Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Qashqai 2,0i CVT – Automatická pohoda

Michal Otruba
Chcete si pořídit nové auto a stále přemýšlíte jestli zvolit manuální převodovku nebo v objednávce zaškrtnou políčko označující automat? A co tak zkusit plynulou převodovku CVT ve spojení s Nissanem Qashqai?

Nebudeme si nic nalhávat. Když přišel Nissan se svým modelem Qashqai, nebyla to ryba ani rak – bylo to něco mezi. Něco mezi zavedenými třídami. Něco, co se označuje slovem crossover. A Nissan se tím svým crossoverem, kterému dal poněkud krkolomné jméno, celkem dobře trefil do vkusu zákazníků. Po počáteční nedůvěře jde Qashqai na odbyt jako housky na krámu, takže v britském Sunderlandu, kde se vyrábí, museli přijmout nové lidi, protože nestíhali vyrábět.

Nissan Qashqai jsme na auto.cz testovali již dvakrát. První zástupce byl poháněn dieselovým agregátem a měl poháněnou (pouze) přední nápravu. Napodruhé jsme testovali benzinového zástupce s pohonem všech čtyř kol. Takže co nám ještě zbývá? Tentokrát zde k testu máme Qashqai s benzinovým dvoulitrem. U pravé řidičovy ruky ale není řadička klasické manuální převodovky ani volič automatu.

Ze středového panelu trčí volič převodovky s plynule měnitelným převodem CVT. Jak se s takovým vozem jezdí? Má cenu do tohoto systému investovat vaše těžce vydělané peníze?

Nekonečně mnoho…

CVT (Coutinuously Variable Transmission) je počítačem řízená plynulá převodovka, která má umět realizovat teoreticky nekonečné množství převodových poměrů. Díky tomu může motor pracovat v pásmu své nejvyšší účinnosti, což zabezpečuje plynulé zrychlení a lepší ekonomiku provozu. Podle vyjádření automobilky mají vozy vybavené tímto systémem proti svým manuálním kolegům nižší spotřebu (dnes tak drahého) paliva a díky tomu i nižší emise CO2 (o kterých se dnes tak rádo a často mluví). Nissan deklaruje, že hodnota 192 g/km je o 3,6 % nižší než u verze s manuálním řazením. Bojuje se přece o každou desetinku litru a každý gram zdánlivě nebezpečného oxidu…

Při rozjezdu Qashqaie s převodovkou CVT otáčky motoru vyletí do výšin daných mírou sešlápnutí plynového pedálu, tam setrvají a díky plynulým změnám převodům auto konstantně zrychluje. Proč? Účinnost v té chvíli znamená práci motoru v oblasti nejvyššího výkonu. Tam se totiž běžné hnací ústrojí (konvenční automat s ozubenými převody nebo ručně řazená převodovka) nedokáže držet při současné akceleraci. Tolik holá teorie, jaká je ale realita? Byl to nezapomenutelný zážitek nebo hořké zklamání?

Otáčky letí vzhůru

Sedáme do pohodlných sedadel jejichž sedáky by mohly být ještě o trošičku delší a otáčíme startovacím ovladačem. Motor naskočí a tiše si vrní. Volič převodovky posouváme do polohy D a jemně přidáme plyn. Otáčky motoru vzrostou na hranici 1500 min-1, auto se pomalu s mírným cuknutím rozjede a plynule zrychluje. Otáčky drží, ale rychlost se stále zvyšuje. Na mysli nám vyvstávají dvě slova – naprostá plynulost.

suv nissan testy crossover suv nissan testy crossover

Pořádně do toho kopneme a sešlápneme plyn až na podlahu. Otáčky vyletí k pěti tisícům a Qashqai vyrazí vpřed. Zrychlování je opět zcela plynulé a za – na dvoulitr dlouhých -jedenáct sekund je na tachometru stovka. Tu chceme udržet, a tak povolujeme stisk pravého pedálu, otáčky padají a padají a nám se ulevuje od ne zrovna příjemného křiku, který motor ve výšinách vydává. Po okresní silničce uháníme stovkou a po chvilce si elektronika nalezne optimální převodový poměr a udržuje tak otáčky motoru přibližně na 1800 min-1. Při tomto režimu a této rychlosti si 1,5 tuny vážící vůz žádá 8,5 litrů paliva, při troše snahy se spokojí i s necelými osmi litry benzinu na 100 km. Což není vůbec špatná hodnota, na Nissanem deklarovaných 6,9 l/100 km ale raději zapomeňte.

Připraven na nástrahy velkoměsta…

…to o Nissanu Qashqai píše samotná automobilka. Svým zjevem, vysokou karoserií, rozhledem z místa řidiče a automatickou převodovkou určitě ano. A právě v tom je ten zádrhel. Spojení Cé-Vé-Téčka s benzinovým dvoulitrem dokáže při tankování vyloudit úsměv jenom na tváři pumpaře, vy se moc smát nebudete. Ne že by kombinace motoru a CVT byla špatná, to nicnedělání bez řazení v městských kolonách je báječné. Ale právě při rozjezdu dochází k největším ztrátám a čím více rozjezdů absolvujete, tím větší vír v nádrži si vytvoříte. Po stověžaté Praze jsme při mírných odjezdech z křižovatek jezdili za deset, při rychlejších odjezdech se spotřeba šplhá až k číslu 15 l/100km.

suv nissan testy crossover suv nissan testy crossover

Napříč republikou

Najíždíme na dálnici a zrychlujeme na reálných 130 km/h. Po necelé půlminutě se na nás z rychloměru směje povolený dálniční limit a my si užíváme pohodu. Nissan Qashqai je pohodlný, není to žádné vytřasadlo a to i díky pneumatikám s vysokým bočním profilem. Motor – to je tichošlápek. Díky inteligentní elektronice, která si po čase najde ideální převodový poměr, se převaluje okolo hranice dvou tisíc otáček (již máme k dispozici 90 % maxima točivého momentu) a ani o něm nevíme. O čem však s jistotou víme jsou zpětná zrcátka, ne nepodobná sloním uším. Velikost a výhled, který zaručují oceňujeme jedničkou s hvězdičkou, takže nás zezadu nic nepřekvapí. Ale přibližně od 120 km/h je jejich obtékání vzduchem hlučnější než by bylo milé.

suv nissan testy crossover suv nissan testy crossover Přesunujeme se napříč naší vlastí maximální povolenou rychlostí a zjišťujeme, že Qashqai s chováním osobního auta, ale s výškou a robustností malého SUV, spořádá každých sto kilometrů 9,3 litru benzinu.

Pro ty, kdo mají rádi vše pod kontrolou je tu možnost manuálního řazení. Řidič může pákou voliče řadit šest pevně daných převodových stupňů, ale okrádá se tím o hlavní devizu CVT automatu – o nicnedělání a plynulost. Pohybem dopředu se řadí vzestupně, dozadu sestupně. Japonci se zase odlišují, standardem je opačný gard.

Oáza pohody

Klidná jízda ustálenou rychlostí – to je pro Qashqai CVT to pravé ořechové. Převodovka si najde ideální převodový poměr, motor má nízké otáčky, jede úsporně a v celém autě je ticho jako v kostele. Motor si spokojeně ševelí, nikde nic nevibruje, neřinčí, a tak se v Qashqaiovi cítíte jako malé oáze.

Chvilku si snad budete zvykat na zvukový projev motoru při potřebě zrychlování. Otáčky motoru nestoupají výše a výše až k výkonové špičce spolu s narůstající rychlostí, ale motor se nejdříve usídlí ve vysokých otáčkách, tam drží a celkem nehezky u toho zní. Teprve pak auto zrychluje.

suv nissan testy crossover suv nissan testy crossover

Jízdu a pobyt v testovaném voze zpříjemňovala prosklená panoramatická střecha o rozměrech 1040 x 880 mm, která nádherně prosvětlovala celý interiér. Další pohodu přinášel inteligentní klíček, díky němuž si nemusíte dělat starosti s odemykáním. Stačí přijít a vzít za kliku. A naše pozadí ocenilo i kožená vyhřívaná sedadla.

Nissan Qashqai 2,0i CVT není z nejlevnějšího kraje. Zcela určitě nepatří ani k nejúspornějším SUV na trhu. Ale má své kouzlo, které spočívá hlavně v pohodlí a pohodě za volantem, kdy za vás vše řeší inteligentní elektronika ve spojení s bezestupňovou převodovkou CVT. A pro případ nouze máte v záloze pohon všech čtyř kol.

První cena vozu 539.900,-Kč (Visia 1,6 4x2 84 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 594.900,-Kč (Vissia 2,0 4x2 104 kW)
Základní cena testovaného vozu 799.900,-Kč (Tekna 2,0 4x4 104 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 799.900,-Kč (Tekna 2,0 4x4 104 kW)

Plusy

  • plynulá CVT převodovka
  • tichý motor
  • pohodlí
  • prosklená panoramatická střecha
  • pohon 4x4

Mínusy

  • kratší sedáky
  • ve vyšších rychlostech hlučná zrcátka
  • zvuk motoru ve vysokých otáčkách
  • spotřeba ve městě

Související články

Michal Otruba
Nissan Qashqai
Cena základní sestavy 799 900 Kč
Výbava základní sestavy přední airbagy (řidič + spolujezdec), boční a hlavové airbagy, vypínatelný airbag spolujezdce, tempomat, zadní parkovací čidla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, ABS + EBD + brzdový asistent, ESP, připomínač zapnutí bezpečnostních pásů, řidiče, spolujezdce vpředu a na zadních sedadlech, aktivní opěrky hlavy vpředu, výškově nastavitelné, bezpečnostní sloupek volantu s výškovým a podélným nastavením, 17" kola z lehkých slitin, pneu 215/60 R17, prosklená zatmavená střecha s UV filtrem s elektricky zatahovatelnou roletou, xenonové světlomety s automatickým nastavením výšky, přední mlhová světla, elektrická, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, automatická dvouzónová klimatizace s pylovým filtrem, vyhřívaná přední sedadla, zadní sklopná sedadla v poměru 60/40, zrcátko ve sluneční cloně řidiče i spolujezdce s osvětlením, automatické antireflexní vnitřní zpětné zrcátko, rádio s CD přehrávačem + měničem na 6 CD a 6 reproduktory, střešní anténa, ovládání autorádia na volantu, dálkově ovládané centrální zamykání, inteligentní klíč, elektrické ovládání předních a zadních oken, posilovač řízení s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti jízdy, středová loketní opěrka vpředu s držáky na nápoje, středová loketní opěrka vzadu s držáky na nápoje Kč
Cena testované sestavy 799 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 104 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 196 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.8 / 6.9 / 8.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1513
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1454 / 415
Rozměr pneu: 215/60 R17
Nissan Qashqai
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4315
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2630
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO