Nissan R390 GT1 (1997-1998): Silniční verze byla nejrychlejším a nejdražším Nissanem

 

Nissan se pokusil ve druhé polovině 90. let dobýt Le Mans s prototypem třídy GT1. Vznikl i jediný silniční exemplář. Šlo o nejrychlejší a nejdražší auto značky všech dob, ale automobilka jej nikdy neprodala.

Nissan má v závodech sportovních prototypů dlouhou a úspěšnou tradici, vavříny sbíral hlavně na oceánem v šampionátu IMSA. Ale to se psala druhá polovina osmdesátých let minulého věku a ještě počátek další dekády. Od té doby uplynulo hodně času. První japonskou značkou, která vyhrála 24 hodin Le Mans, byla Mazda. Konkurent na ni chtěl navázat. Skyline GT-R LM R33 byly konkurenceschopné v polovině 90. let, ale pak přišly Porsche 911 GT1, Mercedes-Benz CLK-GTR a GTR verze McLarenu F1, které dosytosti využívaly děr v předpisech... a bylo po nadějích. Příliv úspěšných nováčků překlopil misky vah v jejich prospěch.

Nismo a TWR

Proto se pustil do vývoje závodního speciálu R390 GT1. A nebyl na něj sám! Nissan Motorsports (Nismo) tehdy spolupracoval s firmou TWR Toma Walkinshawa, Speciál po tvarové stránce navrhl Ian Callum, známý jako šéfdesignér Jaguaru, ale jeho dílem byl i Aston-Martin DB7. Mechaniku a aerodynamiku měli na starosti Tony Southgate a Yutaka Hagiwara, tehdejší ředitel závodní divize Nissanu. Southgate se podílel na vzniku slavných jaguarů, která Walkinshawův tým, mimo jiné i XJR-9, vítěze Le Mans. Proto se středová část včetně střechy podobala silničnímu a pohárovému XJR-15, jenž z „devítky“ vycházel.

Podvozek i příď a záď se však musely přizpůsobit tehdejším regulím GT1, takže nissany byly širší, nižší, ale kratší než jaguary. Všechny kusy kromě úvodního červeného zkušebního ale vznikly v Japonsku, v technickém centru v Atsugi. Rudý prototyp se testoval v Anglii ve větrném tunelu, následoval po zmenšených modelech, posléze dostal registrační značku P835 GUD. Vzhledem k tomu, že pohonná jednotka byla k dispozici, vývoj probíhal velmi rychle. Nejdříve bylo postaveno v Anglii právě ono silniční auto, na rozdíl od konkurence, která většinou zcivilizovala už existující závoďáky...

Motor z céčka

Označení navazovalo na sérii sportovních prototyp R380-383 z let 1965-70, první z nich nesl ještě značku Prince, Nissan tohoto výrobce záhy převzal. Zatímco Skyline GTR-LM (i legendární řadu Skyline měl původně v programu Prince) používaly těžké litinové řadové šestiválce RB26DETT, u nového závodního vozu pro vytrvalostní podniky Nismo sáhlo po čtyřventilovém vidlicovém osmiválci objemu 3495 cm3 (průměr 85 x 77 mm) s označením VRH35 a upgradovalo jej na specifikaci L. Co na tom, že pocházel z konce 80. let, ještě z R89C skupiny C?

Agregát s rozvodem DOHC, devadesátistupňovým rozevřením válců a elektronickým sekvenčním vstřikováním paliva měl hliníkový blok i hlavu a nízké těžiště. A nakonec jako třešničku na dortu dvě turba, při kompresním poměru 9,0:1 dával 412 kW (560 k)/6800 min-1 a nacházel se samozřejmě podélně před zadní nápravou. Stále splňoval evropské emisní normy... Sílu 640 N.m v 4400 min-1 posílala na zadní kola šestistupňová sekvenční převodovka Xtrac. Některé prameny uvádějí jen 345 koní (254 kW) výkonu při 5200 otáčkách, s tím souvisí i hodnota točivého momentu 490 N.m/4000 min-1.

Světla daroval 300 ZX

Základ konstrukce tvořil karbonový monokok, všechna kola byla zavěšena na dvojitých lichoběžnících a doplněna vinutými pružinami i příčnými zkrutnými stabilizátory. Nápravy od sebe dělilo 2720 mm, kola 1710, respektive 1640 mm. Přední osmnáctipalcová obouvala pneumatiky 245/40, zadní devatenáctipalcová pak 295/35. Velmi přesné řízení bylo hřebenové. Silniční auto vážilo prázdné 1098 kg, plně připravené k jízdě pak 1180 kg, stejně jako závoďáky mělo launch control a kontrolu trakce. Disponovalo i odvětrávanými kotouči AP průměru 356 mm se šestipístkovými třmeny, ocel nahradily uhlíkové kompozity a keramika.

Příď vypadala hodně „oldschoolově“, spíš jako z přelomu dekády, než z jejího konce. Nebylo divu, smutné staromódní reflektory totiž pocházely z 300 ZX Z32. „Hardware“ katapultoval japonskou střelu z klidu na stovku za 3,8 s sekundy, stošedesátku údajně zvládla za 6,8 s čtvrtmíli (402 m) s pevným startem za 11,1 s, přičemž jí to stačilo zároveň k dosažení dvěstěpadesátky. Dva pasažéři seděli v samém středu velkého plochého obdélníku, sedačky měly kožené čalounění a palubní deska obsahovala všechny důležité přístroje. Závodní volant však jasně dokazoval primární určení...

Maximální rychlost 354 km/h byla zveřejněna na základě propočtů, nikdy ji nikdo nezkusil. Nissan by tak pobil Jaguar XJ220 a Ruf CTR2, šílené Porsche 993. Pouze McLaren F1 s 370 a Dauer 962 Le Mans se 405 km/h byly rychlejší... Při testech jel údajně pouze 245 km/h, což je ale zatraceně málo...

Pro závody

Závodní verze dávaly 485 kW (660 k)/6800 min-1, 706 N.m a vážily 1090 kg, používaly mimochodem obutí od Bridgestone. Podle zveřejněných údajů měly rozvor o centimetr kratší, měřily na délku 4590 mm, byly 1990 mm široké a 1143 mm vysoké. Aby mohly v Le Mans v roce 1997 černo-červené prototypy vůbec na trať, musely být upraveny, protože napoprvé neprošly technickou přejímkou. Nevyhovovaly chladicí mříže na zadním víku. Martin Brundle však prokázal velmi slušnou rychlost, když ovládl jednu z květnových předkvalifikací časem 3:43,15 min.

Na samotném gridu stál vůz tria Riccardo Patrese/Eric van de Poele/Aguri Suzuki (st. č. 22) třetí a druhý ve třídě za Porsche 911 GT1. Brundleho posádka, kterou doplňovali Jörg Müller a Wayne Taylor (st. č. 21) vyrážela z 12. pozice. Startovní číslo 23 (Kazuyoshi Hoshino/Érik Comas/Masahiko Kageyama) se kvalifikovalo až na 21. místě. Závod jako jediná „přežila“ právě poslední jmenovaná trojice a skončila v celkové klasifikaci dvanáctá. Modifikace totiž vedly k přehřívání rychlostní skříně už od ranních hodin a to mělo za následek odstoupení oněch dvou, mimochodem jinak obdivuhodně rychlých vozů ze slavného klání.

Čtyři v desítce

Pro ročník 1998 byly R390 modifikovány znovu dle regulí ACO a nastoupily rovnou čtyři, tentokrát v odstínech modré. Rozšířila se karoserie, byl vytvořen „zavazadlový prostor“, na zádi s prodlouženým „ocasem“ se objevilo větší rudé křídlo a difuzor pro zlepšení přítlaku. Auta byla 4720 mm dlouhá a 2000 mm široká. Dostala také ABS, dodavatelem se stal překvapivě Williams. Hmotnost se podařilo snížit na 1027 kg. Druhý počin v tovární režii byl už výraznější. V kvalifikaci sice na porsche, mercedesy, toyoty a BMW nissany neměly, nejlepší z nich skončil až desátý, ale významný zářez do statistik se podařil v samotné celý den a noc trvající bitvě.

Jak jinak lze označit absolutně třetí pořadí čistě japonské posádky Aguri Suzuki/Kazuyoshi Hoshino/Masahiko Kageyama? Jen dvě Porsche 911 GT1-98 měla navrch, Japonci ztratili čtyři kola na vítěze, nebyli nejrychlejší, ale udržovali pravidelný rytmus. Další vozy stejného typu obsadily páté, šesté a desáté místo, všechna čtyři auta se tedy umístila v Top 10, technické problémy se jim tentokrát vyhýbaly.. Tovární tým dále reprezentovali John Nielsen, Michael Krumm, Franck Lagorce, Jan Lammers, Érik Comas, Andrea Montermini a japonská trojice Satoshi Motoyama/Takuya Kurosawa/Masami Kageyama.

Výše to na této trati žádný jiný prototyp japonské značky nedotáhl, takže se podobně jako Toyota zatím z absolutního vítězství neradoval. K dalšímu startu R390 nedošlo, jely tedy všehovšudy pouze dvakrát, šampionátu FIA GT se zúčastnit nemohly. V Le Mans je ale kvůli další změně předpisů nahradily spidery R391 kategorie LMP. Pořádající Automobile Club de l'Ouest ve spolupráci s FIA zacelil díry a stávající GT1 už nebyly legální. Nissan chtěl původně ve třídě otevřených „Le Mans Prototypes“ startovat, nakonec dal přednosti „gétéčkům“, tedy alespoň na chvíli...

Osm a jeden

V průběhu dvou let závodního programu bylo postaveno celkem osm podvozků. Silniční specifikace, jak už bylo řečeno, se zrodila pouze jedna jediná, původně šlo o onen rudý testovací exemplář. Dnes je modrý. Neexistují dva různé, jak uvádějí některé zdroje. Jak to? Při homologaci upravených vozů pro Le Mans 1998 byl upraven „ocas“ i u něj a stroj přestříkán. Měřil pak 4719 mm, byl 1999 mm široký a 1140 mm nízký, Dokonce se změnil i VIN. Zajímavost? Rudá koncová světla pocházela ze Skyline GT-R, větší kombinované reflektory na krajích ale daroval Fiat Coupé, dokonce v nich zůstala i loga! Silniční a závodní verze se objevily ve hře Gran Turismo 2, mohli si s nimi tedy zajezdit i virtuální závodníci.

„Roadcar“ uchovává samotná automobilka v DNA Garage v japonské Zamě (prefektura Kanagawa) vedle závodního vozu s číslem 32 z roku 1998. Muzeum a depozitář vede Eiichi Shimizu. Neprodá vám ji za původně avizovaný milion dolarů, natožpak více ani kdybyste si uřízli nohu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš: Nedělní minisummit k migraci byl svolán nestandardně Babiš: Nedělní minisummit k migraci byl svolán nestandardně

Minisummit k migraci, kterého se v neděli zúčastní…

VE ZKRATCE: Situace kolem Pocheho může snadno přerůst v ústavní spor VE ZKRATCE: Situace kolem Pocheho může snadno přerůst v ústavní spor

Spor o možného ministra zahraničí Miroslava Pocheho…

Komentář Martina Čabana: Triumf premiéra Zemana Komentář Martina Čabana: Triumf premiéra Zemana

Možná se dalo čekat, že to takhle nějak dopadne, ale že…

 
Zdroj: Supercars.net, Wikipedia

Štítky Nissan Sportovní Supersport

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 



Nissan nabídne nové náhradní díly pro Skyline GT-R R32 Nissan nabídne nové náhradní díly pro Skyline GT-R R32

Nissan prostřednictvím programu Nismo Heritage obnovuje…

Nissan Skyline za miliony? Tenhle kousek je vzácnější než Ferrari! Nissan Skyline za miliony? Tenhle kousek je vzácnější než Ferrari!

Poslední Nissan Skyline opustil výrobní linku před…

 



 
Volvo prozrazuje, který model se stane prvním elektromobilem. Boom odstartují SUV

Volvo prozrazuje, který model se stane prvním elektromobilem. Boom odstartují SUV

Dnes 15:25

Švédská automobilka potvrdila, že prvním vozem s čistě elektrickým pohonem se stane SUV XC40, následovat bude větší XC90.




Blesk.cz

Neuvěřitelná krutost: Uprostřed pole ležela štěnata, půlka jich zahynula

Neuvěřitelná krutost: Uprostřed pole ležela štěnata,…

Hrůzný případ mají na stole klatovští policisté. Na poli u Radkovic na Klatovsku našel náhodný kolemjdoucí…

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz na zakázaný web, zaplatí tučnou pokutu

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz…

Ruskou sněmovnou (Státní duma) prošel nový zákon (TASS v ruštině), který zkomplikuje život tamním vyhledávačům.…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Češky na písku září! Nezmiňujte, kolik Maki bude, nebo se rozbrečí

Češky na písku září! Nezmiňujte, kolik Maki bude,…

Není to pohodová cesta bez zádrhelů. České beachvolejbalistky Markéta Nausch Sluková s Barborou Hermannovou už…

 

Reflex.cz

Šílená, profesor, sex, Jodorowsky & Moebius

Šílená, profesor, sex, Jodorowsky & Moebius

Na obálce komiksu, na němž spolupracovali dva géniové, Alejandro Jodorowsky & Moebius, najdeme dívku s…

Cyril Höschl: Zelené pokrytectví, nebo obchod s odpustky?

Cyril Höschl: Zelené pokrytectví, nebo obchod s odpustky?

Vlna ekologického nadšení už dlouho otřásá světem a zpochybňuje kdejaká dosavadní tvrzení.