23.6. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Nissan March Super Turbo: Miniaturní hothatch s technikou, která předběhla dobu

 

Původní Nissan Micra, na některých trzích nazývaný March, byl typickým japonským malým autem 80. let. Paradoxně na jeho základě vznikla nezvykle technicky řešená sportovní verze.

Původní drobný Nissan Micra (v Japonsku pojmenovaný March) označený K10 s charakteristicky hranatými tvary je u nás málo známým automobilem. Patrně také z důvodu období výroby v letech 1982 až 1992. Pokud se dnes tento vůz někde objeví, zpravidla jde o exemplář na dojetí. Jakkoliv platila jeho mechanika za odolnou a houževnatou (ostatně jako u většiny japonských aut z té doby), koroze vykonala své. Také úroveň poskytovaného komfortu, nemluvě o bezpečnosti odpovídala raným osmdesátým létům. Pod kapotou Micry K10 se běžně nacházel motor MA10, případně později MA12. V obou případech se jednalo o čtyřválec s objemem 1,0, respektive 1,2 litru. Ani u většího motoru výkon nepřesáhl 40 kW.

Pro značkové závody

Micra (March) K10 byla vším, jen ne autem, které by ukrývalo dynamický potenciál a jež by zaujalo náročné řidiče. Navzdory tomu se právě tento vůz stal základem značkového poháru. Poprvé startoval v roce 1987 pod názvem „Little Dynamic Cup Race Cars“. Šlo o závody identických automobilů, podobné například Fiestu Cupu či Sunny Cupu, které se jezdily v 90. letech i u nás. Nebo současnému Octavia Cupu. Závodní verze se označovala jako Nissan March R.

Nissan Micra: První jízdní dojmy

Nabídnout civilní variantu vozu March R se Nissan rozhodl v roce 1989. Na běžné silnice tehdy údajně vyjelo 10.000 těchto vozů, pro civilní použití přeznačených na Nissan March Super Turbo. Tento název mnohem lépe vystihoval neobyčejnou technickou podstatu tohoto v mnoha ohledech výjimečného autíčka. Absence výbavy a dalších „zbytečností“ měla u závodní verze za následek hmotnost pouhých 620 kg. Auta pro silniční provoz byla se 770 kg citelně těžší, avšak i tak velice lehká, dokonce i na poměry 80. let. Snad jen Citroën AX Sport vážil v té době podobně.

110 koní z devítistovky

Pokud odhlédneme od vnějšího vzhledu, kterým Super Turbo kopírovalo závodní „erko“ a jež si zachoval třeba přídavné světlomety kruhového tvaru v masce chladiče, pak tím nejzajímavějším je na celém autě jeho pohon.

Pod přední kapotou se ukrýval motor označený MA09ERT doplněný o slovo „PLASMA“. Tedy čtyřválec z řady MA, která jak píšeme výše, poháněla i civilní verze Nissanu Micra (March). V tomto případě se však jednalo o zcela speciální verzi. V porovnání s větším civilním „litrem“ se zdvihový objem snížil z 987 cm3 na 830 cm3. A sice zmenšením vrtání válců z 68 na 66 mm při zachování zdvihu 68 mm. Ze čtvercového motoru se tak stal lehce nadčtvercový (dlouhozdvihový). Současně došlo ke snížení kompresního poměru z 9,5 :1 (oproti autům nabízeným ve Švýcarsku dokonce z 10,3:1) na pouhých 7,7:1. Hlavním důvodem bylo, jak je patrné z názvu, použití přeplňování.

Nissan Neo-X (1989): Když vypadala budoucnost aut ještě růžově

Jakýsi mezistupeň mezi obyčejnými motory MA10 a agregátem MA09ERT představoval čtyřválec MA10ET. Zachoval si objem 987 cm3 jako výchozí motor a stejně tak čtvercovou koncepci. „ET“ znamená přeplňování, v tomto případě turbodmychadlem, což se odrazilo v potřebě snížit kompresní poměr z 9,5:1 (10,3:1) na 8,0:1. Výkon se zvýšil z 58 koní (v Japonsku) na 73 koní.

