Nissan v nejbližších 12 měsících uvede na trh 5 nových motorů
Nově se u Nissanu objeví 3 a 4válcové spalovací motory, stejně jako hybridní technologie, které byly vyvinuty s důrazem na snížení emisí a čistý provoz. Jednotky jsou vybaveny nejnovějšími technologiemi, které tento záměr pomáhají plnit. Nechybí zdokonalená bezestupňová převodovka CVT, technologie Clean Diesel, systém stop-start nebo hybridní technologie.
Nový 3válec pro Micru
Tříválcový motor HR12DE se objeví pod kapotou nové generace Nissanu Micra. Jednotka o objemu 1,2 litru je spojena s modernizovanou převodovkou XTRONIC CVT s plynule měnitelným převodem. Výrobce slibuje nízkou spotřebou na úrovni 3,8 l/100 km v kombinovaném cyklu.
Větší účinnosti bylo dosaženo jednodušší konstrukcí ve srovnání s běžnými 4válcovými motory. Tření se snížilo o 20 %, vyvažovací hřídel pak eliminuje vibrace a nadměrný hluk.
Převodovka XTRONIC CVT je o 10 % menší a o 13 % lehčí než dosud dodávané ústrojí. Tření se snížilo o zásadních 30 %. Ekonomiku provozu zlepšuje také větší stálý převod 7,3 (pro CVT je běžný 6,0).
Převodovka obsahuje systém stop-start spolupracující s uzávěrkou planetárního ústrojí. Díky této uzávěrce může byt motor znovu nastartován, aniž by došlo k couvnutí auta při zastavení v kopci. Snížil se také čas potřebný k opětovnému nastartování motoru.
X-Trail s čistým dieslem a automatem
Ještě tento měsíc Nissan uvede na japonský trhu model X-Trail vybavený čistým dieslem spřaženým s automatickou převodovkou. Technologie Clean Diesel zajišťuje, že motor plní nejpřísnější světové emisní normy.
X-Trail Clean Diesel jako první vůz v nabídce Nissanu používá nový typ katalyzátoru. Ušlechtilé kovy jsou v něm rozmělněny na mikročástice a efektivněji uspořádané, což umožňuje lépe eliminovat škodlivé plyny NOx. Nová technologie dovolila zmenšit množství použitých ušlechtilých kovů a zároveň umožnila stabilní účinnost katalyzátoru.
Katalyzátor bude vyráběn v továrně Nissanu v Yokohamě.
Vysoce účinný hybridní systém
Nissan vyvinul unikátní paralelní hybridní systém s úsporným motorem a dvouspojkovou převodovkou umístěnou mezi spalovacím motorem, elektrickým motorem a poháněnými koly. Hybridní systém snižuje tření díky své schopnosti odpojit spalovací motor od systému v době, kdy je auto poháněno elektrickým motorem nebo zpomaluje.
Během jízdy se zapnutým spalovacím motorem jsou nabíjeny baterie, při brzdění pak dochází k rekuperaci kinetické energie od kol. Ke skladování energie jsou využívány výkonné lithium-iontové baterie.
Testy v městském provozu ukázaly, že skoro 50 % provozního času lze jezdit pouze na elektřinu.
Nový hybridní systém se v posledním čtvrtletí tohoto roku představí v Infiniti M.
Jedna-pětka s dvojitými vstřikovači
Dalším úsporným motorem, který se v nejbližších měsících představí bude jednotka HR15DE o objemu 1,5 l vybavená dvojitými vstřikovači pro každý válec. Tato technologie má zajistit lepší plnění spalovacích komor zmenšením částic vstřikované směsi zhruba o 60 %. Ve spojení s variabilním časováním sacích a výfukových ventilů (CVTC) bylo dosaženo snížení spotřeby o 4 % a lepších tepelných vlastností motoru. Podařilo se také redukovat uhlovodíky ve výfukových plynech a snížit množství ušlechtilých kovů potřebných ke snížení množství vypouštěných škodlivin. Motor je od června dostupný na japonském trhu v modelu Nissan Juke.
Přímovstřikový turbomotor pro Juke
Downsizing v praxi předvádí Nissan s nově vyvinutým přeplňovaným 4válcovým motorem MR16DDT o objemu 1,6 l využívajícím technologie přímého vstřikování. Turbodmychadlo ve spojení s variabilním časováním sacích a výfukových ventilů (CVTC) nebo technologiemi snižujícími tření dovolily z malého obsahu vydolovat vysoký výkon při nízké spotřebě paliva.
Výkon motoru MR16DDT je srovnatelný s jednotkami o objemu 2,5 l, v oblasti spotřeby paliva však konkuruje motorům o objemu 1,8 l. Motor se objeví pod kapotou Nissanu Juke v první polovině příštího roku.