Nissan zveřejnil cenu rodinného elektromobilu LEAF na čtyřech evropských trzích, kde se začne prodávat nejdříve. Velký hatchback s plně elektrickým pohonem bude díky státním dotacím stát méně než 30 tisíc Euro.
A nespomínala sa najprv náhodou cena 20.000,-€ ? Alebo to bolo myslené ako cena bez batérií?
Ale celkovo na adresu Nissanu, prípadne celej japonsko-francúzskej aliancie jedine pochvala a :yes:
Takto sa robí elektromobil.
Když přišel Prius, jeho cena se pohybovala v obdobných rozmezích, neviděl bych to tak zle. Věřím, že s příchodem dalších elektromobilů ceny taky začnou lehce klesat. Co bych ale více uvítal by byla zpráva o stanovení standardu pro nabíjecí zařízení a koncovku pro elektromobily. Jinak se z místa nepohneme dalších dvacet let.
Taky chválím Nissan za odvahu a průlom v nabídkách, jen už zase vidím výsledky za deset let. R-N začne, vychytá všechny chybičky a pak to budou ostatní jen kopírovat a vychloubat se, jak oni jsou lepší...
Zrovna o tom štandarde na dobíjanie som sa bavil v článku pod budúcim elektrickým Golfom. Skutočne by už bolo vhodné zaviesť jednotné koncovky - a s rozumom, nie že po pár rokoch ho bude nutné meniť.
S tou cenou som narážal na predchádzajúce avíza o sume 20 tisíc, 30 je predsa len o 50% vyššia suma.
Nicmene on ma pravdu. Vzdy je neco za neco. Jestli treba ten Golf udela konstrukci tak chytre, ze se mu podari skloubit vsechny pohony v jednom aute, tak to auto bude vysledne vyrobne levnejsi. Pokud se dozadujes specialni konstrukce pak nutne musis pocitat s vyssi cenou. Vzdy je neco za neco. Vidim, ze mas stale problem uvedomit si tu jednoduchou pravdu
Vidíš trt, kámo...
Isteže elektromobil, ktorý vznikne iba úpravou klasickej koncepcie, je len dočasným riešením. A isté je, že nech má dnes hocijakú konštrukciu, je stále v plienkach, a jeho cena logicky bude vyššia ako cena bežných áut, vyrábaných v obrovských počtoch. odlišná konštrukcia nerovná sa zásadne vyššia cena. Ani klasické autá by predsa nestáli toľko čo stoja bez modulárnej platformy pre X modelov, spoločných dielov s inými typmi áut a hromadnej výroby.
Elektromobil ako ho dnes poznáme je stále len na začiatku. Keď dospeje do štádia úplne vlastnej konštrukcie, môže byť i s ňou lacnejší (a najmä dokonalejší a lepší), ako jeho súčasník, ktorého navrhnú ako modifikáciu sériového klasického auta.
spánku? o elektromobil se pokoušel stále někdo a stále to skapalo na pomalém nabíjení a baterkách. takže na úplně stejných problémech jako teď. A nedivil bych se, kdyby v tom mezičase, než se to vyvine přišlo něco co elektromobil zase předežene ;-)
Spánku - ja viem, čo hovorím. Klasické autá a motory boli vyvíjané nepretržite a mnohonásobne, paralelne celú dobu existencie. Elektrine sa venovalo pár nadšencov. Trochu nepomer, nie? Skús trochu uvažovať.
A zkus uvažovat proč se tomu nikdo nevěnoval. Nebylo proč. Jaký pokrok dokázaly elektromobily i přes to věnování se jim? takřka nula.. stále mají stejné problémy jako před 120lety, jen se dojezd posunul o pár kilometrů nahoru.
Ještě nikdo nevyřešil nabíjení! To je to co tomu brání v rozletu a ještě hooodně dlouho bránit bude. Pokud se to bude dát vyřešit.
S tímhle tempem tady bude dřív lítat auto na metan nebo vodík.
Ty si vážne asi trochu mimo kámo...
To venovanie sa elektromobilom bolo prakticky nulové, aký čakáš od toho prínos?
Benzín bol lacný a veľmi silne preferovaný z notoricky známych dôvodov.
gratuluji.. druhou větou sis odpověděl na to, proč se nevyvíjely elektromobily. Nebylo proč je vyvíjet, spalovací motor je přebil již na začátku motorismu.
O baterkách mi tu prosím nebreč, na jejich vývoj tlačily všechny armády světa.
To nikterak nepopírám .. ale to za nerozvoj elektromobilů může jen z části, a řekl bych že ne z podstatné. Lobby petrolejářského průmyslu vyvažuje lobby ČEZ apod. A stát by také přišel jak ty peníze získat z elektřiny. Kupříkladu by se dala norma, že nabíječky automobilů by musely být na 380V, přičemž tento by měl jinou taxu. Prostě nehledejme za vším spiknutí.
Já jen nesouhlasil s tím tvým spánkem, toť vše ;-)
Elektromobil si do teď nezasloužil právo na život, a zatím jsem i nadále skeptik, že si jej zaslouží, byť je mi sympatický.
Na samom začiatku nič. A potom začala hrať prím ropa. Elektrina a jej využitie bola v plienkach, výroba aj uskladnenie palív jednoduchšie a lacnejšie. Len celkom nechápem, prečo sa ma to pýtaš, keď o tom máš jasnú predstavu sám. V tom, že máš v hlave niečo iné ako marmeládu, sa myslím nemýlim...
Muzes prozradit v cem se tak zasadne bude lisit optimalni elektro konstrukce od auta navrzeneho pro soucasny provoz? Nebude mit 4 kola, karoserii, volant, sedacky, zavazadlovy prostor, crash zony, klimatizaci, topeni atd.? No bude, takze cim se bude "zasadne" lisit - nebude mit prostor pro nadrz, tunel pod autem pro vyfuk a vyfuk samotny. V cem se dal nejak zasadne bude ten tvuj elektromobil lisit? Kdyz navic udelaji ten zminovany prostor pro vyfukove potrubi a vyfuk modularni, tj. bude do nej mozne narvat baterky, nebude proti beznemu autu rozdil +-zadny. Ale ty furt budes trvat na tom ze to nejak zazracne vylepsi parametry elektroauta kdyz se ta karoserie kompletne vyvine za hrozne penize jen pro elektro. Jestli maji ted s necim elektroauta problemy tak je to objem a vaha akumulatoru, s tim neudela zazraky zadna konstrukce auta, je treba efektivnejsi baterky.
ulozeni baterii chce um, jsou tezke a uvlivnuji rozlozeni hmotnosti, jsou tezke a velke a muzou ohrozit bezpecnost posadky, no neni nic lepsiho nez mit predsebou 200kg baterii co pri narazu budou mit deformaci minimalni, takze jedine co zustane nezdeformovane bude oblast kde jsou baterie, takze bud je dame dopredu kde je u bezneho auta motor a posadka se one rozmazne, nebo je dame dozadu a posadku rozmacknou, nebo je dame pod posadku a dame posadce aspon nejakou sanci :-) ano ano, je spousta aut ktera maji dnes pod posadkou spoustu uloznych prostor kam se nacpou baterie, letmo me napada snad jen Mercedes A prvni generace ktery s takovou zastavbou byl navrzeny, jsou jeste i jina auta co to tak maji? asi jo, ale pocitam ze jich moc nebude
No ony motory co jsou v drtive vetsine vpredu maji taky deformaci minimalni a lehke taky nejsou, takze zadna velka zmena by to z tohoto pohledu nebyla a do zadniho kufru si clovek bezne muze nalozit 100-200kg (a nekteri borci nakladaji az po strechu), coz je dle meho nebezpecnejsi nez pevne namontovana baterka stejne vahy nekde nad napravou. Nacpat baterky pod podlahu je dobry napad, pokud tam je ovsem dost mista, coz je tak maximalne u MPV.
tak to ti doporucuju shlednout shemata prave aut navrhovanych pro ucely osazeni bateriema, v drtive vetsine maji baterie umistene prave po cele plose podvozku, tam kde bejva stredovej tunel a pred zadni napravou tak aby bylo teziste co nejnize a vaha se co nejlepe rozlozila, proste pocitat s konstrukci jiz odzacatku pro baterie je jedina spravna cesta, zastavba do stavajicic konstrukce je vice nebezpecna a limitujici
bezny motor sam osobe az tak tezky neni, navic jeho soucasti jsou hromady bordelu okolo, to ze o zvednuti haupny vypada diky tem plastum jako obr i nejakej 1 litrovej moturek je pekne, ale konstrukce je samo prospusobena tak aby pri deformacich sel motor smerem dolu pod kabynu
Bezpečnost ale není jen ta pasivní, kdy už auto proráží zeď nebo druhé auto. Co třeba aktivní bezpečnost?
Je docela pozoruhodné, jak velký vliv má i jen malá změna polohy těžiště auta mimo ideální bod na jízdní vlastnosti. Takže u nevhodně navržené adaptace současné běžné platformy by se mohlo stát, že z dobrého auta bude neovladatelná vražedná zbraň.
Baterky nad nápravou? Jo, to může vypadat zajímavě, třeba z hlediska kroucení karoserie, protože se bude jednat v podstatě o bodovou zátěž oproti plošně rozložené zátěži v zavazadlovém prostoru.
A tak by se dalo pokračovat dále a dále...
Proč popíráš to, co sám napíšeš? S baterkama nad nápravou jsi začal ty, tak už konečně stáhni ocas a zalez. Tváříš se jako velký konstruktér a zatím z tebe padají jen naprosté kraviny.
No, vypada to ze ty asi ani nemas co stahnout... kde asi ted maji auta ty motory, pod napravou?! A jsou umisteny "bodove"? Ne, tak proc by proboha mely byt baterky umisteny "bodove"? Mysli trochu nez neco napises a nesugeruj nesmyslna reseni vlastniho puvodu.
Nevím, zda jsi tak blbý, nebo to fakt jen hraješ, ale každým dalším příspěvkem se snažíš popírat, že jsi vůbec něco kdy napsal předtím.
Prostě na to nemáš...
Ty jsi mi dáreček .. snad každý inteligentní člověk chápe, že přestavby současných automobilů konstruovaných pro spalovací motory na elektromobily jsou ve své podstatě "nouzové řešení". Výhodou baterií je, že se mohou rozmístit tak, aby bylo dosaženo takřka ideálního rozložení váhy, což je u spalovacího motoru umístění uprostřed. Což ovšem je zcela nepraktické řešení. Krom toho od začátku konstruovaný elektromobil umožňuje velkou variabilitu karosérií na jednom podvozku - skateboradu. Což ty tvé návrhy prostě neumožňují nebo jen s velkými omezeními.
Kazdy inteligentni clovek, ktery umi cist, zjisti, ze o predelavani existujicich aut na elektro jako o idealnim reseni jsem nenapsal ani slovo, nevim odkud jsi to vzal. Psal jsem, ze konstrukce stavajiciho auta a idealniho elektro auta neni zase tak vzdalena vzhledem k tomu jake pozadavky musi splnovat, tudiz je daleko efektivnejsi udelat verzi auta ktera muze nabidnout modularne oba pohony. Co na tom nechapes?
Nechápeš na tom především to, že takový to kříženec zabije všechny výhody elektromobilu, které tento poskytuje.
Je jedno jestli tomu budeš říkat automobil využívající modulárně oba pohony nebo předělání automobilu se spalovacím pohonem na elektro pohonem - obé znamená to samé.
Kdyz jsem ti rikal, ze 20kE je castka neumerne nizka, tak jsem byl prohlasen za nepritele pokroku, ktery zastydl v minulosti. Nic neuskodi elektromobilum vice nez prepalena nerealna ocekavani. Nicmene zaplat panbuch alespon za tech 30kE. Mohlo to byt jeste horsi. Jako startovni cena to asi je na dolni hranici.
Nicmene to co jsem rikal, ze totiz za tuto cenu je to po provozne-financni strance prozatim rozporuplny produkt, se potvrzuje. Jednoduse jdou proti sobe vlastnosti - jedina cinnost, kde se muze financne vyplatit je caste jezdeni v zamytovanych centrech mest, ale konstrukcne je to celkem velke auto, ktere se do techto center moc nehodi. Snad jako taxi mozna. Pro mimomestske jezdeni je to financne nerentabilni navic s praktickymi obtizemi diky nizkemu dojezdu. Takto sa elektromobil nerobi. Tak snad si to budou kupovat alespon nadsenci.
Chod uz niekam s tým dojazdom. Vhodnost/nevhodnost do mesta sme uz rozobrali.
O tej cene sme sa bavili kde? Ak si niečo pamätám, tak cenu sme preberali len z pohľadu, že okolo 600-700 tisíc je na také auto priveľa. Nie, že naznačená cena nie je reálna. Jedine že by som niečo prehliadol.
