Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan v Ženevě 2010

Aleš Jungmann
Nissan přijíždí na evropský trh s prvním opravdu masově vyráběným elektromobilem. Model Leaf by se měl stát ideálním vozem zejména pro zákazníky žijící v městských aglomeracích.

Bude tento model tím klíčovým přelomovým vozem na cestě od benzinu k elektronům?

Juke

Nissan Qashqai dostal menšího sourozence. Crossover Juke bude se stejnými geny usilovat o zákazníky segmentu malých vozů. Nabídne ale extravagantnější design a několik technických inovací, z nichž největší je přeplňovaný zážehový motor o výkonu 140 kW.

Design Nissanu Juke je nezaměnitelnou směsicí SUV, malého hatchbacku a sportovního auta. Na terénní vozy se odkazuje masivní spodní polovina karoserie s ochrannými plasty a výrazně vytaženými blatníky. Zajímavým přístupem k aktuálním designovým trendům je rozdělení předních světlometů do dvou jednotek – jednoduše tvarovaná kruhová světla se nacházejí po stranách masky chladiče, další část se nachází po stranách kapoty motoru.

Z profilu zaujmou hladké boky, ukryté kliky zadních dveří nebo výrazně klesající linie střechy. Ta společně s velkým sklonem zadního sloupku přesouvá optické těžiště karoserie směrem dopředu. Nad zadním oknem se nachází integrovaný střešní spoiler, po stranách pátých dveří našly místo koncová světla inspirovaná modelem 370Z.

Vzhled nového modelu je výsledkem spolupráce Nissan Design Europe v Londýně a Nissan Design Center v Japonsku. Ve srovnání s původním organicky tvarovaným konceptem Qazana došlo jen k úpravě detailů, základní rysy zůstaly zachovány. Juke přišel především o od sebe otevírané boční dveře, místo nich má klasické zavěšení s B sloupkem. Ani interiér nepřišel o základní charakteristiky. Podobá se sice současné automobilové produkci, ale ponechal si například futuristickou lakovanou středovou konzolu.

Výroba bude probíhat v anglické továrně Sunderland, která je evropskou domovinou Nissanu (vyrábí se zde i Micra, Note a Qashqai). Konstrukčním základem je platforma B aliance Renault Nissan, v případě Juke s rozvorem náprav 2530 mm. S rozchodem předních i zadních kol 1525 mm je vůbec nejširší variantou této architektury. Přední náprava má vzpěry McPherson, zadní standardně vlečená ramena a zkrutnou příčku. V případě verze s elektricky řízeným pohonem všech kol All-Mode 4x4 je vzadu, stejně jako u většího Qashqaie, nově vyvinutá víceprvková náprava.

Nejzajímavější motorizací v nabídce (v prodeji od října) bude nový agregát MR16DDT. Jak napovídá interní kód, jedná se o šestnáctistovku s přímým vstřikováním paliva a turbodmychadlem. Kromě toho má tento motor variabilní časování sacích i výfukových ventilů a vrstvu uhlíku (diamond-like carbon coating) na zdvihátkách ventilů a vačkových hřídelích, která snižuje třecí ztráty. Maximální hodnoty motoru jsou 140 kW a 240 Nm, Nissan slibuje jízdní výkony na úrovni atmosférického 2,5litru. Na výběr bude šestistupňová manuální převodovka a pohon předních kol nebo pohon všech kol v kombinaci s převodovkou Xtronic CVT (bezestupňová převodovka s možností manuální volby šesti přednastavených převodů).

Atmosférické motory zastupuje přepracovaný HR16DE, také o objemu 1,6 litru (86 kW, 157 Nm). I ten má variabilní časování sacích i výfukových ventilů, uhlíkem potažená zdvihátka ventilů a dále přepracovaný sací trakt, větší průměr výfukového potrubí, nový katalyzátor a přepracovaný tvar pístů. Tento agregát disponuje vícebodový vstřikováním, má na každý válec dva vstřikovače, které zaručují lepší dávkování paliva. Všechny výše popsané změny přinesou snížení spotřeby o 5,6 %. Výběr u atmosférické 1,6 bude mezi pětistupňovým manuálem a Xtronic CVT, vždy s pohonem předních kol.

Turbodiesely zastoupí dobře známý K9K, tedy 1,5 dCi z dílen Renaultu. Nissan Juke dostane jeho osmiventilovou verzi naladěnou na 81 kW. Vstřikovací systém common-rail pracuje s tlakem 1600 bar. Ve výfukových svodech se nachází pátý vstřikovač, který pomáhá rychlejší regeneraci filtru pevných částic. Ten byl pro vyšší účinnost přemístěn co nejblíže k turbodmychadlu. Jedinou variantou převodového ústrojí pro 1,5 dCi je šestistupňová manuální převodovka a pohon předních kol.

Nissan Juke - přehled základních technických dat
Motor 1,5 dCi 1,6i 1,6i 1,6i Turbo 1,6i Turbo
Převodovka 6M 5M CVT 6M CVT 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1461 1598 1598 1618 1618
Válce/ventily 4/2 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 81/- 86/- 86/- 140/- 140/-
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 240/1750 157/- 157/- 240/- 240/-
Max. rychlost [km/h] - - - - -
Zrychlení 0-100 km/h [s] - - - - -
Komb. spotř. [l/100 km] - - - - -
Poh. hmotnost [kg] 1272 1162 1190 1261 1383

Premiéra Nissanu Juke se uskutečnila v Ženevě symbolicky rok po představení konceptu Qazana. Nový model je rozšířením portfolia a má mířit především na zákazníky do 40 let. Nissan chce s Jukem přetáhnout zákazníky od konkurence a lákat také majitele vozů nižší střední třídy, ve které dnes Nissan nemá přímé zastoupení. Prodej bude zahájen v třetím čtvrtletí roku 2010, motor 1,6i Turbo se v nabídce objeví v závěru roku.

Micra

Loni v říjnu uvolnila japonská automobilka první skici, po pěti měsících je tu skutečný vůz. Zůstal mu i starý název, nebylo jej třeba měnit, malý Nissan si totiž získal takřka pověst ikony. Pro úplnost dodejme, že na domácím trhu se tento vůz vždy jmenoval March a zůstane tomu tak i nadále. Celkem se má Micra (ať už s jakýmkoliv jménem) prodávat na 160 (!) světových trzích.

Čtvrté vydání Micry si zachovalo sympatické boubelaté tvary, které jsou znakem tohoto modelu již od druhé generace K11 a líbí se zejména ženám. Nejsou ale tak odvážné, jako u končící K12. Novinka se zbavila vystouplých předních světlometů, byť na velikosti rozhodně neztratily. Dominantním prvkem přední části je maska chladiče a zejména velká tlama v nárazníku. Spodní boční linie oken stoupá mírně vzhůru, jak velí současný trend. Koncová světla naopak decentně a originálně vyčnívají.

Interiéru vévodí palubní deska v podobě dvojité bubliny. Tvar přístrojové kapličky je oválný, schránka na straně spolujezdce je navržena podobně, baculatému designu se tak nevyhnul ani vnitřní prostor.

Vůz je postaven na zcela nové podvozkové platformě V s rozvorem 2450 mm, oproti předchůdci se vzdálenost mezi nápravami zvětšila o 20 mm. Celková délka narostla o 61 mm na 3780 mm, Micra tak stále patří mezi nejmenší zástupce své kategorie. Šířka vozu se zvětšila o 5 mm na 1665 mm, novinka je ale nižší o 10 mm, na výšku tedy má 1530 mm. Váží sympatických 945 kg a její palivová nádrž pojme 41 litrů drahocenné tekutiny. Konstrukce vozu dle sloganu V každém rohu kolo vzdáleně připomíná klasické britské Mini, nebo současný Swift od Suzuki.

V Evropě bude Micra zpočátku nabízena se dvěma variantami zcela nového 1,2litrového tříválcového zážehového motoru HR12. Ten využívá systém plynulého variabilního časování ventilů, hodnota největšího výkonu slabší verze je 59 kW (80 k) a točivý moment vrcholí 108 Nm. Kromě ní bude v nabídce také shodný agregát, ovšem s přeplňováním a přímým vstřikem, díky kterým poskytuje 72 kW (98 k) a 142 Nm. Je standardně vybaven systémem Start-Stop.

Obě pohonné jednotky bude možné získat s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, k dispozici je též ústrojí CVT s plynule měnitelným převodem. Díky menší řemenici je nová převodovka dle informací automobilky o 10 procent lehčí než všechny předchozí.

Automobil je vhodný zejména do městského provozu, a tak přijde vhod poloměr otáčení 4,5 m. Při parkování se uplatní nejen příplatkové senzory, ale důležitým pomocníkem bude měřič parkovacího místa PSM. Ten je nastavitelný ve třech úrovních: amatér, normální a expert.

Vyšší výbavy nabídnou například systém Nissan Connect, který kombinuje audio a satelitní navigaci. Dalšími položkami jsou například střešní okno, automatické stěrače, regulace hlasitosti rádia podle rychlosti, startování a vypínání motoru tlačítkem, či palubní počítač. Bezpečnostní prvky reprezentuje automatické zamykání dveří, ale také šestice airbagů a předpínače bezpečnostních pásů. Elektronické pomocníky představují zejména ABS a ESP.

Výroba zpočátku poběží ve čtyřech továrnách v Thajsku, Indii, Mexiku a Číně. Prodej na starém kontinentu bude zahájen v listopadu letošního roku.

Pathfinder + Navara

Nissan připravil pro dvojici SUV Pathfinder a pick-upu Navara mírný facelift. Současně s ním uvede o 11 % výkonnější čtyřválec 2,5 dCi (140 kW) a nový šestiválcový turbodiesel 3,0 l (170 kW).

Designové změny nejsou u Nissanů Pathfinder a Navara nijak výrazné. Nový přední nárazník je více zakulacený, má hladší tvary a prodlužuje vůz o 80 mm. Nová je také optika xenonových světlometů (jen pro Pathfinder), jejich ostřikovače se vysouvají z nárazníku. Maska chladiče s širším středním dílem a na ni navazující přepracovaná kapota motoru opticky vůz rozšiřují. U Pathfinderu je navíc novinkou hranatější zadní nárazník a nová 18palcová kola (dosud bylo maximum průměru originálních kol 17 palců).

I v interiéru došlo k několika úpravám. Nová je grafika přístrojového štítu, přibylo chromovaných doplňků, změnila se látka čalounění a tvar dveřních výplní. Praktickou využitelnost zlepší větší úložné prostory a nový ovladač pohonu všech kol. V nabídce se objeví i nový multimediální systém Nissan Connect Premium s navigací a 40GB harddiskem. Zákazníci budou mít možnost volby ze tří výbavových stupňů, od nejnižší XE přes SE až po nejvyšší LE.

Výkon základního čtyřválce 2,5 dCi vzrostl o 11 % na 140 kW. Stejný je i nárůst nejvyššího točivého momentu – z 403 na 450 Nm. Naopak kombinovaná spotřeba klesne o 1,3 litru na 8,5 l/100 km. Lepších výsledků bylo dosaženo vyšším tlakem, pod kterým je vstřikována nafta (2000 místo 1800 bar), optimalizován byl také tvar hlav pístů a turbodmychadlo VNT je nyní ovládáno elektricky místo hydraulicky.

Druhým motorem v nabídce pro evropský trh se stane turbodiesel 3,0 V6. Jedná se o upravenou verzi nového agregátu V9X ze společného vývoje Aliance Renault Nissan. V případě dvojice Pathfinder/Navara je nejvyšší výkon 170 kW, maximum točivého momentu 550 Nm je dosahováno mezi 1700 a 2500 min-1, přičemž 500 Nm je k dispozici už při 1500 min-1. Výsledkem vysokého točivého momentu je možnost táhnout přívěs o hmotnosti až 3500 kg (u Navary 3000 kg).

Do prodeje se faceliftované modely dostanou již v dubnu. Šestiválec zamíří k zákazníkům o dva měsíce později.

Leaf

První sériový elektromobil japonské automobilky Nissan se na první pohled tváří jako běžný pětidveřový hatchback, ale pod svou karoserií ukrývá elektromotor a lithiové baterie.

Nissan Leaf s pětidveřovou karoserií dlouhou 4445 mm, širokou 1770 mm a vysokou 1550 mm se příliš nevzdaluje současnému designu automobilů se spalovacími motory. Zcela jiné je to ovšem pod karoserií, kde se ukrývá elektromotor s výkonem 80 kW a točivým momentem 280 Nm.

Elektromobil, jemuž dodávají energii lithiové baterie umístěné pod podlahou interiéru, je schopen dosáhnout maximální rychlosti přes 140 km/h. Baterie s kapacitou 24 kWh jsou schopny dodat více než 90 kW, dojezd má podle americké normy US LA4 přesahovat 160 km. S rychlou 50kW nabíječkou trvá dobití baterií z 0 na 80 % jejich kapacity necelých 30 minut, plné nabití standardní nabíječkou s 200V adaptérem trvá zhruba osm hodin, v praxi tedy přes noc.

Ještě do konce roku 2010 budou následovat USA a vybrané evropské trhy – Dánsko, Irsko a Portugalsko. Do Německa Leaf dorazí v roce 2011. Kromě příznivé pořizovací ceny, která bude nižší než 20 tisíc Euro, tedy podobná jako u srovnatelně velkého konvenčního auta, bude Nissan lákat na zvýhodněné sazby u dobíjecích stanic.

Na výrobu 50ti tisíc kusů ročně se chystá závod v japonské Oppamě (kapacita 65 tisíc), časem se přidá americký závod ve Smyrně s roční kapacitou 200 tisíc vozů. Do budoucna se počítá i s výrobou Leafu v Evropě a to v Portugalsku (kapacita 50 tisíc kusů ročně), Sunderlandu (60 tisíc) a v závodě Renaultu ve Flins se počítá s kapacitou až sto tisíc těchto vozidel ročně.


Aleš Jungmann