Nissan R390 GT1 (1997-1998): Silniční verze byla nejrychlejším a nejdražším Nissanem

 

Nissan se pokusil ve druhé polovině 90. let dobýt Le Mans s prototypem třídy GT1. Vznikl i jediný silniční exemplář. Šlo o nejrychlejší a nejdražší auto značky všech dob, ale automobilka jej nikdy neprodala.

Nissan má v závodech sportovních prototypů dlouhou a úspěšnou tradici, vavříny sbíral hlavně na oceánem v šampionátu IMSA. Ale to se psala druhá polovina osmdesátých let minulého věku a ještě počátek další dekády. Od té doby uplynulo hodně času. První japonskou značkou, která vyhrála 24 hodin Le Mans, byla Mazda. Konkurent na ni chtěl navázat. Skyline GT-R LM R33 byly konkurenceschopné v polovině 90. let, ale pak přišly Porsche 911 GT1, Mercedes-Benz CLK-GTR a GTR verze McLarenu F1, které dosytosti využívaly děr v předpisech... a bylo po nadějích. Příliv úspěšných nováčků překlopil misky vah v jejich prospěch.

Nismo a TWR

Proto se pustil do vývoje závodního speciálu R390 GT1. A nebyl na něj sám! Nissan Motorsports (Nismo) tehdy spolupracoval s firmou TWR Toma Walkinshawa, Speciál po tvarové stránce navrhl Ian Callum, známý jako šéfdesignér Jaguaru, ale jeho dílem byl i Aston-Martin DB7. Mechaniku a aerodynamiku měli na starosti Tony Southgate a Yutaka Hagiwara, tehdejší ředitel závodní divize Nissanu. Southgate se podílel na vzniku slavných jaguarů, která Walkinshawův tým, mimo jiné i XJR-9, vítěze Le Mans. Proto se středová část včetně střechy podobala silničnímu a pohárovému XJR-15, jenž z „devítky“ vycházel.

Podvozek i příď a záď se však musely přizpůsobit tehdejším regulím GT1, takže nissany byly širší, nižší, ale kratší než jaguary. Všechny kusy kromě úvodního červeného zkušebního ale vznikly v Japonsku, v technickém centru v Atsugi. Rudý prototyp se testoval v Anglii ve větrném tunelu, následoval po zmenšených modelech, posléze dostal registrační značku P835 GUD. Vzhledem k tomu, že pohonná jednotka byla k dispozici, vývoj probíhal velmi rychle. Nejdříve bylo postaveno v Anglii právě ono silniční auto, na rozdíl od konkurence, která většinou zcivilizovala už existující závoďáky...

Motor z céčka

Označení navazovalo na sérii sportovních prototyp R380-383 z let 1965-70, první z nich nesl ještě značku Prince, Nissan tohoto výrobce záhy převzal. Zatímco Skyline GTR-LM (i legendární řadu Skyline měl původně v programu Prince) používaly těžké litinové řadové šestiválce RB26DETT, u nového závodního vozu pro vytrvalostní podniky Nismo sáhlo po čtyřventilovém vidlicovém osmiválci objemu 3495 cm3 (průměr 85 x 77 mm) s označením VRH35 a upgradovalo jej na specifikaci L. Co na tom, že pocházel z konce 80. let, ještě z R89C skupiny C?

Agregát s rozvodem DOHC, devadesátistupňovým rozevřením válců a elektronickým sekvenčním vstřikováním paliva měl hliníkový blok i hlavu a nízké těžiště. A nakonec jako třešničku na dortu dvě turba, při kompresním poměru 9,0:1 dával 412 kW (560 k)/6800 min-1 a nacházel se samozřejmě podélně před zadní nápravou. Stále splňoval evropské emisní normy... Sílu 640 N.m v 4400 min-1 posílala na zadní kola šestistupňová sekvenční převodovka Xtrac. Některé prameny uvádějí jen 345 koní (254 kW) výkonu při 5200 otáčkách, s tím souvisí i hodnota točivého momentu 490 N.m/4000 min-1.

Světla daroval 300 ZX

Základ konstrukce tvořil karbonový monokok, všechna kola byla zavěšena na dvojitých lichoběžnících a doplněna vinutými pružinami i příčnými zkrutnými stabilizátory. Nápravy od sebe dělilo 2720 mm, kola 1710, respektive 1640 mm. Přední osmnáctipalcová obouvala pneumatiky 245/40, zadní devatenáctipalcová pak 295/35. Velmi přesné řízení bylo hřebenové. Silniční auto vážilo prázdné 1098 kg, plně připravené k jízdě pak 1180 kg, stejně jako závoďáky mělo launch control a kontrolu trakce. Disponovalo i odvětrávanými kotouči AP průměru 356 mm se šestipístkovými třmeny, ocel nahradily uhlíkové kompozity a keramika.

Příď vypadala hodně „oldschoolově“, spíš jako z přelomu dekády, než z jejího konce. Nebylo divu, smutné staromódní reflektory totiž pocházely z 300 ZX Z32. „Hardware“ katapultoval japonskou střelu z klidu na stovku za 3,8 s sekundy, stošedesátku údajně zvládla za 6,8 s čtvrtmíli (402 m) s pevným startem za 11,1 s, přičemž jí to stačilo zároveň k dosažení dvěstěpadesátky. Dva pasažéři seděli v samém středu velkého plochého obdélníku, sedačky měly kožené čalounění a palubní deska obsahovala všechny důležité přístroje. Závodní volant však jasně dokazoval primární určení...

Maximální rychlost 354 km/h byla zveřejněna na základě propočtů, nikdy ji nikdo nezkusil. Nissan by tak pobil Jaguar XJ220 a Ruf CTR2, šílené Porsche 993. Pouze McLaren F1 s 370 a Dauer 962 Le Mans se 405 km/h byly rychlejší... Při testech jel údajně pouze 245 km/h, což je ale zatraceně málo...

Pro závody

Závodní verze dávaly 485 kW (660 k)/6800 min-1, 706 N.m a vážily 1090 kg, používaly mimochodem obutí od Bridgestone. Podle zveřejněných údajů měly rozvor o centimetr kratší, měřily na délku 4590 mm, byly 1990 mm široké a 1143 mm vysoké. Aby mohly v Le Mans v roce 1997 černo-červené prototypy vůbec na trať, musely být upraveny, protože napoprvé neprošly technickou přejímkou. Nevyhovovaly chladicí mříže na zadním víku. Martin Brundle však prokázal velmi slušnou rychlost, když ovládl jednu z květnových předkvalifikací časem 3:43,15 min.

Na samotném gridu stál vůz tria Riccardo Patrese/Eric van de Poele/Aguri Suzuki (st. č. 22) třetí a druhý ve třídě za Porsche 911 GT1. Brundleho posádka, kterou doplňovali Jörg Müller a Wayne Taylor (st. č. 21) vyrážela z 12. pozice. Startovní číslo 23 (Kazuyoshi Hoshino/Érik Comas/Masahiko Kageyama) se kvalifikovalo až na 21. místě. Závod jako jediná „přežila“ právě poslední jmenovaná trojice a skončila v celkové klasifikaci dvanáctá. Modifikace totiž vedly k přehřívání rychlostní skříně už od ranních hodin a to mělo za následek odstoupení oněch dvou, mimochodem jinak obdivuhodně rychlých vozů ze slavného klání.

Čtyři v desítce

Pro ročník 1998 byly R390 modifikovány znovu dle regulí ACO a nastoupily rovnou čtyři, tentokrát v odstínech modré. Rozšířila se karoserie, byl vytvořen „zavazadlový prostor“, na zádi s prodlouženým „ocasem“ se objevilo větší rudé křídlo a difuzor pro zlepšení přítlaku. Auta byla 4720 mm dlouhá a 2000 mm široká. Dostala také ABS, dodavatelem se stal překvapivě Williams. Hmotnost se podařilo snížit na 1027 kg. Druhý počin v tovární režii byl už výraznější. V kvalifikaci sice na porsche, mercedesy, toyoty a BMW nissany neměly, nejlepší z nich skončil až desátý, ale významný zářez do statistik se podařil v samotné celý den a noc trvající bitvě.

Jak jinak lze označit absolutně třetí pořadí čistě japonské posádky Aguri Suzuki/Kazuyoshi Hoshino/Masahiko Kageyama? Jen dvě Porsche 911 GT1-98 měla navrch, Japonci ztratili čtyři kola na vítěze, nebyli nejrychlejší, ale udržovali pravidelný rytmus. Další vozy stejného typu obsadily páté, šesté a desáté místo, všechna čtyři auta se tedy umístila v Top 10, technické problémy se jim tentokrát vyhýbaly.. Tovární tým dále reprezentovali John Nielsen, Michael Krumm, Franck Lagorce, Jan Lammers, Érik Comas, Andrea Montermini a japonská trojice Satoshi Motoyama/Takuya Kurosawa/Masami Kageyama.

Výše to na této trati žádný jiný prototyp japonské značky nedotáhl, takže se podobně jako Toyota zatím z absolutního vítězství neradoval. K dalšímu startu R390 nedošlo, jely tedy všehovšudy pouze dvakrát, šampionátu FIA GT se zúčastnit nemohly. V Le Mans je ale kvůli další změně předpisů nahradily spidery R391 kategorie LMP. Pořádající Automobile Club de l'Ouest ve spolupráci s FIA zacelil díry a stávající GT1 už nebyly legální. Nissan chtěl původně ve třídě otevřených „Le Mans Prototypes“ startovat, nakonec dal přednosti „gétéčkům“, tedy alespoň na chvíli...

Osm a jeden

V průběhu dvou let závodního programu bylo postaveno celkem osm podvozků. Silniční specifikace, jak už bylo řečeno, se zrodila pouze jedna jediná, původně šlo o onen rudý testovací exemplář. Dnes je modrý. Neexistují dva různé, jak uvádějí některé zdroje. Jak to? Při homologaci upravených vozů pro Le Mans 1998 byl upraven „ocas“ i u něj a stroj přestříkán. Měřil pak 4719 mm, byl 1999 mm široký a 1140 mm nízký, Dokonce se změnil i VIN. Zajímavost? Rudá koncová světla pocházela ze Skyline GT-R, větší kombinované reflektory na krajích ale daroval Fiat Coupé, dokonce v nich zůstala i loga! Silniční a závodní verze se objevily ve hře Gran Turismo 2, mohli si s nimi tedy zajezdit i virtuální závodníci.

„Roadcar“ uchovává samotná automobilka v DNA Garage v japonské Zamě (prefektura Kanagawa) vedle závodního vozu s číslem 32 z roku 1998. Muzeum a depozitář vede Eiichi Shimizu. Neprodá vám ji za původně avizovaný milion dolarů, natožpak více ani kdybyste si uřízli nohu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko nebude blokovat zavedení evropské digitální daně, klade si ale podmínky Česko nebude blokovat zavedení evropské digitální daně, klade si ale podmínky

Proti zavedení nové digitální daně, pomocí které chce…

Glosa Jany Havligerové: Jedním hlasem? Radši ne Glosa Jany Havligerové: Jedním hlasem? Radši ne

Tomáš Petříček se stal šéfem české diplomacie. Prý díky…

Čeští byznysmeni se musejí naučit, jak předat své firmy Čeští byznysmeni se musejí naučit, jak předat své firmy

České a slovenské podnikatele čeká v následujících letech…

 
Zdroj: Supercars.net, Wikipedia

Štítky Nissan Sportovní Supersport

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

 



První GT-R Nissanu nebylo kupé. A vlastně to ani Nissan nebyl… První GT-R Nissanu nebylo kupé. A vlastně to ani Nissan nebyl…

Na první pohled je to nějaký obyčejný krabicovitý sedan z…

Nissan nabídne nové náhradní díly pro Skyline GT-R R32 Nissan nabídne nové náhradní díly pro Skyline GT-R R32

Nissan prostřednictvím programu Nismo Heritage obnovuje…

 



 
Nové emisní normy jsou tu! Proč ale značky stále uvádějí spotřebu podle starého cyklu NEDC?

Nové emisní normy jsou tu! Proč se ale stále uvádí spotřeba podle starého cyklu NEDC?

Dnes 14:56

Kdo očekával okamžitý přechod na WLTP, může být teď překvapen.




Blesk.cz

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s Creed Odyssey

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s…

Vůbec ne dávno, alebrž teprve před 11 lety vznikla série Assassin’s Creed pojednávající o asasínech a…

Po Valince (6) pátrá oddělení vražd: Měla natržený ret, monokl a páchla močí, vypověděla zdrcená babička

Po Valince (6) pátrá oddělení vražd: Měla natržený…

Šestiletou Valerii policie hledá už dva měsíce, nezvěstná je ovšem mnohem déle. Co se s holčičkou, o kterou se…

 

iSport.cz

Kreuziger v novém týmu: Rozhodla i charita! A vrátím se na Tour

Kreuziger v novém týmu: Rozhodla i charita! A vrátím…

Cyklista Roman Kreuziger počítá s tím, že se v novém působišti ve stáji Dimension Data vrátí na nejslavnější…

ZNÁMKOVÁNÍ Česka: Čelůstka si řekl o místo, Barákova zbytečná ztráta

ZNÁMKOVÁNÍ Česka: Čelůstka si řekl o místo, Barákova…

Nadějím na první místo ve skupině Ligy národů vystrojila Ukrajina smuteční hostinu. Český národní tým prohrál…

 

Reflex.cz

Hovory s TGM jsou evangeliem první republiky, říká o svém novém filmu režisér Jakub Červenka

Hovory s TGM jsou evangeliem první republiky, říká o…

Producent a režisér Jakub Červenka (35) o vzniku svého hraného debutu Hovory s TGM, který jde v Česku do kin ve…

Kalendář letního času do roku 2022: Kdy začíná a končí, jaká je jeho historie a proč ho ještě nezrušili

Kalendář letního času do roku 2022: Kdy začíná a…

Letní čas někdo občas nazývá „turecko-ukrajinským časem v ČR“. Změna času v nás vyvolává různé pocity. Záleží,…