Nissan Leaf má kvůli nové EPA metodice nesmyslný dojezd
Tak si představte, že si koupíte elektromobil, s nímž byste měli po loňských vylepšeních na jedno nabití najet 135 km, když v tom vám výrobce sdělí, že to vlastně není 135 km, ale jen 120. To asi nepotěší, co říkáte? Nehledě na to, že jde o papírové údaje a realita za nimi ještě bude o kus (někdy o pořádný) zaostávat.
Co se stalo? Nissan Leaf má nově dva režimy nabíjení - pro dlouhou vzdálenost a pro dlouhou životnost akumulátorů, kdy se Li-Ion články nabíjí pouze na 80 % kapacity. Dá se předpokládat, že když v Americe vysázíte na dřevo 28.800 dolarů, což je na tamní poměry docela balík, asi budete chtít, aby vám elektromobil chvíli vydržel a většinou jej tedy budete nabíjet ve druhém zmíněném módu. Pak ovšem nenajede slibovaných 135 km, ale méně - pouze 106 km.
A to je něco, s čím se americká EPA pokoušela ve svých měřeních nějak vyrovnat. Jak už to ale u úředního šimla bývá, neobešlo se to bez kontroverze. Nová metodika totiž výsledky obou režimů kombinuje, což je ovšem zjevný nesmysl a nelze se poprávu divit Nissanu, že řve. V tomto naprosto nereálném režimu se smrskává dojezd na 120 km, což je ale v každém případě naprosto nicneříkající číslo.
Ještě méně by ale asi byli u Nissanu rádi, kdyby se museli chlubit i výsledkem čistě v 80% módu, tedy zmíněnými 106 km, taže na tom jsou vlastně ještě dobře, sto kilometrů totiž není žádné terno, dodnes s láskou vzpomínám na reálný akční rádius 150km Peugoetu iOn. Nebylo by snazší za lomítkem uvádět tuto druhou hodnotu, než vymýšlet nějaké průměry? S úředníky je prostě veselo nejen u nás.
Myslíte si, že prozrazení méně optimistického jízdního dosahu u elektromobilového guru bude dalším hřebíčkem do rakve stále klesající popularity tohoto typu automobilů v USA?