Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan připravuje bezdrátové dobíjení pro elektromobily (+video)

Michal Fokt
Diskuze (11)
Elektromobily možná skoncují s dobíjecími šňůrami ještě dříve, než se stihnou masově rozšířit. Nissan má indukční dobíjení připravené už teď...

Nissan právě zveřejnil teaser na něco, co označuje jako "Fuel Station of the Future". Tato čerpací stanice budoucnosti přitom není ničím jiným, než dobíjecím parkovacím stáním pro elektromobily, které ovšem postrádá klasický stojan, do něhož se zasune elektrický kabel. Funguje totiž na principu elektromagnetické indukce.

Nissan společně s architekty z Foster + Partners vyvinul systém bezdrátového dobíjení elektromobilů, jenž bude oficiálně představen v březnu příštího roku, tedy patrně na ženevském autosalonu. Žádné bližší informace zatím nejsou k dispozici, ale teaserové video ukazuje, že dobíjecí stanice bude označena LED indikátory, které změnou barvy na zeleno oznámí, že bylo zaparkování úspěšné a indukční dobíjení spuštěno.

S ohledem na dosavadní aktivity Nissanu v této oblasti lze očekávat, že indukce zvládne plně nabít 60kW akumulátory Leafu přes noc a vůz tak bude schopen s novým typem baterií ujet až 500 km. Nicméně nutnost někam přesně zaparkovat bude noční můrou (zdaleka nikoli) spousty řidiček, optimální tedy bude skloubit tuto techniku s autonomními parkovacími systémy. I na tom se ovšem už pracuje...

Michal Fokt
Diskuze (11)
11. 12. 2015 10:17
Re: Účinnost
2.4GHz pásmo je volné právě proto, že se nehodí ke klasickým rádiovým přenosům. A i vyšší harmonické frekvence s tím bojují.

Magnetického pole bych se zas tolik nebál, vlaky, tramvaje, trolejbusy i metra maj docela silné motory s rotačním polem kolem sebe a zatím se neprojevilo nic neblahého. Teda krom toho, že diskety to ničilo spolehlivě ;)
11. 12. 2015 09:09
Re: Účinnost
dobrej odkaz :yes:

ja bych ale prece jen mel trochu obavy ze silného magnetického pole i když pisou ze není důvod.
ten priklad s elektrickym polem v mikrovlnce není uplnny, podmínkou je 2.4GHz, coz je frekvence, která rozkvitava molekuly vody a tim se cokoliv co obsahuje vodu ohriva. to je i důvod, proc se ustupuje od delších prenosu na 2.4GHz. samozrejme, vselijaky lokalni wi-fi, zigbee, miwi, bluetooth atd, budou behat i na 2.4GHz dal, protože behaj na kratkou vzdalenost
11. 12. 2015 08:30
Re: Účinnost
Mám poměrně hlubokou představu o tom, jak vypadá indukční bezdrátový přenos energie. Pár řešení jsem i zbastlil. Slibované technické řešení má ale umět přenášet výkon 3,3kWh. [odkaz] Takže tepelné ztráty jsou 330W za hodinu. To se dá uchladit v pohodě pasivně. Každopádně k nabití 60kWh baterie ztratíme bezdrátově cca 6,3kWh oproti kabelu (ještě ztráty při nabíjení cca 5%).

Na garážové nabíjení doma to nebude, ale do města je to zajímavé řešení problému s nabíjením. Přidáním trochy komunikace lze snadno postavit systém, co mi zašle fakturu dle odebrané energie ať si stoupnu kamkoli.
10. 12. 2015 21:37
60kW
...ma mozna nejaky motor, ale udaj pro baterie by mel byt v kWh. Momentalne ma Leaf kolem 30 kWh.
10. 12. 2015 16:31
Re: Účinnost
pise se o ucinnosti >90%, nekde jsem cet i 95%, tedy na urovni hodne slusneho zdroje/nabijecky

v dobře navrzenem zdroji je prvkem, na kterem je největší ztrata vpodstate transformator.
klasicka nabíječka obsahuje klasicky transformator, ale ve vykonove indukcni bezdratove nabijecce klasicky transformator není, ten nahrazuje ten indukcni prenos a zrejme se i tam da dosáhnout slusne ucinnosti.
obrazne receno primarni vinuti je v podlaze a sekundarni je v aute a to co ma byt na sekundaru je zavedeno zpetnou vazbou do primaru.
samozrejme to neprobiha na 50Hz, ale radove na desitkach kHz, takze vinuti muze byt podstatne mensi, podobne jako u vetsiny dnesnich nabijecek čehokoliv.

taky je rozdil bezdratova nabicka telefonu, kde se ztrata i malo ucinneho prenosu pocita ve Wh, takze o nic nejde, ale nabijcka 60kWh akumulatoru s 50% účinnosti, by znamenalo ztratu 60kWh a to by uz hodne hodne topilo a nebylo by tak uplne jednoduchy tenhle ztratovy vykon v uzavrene garazi odvest. i ucinost 90% znamena ztratu cca 6kWh, coz není taky tak uplne malo a uzavřenou garaz dokaze slusne ohrat