Je to právě přeplňování, v němž se ukrývá ta nejzajímavější technická inovace agregátu MA09ERT. Doplňkové označení PLASMA znamená „Powerful & Economic, Light, Accurate, Silent, Mighty, Advanced.“ Superlativy tedy Japonci nešetřili a věděli proč.

Čtyřválec MA09ERT je totiž přeplňovaný nejen klasickým turbodmychadlem poháněným kinetickou energií spalin, ale současně také mechanicky hnaným kompresorem. Jde tedy o to samé, co Volkswagen prezentoval o mnoho let později jako motor 1.4 TSI Twincharger. Dnes to známe z nejvýkonnější zážehové verze motoru Volvo Drive-E.

Jako historicky první uvedla tuto techniku přeplňování italská Lancia (opět důkaz, o jak progresivního výrobce se jednalo), ovšem pouze na vozech pro závody v rallye. V sériové produkci patří prvenství Nissanu právě s March Super Turbo. Neobvykle řešený japonský motůrek poskytoval výkon 110 koní (81 kW) při 6400 otáčkách za minutu. Maximum točivého momentu udával výrobce 130,4 N.m při 4800 otáčkách za minutu.

Kompresor museli přemostit

Systém pracoval podobně jako na motoru VW 1.4 TSI Twincharger. V nízkých otáčkách se uplatnil kompresor přeplňující tlakem až 69 kPa, k němuž se plynule přidávalo turbodmychadlo, jak rostla kinetická energie výfukových plynů. Od zhruba 4000 otáček za minutu již přeplňovalo pouze turbodmychadlo, a to maximálním plnicím tlakem 97 kPa. Z toho důvodu byla plnicí soustava motoru vybavena kanálem (obtokem), v němž došlo po plném náběhu turbodmychadla k otevření klapky, a tudíž stlačený vzduch mohl proudit okolo již neúčinného kompresoru. Přeplňování pracovalo s rozměrným chladičem stlačeného vzduchu, který je dobře viditelný nahoře na motoru. Přívod vzduchu k němu byl řešen přes otvor v kapotě motoru.

Potentní agregát pracoval na svoji dobu s velmi komplexním elektronickým řízením, ukrývajícím se pod zkratkou ECCS (Electronic Concentrated Engine Control). Poprvé se na motorech Nissan objevilo už v roce 1980. Technicky se systém v lecčem podobal známému Motronicu, neboť uměl řídit nejen okamžik a dávku vstřikování benzínu, ale také okamžik zapalování (předstih zážehu) či poměr čerstvého vzduchu a spalin (EGR), vstupují do motoru. Pracoval samozřejmě již s řízeným trojčinným katalyzátorem.

A co podvozek

Jízdní výkony vozu byly vynikající. Kombinace solidního výkonu, skvělého točivého momentu a hlavně nízké hmotnosti přinesla zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy, čtvrt míle vůz urazil za 15,5 sekundy a maximální rychlost byla na hranici 179 km/h. V tak malém a lehkém autě to však muselo být poněkud dobrodružné…

Podvozek Super Turbo kopíroval výchozí March (Micru). Vpředu byla použita náprava se spodním příčným ramenem tvaru trojúhelníku, vzadu se uplatnila lehká tuhá náprava vedená dvojicí podélných a dvojicí šikmých vzpěr. Oboje doplňoval stabilizátor. Vpředu vůz používal kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vzadu musely postačit bubnové brzdy.

Velmi neobvyklé však bylo použití samosvorného diferenciálu. K jeho blokování (uzavírání) jinak běžného otevřeného typu použil Nissan viskosní spojku, tedy něco podobného, co známé z 90. let z výkonných přeplňovaných Fiatů Coupé či Lancií Nuova Delta HF pod označením Viscodrive. V tak malém autě by to člověk nečekal. Jak to tady fungovalo v praxi, se bohužel můžeme jen dohadovat.

Na rozdíl od závodní verze March R dostalo Super Turbo mnohem bohatší výbavu. Kabina byla kompletně čalouněná, dodnes pěkná sportovní sedadla používala konvenční bezpečnostní pásy a celek doplňoval fešný tříramenný volant. Zajímavost představovala trojice přídavných ukazatelů na nejvyšším místě středového panelu. Kromě hodin zobrazovaly aktuální plnicí tlak přeplňování a také teplotu motorového oleje. Dnes je March Super Turbo větší raritou než ty nejdražší a nejexkluzivnější supersporty. I když, cenovka je pochopitelně daleko nižší - nedávno byl údajně jeden na prodej v Seattlu v USA za 5.500 USD, tedy cca 135.000 korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Oponent Kremlu Navalnyj byl zadržen při odchodu z věznice Oponent Kremlu Navalnyj byl zadržen při odchodu z věznice

Ruská policie zadržela opozičního předáka Alexeje…

USA zaváděním cel provozují obchodní šikanu, tvrdí Čína USA zaváděním cel provozují obchodní šikanu, tvrdí Čína

Spojené státy se dopouštějí obchodní šikany a zaváděním…

Do Česka vstoupil největší světový provozovatel coworkingu WeWork Do Česka vstoupil největší světový provozovatel coworkingu WeWork

Na jaře 2019 se v Praze na Národní třídě otevře první…

Větrem povalené stromy omezily dopravu, bez proudu jsou tisíce míst v Česku Větrem povalené stromy omezily dopravu, bez proudu jsou tisíce míst v Česku

Silný vítr v Česku omezil vlakovou i automobilovou…

 

Štítky Nissan Hot-hatch

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

 



Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je…

Buďte jako Blbý a blbější: Kupte si Micru, která vypadá jako pes Buďte jako Blbý a blbější: Kupte si Micru, která vypadá jako pes

Jestli prahnete po extravagantním Nissanu a z nějakého…

 



 
Prohlédněte si nejextrémnější vozidla Tatra Force

Nejextrémnější Tatry Force: Nejdrsnější vozidla hezky pohromadě!

Dnes 08:00

Tatra Force v současnosti patří k hlavním pilířům v nabídce své značky a zároveň se v posledních letech stala základem pro řadu výjimečných vozidel, která si můžete připomenout v galerii.




Blesk.cz

Módní policie: Módní stopa vesničky mé střediskové

Módní policie: Módní stopa vesničky mé střediskové

Již dlouho čekám, kdy se pohnou ledy a masová veřejnost (myslím celou republiku, včetně obcí, městysů) se stane…

Prodělali mrtvici, lékaři je odepsali. Nikdy není nic ztraceno, říká odbornice

Prodělali mrtvici, lékaři je odepsali. Nikdy není…

Pokud postihne člověka cévní mozková příhoda, následky mohou být fatální. Postižený přijde o hybnost, může mít…

 

iSport.cz

Woods je zpět! Po pěti letech vyhrál turnaj a dojímal se: Tělo byla troska!

Woods je zpět! Po pěti letech vyhrál turnaj a…

Bývalý první golfista světa Tiger Woods vyhrál Tour Championship v Atlantě, na PGA Tour se dočkal turnajového…

Slavii dochází hráči. Náš program je nemilosrdný, řekl Trpišovský

Slavii dochází hráči. Náš program je nemilosrdný,…

Dobře věděl, že jeho mužstvo nečeká ve vršovickém derby proti Bohemians nic lehkého. Tím spíš, když slávisté…

 

Reflex.cz

Střední Evropa v bodě nula. Jak vypadalo Polsko před vstupem do Evropské unie?

Střední Evropa v bodě nula. Jak vypadalo Polsko před…

Polská ekonomika dnes roste čtyřikrát rychleji, než jaký je průměr Evropské unie. Nezaměstnanost pohybující se…

Problém pro Agrofert? Tlak na omezení zemědělské chemie roste

Problém pro Agrofert? Tlak na omezení zemědělské…

Nejlukrativnější byznys holdingu Agrofert čekají podle všeho v nedaleké budoucnosti krušné chvíle. Důvodem je…