Nissan Juke: První ženevské dojmy

Nissan Juke: První ženevské dojmy

 
 

Nissan Juke je auto, které způsobí mnoha chodcům zatuhnutí krční páteře. V době krize trhu s novými automobily se Nissan pustil do experimentu, který vyžaduje hodně odvahy i v časech ekonomického boomu.

Když jsem před rokem viděl v Ženevě koncept Nissan Qazana, marně jsem přemýšlel, jak by mohl vypadat sériový model. Ve skutečnosti se výrazněji proměnil název než tvary karoserie a efektní design funguje i po roční přestávce. Produkční model Nissan Juke je natolik originální a lákavý, že na sebe v záplavě novinek strhává pozornost publika a nejinak tomu jistě bude i v reálném světě.

Malý crossover vypadá, jako by utekl z designérského studia rovnou na výrobní linky. Nissan – možná inspirován úspěchem stylově pojaté Kie Soul – vypouští do prodeje model, který staví téměř výhradně na designu a nezaměnitelném stylu. Zajímavá technika v podobě možnosti zvolit převodovku CVT, motor 1,6 Turbo (103 kW) nebo pohon všech kol, je v roli zajímavého bonusu. Vždyť které jiné auto vypadá, jako byste na malé SUV (např. Nissan Qashqai) nasadili sportovní kupé (např. Nissan 370Z)?

Přídi dominuje široká maska chladiče, dvě kulatá světla a vysoký dopředu vysunutý nárazník v off-road stylu. Celkové vyznění designu značně pozměňují malá trojúhelníková světla umístěná po stranách kapoty motoru, která dávají vzpomenout na končící provedení Nissanu Micra.

Když pochopíte hru tvaru na přídi, je čas přesunout dál. Extrémně rozšířené blatníky a prahy dodávají karoserii v kontrastu s úzkou střechou ambiciózní postoj. Na zádi se nachází šok, na který se zkoumáním fotek nedá připravit. Juke má prostě „zadek“ ve stylu 370Z. Seříznutá střecha, skloněný zadní sloupek, charakteristický tvar zadního bočního okna i bumerangová zadní světla – nic z toho Juku nechybí. Hru na kupé-styl Nissan dotahuje do konce klikami maskovanými do rámu okna, takže počet dveří odhalují jen spáry v karoserii.

Po usednutí na místo řidiče se objeví… volant z 370Z. V tomto modelu designéři ještě nasáli inspiraci pro vnitřní kliky, Juke je ale natolik extravagantní, že mu sluší rozehrát vlastní styl. Za volantem zapomenete, že máte co do činění s něčím, co se podobá SUV. Posaz je vcelku nízký, umístění sedadla do nejnižší polohy připomíná pozici za volantem druhé generace Fordu Focus.

Neznáme podobu základního provedení, ale prezentovaný Juke má zajímavě pojatý středový panel se dvěma multifunkčními displeji. Horní nabízí konvenční spojení navigace a rádia, ten spodní je nový Nissan Dynamic Control System. Jedná se o panel spojující digitální klimatizaci a rozhraní pro změnu nastavení vozu. Tato dvě naprosto odlišná zařízení mají společný displej i všechny ovládací prvky. Funkce i popis tlačítek se mění přepnutím mezi režimy Aircon a D-mode.

Středový tunel je zajímavý kus designérské práce, v praxi ale bude občas spíš k zlosti. Odložit něco na zaoblený červený plast jednoduše nelze, musíte se spokojit se dvěma držáky na nápoje a malou vaničkou vzadu. Něco jako loketní opěrka nebo hlubší přihrádka v Juke. neexistuje. Naopak zajímavým a velmi praktickým detailem je prostor pro odložení mobilního telefonu před řadicí pákou. Je potažen protiskluzovou gumou a mobilní telefon v něm opravdu odolává bočním pohybům.

Zatímco dosud byly dojmy veskrze pozitivní, přesun na zadní sedadla malému Nissanu reputaci sníží. V karoserii s délkou 4135 mm se příliš prostorových zázraků vymyslet nedá. Když k tomu přičteme zužující se a klesající střechu a agresivně skloněné zadní sloupky, je výsledek jasný. Hlavy zadních pasažérů se nachází vedle úzkého C sloupku, což znamená omezený prostor na výšku i na šířku. Mnoho místa není ani v úrovni loktů, nesmíme ale zapomínat, že Juke je i přes svalnaté tvary stále na horním okraji segmentu čtyřmetrových hatchbacků. Přesto srovnatelně velké Suzuki SX4 (resp. Fiat Sedici) nabídnou vzadu větší prostor, lepší komfort a v neposlední řadě i více světla.

Největší problém pro praktický život bude představovat zavazadlový prostor (objem zatím nezveřejněn). Jeho délka je 65 cm a výška pod roletou 40 cm. Jenže kvůli výrazně skloněné výklopné zádi je zavazadlový prostor v místě nákladové hrany vysoký pouhých 23 cm! U větších předmětů proto bude nutné spolehnout se na sklopení opěradel zadních sedadel.

Když dáme všechny získané poznatky dohromady, vychází jasný výsledek. Nissan Juke bude auto pro ty, kteří především hledají stylový kompaktní vůz. Pokud chcete jezdit nenápadným autem a máte rádi úhledně uspořádaný interiér pravidelných tvarů, na Juke raději rychle zapomeňte. Juke totiž bude vyvolávat údiv i poté, kdy zmizí ze seznamu žhavých novinek. Dobře bude sloužit hlavně dvěma lidem, pro ty, kdo chtějí cestovat ve čtyřech a přepravovat větší náklady, existují malá MPV (a nemusíme opouštět Nissan – příkladem je Note). Dokáže nadchnout svým stylem a stejně tak může štvát několika detaily, u kterých ustoupilo praktické využití designu.

Juke má také na své straně jedno podstatné plus. Na rozdíl od většiny podobně velkých aut se bude dodávat i s pohonem všech kol.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Pili jste před jízdou? Nissan Juke to pozná, o alkohol však nejde Pili jste před jízdou? Nissan Juke to pozná, o alkohol však nejde

Věděli jste, že při nedostatečném pití vody jsou vaše…

Nissan bojuje proti používání telefonů za volantem. Faradayovou klecí! Nissan bojuje proti používání telefonů za volantem. Faradayovou klecí!

Držení mobilního telefonu během jízdy je zakázáno…

 



 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr ale ztratil vedení 2:0

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr…

Fotbalisté pražské Slavie remizovali ve Villarrealu 2:2 ve třetím kole Evropské ligy v souboji o první místo ve…

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí rozhodli z brejků

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí…

Fotbalisté Plzně ve třetím utkání v základní skupině Evropské ligy nečekaně prohráli na hřišti Lugana 2:3 a…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…