Nissan Murano – Oranžový expres

Nissan Murano – Oranžový expres

 
 

Pokud by teď někdo natočil remake Návštěvníků, nepochybně by z třicet let vzdálené budoucnosti přijeli něčím takovým. Tak nějak si představujeme sestup původně designové studie mezi natěšený lid.

Pokud by teď někdo natočil remake Návštěvníků, nepochybně by z třicet let vzdálené budoucnosti přijeli něčím takovým. Tak nějak si představujeme sestup původně designové studie mezi natěšený lid.

Jak často se automobilce podaří, aby byl sériový model stejně atraktivní jako studie? Nissan už dlouho přesvědčuje, že k vyspělé technice umí přidat i svébytný design – a vyplácí se mu to. Nezaměnitelnou Micru i 350Z (náš test i s videem najdete zde) už i v Evropě doplňuje SUV Murano. Po dvou letech úspěšných prodejů v Americe a 1600 změnách přichází na starý kontinent model, který image japonského výrobce určitě posune blíž k exkluzivitě.

Slovo Murano kupodivu neodkazuje na ledovcové bloky ani zelené mořské hady – jde o ostrůvek v severní Itálii. Auto samotné ale vypadá zblízka spíše jako z Marsu oranžová metalíza a zejména zkosená a zářící futuristická příď působí jako magnet i na majitele konkurenčních SUV, o zájmu kolemjdoucích ani nemá cenu psát.

Osmnáctipalcová kola jsou rozmístěna téměř v rozích karoserie a dlouhý rozvor napovídá hodně o zaměření na rychlost a vnitřní prostornost. Tradičně vysoká stavba, jak se na pořádné SUV sluší, je poněkud zjemněna kapkovitou siluetou linie bočních oken a především již zmíněnou nízkou a širokou přídí. Charakteristická je také značná šířka všech dveří, což v kombinaci s dostatečným úhlem otevírání umožňuje velmi pohodlný nástup na přednízadní sedadla. Na zádi vozu si najde své téměř každý. Výkonového nadšence osloví dvě koncovky výfuku, estéta by měl uspokojit styling výklopné zádi, rýpal bude nespokojen s malým stěračem, bezpečnostní technik by mohl ocenit výrazné skupinové svítilny a off-roadista alespoň ochranný plast v místě, kde měříme výjezdový úhel… Exteriér slibuje mnohé.

Na místě řidiče se zorientujeme rychle – na přístrojový štítmultifunkční volant máme skvělé vzpomínky z 350Z, sloupek řízení se ale v Muranu dá seřídit pouze výškově. Vzápětí se ale konstruktérům omlouváme - málem bychom zapomněli, že kromě elektricky všestranně nastavitelných sedadel disponuje auto (v základní výbavě!) i podélným posuvem obou pedálů. S potěšením konstatuji, že i přes mých 193 cm je všude okolo až nadbytek místa a po zkušebním usednutí „za sebe“ na zadní sedadlo chybí kolenům ke kontaktu s opěradlem ještě 10cm. Na zadní sedadla se docela pohodlně vejdou tři cestující a prostorově strádat nebudou v žádném směru. Sedačky s černým koženým čalouněním jsou sice pohodlné, rychlý podvozek ale trochu volá po větší tuhosti zejména bočních partií. Skvělé je také automatické nadzvednutí volantu a odsunutí sedadel po vysunutí klíčku ze zapalování – při opětném nastartování se pak vše seřídí do poloh uložené v jedné ze dvou pamětí.

Interiéru vizuálně dominuje sympaticky úzký středový tunel s voličem převodovky CVT a třemi odkládacími prostory. Jako součást standardní výbavy je zde také umístěno vyhřívání předních sedadel a tlačítko trvalého pohonu 4x4. Na středovém panelu v dosahu pravé ruky najdeme barevný displej se zobrazováním navigace a základních jízdních údajů (bohužel chybí údaje o průměrné rychlosti či spotřebě) ovládání klimatizace a autorádio Nissan. To je stejné jako např. v modelu Patrol, dojem ale výrazně umocňuje audiosoustava Bose. Dění za vozem při zařazené zpátečce zobrazuje nyní už barevná kamera s jednoduchým systémem pro určení směru couvání a vzdálenosti od objektů za námi. Kamera je umístěna uprostřed prolisu nad zadní SPZ, tedy v místech, kde bychom intuitivně hledali spíše madlo na otevírání zadních dveří – to je ve skutečnosti umístěno asi 10 cm vpravo.

Zavazadlový prostor má sice nakládací hranu umístěnou poměrně vysoko, tuhá karoserie a hlavně dvojité dno s hlubokými schránkami jsou dostatečnou satisfakcí. 438 litrů základního objemu berme jako průměrnou hodnotu, jedničku s hvězdičkou si ale vůz zaslouží za páčky na bocích zav. prostoru, kterými můžeme velmi pohodlně sklápět asymetricky dělená zadní opěradla i se sedadly. Jedním pohybem tak vznikne zcela rovná podlaha, na které lze nejen převézt teoreticky až dva kubíky nákladu, ale vzhledem k její délce a čalounění i nouzově přespat.

Po nastartování se třiapůllitrový zážehový šestiválec jen tak lehce rozešumí, odhlučnění kabiny je velmi dobré. Motoru, který známe z 350Z, byl snížen maximální výkon z 206 na 172 kW. Vzhledem k použití bezstupňové převodovky X-tronic jsme měli trochu obavy o dynamiku dvoutunového vozu, praxe nás ale rychle vyvedla z omylu. Automat funguje naprosto precizně a značný výkon šestiválce přenáší k řidičovým vjemům se správnou směsí plynulosti a dynamiky. Až dlouhodobé zkušenosti drsných evropských uživatelů mohou odhalit, jak si s takovou zátěží bezstupňový agregát poradí, první stovky kilometrů ale zanechaly dojem velmi příznivý. Na rozdíl od našich „papírových“ předpokladů jsme příliš často nevyužívali ani možnost sekvenčního řazení – dynamika zrychlení i „logika“ chování automatu v zatáčkách či zpomalování nám plně vyhovovala. Jedinou slabší stránkou skvělé kombinace motoru a převodovky je spotřeba – během 500 km jsme spotřebovali průměrně 13,2 l/100 km, přičemž v městském provozu byla tato hodnota i o pět litrů vyšší. S vozem se sice dá jet mimo město i pod deset litrů, ekorallye ovšem asi nebude důvodem koupě Murana…

Základní charakteristikou podvozku je tuhost a tvrdost. Murano neuvěřitelným způsobem poslouchá volant (přimlouvali bychom se ale za méně účinný posilovač) a i přes citelné náklony jede přesně po zvolené stopě. Mírnou přetáčivost jsme přes všechnu snahu objevili až na zmrzlém sněhu ale malé kontra vše uvedlo do správných kolejí, a to doslova. Větší ohlasy, a to zejména od spolucestujících vzadu, jsme získali na překvapivě evropsky tvrdé odpružení.

Ano, přiznáváme: Mimo silnice jsme s Muranem téměř nevyjeli a nestydíme se za to. Jako důkaz, že systém automaticky přiřaditelného pohonu zadních kol není jen pro ozdobu, nám stačil noční výlet do Špindlerova Mlýna. Jako jediní jsme vyjeli úzkou cestu k jedné z nejvýše položených chat a na zmrzlém sněhu jsme pokořili i věhlasnější konkurenci z řad klasických off-roadů, hrabajících ze všech sil pod kopcem. Úspěch, bohužel díky světelným podmínkám nezdokumentovatelný, připisujeme hlavně plynulosti záběru bezstupňové převodovky a skvělým zimním pneumatikám Pirelli.

Jeden motor, jedna převodovka, jedna výbava (schválně si ten seznam pročtěte do konce!), jedna cena. Murano je vyhraněné a sympaticky nepřizpůsobivé. Jedinou výhradu vůči spotřebě lze obhájit skvělým motorem, takže pokud k opravdu rychlému svezení potřebujete požitek z otáčení kolemjdoucích a jedoucích, není proč váhat. Teď jen můžeme uzavírat sázky, zda a kdy dorazí turbodiesel…

Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan Murano

Cena v základní výbavě: 1 398 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 420 000 Kč

Základní výbava:ABS + EBD + brzdový asistent, ESP+, kotoučové brzdy na všech kolech s posilovačem, posilovač řízení, čelní, boční a záclonové airbagy (dvoustupňové), aktivní přední opěrky hlavy, napínače předních bezpečnostních pásů s omezovači tahu, automatická klimatizace s pylovým filtrem, tempomat s ovládáním na volantu, 7" barevný display, dynamický navigační systém 3D Xanavi s DVD mechanikou, barevná zadní parkovací kamera, elektronicky řízený imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání, Anti-Hijack systém, elektricky ovládaná okna všech dveří, elektricky nastavitelné pedály, výškově nastavitelný volant potažený kůží, kůží potažená sedadla, přední vyhřívaná s el. ovládáním, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou (vše nastavitelné elektricky), paměť pro uložení nastavení pozice řidiče, kapsy v zadní části opěradel předních sedadel, loketní opěrka integrovaná do středního odkládacího panelu, zadní sedadlo dělené 60/40 s polohovatelným opěradlem a loketní opěrkou, kotevní body pro dětskou sedačku ISOFIX, otáčkoměr, digitální hodiny, zpětné zrcátko s automatickou clonou, osvětlení interiéru s vnitřní logikou, čtecí lampičky, držáky na nápoje (4x), 12V zásuvky ve střední konzoli a zavazadlovém prostoru, kryt zavazadlového prostoru, síť k uchycení zavazadel, tónovaná skla s UV filtrem, zadní skla zatmavená, bi-xenonové světlomety s ostřikovači, přední stěrače automaticky reagující na déšť, vyhřívání zadního okna, stěrač s cyklovačem, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, elektricky ovládané střešní okno, nárazníky v barvě vozu, kola z lehkých slitin 18", audiosystém BOSE s přehrávačem audiokazet a měničem na 6 CD, ovl. na volantu, střešní anténa

Výbava testovaného vozu:metalický lak: (+22.000,-)

Technické údaje
Motor Nissan Murano
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 172 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 318 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 17.2 / 9.5 / 12.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 438 / 877
Objem nádrže (l):82
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1865 / 515
Rozměr pneu:225/65 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4770
b) šířka (mm): 4880
c) výška (mm): 1700
d) rozvor (mm): 2825
e) rozchod vpředu (mm): 1620
f) rozchod vzadu (mm): 1620
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Nissan Murano
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 0
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,83
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 




Nissan v Goodwoodu: Murano GT-C a 350Z GT-S Nissan v Goodwoodu: Murano GT-C a 350Z GT-S

Na festivalu rychlosti v Goodwoodu Nissan představí dva…

Nissan Murano: nejkrásnější crossover Nissan Murano: nejkrásnější crossover

Nissan Murano získal v Miláně ocenění „Nejkrásnější…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Video, z kterého běhá mráz po zádech: Třísetletá mrtvola dětské světice otevřela oči!

Video, z kterého běhá mráz po zádech: Třísetletá…

Z toho videa běhá mráz po zádech! Turista v mexické katedrále Guadalajara si natáčel na kameru ostatky dětské…

Manažerka (†36) Dary Rolins po sobě zanechala dceru (8): Co s ní teď bude?

Manažerka (†36) Dary Rolins po sobě zanechala dceru…

Během nemoci, kdy bylo manažerce Dary Rolins (43) Evě Skallové (†36) úplně nejhůř, dělala vše proto, aby u toho…

 

iSport.cz

Kvitová srazila jedničku Kerberovou, nezlomila ji ani brutální výměna

Kvitová srazila jedničku Kerberovou, nezlomila ji…

Famózní bitva! Česká tenistka Petra Kvitová si v osmifinále turnaje v čínském Wu-chanu vyšlápla na světovou…

Bláznivá LM! Penaltové drama, přestřelka City i vtípek s autobusem

Bláznivá LM! Penaltové drama, přestřelka City i…

Co se to dělo? Středeční zápasy Ligy mistrů byly skutečně bláznivé! Tak například v utkání Celtiku s…

 

Reflex.cz

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to velcí kluci

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to…

Miloš Zeman, resp. jeho hradní kancelář, se neomluví za prezidentova slova na adresu Ferdinanda Peroutky.…

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení muslimské burky a nikábu

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení…

Česká média v úterý zveřejnila zajímavou zprávu, že švýcarská Národní rada (dolní komora parlamentu) schválila…