Kde sme sa bavili o realnosti ceny som fakt nenašiel...hoď konkrétny odkaz.
Stále si nepochopil jednu vec - vhodnosť či nevhodnosť kúpy takéhoto auta určuje prakticky jediná vec - či splní alebo nesplní účel. Ak potrebuješ auto s dlhším dojazdom, alebo potrebuješ do rodiny iba jedno auto na široké použitie, kúpiť elektromobil v dnešnom štádiu vývoja je nezmysel. Ale čo je "bežný" užívateľ u nás, nemusí byť bežný užívateľ vo svete. Chce to uvažovať trochu v širších súvislostiach, nie braž v úvahu iba titerný český trh dnes.
V centrech měst se nepohybují Golfy, Astry ani Aurisy? Nebo třeba dokonce Passaty, A4, BMW 3? Z které cizí planety jsi spadl?
Není to tak dávno, co jsi tu oslavoval elektromobily a dnes píšeš o rozporuplných projektech, které se takhle nedělají? Nechtěl bysis to v hlavě trošku srovnat?
Nejako sa zacat musi, tak hlavne, ze aspon Japonci uz zacali. Neporovnaval by som 100 rokov zlepsovany spalovaci motor s 10 rokov vyvijanym elektromobilom.
Elektromobily sa presadia, az ked ich budu kupovat firmy.
Opravdu je to tak tezke na pochopeni? Vsechna tebou jmenovana auta mohou do centra zajet, ale take z nej mohou vyjet a jet na druhy konec republiky. Proto si je lidi kupuji jako viceucelovy vuz - nemaji jine se kterym by do mesta jeli. (Mimochodem mam pocit ze jmenovana auta jsou cca o pul tridy mensi). To Leaf ne. Alespon prozatim. Ten ma ekonomicky smysl jenom v centerech mest. Bez usetreni velkeho mytneho se to ekonomicky nevyplati. A kdyz ma smysl jenom tam, tak by mel byt postaven tak, aby zejmena tam pasoval.
Predstav si ten Golf s dojezdem 100km a ze docerpani nadrze trva 4h. Co ti z nej zbyde? - mestske auto. Vice nezvladne. Opravdu pak bude mit smysl utratit za nej penize, kdyz opravdovy mestsky vuz, treba teze znacky, bude znacne levnejsi a splni vse co ten Golf?
Mam to v hlave srovnany, jen to tu musim porad vysvetlovat. Elektromobil ano. Ale tak aby byl postaven respektujice jak vyhody tak nevyhody elektrotechnologii. Elektromobil do mesta, sportak, dodavka. To jsou silne stranky elektromobilu. Rodinny vuz, MPV, stredni trida - to jsou pozice, kde elektrotechnologie zatim nejsou konkurenceschopne. Tam muze fungovat plugin hybrid, nebo usporny spalovaci motor.
Když nejsou argumenty, nastoupí demagogie. Tak za prvé - Astra i Leaf jsou stejně velká auta. Divné, co? Normální nižší střední třída. Passat či Mondeo jsou dokonce o třídu výše a 30-40 centimetrů délky dále. Takže kde je těch půl třídy?
Pokud někdo pracuje v centru, kde se platí poplatek za vjezd, třeba si spočítá, že jej cestování elektrovozem vyjde levněji a s méně starostmi. A může z toho centra i ven, do marketu na druhém konci města (oni i ti bohatší tam nakupují). Naloží do něj celý nákup se vším všudy a nemusí řešit, že tahle taška se mu už do kufru či na sedačky nevejde. Proto se i ve městech používají auta vyšších tříd, než jen městské vozy. Tam totiž nedáš opravdu NIC (viz Smart). Mimochodem, pojem "mšstské auto" v evropském pojetí neexistuje. Není tu nic jako japonská třída vozidel kei, která jsou dělaná opravdu do města a mají striktně stanovené parametry. V Evropě jě městským autem vše, čím se jede do města.
Netuším, co máš v hlavě srovnané, ale auta to nejsou. Zapomínáš totiž, že každý nechce jen elektrický sporťák nebo mikroauto. A Nissan, jakkoli se mi některé jeho kroky nelíbí, není společnost blbců a neriskuje v dnešní době zbytečně. Stejně jako například Renault s elektrickým Fluence. Kdyby lidé ta auta nechtěli, nikdo je dělat nebude.
A tím končím.
"Nissan splnil svůj slib, že elektromobil LEAF bude stát stejně jako srovnatelný automobil s konvenčním pohonem." - to maji u Nissanu trochu divne pocty, ze by bezny hatch teto velikosti a motorizace stal 35 000EUR?
30 tis. euro se mi zda jako hodne nadsazena cena, ktera se uplne miji s beznou evropskou cenou za kompaktni hatch, a to i kdyz vezmu pro srovnani v potaz vetsi japonske modely jako Mazda 3 nebo Mitsubishi Lancer Sportback. V zasade lze rict, ze se jedna cca o dvojnasobek. Je mi jasny, cim je tahle cena zpusobena a ze naklady na vyvoj a vyrobu pouzityho pohonnyho ustroji budou uplne jinde, nez je tomu u obycejnyho 4-valcovyho spalovaciho motoru, ale to zakazniky nepresvedci. Zkratka podle me bude Leaf znamenat predevsim dulezity technologicky meznik a auto pro nadsence ci marketingovy kampane, masovyho rozsireni se nicmene urcite nedocka.
Jednim z hlavnich duvodu mimo ceny podle me bude jeho komparativni nevyhoda ve srovnani s dalsimi eko-modely na trhu pouzivajicimi hybridni koncepci. Ve stejnou dobu jako Leaf prijde na evropsky trh Ampera, ktera za stejne penize nabidne vetsi porci auta (prinejmensim opticky) a hlavne moznost normalniho provozu diky dobijecimu agregatu. Akumulatory zkratka jeste nejsou na takovy urovni, aby nabidly dostatecne komfortni dojezd, za coz 160km (v idealnim pripade) povazovat urcite nelze. Prijatelny by to bylo pouze tehdy, kdyby existovala solidni a husta dobijeci infrastruktura, coz je ovsem prozatim sci-fi a vetsina lidi bude tak dobijet pres noc u sveho domu (ktery mimochodem vetsina lidi ve mestech nema). Vim, ze drtiva vetsina dennich cest ma dohromady podstatne min nez tech 160km, ale vetsina lidi, zvlast maji-li jedine auto, predpoklada rozhodne vetsi moznosti vyuzitelnosti nez jenom pro cesty do prace a z prace. A to nemluvim o tom, ze krome Ampery tady bude i Prius. A naopak v cistych elektromobilech se podle me objevi konkurence v podobe podstatne mensich modelu, urcenych jako druhe ci treti auto do rodiny pro vyslovene mestsky provoz, jejich existence bude davat vetsi smysl nez Leafu.
Kazdopadne ale zaslouzi Nissan zdvizeny palec za snahu a viditelny pokrok, kdyby k vyvoji alternativnich pohonu takto pristupovali vsichni, mohli jsme mozna uz dnes mit ve mestech cistci vzduch a mene hluku. :yes:
Leaf určitě nebude pro rodiny, které mají jen jedno auto, stejně jako nebude rozhodně autem, které by stálo jen tak venku před domem. Spíš bych je viděl jako typické auto do satelitních městeček a bohatších čtvrtí, kde má každý svou garáž a na cestu 10 km do města a stejnou zpět jim takové auto stačí.
Nissan ostatně ani nikde neprohlašoval, že Leaf bude autem, které do roka nahradí spalovací motory. A tak, dokud nebudou daně z elektřiny, vyplatí se každý třetí den připíchnout auto na síť a dobíjet baterie...
Ja by som doplnil, že celkovo nikde nikto nestavia elektromobily do pozície, že by mali vozidlá s klasickým spaľovacím motorom úplne, alebo dokonca v krátkej dobe nahradiť - touto pokrivenou predstavou trpia len niektorí tu prítomní jedinci. Najbližšia budúcnosť elektromobilov je len a jedine taká, že budú alternatívou ku klasikám, pre špecifické účely a podmienky.
Viď projekt z iného súdka - snahy českej Avie. Ja som všetkými desiatimi za.
tak v tom případě, proč mi odporuješ, když napíši, že než se elektromobily dostanou do pozice, kdy budou moci nahradit spalovací motory mohou být přeskočeny jinými typy pohonů? trochu schíza, ne? >:D
pretože ony tú ambíciu nahradiť spaľovacie motory ani nemajú (inak nevšimol som si, že by si spomínal úplné nahradenie spaľovacích motorov elektromotormi)...a tiež aby bola sranda >:D
na rozdíl od tebe se bavím o potenciálu elektromobilů, který je a zřejmě dlouho bude na úrovni přískokového dopravního prostředku. Ty si zde v mnohém odporuješ - požaduješ samostatnou konstrukci elektromobilu, který by nevycházel z klasicky poháněného vozu a nyní začneš křičet, že elektromobily nemají ambici je nahradit. Jednou větou jsi vyslovil dvě blbé myšlenky - první je, že někdo bude vyvíjet dva typy automobilů stejné velikosti - jeden pro spalovací a druhý pro elektrický pohon. A druhou, že firmy mají vrážet milióny do vývoje něčeho, co nahradí něco co je již osvědčené a kupci jsou na to zvyklí.
Už se konečně rozhodni co chceš, a té myšlenky se drž a nekličkuj zde jak GTI
Kde kľučkujem? Odo mňa stále počuješ jeden a ten istý názor - elektromobil nemôže nahradiť a nenahradíspaľovacie motory, aspoň nie najbližie desaťročia. Je len a jedine alternatívou k iným pohonom, alternatívou na špecifické účely. Postupom času sa jeho použitie vzhľadom na jeho zdokonaľovanie sa môže podstatne rozšíriť ale nenahradí autá so spaľovacím motorom.
Že elektromobil, aby sa dokonale dalo využiť jeho možnosti (aj tie súčasné) vyžaduje vlastnú konštrukciu, si neodporuje s tým, že nenahradí autá so spaľovacími motormi. Vidíš to príliš čiernobielo. Elektrina je, a dlho ostane (ak nie navždy) alternatívou. Dnes sú jej možnosti ešte obmedzené, po nejakých rokoch môžu byť podstatne širšie. Nikdy si ale od mňa nečítal, že elektrina je jediným životaschopným pohonom pre budúcnosť. Že jedna značka bude musieť vyrábať rôzne typy pohonu aby uspela, je pravdepodobné, ale pri väčšom rozšírení elektropohonov sa dá čakať aj zavedenie platforiem zvlášť pre elektrinu - v konečnom dôsledku to môže byť výhodnejšie jak konštrukčne a technicky, tak aj ekonomicky. Kompromisy, aby jedna "stavebnica"zvládala aj to aj to, nakoniec nie sú zrovna lacné - práve preto, že sú kompromismi.
Ja mám v mojich názoroch jasno - len ty rýpeš raz sprava, raz zľava, niet divu, že chytáš závrať a máš pocit, že kľučkujem... ;-)
Nemám z ničeho závrať. Není taky proč mít. Elektromobil byl, je a dlouho bude jen módní vlnou. Proto bude dlouhou dobu finančně neatraktivní vyvíjet vozidla čistě pro elektrický pohon a raději se zvolí úprava klasické konstrukce. Na tom, že samostatná konstrukce bude vždy lepší se shodneme, to bude rozporovat jen osel.
V každém případě je u elektromobilů příliš mnoho kdyby .. kdyby byly baterie... kdyby bylo nabíjení ... Proto jsem napsal, že bych se nedivil, kdyby elektromobil po nadšení z poslední doby zase po pár letech usnul, aby jej oživilo opět pár nadšenců.
Módna vlna? Tak to si nemyslím, elektromobil nie je v dnešnej dobe iba výstrelkom nadšencov.
Isteže ešte bude nejakú dobu nerentabilný a stratový, a tých "ale" mu stojí v ceste niekoľko, ale čas nestojí proti nemu, práve naopak.
Mluvis mi z duse, Ano pri dnesni cene baterii je skutecne ekonomickym nesmyslem, snazit se vytvorit elektromobil s co nejvetsim dojezdem, jednoduse proto, ze tu drahou baterii velke kapacity, za akterou zaplatis tezke penize, vlastne pouzijes parkrat do roka. Vyplati se pouzit baterii jenom takove kapacity, dostacujici pro nejcastejsi denni dojezd. Pridat dobijeci motor pro jizdy nad denni dojezd je ekonomicky smysluplnejsi - je pro delsi dojezd levnejsi. Uvidime jestli Ampera bude stat stejne jako Leaf. Mam obavu ze bude trochu drazsi.
Nicmene Leaf bude zlevnovat. Prvni Miev stal okolo 900tis Kc. Po roce vyroby to spadlo nekam k 600tis Kc.