním odhlučněním, jímž překvapuje prakticky při všech jízdních režimech. Na volnoběh, při pomalém posunování v kolonách, při jízdě městskými ulicemi, na venkovských okreskách i při 130 km/h na dálnici je v interiéru ticho, které u vozu s délkou lehce nad čtyři metry nečekáte.

Benzinový Juke s bezestupňovou převodovkou vyniká nejen odhlučněním motoru, ale i hluku od kol a aerodynamického hluku. V případě kol pronikají do interiéru pouze vzdáleně rázy při přejezdu velkých příčných nerovností na vozovce. Aerodynamický hluk se projevuje pouze jemným svistem od vnějších zpětných zrcátek až při rychlostech okolo dálničního limitu.

O dynamických schopnostech verze s výkonem 140 kW jasně hovoří oficiální informace o schopnosti akcelerovat z 0 na 100 km/h za 8,4 s. Realita je taková, že přeplňovaná šestnáctistovka se chová velmi kultivovaně a i přes rozvážnější reakce převodovky CVT nabízí řidiči možnost rychlé akcelerace v případě potřeby.

Juke potěší i svými jízdními vlastnostmi. Podvozek nadchne příznivce klidnější jízdy, při níž posádce nabízí dostatečný komfort. Příčné i podélné nerovnosti jsou ve většině případů velmi dobře odfiltrovány. Pozadí cestujících je tak informováno pouze o setkání se skutečně velkými nerovnostmi. Na své si ovšem přijdou i fanoušci ostřejšího svezení. Juke jim především v serpentinách udělá radost ochotou vrhat se do zatáček, minimálními bočními náklony karoserie a maximální trakcí. V případě brzdového systému by neuškodil rychlejší nástup brzdného účinku.

Budoucí majitelé

Již naše první setkání s Nissanem Juke v Ženevě více než jasně naznačilo, že tento model osloví především zájemce o stylový kompaktní vůz. Jeho design bude ještě dlouho po uvedení na trh vzbuzovat údiv. Interiér uspokojí především singles nebo bezdětné páry. Rodinkám toužícím po crossoveru nabízí Nissan modely Qashqai a Murano.

Podle Nissanu je hlavním cílovým zákazníkem sebevědomý, ambiciózní a extrovertní muž čerstvě po třicítce, možná samostatně podnikající a se známostí, ale bez rodiny. Automobilka očekává, že přinejmenším zpočátku bude mezi kupujícími jen asi 20 procent stávajících zákazníků značky Nissan.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (67)
19. 10. 2010 19:13
s tímhle dyzajnem
můžou leda do cirkusu :no: >:D
Avatar - pelikoš
11. 10. 2010 19:39
Re: No....
a co si teda myslíš o růmstru.co ten troubí do světa >:D juke je proti němu supr kára...
Avatar - pelikoš
10. 10. 2010 20:16
Re: 4x4 jen s CVT za 600tis...
mám pocit,že aisin patří dokonce nissanu...
Avatar - pelikoš
10. 10. 2010 20:09
Re: název
tak to bylo slabý...
Avatar - pelikoš
10. 10. 2010 20:05
Re: Echt japonec
to slyším poprvé,že nissan neumí interiér ;-\
a zrovna qashqai má interiér v pohodě