23.6. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Nissan March Super Turbo: Miniaturní hothatch s technikou, která předběhla dobu

 

Původní Nissan Micra, na některých trzích nazývaný March, byl typickým japonským malým autem 80. let. Paradoxně na jeho základě vznikla nezvykle technicky řešená sportovní verze.

Původní drobný Nissan Micra (v Japonsku pojmenovaný March) označený K10 s charakteristicky hranatými tvary je u nás málo známým automobilem. Patrně také z důvodu období výroby v letech 1982 až 1992. Pokud se dnes tento vůz někde objeví, zpravidla jde o exemplář na dojetí. Jakkoliv platila jeho mechanika za odolnou a houževnatou (ostatně jako u většiny japonských aut z té doby), koroze vykonala své. Také úroveň poskytovaného komfortu, nemluvě o bezpečnosti odpovídala raným osmdesátým létům. Pod kapotou Micry K10 se běžně nacházel motor MA10, případně později MA12. V obou případech se jednalo o čtyřválec s objemem 1,0, respektive 1,2 litru. Ani u většího motoru výkon nepřesáhl 40 kW.

Pro značkové závody

Micra (March) K10 byla vším, jen ne autem, které by ukrývalo dynamický potenciál a jež by zaujalo náročné řidiče. Navzdory tomu se právě tento vůz stal základem značkového poháru. Poprvé startoval v roce 1987 pod názvem „Little Dynamic Cup Race Cars“. Šlo o závody identických automobilů, podobné například Fiestu Cupu či Sunny Cupu, které se jezdily v 90. letech i u nás. Nebo současnému Octavia Cupu. Závodní verze se označovala jako Nissan March R.

Nissan Micra: První jízdní dojmy

Nabídnout civilní variantu vozu March R se Nissan rozhodl v roce 1989. Na běžné silnice tehdy údajně vyjelo 10.000 těchto vozů, pro civilní použití přeznačených na Nissan March Super Turbo. Tento název mnohem lépe vystihoval neobyčejnou technickou podstatu tohoto v mnoha ohledech výjimečného autíčka. Absence výbavy a dalších „zbytečností“ měla u závodní verze za následek hmotnost pouhých 620 kg. Auta pro silniční provoz byla se 770 kg citelně těžší, avšak i tak velice lehká, dokonce i na poměry 80. let. Snad jen Citroën AX Sport vážil v té době podobně.

110 koní z devítistovky

Pokud odhlédneme od vnějšího vzhledu, kterým Super Turbo kopírovalo závodní „erko“ a jež si zachoval třeba přídavné světlomety kruhového tvaru v masce chladiče, pak tím nejzajímavějším je na celém autě jeho pohon.

Pod přední kapotou se ukrýval motor označený MA09ERT doplněný o slovo „PLASMA“. Tedy čtyřválec z řady MA, která jak píšeme výše, poháněla i civilní verze Nissanu Micra (March). V tomto případě se však jednalo o zcela speciální verzi. V porovnání s větším civilním „litrem“ se zdvihový objem snížil z 987 cm3 na 830 cm3. A sice zmenšením vrtání válců z 68 na 66 mm při zachování zdvihu 68 mm. Ze čtvercového motoru se tak stal lehce nadčtvercový (dlouhozdvihový). Současně došlo ke snížení kompresního poměru z 9,5 :1 (oproti autům nabízeným ve Švýcarsku dokonce z 10,3:1) na pouhých 7,7:1. Hlavním důvodem bylo, jak je patrné z názvu, použití přeplňování.

Nissan Neo-X (1989): Když vypadala budoucnost aut ještě růžově

Jakýsi mezistupeň mezi obyčejnými motory MA10 a agregátem MA09ERT představoval čtyřválec MA10ET. Zachoval si objem 987 cm3 jako výchozí motor a stejně tak čtvercovou koncepci. „ET“ znamená přeplňování, v tomto případě turbodmychadlem, což se odrazilo v potřebě snížit kompresní poměr z 9,5:1 (10,3:1) na 8,0:1. Výkon se zvýšil z 58 koní (v Japonsku) na 73 koní.

Je to právě přeplňování, v němž se ukrývá ta nejzajímavější technická inovace agregátu MA09ERT. Doplňkové označení PLASMA znamená „Powerful & Economic, Light, Accurate, Silent, Mighty, Advanced.“ Superlativy tedy Japonci nešetřili a věděli proč.

Čtyřválec MA09ERT je totiž přeplňovaný nejen klasickým turbodmychadlem poháněným kinetickou energií spalin, ale současně také mechanicky hnaným kompresorem. Jde tedy o to samé, co Volkswagen prezentoval o mnoho let později jako motor 1.4 TSI Twincharger. Dnes to známe z nejvýkonnější zážehové verze motoru Volvo Drive-E.

Jako historicky první uvedla tuto techniku přeplňování italská Lancia (opět důkaz, o jak progresivního výrobce se jednalo), ovšem pouze na vozech pro závody v rallye. V sériové produkci patří prvenství Nissanu právě s March Super Turbo. Neobvykle řešený japonský motůrek poskytoval výkon 110 koní (81 kW) při 6400 otáčkách za minutu. Maximum točivého momentu udával výrobce 130,4 N.m při 4800 otáčkách za minutu.

Kompresor museli přemostit

Systém pracoval podobně jako na motoru VW 1.4 TSI Twincharger. V nízkých otáčkách se uplatnil kompresor přeplňující tlakem až 69 kPa, k němuž se plynule přidávalo turbodmychadlo, jak rostla kinetická energie výfukových plynů. Od zhruba 4000 otáček za minutu již přeplňovalo pouze turbodmychadlo, a to maximálním plnicím tlakem 97 kPa. Z toho důvodu byla plnicí soustava motoru vybavena kanálem (obtokem), v němž došlo po plném náběhu turbodmychadla k otevření klapky, a tudíž stlačený vzduch mohl proudit okolo již neúčinného kompresoru. Přeplňování pracovalo s rozměrným chladičem stlačeného vzduchu, který je dobře viditelný nahoře na motoru. Přívod vzduchu k němu byl řešen přes otvor v kapotě motoru.

Potentní agregát pracoval na svoji dobu s velmi komplexním elektronickým řízením, ukrývajícím se pod zkratkou ECCS (Electronic Concentrated Engine Control). Poprvé se na motorech Nissan objevilo už v roce 1980. Technicky se systém v lecčem podobal známému Motronicu, neboť uměl řídit nejen okamžik a dávku vstřikování benzínu, ale také okamžik zapalování (předstih zážehu) či poměr čerstvého vzduchu a spalin (EGR), vstupují do motoru. Pracoval samozřejmě již s řízeným trojčinným katalyzátorem.

A co podvozek

Jízdní výkony vozu byly vynikající. Kombinace solidního výkonu, skvělého točivého momentu a hlavně nízké hmotnosti přinesla zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy, čtvrt míle vůz urazil za 15,5 sekundy a maximální rychlost byla na hranici 179 km/h. V tak malém a lehkém autě to však muselo být poněkud dobrodružné…

Podvozek Super Turbo kopíroval výchozí March (Micru). Vpředu byla použita náprava se spodním příčným ramenem tvaru trojúhelníku, vzadu se uplatnila lehká tuhá náprava vedená dvojicí podélných a dvojicí šikmých vzpěr. Oboje doplňoval stabilizátor. Vpředu vůz používal kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vzadu musely postačit bubnové brzdy.

Velmi neobvyklé však bylo použití samosvorného diferenciálu. K jeho blokování (uzavírání) jinak běžného otevřeného typu použil Nissan viskosní spojku, tedy něco podobného, co známé z 90. let z výkonných přeplňovaných Fiatů Coupé či Lancií Nuova Delta HF pod označením Viscodrive. V tak malém autě by to člověk nečekal. Jak to tady fungovalo v praxi, se bohužel můžeme jen dohadovat.

Na rozdíl od závodní verze March R dostalo Super Turbo mnohem bohatší výbavu. Kabina byla kompletně čalouněná, dodnes pěkná sportovní sedadla používala konvenční bezpečnostní pásy a celek doplňoval fešný tříramenný volant. Zajímavost představovala trojice přídavných ukazatelů na nejvyšším místě středového panelu. Kromě hodin zobrazovaly aktuální plnicí tlak přeplňování a také teplotu motorového oleje. Dnes je March Super Turbo větší raritou než ty nejdražší a nejexkluzivnější supersporty. I když, cenovka je pochopitelně daleko nižší - nedávno byl údajně jeden na prodej v Seattlu v USA za 5.500 USD, tedy cca 135.000 korun.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Země EU se neshodly na podobě směrnice o ochraně autorských práv na internetu Země EU se neshodly na podobě směrnice o ochraně autorských práv na internetu

Ani čtyři hodiny jednání dnes zástupcům členských zemí…

Předchůdce Passatu od soudruhů z NDR. Připomeňte si Wartburg 355 Coupé Předchůdce Passatu od soudruhů z NDR. Připomeňte si Wartburg 355 Coupé

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme především s…

Krok k ukončení obchodní války: Čína nabízí výrazné zvýšení dovozu z USA Krok k ukončení obchodní války: Čína nabízí výrazné zvýšení dovozu z USA

Čína nabídla Spojeným státům, že během šesti let výrazně…

Obraně i vnitru zůstaly miliardy z loňska Obraně i vnitru zůstaly miliardy z loňska

Hospodaření silových rezortů, které mají podobnou…

 

Štítky Nissan Hot-hatch

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

 



Nissan Be-1, S-Cargo, Pao a Figaro: Když vycházející slunce frčelo na retru Nissan Be-1, S-Cargo, Pao a Figaro: Když vycházející slunce frčelo na retru

Čtveřice tzv. „pike cars“ Nissanu vzbudila před nějakými…

Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je…

 



 
Škoda Scala: Velké cenové srovnání s konkurencí. Jak si vede česká novinka?

Škoda Scala: Velké cenové srovnání s konkurencí. Jak si vede česká novinka?

Dnes 18:45

Nový mladoboleslavský kompakt je v tuto chvíli dostupný se třemi motory, zážehovým tříválcem 1.0 TSI, čtyřválcem 1.5 TSI a turbodieselem 1.6 TDI.




Blesk.cz

Seriál Strážmistr Topinka: Před týdnem smetl všechny, zaboduje jako ovce?!

Seriál Strážmistr Topinka: Před týdnem smetl…

I když byla postava popleteného policisty Topinky v seriálu Doktor Martin vysloveně komická a jakoby navíc,…

Školní lyžák se změnil v horor: Děti zvracely, dívka skončila v bezvědomí!

Školní lyžák se změnil v horor: Děti zvracely, dívka…

Účastníci na školním lyžařském kurzu ve slovenském středisku Malinô Brdo zažili dramatickou noc. V pátek 18. 1.…

 

iSport.cz

Sparta letí do Španělska. S týmem jsou Hanousek, Panák, ale i Dočkal

Sparta letí do Španělska. S týmem jsou Hanousek,…

Fotbalisté pražské Sparty v pátek odlétají do Španělska, kde absolvují druhou část zimní přípravy. Kromě…

Brazílie v Česku: kolik stojí soupeř snů a kolik FAČR usmlouvala?

Brazílie v Česku: kolik stojí soupeř snů a kolik…

V pátek 22. března ve Wembley, o čtyři dny později v Edenu s Brazílií. Česká fotbalová reprezentace má před…

 

Reflex.cz

Na pražském Václavském náměstí se zapálil muž, kolemjdoucí ho uhasili

Na pražském Václavském náměstí se zapálil muž,…

V Praze na Václavském náměstí u sochy svatého Václava se dnes kolem 15:00 polil hořlavinou a zapálil…

Když byl hidžáb ještě daleko: Íránská móda 60. let pohledem tamních časopisů

Když byl hidžáb ještě daleko: Íránská móda 60. let…

Na přelomu 60. a 70. let bylo v Íránu velice módní zcela kopírovat zvyky západních států, a to včetně minisukní…