Elektromobil Nissan Leaf vstoupí na český trh v roce 2013
Důvodem je hlavně absence vládních pobídek a chybějící infrastruktura. Výstavba a provoz dobíjecích stanic pro ČR je zatím ve fázi hledání partnera, zato vládní pobídky jsou v nedohlednu. Podle Nissanu by však plánovaný příchod auta roku 2011 nemělo zhatit ani případné rozhodnutí vlády žádné pobídky neposkytovat, český zákazník by v tom případě ale musel platit plnou cenu vozu, tedy přibližně 30 tisíc Eur (750 tisíc Kč).
To by logicky pozměnilo orientaci Nissanu spíše na fleetové zákazníky a prodej „B2B“, prodej elektromobilů soukromým osobám je v dnešní Evropě téměř výlučně vázán na pobídky či jiné výhody. Tak například v Oslu můžete využívat pruhy pro autobusy, jinde zase třeba dostanete okamžitě přidělené parkovací místo, na které byste jinak museli dva roky čekat. Tyto benefity poskytují radnice, vlády zase nabízejí již zmíněné pobídky finanční. Obyčejně jsou ve výši několika tisíc Eur (typicky 5 tisíc Eur), rekordman je v této oblasti Estonsko, které nabízí neuvěřitelných 18 tisíc Eur jako pobídku pro kupce elektromobilu. To znamená, že nový Nissan Leaf vás přijde na zhruba 300 tisíc Kč...a to už je opravdu zajímavé.
Jaká je současná situace? Od začátku roku se prodala zhruba tisícovka Leafů, v prodejích vede Velká Británie následovaná Nizozemím. Ve výstavbě jsou dvě evropské továrny na baterie, po jejich dokončení bude Nissan schopen zásobovat trhy 500.000 bateriemi ročně.
Záruka na elektrické komponenty vozu je 5 let nebo 100.000 kilometrů, cena kompletního balení 47mi modulů firmy NEC tvořících baterii o celkové kapacitě 24 kWh je zhruba 250 tisíc Kč. Baterie se prý však nemění jako celek, ale vždy se vymění jenom část modulů, které je z nějakého důvodu vyměnit za nové. Co s vysloužilými moduly? Nissan se zavazuje bez poplatku odebrat použité moduly skrze svou dealerskou síť, o další využití modulů se pak postará společnost Sumitomo. Ta je přepracuje a použije například jako úložiště elektrické energie pro rodinné domy.
Nissan Leaf - technická data
TD> | |
Název motoru | EM61 |
Typ | AC synchronní |
Největší výkon [kW/min-1] | 80/2730-9800
TD> |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 280/0-
2730 |
Max. rychlost [km/h] | 145 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,9 |
Baterie | laminované lithium-iontové |
Napětí [V] | 345 |
Kapacita [kWh] | 24 |
Počet článků | 48 |
Dojezd [km] | 175 |
Nabíjení Leafu je opravdu dílem několika okamžiků – rychlonabití (400 V) baterie ze 40 na zhruba 80 % zabere přibližně deset minut, rychlonabití z 0 do 80ti procent pak zabere 20 až 30 minut. V současné době stojí nabíjecí stanice zhruba půl milionu Kč, Nissan plánuje cenu do dvou let srazit na polovinu. Nabíjení klasické, tedy ze zásuvky, zabere (do plného stavu) přibližně 8 hodin.
Zákazníky zajímají i provozní náklady. Platby za běžnou údržbu vozu by měly být (díky absenci řady dílů) nižší o 15 %, ve srovnání s běžným automobilem. Sto ujetých kilometrů by pak mělo majitele Leafu vyjít na 51 Kč, zatímco při použití běžného automobilu se spalovacím motorem je to řádově 200 Kč. Tedy alespoň podle informací Nissanu; konkrétní čísla jsou spíše orientační, protože platí pro Velkou Británii. I tak je však vidět, že vlastnictví elektromobilu se může teoreticky i vyplatit.