Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Note: první jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (56)
Letošní rok je pro značku Nissan na starém kontinentě přelomový. Období konsolidace skočilo a japonská část Aliance Renault Nissan se chystá k ofenzívě. Nový model Note, který chce promluvit do prodejů v segmentu B, jsme vyzkoušeli v jižní Francii.

Kam s ním?

Škatulkování nových modelů do kdysi tak snadno definovaných automobilových tříd, je už pár let značně problematickým úkolem. Nový Nissan Note bychom mohli zařadit mezi malé vozy, protože jeho konstrukce využívá prodlouženou alianční podlahovou platformu pro segment B, tedy pro tzv. malé vozy. Konkrétně jde stejný základ jako v případě nedávno představeného Renaultu Clio III. Ve stejné kategorii soupeří také Renault Modus a vozem, který novou platformu použil poprvé, byla aktuální generace Nissanu Micra. Tolik základní fakta.

Nissan již v roce 2004 představil studii blízkou sériové výrobě, která předznamenala příchod sériového modelu Note. Již tehdy bylo zřejmé, že rozvorem 2,6 metru se Note přidá k zatím nepříliš početné skupině vozů MPV v tomto segmentu, aby se zařadil k dalším připravovaným modelům, které značce zajistí potřebný objem prodeje. Právě velký rozvor je základem nadstandardní nabídky místa v interiéru, který je nejvýše pětimístný, ale všem cestujícím nabízí v této třídě nevídaný dostatek prostoru.

Mezi konkurenty nového Nissanu lze počítat Opel Meriva, který vlastně celý podsegment před několika lety rozhýbal, dále například Fiat Idea a Renault Modus. V polovině roku se do skupiny zařadí také Škoda Roomster.

Tone to ne, ale Note ano

Z původní studie Tone se po roce a půl stává sériový model Note. Vnější design je takřka shodný s původním návrhem, interiér doznal větších změn, zejména na přístrojové desce, která využívá komponent z Micry, ale částečně také z dalších modelů francouzsko-japonské aliance. Novinka se vyznačuje relativně jednoduchými tvary, které jsou převážně velmi praktické a mají i svůj účel. Výstřelkem designérů jsou zadní koncová bumerangová světla, jejichž střešní část je výhradně stylistickým prvkem, bez nároku na funkci. Na přídi i v bočním pohledu nalezneme inspiraci v populárním SUV Murano, což Note sdružuje do rodiny nejnovějších vozů se značkou Nissan.

V Japonsku se Note prodává již od minulého roku, evropské provedení je však v mnoha rysech odlišné. Předně v Evropě bude mít model významnější postavení. Místo jediného motoru 1.5 (80 kW) v nabídce japonských dealerů je v Evropě k dispozici Note se čtyřmi motorizacemi (viz tabulka na konci článku). Evropané se mohou těšit na výrazněji tvarovaná sedadla, sériový systém sklápění a posouvání zadní řady sedadel, odlišný tvar nárazníků a standardní rozměr kol 15 palců.

Karosérie evropského Nissanu Note má vnější rozměry 4083 x 1690 x 1550 mm, rozvor činí rovných 2600 mm, rozchod kol vpředu/vzadu dělá 1470/1460 mm. Výroba pro Evropu se rozbíhá v nissanově vysoce produktivním závodě v britském Sunderlandu. Roční prodejní plán pro starý kontinent obsahuje ambiciózní údaj 90 tisíc vozů, japonský trh pojme podobný objem domácí výroby.

Prostor díky rozvoru

Uvnitř vozu je příjemně mnoho místa. Vzhledem zásadnímu vylepšení prostorových poměrů na zadních sedadlech je na tom nyní nejhůře ze všech paradoxně řidič, který se musí spokojit s pouze výškově nastavitelným volantem a se seřizováním výšky sedadla vyřešeném pouze naklápěním sedáku. Na polohu za volantem je tak třeba si chvíli zvykat, řidičům vyhledávajícím vyšší polohu za volantem nebude sedák příliš podpírat stehna.

Zadní řada sedadel byla navržena jako nevyjímatelná, ale o 160 mm podélně posuvná. Opěradla druhé řady lze sklápět, čímž vzniká jen velmi mírně lomená rovina bez schodu. Zakloněním opěradla spolujezdce lze ložný prostor prodloužit až na 2,4 m.

Základní pětimístná konfigurace umožňuje přepravovat s veškerým komfortem čtyři cestující, ten pátý cosi z pohodlí ubere, což je však dáno omezenou šířkou charakteristickou pro tuto třídu. Nadstandardní je především nabídka místa v podélném směru a do výšky. Výše umístěná sedadla mají navíc podíl na tom, že cestující sedí vzpřímeněji, takže ani velmi vysocí lidé nebudou mít problém s nedostatkem místa pro nohy. To je mezi malými vozy stále spíše výjimka a snad i argument pro takový typ vozidla ve srovnání s nižší střední třídou.

Výrobce sám označuje Note za „rodinný hatchback kombinující pohodlí a výbavu vozu nižší střední třídy s agilním chováním a jednoduchostí v ovládání, typickými pro malé vozy“.

Zavazadlový prostor má dvojité dno, tvořené dvěma díly s ocelovým rámem. Jejich povrch je z jedné strany čalouněn standardním kobercem jako v zavazadlovém prostoru, druhá strana je tvořena odolným omyvatelným plastem. Použití té které strany je závislé na aktuální přepravní potřebě. Oficiálně unese vyšší dno zátěž 50 kg, v praxi jsme však vyzkoušeli, že do vozu lze na něj naložit mnohem více.

Jestliže chcete využít maximální objem pro zavazadla a stále vyžadujete dvě funkční řady sedadel, falešné dvoudílné dno lze ponořit na opravdové o 250 mm nižší dno a variabilně pak měnit velikost zavazadelníku na úkor místa pro cestující. Vzniká tak široká škála využitelného objemu od minimálních 280 litrů až po 437 litrů, při zcela vpřed posunutých sedadlech.

Nebyl by to moderní rodinný automobil, kdyby nenabízel mnoho odkládacích prostor. K těm nejzajímavějším patří objemná schránka pod sedákem spolujezdce, celkem šest tvarovaných míst pro odložení kelímku s nápojem nebo schránka před spolujezdcem, která má otevřenou část ve víku například na mapu a uzavřenou chlazenou část, do které lze umístit až 12 (!) plechovek s nápoji.

První svezení

Na začátku února jsme se mohli s novým Nissanem krátce svézt a zde jsou naše dojmy. Prvním zkoušeným vozem byla modrá verze 1.5 dCi (63 kW), se známým maloobjemovým čtyřválcem z produkce Renaultu. Jeho vlastnosti patří k lepšímu průměru v dané třídě motorů, takže není třeba zdůrazňovat nízkou spotřebu, při zachování relativně nízkého hluku i při cestovních rychlostech kolem 130 km/h. Vznětové dunění ani zde nebylo zcela odstraněno a pravděpodobně ještě častěji s s ním setkají ti z majitelů, kteří zvolí slabší a tedy více zatěžovanou verzi 1.5 dCi (50 kW). Vysokou úroveň komfort na palubě dotváří celý systém opatření. Je zřejmé, že u Nissanu se podrobně zabývali redukcí zdrojů hluku od kol, optimalizací hluku aerodynamického i izolací kabiny.

Podvozek je sice blízkým příbuzným Clia, ale vývojový tým složený z evropských i japonských inženýrů podrobně zkoumal, jaké jsou vlastně požadavky a potřeby Evropanů a podle toho byl Note nakonec naladěn.

Tento Nissan je vzhledem k rozměrům a vyšší stavbě karosérie překvapivě agilní, na dálnici ve vyšších rychlostech stabilní a přitom stále rozumně pohodlný automobil. Snadno ovladatelné brzdy patří, spolu s nově naladěným elektrickým posilovačem převzatým od Renaultu, k bezproblémově fungujícím komponentům, které plně uspokojí nároky na rodinný vůz tohoto typu.

Sportovněji naladěný podvozek se šestnáctipalcovými koly verze 1.6 (81 kW) – stejný motor má vrcholná verze Micry SR160 – dává řidiči více jistoty vlády nad vozem, což je pocit podporovaný také odlišným nastavením posilovače řízení.

Z prvních kilometrů za volantem jsme si odnesli také zkušenost s nepříliš vhodně tvarovanými aktivními opěrkami hlav, které sice odpovídají bezpečnostním požadavkům na malou vzdálenost mezi hlavou a opěrkou, ale tvar čalounění vede hlavu při opření nevhodně na stranu.

Na trh již za měsíc!

K atraktivitě našich informací přispěje snad i velmi blízký termín uvedení na český trh. Podle vyjádření představitelů Nissanu by se Nissan Note měl začít na českém trhu prodávat na začátku března. Ceny a přesné specifikace budou známy v nejbližších dnech. Velmi pravděpodobné je, že standardní výbava bude obsahovat položky ABS, EBD, BAS, centrální zamykání, variabilní systém sedadel a dvojité dno zavazadlového prostoru..

Nissan Note - Přehled modelové řady
Motor 1.4 (65 kW) 1.6 (81 kW) 1.5 dCi (50 kW) 1.5 dCi (63 kW)
Zdvihový objem [cm3] 1368 1598 1461 1461
Válce/ventily 4/4 4/4 4/2 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 65/5200 81/6000 50/4000 63/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 128/3200 153/4400 160/2000 200/2000
Max. rychlost [km/h] 165 183 155 168
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,1 10,7 16,5 13
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,3 6,6 5,2 5,1
Pohot. hmotnost [kg] 1092 1107 1164 1165
Zavazadlový prostor
Pětimístné uspoř. min/max [l] 280/437
Dvoumístné uspořádání [l] 1332
Ondřej Láník
Diskuze (56)
8. 2. 2006 23:24
Re: JE TO JEDNODUCHÝ
Ne ne, nereagoval jsem nahoře na tebe. Peytl to dobře popsal. :-) ;-) P.S. To holení - :-) >:D ;-) :yes:
8. 2. 2006 21:46
JE TO JEDNODUCHÝ
brácho, buďto jsi ostrej hoch, co, když se tři dny neholí, musí si v OBI koupit rašpli, nebo seš měkkej jak tvaroj z mlíkárny u vás na rohu a to pak s tebou amen. Tvrdej hoch ví přesně v čem má jezdit. Nepotřebuje k tomu příručku vod kámošů z knajpy ani doporučení Světa motorů. Shlédne pár testíků na auto.cz, prolítne diskuzi a je mu to jasný. Tvaroháři... s měkkým... kloboukem... a že jich tu je... tak ti se hledaj celej život. Nikdy se sice nenajdou, ale právě na tomhle staví někteří výrobci aut s některými modely. Takže takovejhle tvaroh, to probere v mlíčňáku u kakaa a pak si něco koupí... a ještě nám tu vypráví jak se to líbí jeho holce... Hergot, svět aut, tvaroháři, je svět chlapů, ostrejch vaček a tvrdejch pohledů, zbělenejch kloubů na volantech a strnišť na ošlehaných tvářích... tak se nauč dívat. Chápeš, brácho?... máš jen jednu možnost - řašple nebo kakao... nic mezi tím není. Dnešní svět, vymknutej z kloubů přirozenosti, přiteplalej tak, až z toho tajou ledovce, ti bohužel sám pořádek v hlavě neudělá... o ten se musíš postarat sám. Tak pokud máš vybráno mezi tou rašplí a kakaem... máš to i v autech poměrně jednoduchý... no, jen se rozhlédni... a pak vlez do tý správný káry. A jaká že to je? Tak především Golf, GURU GOLF, v černém getei, pak Stilo od Fiatů v třídveřáčku, neskonalej krasavec, a taky Grande, Grande Punto, brácho, dále Mini od bavoráků, a od nich vlez rozhodně ještě do jedničky, sedět ti to bude taky v CLIU... který má teď přenádhernou fotku u silnic... a v Seatovskym Leonu, taky pořez, abych nezapomněl... tak FreeLander... a protože píšem do melounu... tak zámořskej koník... polibek od Bullitta - Mustang... toho vem taky. Dobře uděláš se 147kou v těžký barvě, a koneckonců i Octavia RS v černý tě doveze na Olymp dvěmasty koňmi, a to už je nějaké sprežení... Pak budeš náš... tak se rozhodni... čas je proti tobě... a jinak to nebude. P.S. Chceš bejt melounovej král? Chceš poslouchat ty řeči, že sis koupil auto a kámoš za ty prachy dvě? Chceš dostávat ty závistivé otázky co se ti na něm líbí? Chceš čelit kradmejm pohledům a zámlkám? Chceš bejt ten nejlepší?... chceš bejt nejlepší ještě za deset let? Pak musíš, pochop, není dnes jiná možnost, musíš zvolit tmavou BMW1. To snad chápeš :yes: Rašpli má v odkládací schránce... :yes: