Nissan Pathfinder -Rozmazlí snadno a rychle

Nissan Pathfinder -Rozmazlí snadno a rychle

 
 

Nissan Pathfinder je velký, nápadný, nepříliš úsporný, ale svého pána rozmazluje mnoha způsoby. Má bohatou standardní výbavu, velmi dobré dílenské zpracování a spoustu drobností usnadňujících život s automobilem.

Robustní offroad je nepřímým (starším) sourozencem velmi populární Navary. Až sedmimístný (varianta kategorizovaná jako N1 s odpočtem DPH je však pouze pětimístná) luxusní automobil má společné základy s úspěšně odvozeným výrazně užitkovým pickupem. Nepřehlédnutelnou velikostí oslovuje zájemce o podobná vozidla, pro které je Terrano malé, a populární Patrol poslední generace zase možná až příliš velký. Pathfinder (Průkopník) debutoval již v roce 1986 a prošel čtyřmi generačními proměnami.

Podobně jako většina automobilu asijského původu je již v základní výbavě nadprůměrně bohatě vybaven a navíc za částku od 859 330 Kč bez DPH. Zdobí jej také hodnocení NCAP - čtyři hvězdičky za parametry ochrany dospělých cestujících. Pro redakční test jsme měli k dispozici variantu se stupněm výbavy „SE“, samočinnou pětistupňovou převodovkou a pohonem kol „All-Mode 4WD“. To představovalo mimo jiné instalaci špičkových elektronických systému řízení podvozku ABS/EBD/ESP, ale i šestici airbagů, sedmnáctipalcových paprskových kol z lehké slitiny, bixenonových světlometů, dvouzónové samočinné klimatizace, elektricky ovládaných skel i rozměrných zpětných zrcátek s vyhříváním, výškově nastavitelného multifunkčního volantu, diferenciálu se zvýšenou svorností aktivovaného brzdami, střešních nosných lišt, elektricky vyhřívatelných a nastavitelných předních sedadel (i výškově), tempomatu, palubního počítače, koženého potahu volantu a dalších prvků. Z příplatkové výbavy pak navigace, kamery pro jízdu vzad, jejíž záběr se promítá barevně na displej navigace, dálkové aktivace celého vozidla bez nutnosti zasouvání klíčku do spínací skřínky (v ní je trvale umístěn otočný spínač) nebo odemykání. Při přiblížení se k vozidlu s „klíčkem“ v kapse lze dveře otevřít a po usednutí motor spustit zmíněným spínačem.

Hnací soustrojí a podvozek jsou identické jako u Navary, tedy s trvalým pohonem kol zadní nápravy a připojitelným pohonem kol předních. K tomu slouží jednoduchý otočný spínač na panelu vpravo od volantu. Lze jej však nastavit do samočinného režimu, který připojí pohon kol přední nápravy při prokluzu zadních kol. To je ideální pro provoz v zimě, protože se tím nezvyšují ztráty v soustrojí trvalým připojením, ale v případě potřeby vozidlo funguje ihned jako 4x4. Dělení přenosu točivého momentu hnacího ústrojí mezi obě nápravy je pevně nastaveno na poměr 1:1. Pathfinder však na rozdíl od pickupu Navara není vybaven závěrem diferenciálu. Vzhledem k tomu, že výrobce velmi racionálně předpokládal převahu provozu Pathfindera na silnicích, koncipoval podvozek s důrazem na příslušné jízdní vlastnosti. Proto zvolil sice rámovou nosnou strukturu, ale nikoli obvyklé tuhé nápravy pro terén, ale nezávislé zavěšení všech kol. Výsledkem je velmi přijatelný kompromis v chování vozidla. Za rychlé jízdy po zpevněných komunikacích musíme sice akceptovat mírné náklony při razantnějším průjezdu zatáčkou, ale nikoli za cenu menší poslušnosti či neklidu ve stopě. Při ostřejši akceleraci v oblouku se sice odlehčené zadní kolo snadno protočí, ale zase můžeme Pathfindera poslat do powerslidu a lehkým kontra jej vést s jistotou, že poslechne. Posilovač řízení je přiměřeně a vyváženě účinný pro silnici i terén, ale rejd předních kol nikoli největší i ve srovnání se stejně orientovanou konkurencí. Pozitivně nadprůměrným parametrem je však světlá výška 254 mm, kterou Pathfinder konkurenci zastiňuje a jeho průchodnost terénem je proto velmi dobrá.

Hnacím agregátem je přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 2488 cm3. Je vybaven vysokotlakým vstřikováním paliva systémem Common Rail, mezichladičem stlačeného vzduchu a variabilní geometrií lopatek turbodmychadla. Disponuje solidním největším výkonem 128 kW i točivým momentem 403 N.m. Spojení s pětistupňovou samočinnou převodovkou „amerického“ typu (s hydrodynamickým měničem momentu) trochu stírá jeho kvality v pružnosti.

Převodovka totiž nechává motor až zbytečně vytáčet. Při jen trochu razantnějším zrychlování řadí výše až okolo 4000/min-1. To přináší zbytečné zvětšování spotřeby paliva a částečně i hluk (byť dobře potlačený účinným odhlučněním celého vozidla) a poněkud ubírá i z potenciální dynamiky. Ostatně s Navarou osazenou převodovkou s přímým řazením jsme akcelerovali podstatně efektivněji a (pravděpodobně) co do spotřeby laciněji. Výhodou konstrukce převodovky je však možnost sekvenčního řazení, které jsme využívali především pro brzdění motorem. Zejména při sjíždění svahu v terénu, ale i v městském provozu. Při této příležitosti nutno zmínit námi změřenou spotřebu nafty. Činila při absolvování téměř 1000 km (50 % město, 20 % silnice 1. třídy a dálnice, 10 % lehký terén, 10 % skutečný terén ± vše při teplotách okolo 1 až 10 °C) rovných 12,0 l/100 km. Jezdili jsme však výrazně dynamicky až sportovně a bez nejmenší snahy o úsporný provoz. Běžné užívání by tedy podle našich obvyklých zkušeností pravděpodobně přineslo výsledek přibližně na úrovni 10,2 - 10,7 l/100 km.

Prostorná karoserie poskytuje posádce více než dostatek pohodlí, což jsme vyzkoušeli i využitím všech sedmi sedadel. Byť na kratší vzdálenost několika desítek kilometrů. Příjemným detailem uspořádání vozidla je snadné sklopení posledních dvou sedadel a možnost využití jejich prostoru pro náklad. Ve verzi N1 s posuvnou přepážkou je k dispozici nákladový prostor o objemu dokonce až 2,0 m3 s využitelnou délkou 1850 mm. Nakládací hrana je přitom jen 750 mm nad zemí. Pro nakládání menších věcí je výhodné vyklopení zadního okna v rozměrných pátých dveřích. Užitečná hmotnost testovaného Pathfindera činila však pouze 661 kg , což jistě bude svádět k přetěžování. Lepším řešením je využití možnosti připojit brzděný přívěs o celkové hmotnosti až 3000 kg. Potom ale celková hmotnost soupravy dosáhne téměř šesti tun, a na to je nutno myslet nejen co do náležitého řidičského oprávnění, ale i vylepení příslušné dálniční známky.

Mezi největší pozitiva Nissanu Pathfinder patří kromě solidního vzhledu, velkého vnitřního objemu, pohodlí posádky a nadprůmerně luxusního vybavení i robustní konstrukce především velmi dobré jízdní vlastnosti jak na zpevněných komunikacích, tak v terénu. Z velmi mála kritických připomínek jmenujme výhradu k nastavení převodovky, nepodstatný je zřejmě dojem trochu zastaralého designu spínačů a ovladačů a diskutabilní výhrada k umístění nijak nechráněného náhradního kola pod zádí, kde se znečišťuje (jenže jak častý je dnes defekt...!).

MotorYD 25 2.5 dCi
Typpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů4/16
Zdvihový objem2488 cm3
Rozvod ventilůDOHC
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivaCommon Rail
Největší výkon128 kW/4000 min-1
Točivý moment403 N.m/2000 min-1
Převodovkasamočinná pětistupnová
Znak náprav4x4
Brzdykotoučové s ABS
Provozní hmotnost2130 kg
Celková hmotnost2880 kg
Rozvor náprav2850 mm
Rozchod kolP/Z 1570/1570 mm
Vnější rozměry4740 x 1850 x 1775 mm
Objem nákl. prostoru0,19/2,09 m3
Světlá výška240 mm
Pneu Continental265/65 R 17
Karoseriesedmimístný pickup
Objem nádrže paliva80 l
Spotřeba paliva12,0 l/100 km
Zrychlení z 0 na 100 km/h12,3 s
Největší rychlost176 km/h
Cena základní859 330 Kč bez DPH

autor: Ondřej Horský
foto: Alena Nosková

Spolupracujeme s TipCars.com
Majiteli Unipetrolu, polské PKN Orlen, klesl čtvrtletní zisk téměř o polovinu Majiteli Unipetrolu, polské PKN Orlen, klesl čtvrtletní zisk téměř o polovinu

Největší polské rafinérské společnosti PKN Orlen, která…

KLDR si možná sama poničila centrum jaderných testů, tvrdá čínští vědci KLDR si možná sama poničila centrum jaderných testů, tvrdá čínští vědci

Severokorejské testovací jaderné středisko se podle…

Horší než Rwanda nebo Irák: povolovací procesy pro stavby jsou z nejdelších na světě Horší než Rwanda nebo Irák: povolovací procesy pro stavby jsou z nejdelších na světě

„Co spojuje následující země jako Irák, Svazijsko nebo…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 



Nissan redukuje nabídku hybridních modelů Nissan redukuje nabídku hybridních modelů

Další japonská značka omezuje nabídku hybridních verzí…

Video: Představujeme nový Nissan Pathfider Video: Představujeme nový Nissan Pathfider

Nissan Pathfinder se s novou generací vrací k samonosné…

 



 
BMW 8 polooficiálně: Odhaluje se ještě před premiérou! Známe i technická data M850i

BMW 8 polooficiálně: Odhaluje se ještě před premiérou! Známe i technická data M850i

Dnes 08:44

BMW s prototypy chystané řady 8 vyrazilo do Walesu, aby otestovala jeho podvozek. Spolu s tím odhalilo také bližší informace o novince.




Blesk.cz

Odehrál se tu masakr, praly se tu prachy. Dům Al Caponeho je na prodej za 312 milionů

Odehrál se tu masakr, praly se tu prachy. Dům Al…

Obrovské sídlo, které se nachází v Miami Beach, je na prodej! Al Capone (†48) dům koupil v roce 1928 v hotovosti…

Trump radikálně otočil. Z Kima „rakeťáka“ je „otevřený a čestný“ vůdce

Trump radikálně otočil. Z Kima „rakeťáka“ je…

Americký prezident Donald Trump v souvislosti s blížícím se summitem mezi KLDR a Jižní Koreou prohlásil, že jeho…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Zlín - Jablonec 0:1. Ve finále MOL Cupu vyzvou Severočeši Slavii

Zlín - Jablonec 0:1. Ve finále MOL Cupu vyzvou…

Fotbalisté Jablonce slaví postup do finále MOL Cupu. V semifinále porazili Zlín na jeho hřišti 1:0 po trefě…

 

Reflex.cz

Unikátní aplikace přesně ukáže, co by se stalo, kdyby Prahu zasáhla jaderná bomba

Unikátní aplikace přesně ukáže, co by se stalo,…

Co by se stalo, kdyby v Praze vybuchla severokorejská jaderná bomba? Nebo nukleární nálože, kterými disponují…

Islamofobie, nebo oprávněné obavy? Vyšla kniha předních českých islamologů

Islamofobie, nebo oprávněné obavy? Vyšla kniha…

Vlekoucí se uprchlická krize, teroristické útoky, boj proti Islámskému státu, bestiálně vedená občanská válka…