Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Qashqai+2: První jízdní dojmy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Nissan rozšířil rodinu crossoverů. Úspěšný Qashqai dostal mladšího sourozence s delší karoserií a prostorem pro sedm cestujících. Vyzkoušeli jsme jej během mezinárodní prezentace v okolí Ženevy.

Nissan Qashqai je v nabídce značky ryzím zástupcem kategorie crossover. Pro automobilku představuje skutečný prodejní úspěch, protože od března roku 2007, kdy byl spuštěn prodej, opustilo showroomy více než 217 000 kusů. Pětimístnému Qashqaii se podařilo zaujmout zákazníky, kteří obyčejně volí tradiční hatchbacky nižší střední třídy a Nissan chce jeho prodejní úspěchy zopakovat i s modelem Qashqai+2. Sedmimístný crossover má zacíleno na zájemce o kompaktní sedmimístná MPV jako je například Opel Zafira nebo Volkswagen Touran a má namířeno i mezi zákazníky uvažující o vozech SUV, jakým je například Mitsubishi Outlander. U Nissanu neočekávají, že by provedení +2 nějak výrazně ohrozilo prodeje klasického Qashqaie, ale naopak jej vhodně doplní. Automobilka předpokládá, že do konce letošního roku bude Qashqai+2 tvořit zhruba 15 procent všech celoročních prodejů řady Qashqai a v příštím roce by měl tento podíl vzrůst na 25 procent.

Změny na exteriéru

Již první pohled na Nissan Qashqai+2 napovídá, že něco je jinak. Ale co přesně? Tak to tedy vezmeme po pořádku. Na přídí najdete pouze novou masku chladiče se čtyřmi příčkami, ale jinak se až po A-sloupek nic nezměnilo. Hlavní změny se totiž odehrávají na zbývajících dvou třetinách karoserie. U Nissanu Qashqai+2 došlo k prodloužení nejen karoserie, ale i rozvoru, který se zvětšil o 135 mm na 2765 mm, zatímco celková délka vzrostla o 211 mm na 4526 mm. Na novém sedmimístném modelu jsou zcela nové přední i zadní boční dveře, zadní blatníky a také zadní výklopné dveře a nárazník.

Společně s prodloužením došlo i na zvětšení výšky o 38 mm na 1643 mm, ale zároveň byla snížena hrana zavazadlového prostoru o 13 mm na 770 mm. Nová je samozřejmě i střecha vozu, která bude standardně vybavena panoramatickým střešním oknem, jehož délka je o 140 mm delší než ekvivalentní střešní okno nabízené u krátkého pětimístného modelu. Součástí výbavy bude i elektricky ovládaná roletka střešního okna.

Více prostoru pro větší počet cestujících

Ještě předtím než jsme měli možnost si nový Qashqai+2 vyzkoušet jsme se na tiskové konferenci dozvěděli, že tento model sice přichází s třetí řadou sedadel a tudíž je sedmimístný, ale byli jsme důrazně upozorněni, že sedadla v třetí řadě jsou určena pro osoby s výškou do 160 cm.

Přiznám se, že se jsem si toto tvrzení během testovacích jízd vyzkoušel v praxi a svých 186 cm jsem poskládal na sedadlo třetí řady. Poznatky získané z tohoto pokusu mohu převést do potvrzení prohlášení automobilky a upřesnit, že není problém se na sedadla třetí řady dostat, ale všichni s výškou nad 160 cm se zde musí sbalit do úhledného balíčku, v němž si zblízka prohlédnou vlastní kolena a procvičí ohýbání krční páteře směrem vpřed, protože strop se nad třetí řadou svažuje nebezpečně dolů. Bezproblémové je i opouštění sedadel třetí řady díky poměrně velkému prostoru, který vznikne posunutím sedadel druhé řady.

Podívejme se, ale i na další místa interiéru a můžeme se přesunout na již zmiňovanou druhou řadu sedadel. Ta je nyní posuvná o 240 mm vpřed i vzad. Oproti pětimístnému modelu, kde jsou sedadla dělená v poměru 60/40, mají sedadla v Qashqai+2 dělení v poměru 40/20/40. Novinkou je středový svažuje dvacetiprocentní díl, který lze využít jako samostatné sedadlo s tříbodovým bezpečnostním pásem nebo jako velkorysou loketní opěrku s dvojicí držáků nápojů a krytou úložnou schránkou v níž je vestavěna napájecí zásuvka. Opěradla prostřední řady jsou i sklopná a lze je sklopit do devíti různých poloh v rozmezí 15º (od 10ºaž po 25º).

Na sedadle řidiče a předního spolujezdce se prakticky žádné změny neodehrály, a tak se může vrátit zpět do zadní části vozu a věnovat svou pozornost zavazadlovému prostoru. Jeho objem je při využití všech sedmi sedadel jako u většiny podobně koncipovaných vozů žalostně malý a Nissan uvádí, že v takovém případě má objem 130 litrů. Po sklopení sedadel třetí řady dochází k příjemné změně a k dispozici je zavazadelník o objemu 550 litrů s rovnou podlahou, který je 90 litrů objemnější než u krátkého modelu. Po složení sedadel druhé řady má zavazadlový prostor stále rovnou podlahu a jeho objem se zvětší až na 1520 litrů. Pod podlahou zavazadlového prostoru je navíc ještě skrytý úložný prostor, jehož víko může být použito také jako dělící příčka pro náklad. Součástí výbavy je i zatahovací kryt zavazadelníku, který při sklopení zadních sedadel plní svůj účel a v případě jejich obsazení může být uložen ve speciální schránce v podlaze zavazadlového prostoru. Nové zadní dveře a přepracované vnitřní výplně přinášejí snížení nákladové hrany o 13 mm na 770 mm, zatímco šířka otvoru pro vkládání zavazadel vzrostla oproti pětimístnému modelu o 224 mm na 1186 mm.

Komfort pro všechny

Nissan Qashqai+2 bude nabízen ve čtyřech stupních výbavy. Základní úroveň se nazývá Visia, následují úrovně Agenta a Tekna a nejvyšší úroveň nese název Tekna Pack. Součástí standardní výbavy všech verzí jsou elektricky ovládaná okna s jednodotykovým ovládáním u okna řidiče, manuální nebo automatická klimatizace, palubní počítač, autorádio s přehrávačem CD a čtyřmi reproduktory, konektor pro připojení přehrávače MP3, rozhraní Bluetooth, panoramatické střešní okno, zadní bezpečnostní sklo a střešní nosníky. Všechny modely s motory o objemu 2,0 l jsou standardně vybaveny 17palcovými litými koly.

U úrovní výbavy Agenta a Tekna přibývá kožený volant a hlavice manuální řadící páky, zadní středová loketní opěrka, přední světla do mlhy, litá kola, audiosystém s měničem na 6 CD vestavěný do palubní desky, 6 reproduktorů, ovládání autorádia na volantu a dvouzónová klimatizace. Dalšími standardními prvky výbav Agenta a Tekna jsou stěrače s dešťovými senzory, automatické spouštění světel po nastartování, tempomat a zadní parkovací senzory.

Nejvyšší úroveň výbavy Tekna Pack nabízí kožené čalounění s kontrastním prošitím na černých sedadlech, inteligentní klíč Nissan, xenonové světlomety a automatické ztavování vnitřního zpětného zrcátka.

Jednou ze zajímavých položek výbavy na přání je satelitní navigační systém se sedmipalcovým displejem, který nabízí dělenou navigační obrazovku ukazující jak mapu, tak perspektivní pohled na křižovatky shora. Systém obsahuje mapy 26 evropských zemí a disponuje také rozpoznáváním hlasu v celkem sedmi jazycích. Při objednání satelitní navigace je společně s ní do vozu namontována i zadní parkovací kamera.

Důležitá je samozřejmě i bezpečnostní výbava, která zahrnuje systém ABS s brzdovým asistentem (BAS( a elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD). Elektronický stabilizační program (ESP) a ALL MODE 4x4 mají zajistit dokonalou trakci při komplikovaných jízdních podmínkách. Pro všechny modely bude standardem šest airbagů.

Nepřehlédněte
TEST Nissan Qashqai 1.5 dCi - MiniMurano (04/2007)
TEST Nissan Qashqai 2,0i CVT – Automatická pohoda (09/2008)
TEST Nissan Qashqai 2,0i - Pro klidné povahy (05/2007)

Benzin i nafta, 4x2 i 4x4

Zájemci o Qashqai+2 budou moci vybírat ze čtyř motorů, z nichž dvě zážehové jednotky pocházejí z dílny společnosti Nissan, zatímco alianční partner Renault stál za vývojem obou vznětových motorů.

Základ v nabídce zážehových motorů představuje čtyřválec o objemu 1598 cm

³ s výkonem 84 kW (115 k) a točivým momentem 156 Nm. Tento motor je kombinován s pětistupňovou manuální převodovkou, jejímž prostřednictvím roztáčí výhradně kola přední nápravy. Druhý z benzinových motorů má objem 1997 cm³ a disponuje výkonem 104 kW (140 k) a točivým momentem 196 Nm. Výkonnější zážehový agregát je k dispozici s pohonem kol přední nápravy nebo s pohonem všech čtyř kol a šestistupňovou manuální převodovkou nebo s pohonem všech čtyř kol a převodovkou CVT s plynule měnitelným převodem.

Základní vznětovou motorizací se stane motor 1.5 dCi s výkonem 78 kW (106 k) a točivým momentem 240 Nm, který bude v prodeji až v první polovině roku 2009. Zatímco motor 2.0 dCi s výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 320 Nm bude k dispozici od začátku zahájení prodeje modelu Qashqai+2. Motor 1.5 dCi bude pohánět přední kola prostřednictvím nové šestistupňové manuální převodovky. Verze 2.0 dCi s pohonem přední nápravy také použije šestistupňovou manuální převodovkou, zatímco verze s pohonem všech čtyř kol nabídne výběr mezi šestistupňovou manuální a šestistupňovou automatickou převodovkou.

Podvozek Nissanu Qashqai+2 má vpředu nápravu McPherson a vzadu víceprvkovou nápravu. Vzhledem k větší hmotnosti oproti pětimístnému provedení byly u modelu Qashqai+2 použity větší přední brzdy. Vozy s pohonem všech čtyř kol budou vybaveny systémem ALL MODE 4x4, nabízejícím tři režimy, které se volí prostřednictvím ovladače na středové konzole. S pohonem přední nápravy je systém neustále nastaven na pohon předních kol. Při nastavení do polohy Lock se přepne do režimu trvalého pohonu všech čtyř kol s poměrem rozdělení výkonu 50:50 mezi přední a zadní nápravu. Nejčastěji používaný režim Auto rozděluje automaticky točivý moment mezi kola přední a zadní nápravy v závislosti na jízdních podmínkách.

Za volantem

Během testovacích jízd jsme měli možnost vyzkoušet Nissan Qashqai+2 s pohonem všech čtyř kol a motorem 2.0 dCi, který bude podle výrobce patřit mezi nejprodávanější verze tohoto sedmimístného crossoveru. Z místa řidiče to vypadá, že oproti pětimístnému modelu vlastně k žádným změnám nedošlo, ale stačí jeden pohled přes rameno nebo do zpětného zrcátka a je jasné, že se sebou vezeme o jednu řadu sedadel navíc. Testovací trasa na navigaci nás s tímto vozem zavedla na klikaté horské silničky, kde Qashqai+2 předvedl, že není žádným nudným rodinným přemisťovadlem. Vznětový dvoulitr ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou dodával 1755 kg těžkému vozu slušnou dynamiku a Qashqai+2 se i přes své vyšší těžiště a prodloužený rozvor ochotně vrhal do série zatáček. Překonávání podélných i příčných nerovností je bezproblémové a cestující ve voze se o nich prakticky ani nedozví. Nissan Qashqai+2 nabízí své posádce pohodlné svezení, ale na rozdíl od svého luxusnějšího příbuzného Nissanu Murano, zaměřeného především na komfort, dokáže zabrnkat i na sportovní strunu, což dává najevo například řízení, které u Qashqai+2 není tak utlumeno. Během testovacích jízd jsme měli i krátkou možnost vyzkoušet schopnosti mimo zpevněné silnice a sedmimístný crossover rozhodně neudělal ostudu terénní pověsti značky Nissan, protože i na silničních pneumatikách bez potíží dokázal vyjet po strmém svahu s mokrou trávou. V terénu je, ale samozřejmě limitujícím faktorem nižší světlá výška a dlouhý rozvor, který zmenšuje přejezdový úhel.

Na český trh dorazí Nissan Qashqai+2 začátkem letošního října a jeho ceny se mají v závislosti na motoru, systému pohonu a výbavě, pohybovat zhruba o 8 až 10 procent nad cenami pětimístného modelu Qashqai.

Nissan Qashqai+2 - přehled motorizací
Motor 1,6i 2,0i 1,5 dCi 2,0 dCi
Zdvihový obj. [cm3] 1598 1997 1461 1995
Válce/ventily 4/4 4/4 4/2 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 84/6000 104/6000 76/4000 110/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 156/4400 196/4800 240/2000 320/2000
Max. rychlost [km/h] 174 190 170 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,9 10,5 13,3 10,9
Komb. spotř. [l/100 km] 7 8,4 5,7 6,7
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
29. 9. 2008 16:11
Re: Q JAKO... QUADRON
>:D ;-)
29. 9. 2008 12:41
Re: Qashqai+2
Hmm, já ti nevím. QQ mi je velmi sympatický, ale mám pocit, že dlouhá verze přišla o kus šarmu původní krátké. Možné ale že v reálu a v jiných barvách to bude lepší. Horší je zvýšení váhy a stejné motorizace; malej diesel v krátký verzi je prima úsporný a překvapivě dynamický motor, ačkoliv si dokáže celkem snadno sáhnout na dno svých sil, tady bude imho nepoužitelný.
Avatar - HDR
28. 9. 2008 13:14
Quaqak
Timto autam uz pomaly odzvana-pozrite sa na spotrebu 2 l verzie. Teraz budu trendom usporne auta. Vykony 1,6 a 1,5 su zas dost zufale.
Avatar - ryman
28. 9. 2008 12:39
Sympaťák
"Kaškaj" je prostě sympaťák každým coulem.. :-) Moc povedený vůz :yes:
28. 9. 2008 11:57
Q JAKO... QUADRON
Ta třetí řada sedadel je vhodná (logicky) než pro těžce postižené válečné veterány. Koukám, že by se tady možná našlo dost těch, co by si v zájmu získání toužebné prestiže vyměnili v grilu logo za trojcípou hvězdu... jo, Mercedes grily inspirovat umí, co... No, on BMW (X3) umí zase parádně zadní boční okna, nebejt BMW vypadaj takřka všechny crossky jinak...

Ale... v kontextu s ostatní produkcí v těchto segmentech to jako celek působí harmonicky. Jen ta pozdvižená obočí ve mně vyvolávají asociace na ječící stíhačky, v nichž si kamikadze prý těsně před dopadem prokousávali ušní boltce...

Tak sice možná na nevýrazném evropském image, přesto této stonožce zvedněme palec, neboť Nissan se nepodbízí a tiše nám předkládá velmi kultivovanou produkci. BRAVO NISSAN :yes: