Byť prodeje elektromobilů rostou hodně pozvolna, mezi evropskými zákazníky je o nový Nissan Leaf velký zájem. Pokud neopadne, mohl by z toho být i nový rekord.
...ale v Bratislave Leafy vidno celkom dosť, hneď po nich malý elektický BMW i3. Dnes som stretol Nissan NV200 na elektrinu a jednu elektrickú Kiu Soul. Prakticky vždy, keď idem do mesta, tak niektoré z týchto áut stretnem. Malé Renaulty ani Mitsubishi a iné ale nie.
U nás v Prešove behajú 2x Leaf ako taxíky a ešte zopár ich má tuším VSD. Ako súkromné auto som Leafa ešte nestretol. Zato tu behajú minimálne dve Tesly S a jedna X. Ale v KE som stretol zase 2x i3. :-)
U nás v malém středočeském městě už jezdí tři Leafy a iOn. Celkově dost pozoruju trend, kdy se tahle auta začínají zabydlovat spíš v satelitních městečkách kolem velkých měst.
Protože to má logiku.
Dojede do práce, na nákup a zpátky na jeden šťouch, má bez problémů každý den po ruce zásuvku, režim kousek do města a pak pocukávat v zácpě je jednoznačně ekonomičtější než s fosílí.
A aby urval hypotéku, stejně jinam ani jet nemůže. >:D Raději si nevybere ani dovolenou, aby nedostal náhodou bodlo.
Tak elektrický Golf aj Up! sú známe, ale priznám sa, na ulici som nemal šťastie ešte ani na jedno z nich. Tu a tam ešte zahliadnem nejakú tú Teslu S, X-ko som videl len v Alze...
Závisí to možno od lokality, keď si niekto kúpi Leaf, je možné, že časom si ho kúpi niekto v okolí tiež, keď niekde zase fičia elektrické Golfy, môžu tam byť iné značky v menšine... Každopádne áut na elektrinu jednoznačne pribúda.
je to jedna aliance a v EV má slušně našlápnuto.
Mám samozřejmě radši VW (ahoj Joky, starej brachu) ale musím uznat, že kontruje zatím jenom plnou hubou keců. 8-s
JJ, pomalu, zatím pokrouceně dotacemi, a jen pro určité použití ...ale začíná to dávat smysl.
Jak fostek psal dávno. Plně konkurebceschopné a masově rozšířené...kolem 2030.
Ten čas letí!!!
Teď ještě zlepšit ten náš energetický mix. Aby ty tvoji EV miláčci nejezdili na hnědý uhlí (Tušimice, Prunéřov a podobná monstra mě děsí mnohem víc, než čiplý EGRoff-TDI)
To hnedé uhlie sa bude páliť rovnako bez ohľadu na to, kde sa vyrobená energia použije. Napriek tomu je to čistejší proces, ako výroba palív a ich následné spaľovanie. Ak bude treba stavať nové elektrárne, treba dohliadnuť najmä na ich ekologické aspekty. Tie staré pôjdu ďalej do konca svojej životnosti tak či tak.
Tepelne elektrarny v Cechach jsou problem predevsim co se tyce CO2.
Viz priklad nize, tebou uvadene Tusimice, ktere te desi. Byl jsi nekdy v tepelne elektrarne? Vis vubec, co jde z komina?
Co se tyce lokalnich emisi (v tomto pripade v Kadani), nemyslim si ze mas pravdu s tim Golfem. A to ho ani nemusis cipovat, ten uz je stejne ciplej tovarne ;-)
V Britanii tvori 1/2 emisi nox doprava.
[odkaz]
Citace:
However transport still accounts for 49 per cent of UK NOx emissions in 2016 and
the rate of reduction from this sector has slowed down due to the increased
contribution from diesel vehicles. ;-)
Tusimice:
[odkaz]
Citace:
Nyní je připraveno plnit ty nejpřísnější limity v oblasti vypouštění emisí po roce 2016. Emise oxidů dusíku se podařilo snížit o 70 %, emise oxidu siřičitého o 79 % a emise tuhých znečišťujících látek o 87 %. (První ekologizací však již elektrárna prošla v devadesátých letech, kdy se v první vlně snížily její emise o více než 90 procent!) Vedlejší energetické produkty (popílek, struska a deponát) vznikající v Elektrárně Tušimice II jsou certifikovanými výrobky. Deponát slouží k revitalizaci krajiny po důlní činnosti, certifikovaná struska je využívána k asanaci bývalého složiště Tušimice a popílek se prodává pro využití ve stavebnictví.
PS Nejsem zastancem tepelnych elektraren. Jen tvrdim, ze je to porad vyrazne lepsi reseni nez diesel.
Asi něco neznám, tak mi řekni, jaká je nová reálná technologie. Brzy budou baterky HE3DA, jsou bezpečnější, nemusí se tak chladit, ale kapacitu mají podobnou jako konkurence. Navíc mi připadá mnohem rozumnější, mít na střeše fotovoltaiku a nabíjet baterku, kterou pokryješ spotřebu a ne vozit po světě půl tuny baterek nabíjených pomocí hnědého uhlí.
No tak pokud by si chtěl mít na střeše fotovoltaický panel, který pokryje spotřebu provozu normálního elektromobilu velikosti Leafu, tak by ta střecha asi musela mít plochu dvou fotbalových stadiónů (nepočítal jsem, jen odhaduji) :-)
Možná.
Já jsem ale KANKUNENův poslední příspěvek pochopil jako ve smyslu, že když chce někdo něco udělat pro ekologii, tak je dnes rozumnější fotovoltaika na domě než elektroauto.
Jako pokrýt "elektro-čistou" technologií zatím raději dům a ne auto.
Ne, že si budeš elekroauto nabíjet sám doma, abys vyvezl baterky na vejlet. :-)
Ne všichni tě tady pochopí jak vidno.
Já už si objednávám nové Éčko s plug-in diesel hybridem.
Nevím proč bych měl pořád řešit dojezdy a baterky, když mohu mít plug.in dojezd 90 km a potom k tomu 1500 km na diesel-hybrid.
A když nebude se kde napíchnout, tak nebude. Diesel má nízkou spotřebu a s hybridem bude ještě nižší.
Když jsi to nepočítal, proč tvrdíš takové nesmysly? Na pokrytí roční spotřeby elektřiny pro auto velikosti Leaf by ti stačilo asi okolo 15-25 m2. Jen středový kruh by těch elektromobilů nabil asi 10.
Docela by me to zajimalo. Jaky jsi pocital denni najezd?
Jakou spotrebu? Jaky vykon solaru (z m2, kolik hodin..)?
Mas vlastni zkusenost (data) se solary?
Jestli ta cisla mas, sem s nimi ;-)
Tak kdybych to nepočítal, tak to tu asi nepíšu, ne?
Průměrný nájezd auta v ČR je 14 tisíc km za rok, průměrná spotřeba Leafu je dle SM 16,7 kWh na 100 km, ale počítejme raději více (ztráty nabíjením, samovybíjením...), řekněme 20 kWh na 100 km. Jednoduchá matematika, 14000/100*20 = 2800 kWh = 2,8 MWh za rok.
8-10m2 solárních panelů ti dá ročně asi 1 MWh ([odkaz] Jednoduchá metamatika, na 2,8 MWh potřebujeme 22,4-28 m2. Jiná kalkulačka ([odkaz] zase říká, že na 2,8 MWh potřebujeme okolo 20 m2.
A aj selským výpočtem se k tomu dostaneme. Panely mají cca 16-17% účinnost, na zem v ČR dopadne za rok asi 1000 kWh/m2 (to už je výsledek, tedy se započítáním mraků, úhlu svitu...), tedy dostaneme 160-170 kWh na m2 za rok. To je někde okolo 17 m2.
Pořád se pohybujeme kolem 20 m2. Takže dvě malá fotbalová hřiště s celkovou plochou 8000 m2 by nabila za rok 400 elektromobilů. Být to velké fotbalové hřiště, tak těch elektromobilů nabiješ 1000. I kdybychom potřebovali o pár metrů více, třeba 25, stále to jsou stovky elektromobilů.
Vlastní zkušenost se soláry nemám, ale data se dají dohledat a aspoň nějak odhadnout a poznat, co je totální blbost a co ne.
Omlouvám se za ten podrážděný tón, byl nepatřičný. U toho prvního odmaž závorku s čárkou, bude to fungovat. resp. tady to je snad v pořádku: [odkaz]
Ono se pořád vykládá, jak ta elektromobilita totálně rozhodí síť a že budeme muset postavit desítky obrovských elektráren, jenže když si to spočítáš, že potřebuješ 2,8 MWh ročně (viz výše), tak to máš 2800 kWh / 365 = 7,7 kWh denně, což je 7,7 / 24 = 0,32 kWh za hodinu. Tedy jeden elektromobil znamená v průměru trvalý odběr 320 W. Takže pokud to někdo nabíjí třeba 22 kW (což není malý odběr), zároveň to znamená, že dalších 70 lidí nenabíjí.
Problémem jsou u EV rozhodně baterky, elektřina je mnohem snáz řešitelná.
Tak ja mám už rok Mitsubishi Outlander PHEV ktorý má kapacitu batérie 12 kWh, nabíja sa do plna 5 hodín z 230V 10A, za rok som najazdil cca 8500km, slúži väčšinou ako auto do mesta a okolí do 15km výnimočne pár jázd za rok max 50km až 100km, EV jazda ukazuje väčšinou 99%. Spotreba elektrickej energie podľa výrobcu [Wh/km] 134, dojazd by mal byť vyše 50km ale reálne v lete max 40km v zime možno len 30km, záleží aj od štýlu jazdy samozrejme a spotreba slimačím tempom sa dá aj 140 ale reálne 250 aj viac. A teraz k tým panelom na strechu, zvažujem ich keď sa podarí dotácia ale k ním by trebalo aj batériu, lebo v mojom prípade keby som chcel nabíjať auto v noci tak to by už bez batérie k panelom sa nenabilo auto vôbec z tých panelov. Ďalšia vec je veľký rozdiel medzi letom a zimou, kedy tie panely majú oveľa menšiu účinnosť. Skúsenosti s autom rozpíšem niekedy.
Asi tie baterky zrovna nesleduješ. Vývoj pokračuje, kapacita ide hore, objem a hmotnosť dolu, cena pomaličky tiež, parametre okolo cyklov nabíjania a vybíjania sa tiež postupne zlepšujú. Alebo podľa teba má zmysel len nejaký boom, ktorý 10 x zrýchli nabíjanie aj kapacitu a stiahne cenu o 90%? Kde si teda vzal to presvedčenie, že za 10 rokov nebudú baterky lepšie?