Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobil Nissan Leaf vstoupí na český trh v roce 2013

Aleš Jungmann
Diskuze (31)
Auto roku 2011, elektromobil Leaf, se jinde v Evropě sice již prodává, do Česka však dorazí až za dva roky.

Důvodem je hlavně absence vládních pobídek a chybějící infrastruktura. Výstavba a provoz dobíjecích stanic pro ČR je zatím ve fázi hledání partnera, zato vládní pobídky jsou v nedohlednu. Podle Nissanu by však plánovaný příchod auta roku 2011 nemělo zhatit ani případné rozhodnutí vlády žádné pobídky neposkytovat, český zákazník by v tom případě ale musel platit plnou cenu vozu, tedy přibližně 30 tisíc Eur (750 tisíc Kč).

To by logicky pozměnilo orientaci Nissanu spíše na fleetové zákazníky a prodej „B2B“, prodej elektromobilů soukromým osobám je v dnešní Evropě téměř výlučně vázán na pobídky či jiné výhody. Tak například v Oslu můžete využívat pruhy pro autobusy, jinde zase třeba dostanete okamžitě přidělené parkovací místo, na které byste jinak museli dva roky čekat. Tyto benefity poskytují radnice, vlády zase nabízejí již zmíněné pobídky finanční. Obyčejně jsou ve výši několika tisíc Eur (typicky 5 tisíc Eur), rekordman je v této oblasti Estonsko, které nabízí neuvěřitelných 18 tisíc Eur jako pobídku pro kupce elektromobilu. To znamená, že nový Nissan Leaf vás přijde na zhruba 300 tisíc Kč...a to už je opravdu zajímavé.

Jaká je současná situace? Od začátku roku se prodala zhruba tisícovka Leafů, v prodejích vede Velká Británie následovaná Nizozemím. Ve výstavbě jsou dvě evropské továrny na baterie, po jejich dokončení bude Nissan schopen zásobovat trhy 500.000 bateriemi ročně.

Záruka na elektrické komponenty vozu je 5 let nebo 100.000 kilometrů, cena kompletního balení 47mi modulů firmy NEC tvořících baterii o celkové kapacitě 24 kWh je zhruba 250 tisíc Kč. Baterie se prý však nemění jako celek, ale vždy se vymění jenom část modulů, které je z nějakého důvodu vyměnit za nové. Co s vysloužilými moduly? Nissan se zavazuje bez poplatku odebrat použité moduly skrze svou dealerskou síť, o další využití modulů se pak postará společnost Sumitomo. Ta je přepracuje a použije například jako úložiště elektrické energie pro rodinné domy.

Nissan Leaf - technická data

TD>

Název motoruEM61
TypAC synchronní
Největší výkon [kW/min-1]80/2730-9800

TD>

Největší toč. mom. [Nm/min-1]280/0-

2730

Max. rychlost [km/h]145
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,9
Baterielaminované lithium-iontové
Napětí [V]345
Kapacita [kWh]24
Počet článků48
Dojezd [km]175

Nabíjení Leafu je opravdu dílem několika okamžiků – rychlonabití (400 V) baterie ze 40 na zhruba 80 % zabere přibližně deset minut, rychlonabití z 0 do 80ti procent pak zabere 20 až 30 minut. V současné době stojí nabíjecí stanice zhruba půl milionu Kč, Nissan plánuje cenu do dvou let srazit na polovinu. Nabíjení klasické, tedy ze zásuvky, zabere (do plného stavu) přibližně 8 hodin.

Zákazníky zajímají i provozní náklady. Platby za běžnou údržbu vozu by měly být (díky absenci řady dílů) nižší o 15 %, ve srovnání s běžným automobilem. Sto ujetých kilometrů by pak mělo majitele Leafu vyjít na 51 Kč, zatímco při použití běžného automobilu se spalovacím motorem je to řádově 200 Kč. Tedy alespoň podle informací Nissanu; konkrétní čísla jsou spíše orientační, protože platí pro Velkou Británii. I tak je však vidět, že vlastnictví elektromobilu se může teoreticky i vyplatit.

Aleš Jungmann
Diskuze (31)
Avatar - pelikoš
27. 9. 2011 20:57
Re: jojo
naopak,nissan je jako jediná automobilka po fukušimě v laufu a hlavně je to auto roku... :yes: :yes: :yes: :yes:
27. 9. 2011 20:27
Re: jojo
A jak? Jak by vypadala výměná stanice na D1 když by se ele auta rozšířila? Jako logistický sklad?
27. 9. 2011 15:06
Re: jojo
Opravdu rychlonabíjení se realizuje robotizovanou výměnou baterie. Trvá asi 3 minuty. Jaké možnosti nabíjení budeš mít záleží stát od státu. Třeba Izrael ve spolupráci s Nissanem a Renaultem jde právě do automatické výměny baterií. Je jen otázka, jak a kdy se český stát rozhoupe. Fakt, že u Renaultu si baterie jen pronajímáš, nevlastníš je, naznačuje, že i v Evropě bude tento systém zaveden. Jen je otázka, které země ho budou chtít. Pokrok v rychlonabíječkách a bateriích, které takovou zátěž dokáží vydržet, je značný. Od příštího roku bude mít Leaf dvakrát tak výkonnou palubní nabíječku. Pokud budeš mít dostatečnou přípojku do domu, tak pomalé nabíjení spadne na poloviční dobu.
27. 9. 2011 14:41
Re: jojo
Já se bavím o "value for money." Nemám jediné auto. Když si něco takového koupím, budu jezdit jen na elektřinu. Zkrátka, Leaf mi dá za tříčtvrteční cenu výrazně delší dojezd na baterie. Nemusím ho nutně využít. Těch 60 mil je hodně optimistických. Leaf je zvládne, když ho ženeš po dálnici a šlapeš mu na krk po okreskách. V Leafu jsem najezdil přes 500 kilometrů a jsem s ním velmi spokojený. Cena je naprosto reálná - odpovídá obdobně vybavenému Golfu a to něco extra se mi vrátí v provozních úsporách. Zkrátka nevidím toho člověka, který je ochoten utratit milion za auto, ale nemůže si dovolit dvě. Možná, že ty jsi ta výjimka. Až si Amperu koupíš, dej mi vědět.

Osobně mám radši Prius než Amperu. Zkrátka mi přijde, že nabízí ne moc vyvážený mix vlastností.
27. 9. 2011 14:05
Re: jojo
Nemas pravdu, staci si precist nektere clanky i tady na auto.cz - dojezd Ampery, resp. Voltu je 60 mil, coz je dle pruzkumu denni najezd Americna do prace a zpet, takze ti bude stacit stejne jako Leaf. Obrovska vyhoda Voltu je to, ze o vikendu, kdyz nejedes do prace, ale na vylet, nemusis menit auto. Proste si ujedes tech svych 60 mil na elektriku a pak se zapne motor jako generator, tzn taky temer nulova spotreba. Podle me je Volt daleko genialnejsi jako Leaf, jen jeho vyvoj trval daleko dele, coz se soudruhum moc nepovedlo.