Český trh v srpnu 2009: Mezi terénními vozy a SUV úspěšný Nissan, zvítězil ve dvou třídách

Český trh v srpnu 2009: Mezi terénními vozy a SUV úspěšný Nissan, zvítězil ve dvou třídách

 

Žebříček největších terénních vozů doznal změny na druhém místě, kam se vyšplhal Hyundai iX55 a rozdělil tak oba modely BMW. V ostatních dvou kategoriích si palmu vítězství odnesl Nissan.

Ve velké kategorii stříbro pro Hyundai iX55

Oba modely BMW, X5 i sportovnější X6, tentokrát největším SUV nedominovaly. X5, pro kterou se rozhodlo celkem 48 zákazníků, sice zvítězila, ale X6 je až třetí s 26 vozy. Mezi ně se totiž vklínil Hyundai iX55, který má na kontě rovné tři desítky kusů. Čtvrté místo okupuje překvapivě Toyota Land Cruiser (23) a na pátém místě najdeme Audi Q7 (22). Slušný výsledek zaznamenal také například sedmý Lexus RX (16 registrací), naopak se nedařilo Volvu XC90, které je až osmé s pouhými šesti novými vozy.

BMW X5 si v meziročním srovnání pohoršilo o 29,4 % (loni 68 aut). Registrace iX55 stále ještě nejsou porovnatelné, u třetí X 6 již ano, zvýšily se o 62,5 % (z 16). Toyota Land Cruiser spadla o 23,3 %, v celkových počtech o 7 aut, loni v srpnu jich bylo 30. Audi Q7 ztratilo 4 vozy a 15,4 %.

Šplhouna jsme zatím nezmiňovali, ovšem tentokrát je s ním trochu problém. Statistice totiž dominuje Jeep Grand Cherokee s navýšením o 300 %, ale jeho prodeje se pohybují v řádu jednotek kusů, polepšil si z jednoho na čtyři. Lépe to vypadá s Lexusem RX, který získal jedenáct kusů oproti pěti před rokem, což znamená +220 %. Nelichotivý titul meziročního propadáku získal opět Land Rover Discovery se stejným výsledkem jako v červenci: - 87,5 %, z 8 na 1 vůz. Celý trh klesl tentokrát o 15,1 %, z 271 na 230 registrací.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v srpnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období8/20091-8/20098/20091-8/2009
1.BMW X54831120,9%14,3%
2.Hyundai iX553020713,0%9,5%
3.BMW X 62631611,3%14,6%
4.Toyota LAND CRUISER2310910,0%5,0%
5.Audi Q7221799,6%8,3%
6.Mercedes-Benz ML171897,4%8,7%
7.Lexus RX16597,0%2,7%
8.Nissan PATHFINDER6962,6%4,4%
8.Volkswagen TOUAREG61652,6%7,6%
8.Volvo XC9061792,6%8,3%
11.Porsche CAYENNE5472,2%2,2%
12.Jeep GRAND CHEROKEE4241,7%1,1%
12.Jeep WRANGLER4261,7%1,2%
14.Mitsubishi PAJERO3551,3%2,5%
14.Shuanghuan CEO351,3%0,2%
16.Infiniti FX270,9%0,3%
16.Jeep COMMANDER2140,9%0,6%
16.Nissan MURANO2310,9%1,4%
16.Subaru TRIBECA2120,9%0,6%
20.Mercedes-Benz GL1630,4%2,9%
20.Land Rover DISCOVERY1200,4%0,9%
20.Ssangyong REXTON1130,4%0,6%
-Ostatní modely0420,0%1,9%
-CELKEM2302169100,0%100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede mezi velkými bavorské duo, prvenství ovšem patří X6 s 316 kusy, X5 je druhá s 311 vozy, svému soupeři ze stejné stáje tedy dýchá na záda. Třetí je Hyundai iX55, který má na kontě 207 kusů. Následuje Mercedes ML se 189 vozy, Audi Q7 a Volvo XC90 mají shodně po 179 kusech, dalších čtrnáct ztrácí sedmý VW Touareg. Z ostatních modelů překročil stokusovou hranici pouze Land Cruiser.

Meziročně jsou na tom porovnatelné vozy z Top 5 (či vlastně Top 6) takto: registrace BMW X5 klesly oproti loňsku o 46,4 % (z 580 o 269 kusů), Mercedes ML si pohoršil o 90 aut (z 279), tedy o 32,3 %, Audi Q7 je na tom o 50,3 % hůře, ztratilo 181 registrací. Zbývá Volvo XC90, které má méně o 9,1 %, což představuje úbytek 18 vozů.

Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvním osmi měsícům roku 2008 snížil o 17,8 %, z 2.640 na 2.169 kusů.

Stoprocentního podílu vznětových motorů dosáhly v červenci celkem tři vozy z první pětky Hyundai iX55, Toyota Land Cruiser a Audi Q7. Jen oba bavoráky mají méně: X5 46 kusů (95,8 %), X6 22 aut (84,6 %). Znamená to tedy, že se tentokrát prodaly dvě X5 se zážehovým motorem, sportovnějši X6 byly benzinové celkem čtyři.

Malá SUV: Zlatý Qashqai, stříbrný Yeti

Na první příčce srpnového žebříčku menších vozů do lehčího i těžšího terénu najdeme japonského kočovníka z britského Sunderlandu, kterého si koupilo celkem 97 Čechů. Druhé místo tentokrát obsadila domácí Škoda Yeti s 95 kusy, sněžný muž tedy zaostal jen o dvě registrace. Třetí je VW Tiguan s 85 vozy a čtvrtá je Honda CR-V (79). Na nejspodnější příčce Top 5 se nachází Kia Sportage, která již notně ztratila (39). V této kategorii se pořadí neustále přelévá, donedávna dominantní Honda CR-V opustila stupně vítězů, Volvo XC60 a Ford Kuga jsou dokonce mimo první desítku!

Qashqaiů se prodalo letos v srpnu o 60 více než loni, nárůst registrací tedy činí mohutných 162,2 % (!). Titul Skokana roku je tak nadevše jasný. Dalším porovnatelným vozem je Tiguan, který získal 23 aut (+ 37,1 %). Honda CR-V ztratila 16 %, respektive 15 kusů. V Top 5 lze s rokem 2008 srovnávat ještě Kiu Sportage, ta ovšem zaznamenala nachlup stejný výsledek.

Kromě Qashqaie si razantně polepšily také další tři modely – ruský klasik z Togliatti Lada Niva má více (+166,7 %), ale tentokrát pod deset kusů, takže navýšení není relevantní. Slušně je na tom také Renault Koleos (+154,5 %), přes sto procent je i Chevrolet Captiva (+121,4 %). Největší meziroční propad zaznamenala tradičně Mazda CX-7, a to o 95 %. Místo loňských dvaceti se prodala jedna jediná, takže ji v srpnové pětadvacítce nehledejme. V té nejvíc ztratil automobil, který je spíše exotem na našich silnicích – Dodge Nitro (-75 %)

Registrace v této třídě oproti loňsku znovu vzrostly, a to o 23,6 %, z 635 na 785 aut. Trh v kategorii menších terénních automobilů je tedy stále velmi zdravý.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v srpnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období8/20091-8/20098/20091-8/2009
1.Nissan QASHQAI9750812,4%7,3%
2.Škoda YETI9529012,1%4,2%
3.Volkswagen TIGUAN8576710,8%11,1%
4.Honda CR-V7967010,1%9,7%
5.Kia SPORTAGE393345,0%4,8%
6.Mitsubishi OUTLANDER382894,8%4,2%
7.Audi Q5354224,5%6,1%
8.Hyundai SANTAFE343054,3%4,4%
9.Toyota RAV4322444,1%3,5%
10.Chevrolet CAPTIVA311953,9%2,8%
11.Renault KOLEOS282013,6%2,9%
12.Volvo XC60264543,3%6,5%
13.Ford KUGA244173,1%6,0%
14.Hyundai TUCSON211742,7%2,5%
15.Mercedes-Benz GLK181772,3%2,6%
15.Subaru FORESTER182742,3%4,0%
17.Suzuki GRAND VITARA172362,2%3,4%
18.Citroën C CROSSER141161,8%1,7%
19.BMW X3121031,5%1,5%
20.Peugeot 4007101011,3%1,5%
21.Lada NIVA8701,0%1,0%
22.Kia SORENTO62020,8%2,9%
22.Nissan X-TRAIL61650,8%2,4%
22.Opel ANTARA6370,8%0,5%
25.Dodge NITRO2130,3%0,2%
25.Suzuki JIMNY2450,3%0,6%
-Ostatní modely21230,3%1,8%
-CELKEM7856932100,0%100,0%
Statistice za prvních osm měsíců roku 2009 vévodí VW Tiguan se 767 kusy. CR-V od Hondy je i nadále druhé (670), na třetí místo poskočil kočovník od Nissanu (508), čtvrté je Volvo XC60 (454) a páté Audi Q5 (422). Ford Kuga spadl na šesté místo, na Audi ovšem ztrácí jen pět registrací.

Vedoucí Volkswagen se zlepšil oproti loňsku o 128,3 % (+431 kusů), Honda CR-V o 11,1 % (o 67 vozů více), Nissan Qashqai se již také dostal do černých čísel, má o 2 %, tedy deset aut více než před rokem. Volvo XC60 zatím nemá porovnatelný výsledek, neboť se začalo prodávat až na konci loňského roku, to samé platí i o Audi Q5.

Celkový objem trhu v této kategorii se meziročně zvýšil již o 14,5 %, z 6.055 na 6.932 vozů. Za tento výsledek pochopitelně můžou loňští a letošní nováčci – Audi Q5, Volvo XC60, Ford Kuga, Renault Koleos (prvních 11 vozů se ve statistikách objevilo právě před rokem), Mercedes GLK a neměli bychom zapomínat ani na Škodu Yeti, byť té zatím první příčka měsíčního pořadí uniká.

Na závěr této části tradiční podíl vznětových motorů v měsíční Top 5: u Nissanu Qashqai činil v srpnu 39,2 % registrací (38 aut), Škoda Yeti dosáhla 58,9 % (56 vozů), VW Tiguan měl 71,8 % (61), Honda CR-V 51,9 % (41) a Kia Sportage vykazuje 64,1 % (25 kusů).

Nejprodávanějším terénním pick-upem je Nissan Navara

Mezi terénními náklaďáky patří pomyslná zlatá medaile za osmý měsíc roku 2009 Nissanu Navara, k prvenství mu stačilo 18 registrací. Na druhém místě je jeho spartánštější verze NP300 se 14 kusy, japonská automobilka tentokrát tuto třídu doslova ovládla. Třetí je Ford Ranger s pouhými osmi novými vozy, minule vítězná Toyota Hilux je až pod stupni vítězů (6). Páté Mitsubishi L 200 má o jeden vůz méně, šestá je Mazda BT, která si připsala jednu novou registraci. Ssangyong Actyon Sports má znovu nulu.

Nissan Navara získal oproti loňsku 500 % , před rokem se prodaly jen tři. Nissan NP300 hlásí také navýšení, ale pouze o 3 vozy, u něj to znamená +27,3 %, Ford Ranger má rovněž o tři kusy více (+60 %). Zbylí dva porovnatelní zástupci této specifické kategorie zaznamenali ztráty. Mitsubishi L 200 -37,5 %, počty Mazdy BT pak klesly o polovinu. Toyota Hilux se před rokem ještě neprodávala, Ssangyong Actyon Sports není porovnatelný, neboť měl nulu, stejně jako letos.

V srpnu 2009 registrace oproti stejnému měsíci roku 2008 vzrostly, a to poměrně razantně, o celých 23 kusů, tedy 79,3 % (z 29 na 52).

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v srpnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období8/20091-8/20098/20091-8/2009
1.Nissan NAVARA189234,6%25,7%
2.Nissan NP300 PICKUP147126,9%19,8%
3.Ford RANGER83015,4%8,4%
4.Toyota HILUX65811,5%16,2%
5.Mitsubishi L 2005899,6%24,9%
6.Mazda BT191,9%2,5%
-Ostatní modely090,0%2,5%
-CELKEM52358100,0%100,0%

Nejoblíbenějším vozem v této kategorii je po prvních osmi měsících letošního roku Nissan Navara, který nahradil na čele Mitsubishi L 200, ale rozdíl mezi nimi je poměrně malý, 92 : 89. Bronzový je pak Nissan NP300 s 71 kusy, za ním následuje čtvrtá Toyota Hilux s 58 vozy. Ford Ranger je na 30 kusech, Mazda BT a Ssangyong Actyon Sports mají shodně 9 registrací.

V meziročním srovnání si Navara pohoršila o 20,7 % (-24 vozů) a L 200 o 25,8 % (-31). Nissan NP300 vykazuje navýšení o 446,2 % (získal celkem 58 kusů). V jeho případě se ovšem jedná zatím o statistickou perličku. Ford Ranger má o takřka polovinu méně (-49,2 %), Mazda BT takřka shodných –47,1 %. Ssangyong Actyon Sports se pak zlepšil o 28,6 % (+2 vozy).

Trh se v segmentu terénních pick-upů za prvních osm měsíců měsíců roku 2009 udržel v kladných číslech, získal již 7,8 %, bylo zaregistrováno o 26 vozů více než za stejné období loňského roku (358 oproti 332).

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
Zdroj: Data SDA
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Detailní pohled na modernizovaný Nissan Qashqai. K čemu slouží trojúhelníky na podvozku? Detailní pohled na modernizovaný Nissan Qashqai. K čemu slouží trojúhelníky na podvozku?

Modernizovaný Nissan Qashqai jsme si v Ženevě prohlédli…

Modernizovaný Nissan Qashqai umí jet po dálnici skoro sám Modernizovaný Nissan Qashqai umí jet po dálnici skoro sám

Populární crossover Qashqai od Nissanu dostal novou tvář.…

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím nepočítal,“ přiznal útočník

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím…

Zbrojovka přichází o svého nejlepšího střelce. Útočníka Michala Škodu dnes čekají zdravotní testy v Norsku a…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…