Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Maxima QX 3,0 – Pokaždé jinak

Tomáš Zajíček

Horká novinka automobilky Nissan, představená v Ženevě ve své druhé generaci, prošla redakčním testem AUTO.CZ hned ve dvou provedeních, takže tento test může případným zájemcům o novou Maximu mnohé napovědět.

První testovaná Maxima (cena: 1.055.000 Kč) byla osazena s třílitrovým šestiválcem s manuální pětistupňovou převodovkou, druhá byla vybavena stejným motorem, ale o pohodlí řidiče se staral čtyřstupňový automat. Rozdíl byl také ve výbavě těchto vozů. Verze s automatem měla navíc kožené čalounění sedadel s el. ovládáním a vyhříváním (cena: 1.175.000 Kč). Na těchto cenách je jasně vidět, že Maximu QX je možné pořídit za relativně příznivou cenu v porovnání s například německou konkurencí, kde za Audi A6 nebo BMW 5 se šestiválcovým motorem obdobného výkonu dáte o 300-400 tisíc korun více. Ještě zajímavější je však porovnání ceny Maximy QX například s Hondou Legend 3,5i, která obdobně vybavena a s obdobným motorem stojí 1.689.000 Kč, což už je značný rozdíl.

Maxima QX prodělala řadu podstatných konstrukčních vylepšení, které mají za následek zlepšení tohoto vozu prakticky ve všech parametrech. Upraveno bylo zavěšení kol, zvětšen prostor v interiéru i zavazadlový prostor (ze 440 l na 520 l), vylepšeními prošly i zážehové šestiválce. Podrobný popis nové Maximy QX najdete v rubrice Představujeme.

Zvenku Maxima QX příliš nezaujme. Design není příliš nápaditý, bez invence. Bohužel toto je problém většiny velkých vozů japonské provenience. Nedaří se jim najít styl, kterého by se mohly držet i další generace vozů.

V interiéru je to o něco lepší, ale přesto žádná sláva. Zaujme černý display v "kapličce" pod volantem, který se po nastartování "rozsvítí" a ukáže rychloměr, otáčkoměr a další ukazatele. Naopak zklamání přinášejí tvrdé a lacině působící plasty použité na konzole mezi sedadly. Sedadla mají dobré tvarování i boční vedení s možností regulace sklonu sedáku, což ocení osoby různého vzrůstu. Kapitolou, kterou bych však chtěl vysoce vyzdvihnout je podélný prostor interiéru. Pokud vepředu pohodlně sedí osoby s výškou okolo 180 cm, je vzadu pro nohy zcela mimořádný prostor. Nohy je možné prakticky bez omezení natáhnout. Výška nad hlavou vzadu je průměrná a postačuje pro osoby s výškou okolo 180 cm.

Třílitrový šestiválec s nejvyšším výkonem 147 kW/6400 ot/min patří ke chloubě konstruktérů Nissanu, a je to znát. Chod motoru je velmi kultivovaný s typickým "šestiválcovým" lehce brunivým zvukem. Pokud patříte mezi ty řidiče co bedlivě při jízdě poslouchají motor, byli byste unešeni. Zvuk tohoto motoru ve spojení s jeho výborným výkonem a točivým momentem by vás pravděpodobně nadchnul. Zvláště ve spojení s manuální převodovkou. Zpřevodování dobře odpovídá výkonu a točivému momentu motoru. Například druhý převodový stupeň je hodně "těžký" a je možné na něj akcelerovat až na 110 km/h, což se často nevidí. Vůz je ve spojení s "manuálem" velmi živý, jako by ani nevážil tolik (pohotovostní hm. cca 1500 kg). Předjíždění je požitkem, navíc je v kabině od motoru nízký hluk. Nazvat by se dal "informativním". Prostě jen abyste věděli, jaké "tam" asi máte otáčky. Kritiku si však zaslouží nevzhledná a dlouhá řadící páka, kterou bych čekal tak v Mikře nebo Almeře. Kromě nepěkného vzhledu jde navíc řazení poměrně ztuha.

Čtyřstupňový automat, který byl osazen v Maxime QX sice dnes malinko vychází z módy a je u konkurence často nahrazován automatem pětistupňovým, ale o dost dražším, takže je to vlastně plus i minus zároveň. Třílitr však oplývá dostatečným výkonem, takže pouze čtyři stupně nebyly při jízdě na závadu. Celkový dojem z jízdy s automatem byl dobrý, řazení probíhá bez rázů. Klasickým negativem automatů je samozřejmě vyšší spotřeba (o 1-2 litry na 100 km více, dle způsobu jízdy). Naopak kladem moderních automatů je jejich "inteligentní" chování, což umožňuje jejich dobrou ovladatelnost pomocí plynového pedálu. Postrádal jsem však možnost manuálního řazení jednotlivých stupňů, což je dnes poměrně běžná funkce.

Spotřeba Maximy QX s manuální převodovkou se pohybovala okolo 12 l na 100 km, což je vzhledem k velikosti vozu a výkonu motoru odpovídající hodnota. U automatu byla výsledná spotřeba 13,3 l/100 km.

Podvozek Maximy QX je tvořen vpředu klasickým zavěšením McPherson s vinutými pružinami a stabilizátorem, naproti tomu zadní náprava podstoupila oproti předchozímu modelu omlazovací kůru. Víceprvkové zavěšení muti-link spojující výhody tuhé nápravy a kompozitního pákového mechanizmu bylo modernizováno. Tímto bylo dosaženo potlačení vibrací přenášených od podvozku a zlepšení stability vozu. Naladění podvozku je u Maximy QX velmi komfortní, což jistě ocení řidiči, kteří musí se svým vozem ujet velké vzdálenosti. Logicky se toto však projevuje ve větších náklonech vozu v rychle projížděných zatáčkách a řidič si musí zvyknout (při rychlé jízdě) na neustálé pískání pneumatik v zatáčkách. Vzhledem k výkonu motoru by možná nebylo špatné mít na voze širší pneumatiky než sériově dodávané 215/55 R16, jelikož při rozjezdech a v prudších zatáčkách dochází velmi často k prokluzu předních (hnaných) kol (přestože je třílitrová verze vybavena samosvorným diferenciálem). Proto si také kritiku zaslouží nepřítomnost protiprokluzového zařízení, které není možné ani přiobjednat. Zvláště v zimním období to nemusí být příjemné. Brzdová soustava je vybavena dvoustupňovým posilovačem brzd a má velmi dobrý účinek.

Nový Nissan Maxima XQ je automobilem, který svými vnějšími i vnitřními rozměry, kvalitou motoru i komfortně odladěným podvozkem může oslovit řadu zájemců o vůz této třídy a navíc za relativně příznivou cenu.

Tomáš Zajíček
Cena základní sestavy 1 055 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS s dvoustupňovým posilovačem s EBD, posilovač řízení, samosvorný diferenciál, automatická klimatizace, tempomat, 2x airbag, boční airbagy, aktivní opěrky hlavy, předpínače předních. bezp. pásů, 3x tříbodový pás vzadu a 3x opěrky hlav vzadu, výškově stavitelný volant, kůží potažený volant, bederní opěrka sedadla řidiče, palubní počítač, otáčkoměr, ukazatel vnější teploty, pylový filtr, el. ovl. okna, imobilizer, dál. ovl. centrální zamykání, xenonové světlomety, mlhová světla, tónovaná skla s UV filtrem, ostřikovače světlometů, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, kola z lehkých slitin, 6x repro, anténa, automatická čtyřstupňová převodovka, kůží potažená sedadla, el. ovládaná a vyhřívaná sedadla Kč
Cena testované sestavy 1 055 000 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 271 / 3600 - 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.1 / 7.4 / 9.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 0
Rozměr pneu: 215
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4920
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1435
d) rozvor (mm): 2750
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano