Nissan Micra: Možná podoba páté generace
Na první hranatou řadu K10 už se pomalu zapomnělo. Druhá oblá zaujala natolik, že coby první japonský vůz získala titul evropského Automobilu roku. To bylo před dvaadvaceti lety. Třetí generace K12 nabídla extravagantní design s vyboulenými předními světlomety, poněkud zvláštní kupé-kabriolet dokonce i ostrou verzi 160 SR. Čtvrtá se globálním baculatým designem vrátila ke K11 a přišla o třídveřové provedení, které tvořilo zlomek prodejů. Ačkoli soupeři dávno narostli přes čtyři metry, Micra je pořád skutečným malým vozem, vždyť měří jen 3,78 m. To je na ní velmi sympatické.
To, že Nissan chystá v jejím životopise tvarovou revoluci, naznačil konceptem Sway nedávno v Ženevě, Netajil se tím, že studie má šanci na sériovou výrobu a základní tvary zdědí právě nová Micra. To, že by japonská automobilka zariskovala a změnila tradiční název, je velmi nepravděpodobné. Doma v Japonsku se supermini říká od začátku produkce March.
Theophilus Chin za pomoci svého počítače a programového vybavení nakreslil spekulativní render. Vlastně Sway pro sériovou výrobu jen trochu zcivilizoval. Zmizel dvoubarevný lak, příď je méně agresivní, orámování masky nezasahuje až pod diodová světla, ale končí zhruba na jejich úrovni. Nárazník dostal konvenčnější tvary, lízátko na jeho spodní hraně má nad sebou ještě větrací mřížku. Chin nabízí pouze přední boční pohled, ze kterého je patrné, že i kliky dveří jsou běžné, koncept měl ty zadní schované. A to je vlastně vše... Samozřejmě není jisté, zda si Micra K14 zachová tolik, nebo jenom některé linky, ale rozhodně se máme na co těšit. Doufejme, že i rozměry předních sedadel budou konečně odpovídat tělnatějším evropským postavám. Tahle autíčka totiž neřídí jen štíhlé drobné ženy, jak by se mohlo na první pohled zdát...
Výroba Micry pro evropské trhy se příští rok přesune do francouzské továrny Renaultu ve Flins nedaleko Paříže. To už víme od dubna 2013, tedy skoro dva roky. V plánu je 132 tisíc aut ročně, což není malé číslo. Podvozky ale budou vznikat v Le Mans, alianční partner Nissanu zde proinvestuje 7 milionů eur (přes 192 milionů korun). Momentálně se auta pro starý kontinent rodí v indickém Čennaj, kde lokální produkce určitě zůstane. Současná Micra vyjíždí také ze závodů v Číně, Thajsku, Indonésii a Mexiku. V Evropě se vyráběla naposledy generace s pořadovým číslem III, konkrétně v britském Sunderlandu.