Nissan Micra - Japonec Made in UK

Nissan Micra - Japonec Made in UK

 
 

Nissan měl na počátku minulého desetiletí v nabídce malých vozů jen zastaralou hranatou Micru, která musela být nahrazena novým modelem. Na pařížském autosalonu byl na podzim roku 1992 představen nástupce se stejným názvem. Moderním řešením vnitřního prostoru i hnacího ústrojí si získal nejprve novináře. Micra byla oceněna titulem Auto roku 1993 v Japonsku i v Evropě. Evropský titul byl o to cennější, že Nissan se stal první japonskou automobilkou, která sebrala prestižní ocenění evropským značkám.

Design Micry na svého předchůdce prakticky v ničem nenavazuje. Inspirací při návrhu Micry byl jednoznačně legendární britský Mini se svými koly v rozích karosérie, jednoduchými účelnými tvary a charakteristickými zadními svítilnami. Právě pohled zezadu je nejblíže originálu Mini. V roce 1993 přirozeně o nástupci Mini nebylo vůbec nic známo a tak ve Velké Británii, kde se Micra pro Evropu vyrábí, měl automobil na úspěch zaděláno.

Baculaté tvary Micry si získaly mnoho žen a mladých párů, pro které byla Micra prvním vozidlem vůbec. To platilo přirozeně zejména na západ od našich hranic. Relativně chudá nabídka motorů i karosérií musela vstupnímu modelu Nissanu v Evropě stačit. Tří nebo pětidveřový kompaktní hatchback s vnějšími rozměry 3720 x 1585 x 1440 mm, byl předurčen zejména pro jízdu ve městě. K pohonu malého Nissanu sloužil buď základní agregát 1.0 l nebo větší 1.3 l. Už v roce 1993 byl základní čtyřválcový motor malého městského vozu vybaven čtyřventilovým rozvodem. V posledních letech se do světa malých vozů s nejmenšími motory derou spíše tříválce, ale Nissan se nebál vyšší ceny čtyřválce a tak zákazníci mohli jezdit i v základních verzích Micry poměrně svižně, úsporně a současně doprovázeni klasickou (a u tohoto vozu příjemnou) zvukovou kulisou. Celohliníkový litrový agregát dosahoval výkonu 40 kW, což byla hodnota podobná výkonům tehdejších čtyřválců Škodovky. „Objem ničím nenahradíš“ a tak budeme-li pokračovat ve srovnání s jedna trojkou z Boleslavi, schází Micře papírově nějaký ten newtonmetr točivého momentu. Maximum 79 Nm bylo umístěno do 4000 ot./min, ale nízká pohotovostní hmotnost (kolem 800 kg dle výbavy) tento handikep smazala. My jsme v našem testu jezdili s Microu za 6 litrů na 100 km, ale mimo město lze dosáhnout i nižších hodnot. Teprve na delších výletech se projeví nevýhoda malého auta a malého motoru. Dynamika jízdy hodně závisí na aktuální zatížení vozidla a i v tom lepším případě trvá zrychlení na 100 km/h přes 16 s. Při předjíždění je potřeba každý manévr dvakrát promyslet. Podíváte-li se však na konkurenci (Micra snese srovnání v tomto směru i se současnou produkcí), není to na vstupní model vůbec špatná hodnota. V nejpoužívanějším otáčkovém rozsahu do 4000 ot./min je motor dobře odhlučněn. Celkově lze nejmenší agregát doporučit, protože subjektivně vnímaný rozdíl mezi motory 1.0 a 1.3 není tak velký jako objektivní rozdíly v hodnotách jednotlivých parametrů. Šestnáctiventilová jedna trojka má výkon 55 kW a rozjede Micru na 100 km/h za 12 s. Největší rychlost vozů činí 150 km/h resp. 170 km/h u silnější verze. Po jednom z lehkých faceliftů se v roce 1998 objevil pod kapotou také vznětový motor 1.5 l (42 kW), který pocházel z dílny Peugeotu. Tato verze byla výrazně dražší než benzínové agregáty a tak se prvnímu majiteli vyplatila jen výjimečně. Ve srovnání s tichým chodem zážehových čtyřválců Nissanu je diesel neustále výrazně slyšet, ale komu vedlejší projevy dieselového agregátu nevadí, bude jezdit pod 5 l nafty na 100 km.

Klasická 5 stupňová převodovka mohla být nahrazena bezestupňovou převodovkou s plynule měnitelným převodem N-CVT, která umí lépe využít charakteristiku motoru. Jízda s touto variantou s sebou nese charakteristický zvuk tohoto automatu a potenciální nebezpečí závady na neobvyklém převodném ústrojí.

Uvnitř Micry je přirozeně množství plastů, které se již moc nenosí. Design však ani dnes neuráží. Jednoduchá kaplička před řidičem a ještě jednodušší výplně dveří, bez náznaku výraznějšího tvarování - i to je cesta jak ušetřit na nákladech. Pohodlně se odvezou čtyři cestující, nouzově se vejde i pátý. Problém bude zřejmě se zavazadly, protože prostor pro posádku byl upřednostněn při rozdělování obestavěného prostoru. Zavazadelník má v této třídě podprůměrný objem 206 l, který lze naštěstí snadno zvětšit sklopením sedadel až na 960 l. Z bohatě proskleného interiéru je výborně vidět všemi směry.

Jízdní vlastnosti Micry zaslouží jen chválu. Podvozek malého lehkého automobilu s krátkým rozvorem má obtížnou úlohu, ale přední náprava McPherson a víceprvková zadní náprava zvládaly Micru bezpečně a pohodlně přenést přes většinu nástrah vozovek. Jedním z mála slabých míst Micry jsou brzdy. Ty přední se velmi rychle opotřebí a při koupi ojetiny je dobré stav brzdového systému a brzdný účinek vašeho exempláře důkladně prověřit. Řízení nejslabší verze postrádá posilovač, ale i tak lze s lehkou Microu jezdit bezpečně a relativně snadno parkovat. Absenci posilovače si nejvíce uvědomíte právě při prvním otočení volantem a člověk si pak rychle zvykne.

Konstrukční stáří vozu (vyráběl se s menšími změnami téměř 10 let) se projevilo na pasivní bezpečnosti. Nissan Micra získal v testu Euro NCAP v letech 1997 a 2000 jen dvě hvězdičky při testech čelního a bočního nárazu. Pokud by ale došlo k některým malým vylepšením mohl by se tento vůz zařadit do tříhvězdičkové kategorie.

Ojetou Micru lze s klidem doporučit i díky její nadprůměrné spolehlivosti. Ve statistikách TÜV se Micra pohybuje výhradně v horní polovině žebříčku hodnocených vozů a to včetně kategorie 10-11 letých exemplářů kde obsadila 20. místo jen s 20% vadných vozů (tuto věkovou kategorii uzavírá Škoda Favorit se 44 % vadných vozů). V celkem běžné kategorii 4-5 letých vozů je Micra na 30. místě se 7,6 % vadných aut.

Za 250 tisíc Kč bylo možno před několika lety koupit konstrukčně starší Felicie, které ale vypadaly dospěleji než městská Micra a tak to tento Nissan neměl u nás vůbec snadné. Zákazníci, kteří Micru zakoupili, získali často spolehlivého rodinného miláčka, kterému se dávají jména a speciálně pro ženy je loučení s baculatou a často červenou Microu velmi obtížné.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • prostorný interiér
  • nízká cena
  • dobré dílenské zpracování
  • vysoká spolehlivost
  • nízká spotřeba paliva
  • velmi dobré jízdní vlastnosti

Nedostatky

  • absence posilovače u základní verze
  • hlučnost ve voze při vyšších rychlostech
  • chudá nabídka motorů
  • malý zavazadlový prostor

Nejčastější závady

  • opotřebené brzdové obložení, kotouče, koroze brzdového systému
  • úniky oleje
  • propálená těsnění hlavy válců
  • uvolněné klínové řemeny
  • neklidný chod motoru vlivem vlhkosti v zapalovací soustavě
Vůz/r.v.199819971996199519941993
Micra 1.0 S 3dveř.110000960008500074000--
Micra 1.3 LX 3dveř.--102000890007700066000
Micra 1.0 GX 5dveř.1030009000080000---
Micra 1.3 SLX CVT 5dveř.--1190001040009000077000
Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Nissan

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

 



Evropské Automobily roku: Nissan Micra (1993) Evropské Automobily roku: Nissan Micra (1993)

Nissan přišel v roce 1992 s druhou generací Micry. Stala…

Buďte jako Blbý a blbější: Kupte si Micru, která vypadá jako pes Buďte jako Blbý a blbější: Kupte si Micru, která vypadá jako pes

Jestli prahnete po extravagantním Nissanu a z nějakého…

 



 
Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Dnes 08:00

Po letech, kdy se oleji viskozitní specifikace SAE 0W-20 jen vyhrožovalo, se staly skutečností. Z továrny s nimi vyjíždějí už i první modely škodovek. Co to znamená pro řidiče i autoservisy.




Blesk.cz

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou vždycky na povrch, nebraňte se jim

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou…

Při pohledu zvenčí může Sycamore Glen vypadat jako naprosto obyčejné ospalé maloměsto. Ale za bílými plaňkovými…

Teroristé začali pálit v mešitě během modliteb: Zmasakrovali nejméně 235 lidí

Teroristé začali pálit v mešitě během modliteb:…

Páteční útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 235 lidí.…

 

iSport.cz

Velký návrat. Výborný obral Boleslav, přesto slyšel ovace: Velikej respekt!

Velký návrat. Výborný obral Boleslav, přesto slyšel…

Pět posledních let strávil trenér František Výborný na lavičce Mladé Boleslavi. Klub vytáhl z první ligy až mezi…

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět slaví. Liberec bere bod

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět…

Fotbalisté pražské Dukly odčinili debakl se Slavií, když v 15. kole HET ligy porazili na svém hřišti Mladou…

 

Reflex.cz

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle tradice mělo začít s pečením cukroví

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle…

První adventní neděle letos vychází až na 3. 12. Je to den, kdy by hospodyně měly začít péct cukroví. Není třeba…

Vzkaz pro ODS a Petra Fialu: Nechte jim tu funkci!

Vzkaz pro ODS a Petra Fialu: Nechte jim tu funkci!

Zabili jste mně strejčka, tak tady máte přes držku – v duchu této logiky citované ze slavného Švejka nebyl dnes…