Nissan Micra - Japonec Made in UK

Nissan Micra - Japonec Made in UK

 
 

Nissan měl na počátku minulého desetiletí v nabídce malých vozů jen zastaralou hranatou Micru, která musela být nahrazena novým modelem. Na pařížském autosalonu byl na podzim roku 1992 představen nástupce se stejným názvem. Moderním řešením vnitřního prostoru i hnacího ústrojí si získal nejprve novináře. Micra byla oceněna titulem Auto roku 1993 v Japonsku i v Evropě. Evropský titul byl o to cennější, že Nissan se stal první japonskou automobilkou, která sebrala prestižní ocenění evropským značkám.

Design Micry na svého předchůdce prakticky v ničem nenavazuje. Inspirací při návrhu Micry byl jednoznačně legendární britský Mini se svými koly v rozích karosérie, jednoduchými účelnými tvary a charakteristickými zadními svítilnami. Právě pohled zezadu je nejblíže originálu Mini. V roce 1993 přirozeně o nástupci Mini nebylo vůbec nic známo a tak ve Velké Británii, kde se Micra pro Evropu vyrábí, měl automobil na úspěch zaděláno.

Baculaté tvary Micry si získaly mnoho žen a mladých párů, pro které byla Micra prvním vozidlem vůbec. To platilo přirozeně zejména na západ od našich hranic. Relativně chudá nabídka motorů i karosérií musela vstupnímu modelu Nissanu v Evropě stačit. Tří nebo pětidveřový kompaktní hatchback s vnějšími rozměry 3720 x 1585 x 1440 mm, byl předurčen zejména pro jízdu ve městě. K pohonu malého Nissanu sloužil buď základní agregát 1.0 l nebo větší 1.3 l. Už v roce 1993 byl základní čtyřválcový motor malého městského vozu vybaven čtyřventilovým rozvodem. V posledních letech se do světa malých vozů s nejmenšími motory derou spíše tříválce, ale Nissan se nebál vyšší ceny čtyřválce a tak zákazníci mohli jezdit i v základních verzích Micry poměrně svižně, úsporně a současně doprovázeni klasickou (a u tohoto vozu příjemnou) zvukovou kulisou. Celohliníkový litrový agregát dosahoval výkonu 40 kW, což byla hodnota podobná výkonům tehdejších čtyřválců Škodovky. „Objem ničím nenahradíš“ a tak budeme-li pokračovat ve srovnání s jedna trojkou z Boleslavi, schází Micře papírově nějaký ten newtonmetr točivého momentu. Maximum 79 Nm bylo umístěno do 4000 ot./min, ale nízká pohotovostní hmotnost (kolem 800 kg dle výbavy) tento handikep smazala. My jsme v našem testu jezdili s Microu za 6 litrů na 100 km, ale mimo město lze dosáhnout i nižších hodnot. Teprve na delších výletech se projeví nevýhoda malého auta a malého motoru. Dynamika jízdy hodně závisí na aktuální zatížení vozidla a i v tom lepším případě trvá zrychlení na 100 km/h přes 16 s. Při předjíždění je potřeba každý manévr dvakrát promyslet. Podíváte-li se však na konkurenci (Micra snese srovnání v tomto směru i se současnou produkcí), není to na vstupní model vůbec špatná hodnota. V nejpoužívanějším otáčkovém rozsahu do 4000 ot./min je motor dobře odhlučněn. Celkově lze nejmenší agregát doporučit, protože subjektivně vnímaný rozdíl mezi motory 1.0 a 1.3 není tak velký jako objektivní rozdíly v hodnotách jednotlivých parametrů. Šestnáctiventilová jedna trojka má výkon 55 kW a rozjede Micru na 100 km/h za 12 s. Největší rychlost vozů činí 150 km/h resp. 170 km/h u silnější verze. Po jednom z lehkých faceliftů se v roce 1998 objevil pod kapotou také vznětový motor 1.5 l (42 kW), který pocházel z dílny Peugeotu. Tato verze byla výrazně dražší než benzínové agregáty a tak se prvnímu majiteli vyplatila jen výjimečně. Ve srovnání s tichým chodem zážehových čtyřválců Nissanu je diesel neustále výrazně slyšet, ale komu vedlejší projevy dieselového agregátu nevadí, bude jezdit pod 5 l nafty na 100 km.

Klasická 5 stupňová převodovka mohla být nahrazena bezestupňovou převodovkou s plynule měnitelným převodem N-CVT, která umí lépe využít charakteristiku motoru. Jízda s touto variantou s sebou nese charakteristický zvuk tohoto automatu a potenciální nebezpečí závady na neobvyklém převodném ústrojí.

Uvnitř Micry je přirozeně množství plastů, které se již moc nenosí. Design však ani dnes neuráží. Jednoduchá kaplička před řidičem a ještě jednodušší výplně dveří, bez náznaku výraznějšího tvarování - i to je cesta jak ušetřit na nákladech. Pohodlně se odvezou čtyři cestující, nouzově se vejde i pátý. Problém bude zřejmě se zavazadly, protože prostor pro posádku byl upřednostněn při rozdělování obestavěného prostoru. Zavazadelník má v této třídě podprůměrný objem 206 l, který lze naštěstí snadno zvětšit sklopením sedadel až na 960 l. Z bohatě proskleného interiéru je výborně vidět všemi směry.

Jízdní vlastnosti Micry zaslouží jen chválu. Podvozek malého lehkého automobilu s krátkým rozvorem má obtížnou úlohu, ale přední náprava McPherson a víceprvková zadní náprava zvládaly Micru bezpečně a pohodlně přenést přes většinu nástrah vozovek. Jedním z mála slabých míst Micry jsou brzdy. Ty přední se velmi rychle opotřebí a při koupi ojetiny je dobré stav brzdového systému a brzdný účinek vašeho exempláře důkladně prověřit. Řízení nejslabší verze postrádá posilovač, ale i tak lze s lehkou Microu jezdit bezpečně a relativně snadno parkovat. Absenci posilovače si nejvíce uvědomíte právě při prvním otočení volantem a člověk si pak rychle zvykne.

Konstrukční stáří vozu (vyráběl se s menšími změnami téměř 10 let) se projevilo na pasivní bezpečnosti. Nissan Micra získal v testu Euro NCAP v letech 1997 a 2000 jen dvě hvězdičky při testech čelního a bočního nárazu. Pokud by ale došlo k některým malým vylepšením mohl by se tento vůz zařadit do tříhvězdičkové kategorie.

Ojetou Micru lze s klidem doporučit i díky její nadprůměrné spolehlivosti. Ve statistikách TÜV se Micra pohybuje výhradně v horní polovině žebříčku hodnocených vozů a to včetně kategorie 10-11 letých exemplářů kde obsadila 20. místo jen s 20% vadných vozů (tuto věkovou kategorii uzavírá Škoda Favorit se 44 % vadných vozů). V celkem běžné kategorii 4-5 letých vozů je Micra na 30. místě se 7,6 % vadných aut.

Za 250 tisíc Kč bylo možno před několika lety koupit konstrukčně starší Felicie, které ale vypadaly dospěleji než městská Micra a tak to tento Nissan neměl u nás vůbec snadné. Zákazníci, kteří Micru zakoupili, získali často spolehlivého rodinného miláčka, kterému se dávají jména a speciálně pro ženy je loučení s baculatou a často červenou Microu velmi obtížné.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • prostorný interiér
  • nízká cena
  • dobré dílenské zpracování
  • vysoká spolehlivost
  • nízká spotřeba paliva
  • velmi dobré jízdní vlastnosti

Nedostatky

  • absence posilovače u základní verze
  • hlučnost ve voze při vyšších rychlostech
  • chudá nabídka motorů
  • malý zavazadlový prostor

Nejčastější závady

  • opotřebené brzdové obložení, kotouče, koroze brzdového systému
  • úniky oleje
  • propálená těsnění hlavy válců
  • uvolněné klínové řemeny
  • neklidný chod motoru vlivem vlhkosti v zapalovací soustavě
Vůz/r.v.199819971996199519941993
Micra 1.0 S 3dveř.110000960008500074000--
Micra 1.3 LX 3dveř.--102000890007700066000
Micra 1.0 GX 5dveř.1030009000080000---
Micra 1.3 SLX CVT 5dveř.--1190001040009000077000
Spolupracujeme s TipCars.com
Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo

Tesla vkládala do Modelu 3 velké naděje, stejně tak…

Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA

Řecko přijalo nabídku konsorcia vedeného italskou…

Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum

Dva a půl roku po vypuknutí emisního skandálu, který se…

 

Štítky Nissan

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér

Jen pár dnů nás dělí od světové premiéry nového…

Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



Evropské Automobily roku: Nissan Micra (1993) Evropské Automobily roku: Nissan Micra (1993)

Nissan přišel v roce 1992 s druhou generací Micry. Stala…

Buďte jako Blbý a blbější: Kupte si Micru, která vypadá jako pes Buďte jako Blbý a blbější: Kupte si Micru, která vypadá jako pes

Jestli prahnete po extravagantním Nissanu a z nějakého…

 



 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Dnes 18:50

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má trable s ňadry

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má…

Moderátorka zpráv FTV Prima Gábina Kratochvílová Lašková (28) je už od Velikonoc maminkou chlapečka Benedikta.…

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto i peníze!

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto…

Jako by nestačilo, že na své narozeniny musela Vendula Pizingerová (46) překonat sama sebe, a zpocená a neumytá…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké šance mají ostatní?

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké…

Trenéři české hokejové reprezentace mají v přípravě na MS v Dánsku starosti s marodkou v obraně, ale realizační…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…