Nissan Note: první jízdní dojmy

Nissan Note: první jízdní dojmy

 
 

Letošní rok je pro značku Nissan na starém kontinentě přelomový. Období konsolidace skočilo a japonská část Aliance Renault Nissan se chystá k ofenzívě. Nový model Note, který chce promluvit do prodejů v segmentu B, jsme vyzkoušeli v jižní Francii.

Kam s ním?
Škatulkování nových modelů do kdysi tak snadno definovaných automobilových tříd, je už pár let značně problematickým úkolem. Nový Nissan Note bychom mohli zařadit mezi malé vozy, protože jeho konstrukce využívá prodlouženou alianční podlahovou platformu pro segment B, tedy pro tzv. malé vozy. Konkrétně jde stejný základ jako v případě nedávno představeného Renaultu Clio III. Ve stejné kategorii soupeří také Renault Modus a vozem, který novou platformu použil poprvé, byla aktuální generace Nissanu Micra. Tolik základní fakta.

Nissan již v roce 2004 představil studii blízkou sériové výrobě, která předznamenala příchod sériového modelu Note. Již tehdy bylo zřejmé, že rozvorem 2,6 metru se Note přidá k zatím nepříliš početné skupině vozů MPV v tomto segmentu, aby se zařadil k dalším připravovaným modelům, které značce zajistí potřebný objem prodeje. Právě velký rozvor je základem nadstandardní nabídky místa v interiéru, který je nejvýše pětimístný, ale všem cestujícím nabízí v této třídě nevídaný dostatek prostoru.

Mezi konkurenty nového Nissanu lze počítat Opel Meriva, který vlastně celý podsegment před několika lety rozhýbal, dále například Fiat Idea a Renault Modus. V polovině roku se do skupiny zařadí také Škoda Roomster.

Tone to ne, ale Note ano
Z původní studie Tone se po roce a půl stává sériový model Note. Vnější design je takřka shodný s původním návrhem, interiér doznal větších změn, zejména na přístrojové desce, která využívá komponent z Micry, ale částečně také z dalších modelů francouzsko-japonské aliance. Novinka se vyznačuje relativně jednoduchými tvary, které jsou převážně velmi praktické a mají i svůj účel. Výstřelkem designérů jsou zadní koncová bumerangová světla, jejichž střešní část je výhradně stylistickým prvkem, bez nároku na funkci. Na přídi i v bočním pohledu nalezneme inspiraci v populárním SUV Murano, což Note sdružuje do rodiny nejnovějších vozů se značkou Nissan.

V Japonsku se Note prodává již od minulého roku, evropské provedení je však v mnoha rysech odlišné. Předně v Evropě bude mít model významnější postavení. Místo jediného motoru 1.5 (80 kW) v nabídce japonských dealerů je v Evropě k dispozici Note se čtyřmi motorizacemi (viz tabulka na konci článku). Evropané se mohou těšit na výrazněji tvarovaná sedadla, sériový systém sklápění a posouvání zadní řady sedadel, odlišný tvar nárazníků a standardní rozměr kol 15 palců.

Karosérie evropského Nissanu Note má vnější rozměry 4083 x 1690 x 1550 mm, rozvor činí rovných 2600 mm, rozchod kol vpředu/vzadu dělá 1470/1460 mm. Výroba pro Evropu se rozbíhá v nissanově vysoce produktivním závodě v britském Sunderlandu. Roční prodejní plán pro starý kontinent obsahuje ambiciózní údaj 90 tisíc vozů, japonský trh pojme podobný objem domácí výroby.

Prostor díky rozvoru
Uvnitř vozu je příjemně mnoho místa. Vzhledem zásadnímu vylepšení prostorových poměrů na zadních sedadlech je na tom nyní nejhůře ze všech paradoxně řidič, který se musí spokojit s pouze výškově nastavitelným volantem a se seřizováním výšky sedadla vyřešeném pouze naklápěním sedáku. Na polohu za volantem je tak třeba si chvíli zvykat, řidičům vyhledávajícím vyšší polohu za volantem nebude sedák příliš podpírat stehna.

Zadní řada sedadel byla navržena jako nevyjímatelná, ale o 160 mm podélně posuvná. Opěradla druhé řady lze sklápět, čímž vzniká jen velmi mírně lomená rovina bez schodu. Zakloněním opěradla spolujezdce lze ložný prostor prodloužit až na 2,4 m.

Základní pětimístná konfigurace umožňuje přepravovat s veškerým komfortem čtyři cestující, ten pátý cosi z pohodlí ubere, což je však dáno omezenou šířkou charakteristickou pro tuto třídu. Nadstandardní je především nabídka místa v podélném směru a do výšky. Výše umístěná sedadla mají navíc podíl na tom, že cestující sedí vzpřímeněji, takže ani velmi vysocí lidé nebudou mít problém s nedostatkem místa pro nohy. To je mezi malými vozy stále spíše výjimka a snad i argument pro takový typ vozidla ve srovnání s nižší střední třídou.

Výrobce sám označuje Note za „rodinný hatchback kombinující pohodlí a výbavu vozu nižší střední třídy s agilním chováním a jednoduchostí v ovládání, typickými pro malé vozy“.

Zavazadlový prostor má dvojité dno, tvořené dvěma díly s ocelovým rámem. Jejich povrch je z jedné strany čalouněn standardním kobercem jako v zavazadlovém prostoru, druhá strana je tvořena odolným omyvatelným plastem. Použití té které strany je závislé na aktuální přepravní potřebě. Oficiálně unese vyšší dno zátěž 50 kg, v praxi jsme však vyzkoušeli, že do vozu lze na něj naložit mnohem více.

Jestliže chcete využít maximální objem pro zavazadla a stále vyžadujete dvě funkční řady sedadel, falešné dvoudílné dno lze ponořit na opravdové o 250 mm nižší dno a variabilně pak měnit velikost zavazadelníku na úkor místa pro cestující. Vzniká tak široká škála využitelného objemu od minimálních 280 litrů až po 437 litrů, při zcela vpřed posunutých sedadlech.

Nebyl by to moderní rodinný automobil, kdyby nenabízel mnoho odkládacích prostor. K těm nejzajímavějším patří objemná schránka pod sedákem spolujezdce, celkem šest tvarovaných míst pro odložení kelímku s nápojem nebo schránka před spolujezdcem, která má otevřenou část ve víku například na mapu a uzavřenou chlazenou část, do které lze umístit až 12 (!) plechovek s nápoji.

První svezení
Na začátku února jsme se mohli s novým Nissanem krátce svézt a zde jsou naše dojmy. Prvním zkoušeným vozem byla modrá verze 1.5 dCi (63 kW), se známým maloobjemovým čtyřválcem z produkce Renaultu. Jeho vlastnosti patří k lepšímu průměru v dané třídě motorů, takže není třeba zdůrazňovat nízkou spotřebu, při zachování relativně nízkého hluku i při cestovních rychlostech kolem 130 km/h. Vznětové dunění ani zde nebylo zcela odstraněno a pravděpodobně ještě častěji s s ním setkají ti z majitelů, kteří zvolí slabší a tedy více zatěžovanou verzi 1.5 dCi (50 kW). Vysokou úroveň komfort na palubě dotváří celý systém opatření. Je zřejmé, že u Nissanu se podrobně zabývali redukcí zdrojů hluku od kol, optimalizací hluku aerodynamického i izolací kabiny.

Podvozek je sice blízkým příbuzným Clia, ale vývojový tým složený z evropských i japonských inženýrů podrobně zkoumal, jaké jsou vlastně požadavky a potřeby Evropanů a podle toho byl Note nakonec naladěn.

Tento Nissan je vzhledem k rozměrům a vyšší stavbě karosérie překvapivě agilní, na dálnici ve vyšších rychlostech stabilní a přitom stále rozumně pohodlný automobil. Snadno ovladatelné brzdy patří, spolu s nově naladěným elektrickým posilovačem převzatým od Renaultu, k bezproblémově fungujícím komponentům, které plně uspokojí nároky na rodinný vůz tohoto typu.

Sportovněji naladěný podvozek se šestnáctipalcovými koly verze 1.6 (81 kW) – stejný motor má vrcholná verze Micry SR160 – dává řidiči více jistoty vlády nad vozem, což je pocit podporovaný také odlišným nastavením posilovače řízení.

Z prvních kilometrů za volantem jsme si odnesli také zkušenost s nepříliš vhodně tvarovanými aktivními opěrkami hlav, které sice odpovídají bezpečnostním požadavkům na malou vzdálenost mezi hlavou a opěrkou, ale tvar čalounění vede hlavu při opření nevhodně na stranu.

Na trh již za měsíc!

K atraktivitě našich informací přispěje snad i velmi blízký termín uvedení na český trh. Podle vyjádření představitelů Nissanu by se Nissan Note měl začít na českém trhu prodávat na začátku března. Ceny a přesné specifikace budou známy v nejbližších dnech. Velmi pravděpodobné je, že standardní výbava bude obsahovat položky ABS, EBD, BAS, centrální zamykání, variabilní systém sedadel a dvojité dno zavazadlového prostoru..

Nissan Note - Přehled modelové řady
Motor1.4 (65 kW)1.6 (81 kW)1.5 dCi (50 kW)1.5 dCi (63 kW)
Zdvihový objem [cm3]1368159814611461
Válce/ventily 4/44/44/24/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]65/520081/600050/400063/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]128/3200153/4400160/2000200/2000
Max. rychlost [km/h]165183155168
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,110,716,513
Komb. spotřeba [l/100 km]6,36,65,25,1
Pohot. hmotnost [kg] 1092110711641165
Zavazadlový prostor
Pětimístné uspoř. min/max [l] 280/437
Dvoumístné uspořádání [l] 1332
Spolupracujeme s TipCars.com
Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec

Opoziční zastupitelé jihočeského kraje vyzvali na dnešním…

Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně? Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně?

Andrej Babiš, šéf hnutí ANO a bývalý majitel Agrofertu se…

Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec

Po středečním teroristickém útoku v Londýně není nutné…

Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová

Legenda českého animovaného filmu Krteček zažívá…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Nissan Note se umí sám umýt (+video) Nissan Note se umí sám umýt (+video)

Japonská automobilka chce usnadnit mytí aut. Karoserie…

Nissan Note přichází s přeplňovaným tříválcem a sportovním paketem Nissan Note přichází s přeplňovaným tříválcem a sportovním paketem

Nissan připravil pro Ženevu přeplňovanou verzi hatchbacku…

 



 
Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Dnes 12:50

Vyzkoušeli nový Opel Insignia Grand Sport. Lze mu vytknout máloco, něco ale přece.




Blesk.cz

Terorista z Londýna: Je to britský islamista. Bezpečnostní složky ho nepovažovaly za hrozbu

Terorista z Londýna: Je to britský islamista.…

Celý svět se nyní ptá, kdo je muž, který ve středu zaútočil před parlamentem v Londýně. Terorista nejdříve…

Máte

Máte "myší nemoc"? Počítač ničí zdraví. Chat s odborníkem.

Onemocněním karpálního tunelu nejvíce trpí lidé, kteří pracují mnoho hodin s počítačem. Může být také důsledkem…

 

iSport.cz

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil, výhodu má dál Jihlava

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil,…

Ještě není konec. Barážníci stále čekají na svého posledního člena. Už se zdálo, že se ke Karlovým Varům,…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal platí za celosvětový fenomén, což mimo jiné dokládá i fakt, že jej hraje mezinárodně více národů, než…

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…