Nissan X-Trail 2.2 dCi - Akta X

Nissan X-Trail 2.2 dCi - Akta X

 
 

Auta pro lehký terén zavedli všichni offroadoví specialisté a japonský Nissan byl až jedním z posledních. V roce 2001 nabídku sportovně-užitkových aut rozšířil model X-Trail, který pomáhá značce držet se na předních místech...

Příchod automobilů označovaných zkratkou SUV, postavil zkušené výrobce těžkých klasických terénních automobilů před hotovou věc. Konkurenční, silácky vyhlížející „auta pro nezpevněné silnice“ začaly splňovat požadavky zákazníků lépe, než klasické poctivé auto do terénu a proto se prakticky všichni výrobci přizpůsobili poptávce. Auta pro lehký terén zavedli všichni offroadoví specialisté a japonský Nissan byl až jedním z posledních. V roce 2001 nabídku sportovně-užitkových aut rozšířil model X-Trail, který pomáhá značce držet se na předních místech v segmentu terénních vozidel. Už po dvou letech prodeje dostal X-Trail lehký facelift, jehož součástí bylo rozšíření nabídky motorů o novou verzi vznětového čtyřválce 2.2 dCi se 100 kilowatty. Právě tuto motorovou variantu jsme podrobili pravidelnému testu.

Zabrousíme-li do oficiální statistiky Sdružení dovozců automobilů za tři čtvrtletí letošního roku, nacházíme na čele kategorie terénní vozy, lehká SUV v čele s Toyotou RAV4, Kiou Sorento a Hyundaiem Santafe. Nissanův X-Trail je až na pátém místě s 242 prodanými vozy, když jej předstihl dokonce i dražší Volkswagen Touareg (249 ks). Teprve druhý pohled prozradí která značka je skutečným lídrem českého trhu s offroady. Je to totiž právě Nissan, který nabízí vedle X-Trailu, dále také Terrano, Patrol GR a dále pick-upy King-cab a Double-cab. Celkový podíl Nissanu ve třídě je více než 15% trhu, za ním jsou s odstupem Toyota (podíl 13%), Hyundai (11%) a BMW (9,5%). X-Trail se u Nissanu stará o více než 40% prodejů terénních aut.

Krátká exkurze do prodejní statistiky měla za cíl ukázat specifické postavení této značky na českém trhu. Co tedy nabízí nejsilnější vznětová verze Nissanu X-Trail v komfortní výbavě?

Exteriér

V prvé řadě je uspokojeno oko. Pohled na X-Trail evokuje bytelnou stavbu klasického terénního automobilu, což podporují relativně hranaté tvary, vysoko umístěné světlomety a velké hladké plochy na kapotě motoru i bocích karosérie. Designéři jakoby se nedívali na zaoblené konkurenty (tím myslíme celou první českou pětku - RAV4, Sorento, Santafe i Touareg) a jen zmenšili předchozí generaci Patrolu GR o přibližně 20 %. Kupodivu to příliš neuškodilo aerodynamice, když koeficient součinitele odporu vzduchu cx dosahuje v aktuální provedení vozu dobré hodnoty 0,37.

Facelift, který byl zaveden v modelovém roce 2004, zahrnoval přepracování přední masky, která je součástí lehce modifikovaného nárazníku. Detailními změnami prošel také zadní nárazník, takže X-Trail po faceliftu měří na délku místo původních 4510 mm, pouze 4455 mm. Nejuhlazenější pohled na X-Trail se pozorovateli naskýtá, přistupuje-li k vozu odzadu, protože elegantně tvarovaná koncová světla se hned tak neokoukají. Přestože jde dnes již o populární řešení této části karosérie, působí stále moderně a zároveň je to i bezpečné a praktické. Testované provedení bylo ve verzi N1 (851.000,- Kč bez DPH), tedy se zaslepenými třetími bočními skly. I když ostatní skla byla jen lehce tónovaná, lze se s tímto vzhledovým handicapem vyrovnat. Podobné je to i s výhledem z místa řidiče, neboť vyšší posaz za volantem usnadňuje orientaci o rozměrech vozu a jeho o jeho okolí.

Interiér

V interiéru před lety Nissan odvážně zaexperimentoval, když přestěhoval kontrolní přístroje doprostřed palubní desky. Spekulace o vhodnosti tohoto řešení je možné vést pouze do chvíle, než usednete za volant. Na fotografiích to nemusí vypadat jednoznačně, ale v reálu je po krátkém svezení pohled doprostřed přístrojové desky zcela přirozený a naopak zkusíte-li cvičně „přeostřit“ váš zrak z pohledu vpřed na silnici na krátkou vzdálenost do prázdného místa před volantem, připadá vám to jako velmi nepohodlné. Proti původnímu řešení palubní desky, je vikýř s přístroji nižší, středová konzole je nově uspořádána, tak aby mohla snáze pojmout obrazovku navigačního systému (není v nabídce v ČR) . Ovládání ventilace otočnými ovladači je převzato z kupé 350Z (náš test zde).

Interiér oplývá odkládacími prostory všech rozměrů. K těm klasickým přibyla schránka před řidičem (místo kapličky), dvě menší schránky na krajích přístrojové desky a všemu dominuje schránka před spolujezdcem s dvoukřídlými „vraty“, jejichž jedna část se odklápí dolů a druhá vzhůru. Kůží potažená sedadla, vyhrazená pro nejvyšší výbavu Elegance, mají zvýrazněné boční vedení na opěradle, ale vzhledem k převažujícímu pohybu vozu po silnicích, bychom uvítali tvrdší čalounění resp. sportovnější charakter sedadel. V ostřeji projížděných zatáčkách nejen řidičovo tělo snadno klouže po kožených sedadlech ze strany na stranu. Nepraktické se nám zdálo dálkové ovládání audiosystému určené pro pravou ruku řidiče na volantu. Zřejmě jde o dědictví z východoasijské domoviny (pravostranné řízení), v Evropě však má řidič často pravou ruku zaměstnanou řazením rychlostí…Dalším negativním postřehem je dojem ze zavírání dveří, které je dnes stále častěji provázeno, bez ohledu na kategorii vozu, typickým tlumeným mlasknutím. Každý terénní Nissan by podle nás měl vyvolávat dojem nezničitelnosti už při uchopení kliky dveří, místo toho máte při otevírání dveří pocit jakoby se automobil chtěl přiznat, že je skutečně jen nějakou napodobeninou. Totéž platí o zavírání dveří, místo ocelově plechového zvuku by X-Trailu slušelo tlumené, ale mohutné „buch“.

Teprve praktické používání tohoto Nissanu odhalilo výhody rozměrného střešního okna (plocha 0,56 m2, délka téměř 70 cm, šířka přes 80 cm), které potěší vyznavače otevřených vozů. Kontakt s okolím je po úplném zasunutí skleněného dílu do zadní části střechy opravdu bezprostřední; při vyšších cestovních rychlostech účinně brání deflektor na přední hraně střešního otvoru vzniku hluku a nepříjemných turbulencí.

Pětidveřová dvouprostorová karosérie nabízí čtyři komfortní místa pro dlouhé cesty, pátý pasažér už se musí uskromnit. Výklopná zadní stěna odhalí výše položenou rovnou podlahu zavazadlového prostoru, který má základní objem 410 l. Testovaný exemplář byl vybaven pevnou příčkou, kterou je sice možné (poněkud složitěji) posunout po sklopení sedadel vpřed, ale dříve výborná variabilita interiéru poněkud utrpěla. Zůstává možnost vytvoření zcela rovné plochy po sklopení zadních sedadel a potěší také snadno udržovatelný povrch zavazadelníku.

Jízdní vlastnosti

Skutečný terén okusí jen málokterý v Evropě provozovaný terénní automobil, zákazníci chtějí vůz používat pro každodenní cesty do práce, za nákupy, mnoho z nich tráví aktivně svůj volný čas. Podle toho jsme přistupovali k praktickému zkoušení nejsilnějšího vznětového X-Trailu. Městský provoz představoval asi polovinu ujeté vzdálenosti (a v pražských ulicích jsme nebyli rozhodně jediní řidiči SUV), zbytek tvořily jízdy po dálnicích, silnicích a párkrát jsme se vyrazili i do terénu. Ani na jednom z povrchů Nissan nezklamal. Zásluhu na dobrém silničním chování má nezávislé zavěšení všech kol, které dostal X-Trail jako první offroad značky Nissan. Vzpěry McPherson vpředu a víceprvková náprava vzadu (částečně z hliníku), spolu se zkrutnými nápravovými stabilizátory připomínají spíše konstrukci podvozku osobního vozu. Pro zvýšení tuhosti jsou podvozkové skupiny X-Trailu uchyceny v samostatných pomocných rámech. Ve srovnání s osobním vozem jsou zde ale stále rozdíly. Pořád je třeba mít na paměti pohotovostní hmotnost (cca 1600 kg podle výbavy) a vysoko položené těžiště. Vyprovokovat zásah stabilizačního systému není na mokré zatáčkovité trati velkým uměním. Silničnímu použití odpovídají také pneumatiky Dunlop Grandtrek o rozměru 215/65 R16.

K evropské definici SUV patří stále ještě pohon všech kol a u Nissanu si dali záležet na tom, aby i soft-verze offroadu dělala čest značce. Elektronicky řízený pohon všech kol nazývá Nissan ALL MODE 4x4 a je zajímavé, že podobnou architekturu používá automobilka i u pohonu všech kol supersportovního kupé Skyline GT-R. ALL MODE 4x4 využívá elektromagneticky ovládanou vícelamelovou spojku v olejové lázni pro rozdělení točivého hnacího momentu mezi přední a zadní nápravu. Tři režimy (2WD, AUTO a LOCK) je nyní možno volit otočným ovladačem vpravo od volantu (před faceliftem to byly 3 tlačítka).

V módu 2WD, určeném pro silniční provoz, jsou poháněna pouze přední kola. Při běžné jízdě se touto volbou omezují třecí ztráty a snižuje se spotřeba paliva. Druhý režim –AUTO- rozděluje plynule přenos točivého momentu mezi obě nápravy, od poměru 100:0 (pouze pohon přední nápravy), až do 57:43 ve prospěch přední nápravy. Díky elektronickému pedálu plynu (není pevná vazba mezi pohybem pedálu akcelerátoru a dávkováním výkonu motoru, pouze elektronicky) probíhá změna rozdělení momentu velmi rychle.

Na rozdíl od velmi rozšířených mezinápravových spojek Haldex, je reakce systému ALL MODE 4x4 hbitější, Nissan uvádí, že senzory poznají počátek prokluzu některého z kol mnohem dříve (v řádu desítek úhlových stupňů protočení kola). Oba základní režimy jsme vyzkoušeli na podzimních navlhlých silnicích a stezkách. Rozdíl je snadno identifikovatelný. Přebytek hnacího momentu vznětového čtyřválce by se v režimu 2WD správně měl projevit prokluzem kol, ale inteligence vozu samozřejmě toto nedopustí a při rozjezdu automaticky rozdělí sílu na všechna kola. Jiné je to v zatáčkách, kde se s 2WD Nissan chová značně nedotáčivě a korekce ESP jsou časté, zejména když nejste zvyklí na SUV. Se zapnutým režimem AUTO se chování vozu umravní a Nissan jde ochotněji tam kam jej pošlete. Příjemné je mít zapnutý režim AUTO například při rozjezdu do strmého kluzkého kopce (zkoušeli jsme na vlhké kostkami dlážděné silnici), kdy se zpočátku autu moc nechce, ale rázem, jako mávnutím kouzelného proutku, se všechny pneumatiky zakousnou a cosi neviditelného (ALL MODE 4x4 v režimu auto-plynulé rozdělení momentu mezi nápravy) vám najednou umožní zrychlovat.

Třetím režimem (LOCK), lze autu naordinovat pevné rozdělení momentu v poměru 57:43 ve prospěch přední nápravy, tedy řešení např. pro vyprošťovací manévry na sněhu/ledu/blátě, kde by i minimální prodleva přerozdělení momentu mezi koly byla na závadu.

Už jsme zmínili sériový vypínatelný stabilizační systém ESP+, který vyhodnocuje signály senzorů otáček kol, úhlu natočení volantu, stáčivou rychlost (rotace vozu kolem vertikální osy), boční zrychlení a brzdných tlaků. Aktivní bezpečnost je tedy zvyšována kombinací pohonu všech kol s ESP+, které v sobě integruje funkce ESP, ABS, rozdělovače brzdné síly i protiprokluzového systému. Funkci Active Brake lze přirovnat k elektronické uzávěrce diferenciálu, protože dojde-li k prokluzování některého z kol, je individuálně přibrzděno a moment pak směřuje k protějšímu kolu. V náročnějším terénu může snadno dojít k nadzvednutí některého z kol (většímu zkříženi náprav brání stabilizátory) a také v této situaci, kdy se protáčí zvednuté kolo, může Active Brake pomoci.

Motor

Pro úspěch X-Trailu na evropském trhu má velký význam zavedení silného vznětového motoru o objemu 2184 cm3, který vznikl vývojem starších a výkonově slabších verzí. 197 X-Trailů z celkového počtu 242 letos v ČR prodaných vozů odjelo se vznětovým motorem, takže je vidět, že lidé na nadprůměrné parametry maximálního výkonu (100 kW při 4000 ot./min) a točivého momentu (314 Nm při 2000 ot./min) slyší. Lákavá je zřejmě i kombinovaná spotřeba 7,2 l/ 100 km. My jsme jezdili za 8 až 9 l /100 km (odhad, vůz neměl palubní počítač).

Subjektivně byly předchozí vznětové motory v X-Trailu hlučnější než srovnatelná konkurence, a přestože je zvuk i celkový projev testovaného motoru kultivovanější než dříve, na špičku v disciplíně „utajení dieselu“ stále pár decibelů ztrácí. Proti předchůdcům disponuje vstřikováním common-rail s vyššími maximálními vstřikovacími tlaky až 1600 bar, optimalizovanými vstřikovači, turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, větším mezichladičem stlačeného vzduchu a zvýšeným kompresním poměrem ze 16 na 16,7:1.

I přes pohotovostní hmotnost 1,7 tuny dokáže tento X-Trail svižně zrychlovat, k čemuž nemalou měrou přispívá šestistupňová převodovka s přesným řazením. Použitelné pásmo otáček motoru (1700 – 4000 ot./min) si rozumí hned s několika převody při běžných rychlostech, takže pohodlní řidiči si mohou dovolit sem tam nějaký ten stupeň přeskočit nebo na úkor dynamiky jízdy ponechat zařazenou vyšší rychlost třeba v hustém provozu na dálnici, bez podřazování.

X-Trail se drží seč může terénní tradice a dobrého jména svého výrobce. Originální hranatý vzhled z něj dělá dospělejší SUV ve srovnání s žensky působícími konkurenty. Silný motor, dobrý podvozek a propracovaný pohon všech kol patří k tomu nejlepšímu ve třídě. Škoda, že některé detaily nebyly dotaženy do konce ( dálkové ovládání rádia, absence palubního počítače). Cenu hodnotíme jako vyšší ve srovnání s průměrnou nabídkou v této třídě, ale nabízená protihodnota v podobě bohaté výbavy (Elegance) a výkonného motoru vyšší částku vysvětluje.

X-Trail se stejnou motorizací ve verzi N1 lze však pořídit již za 678.000,- bez DPH nebo od 782.000,- Kč včetně DPH.

Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan X-Trail 2.2 dCi - Akta X

Cena v základní výbavě: 1 012 690 Kč Cena v testované výbavě: 1 024 690 Kč

Základní výbava:elektronicky řízený pohon všech kol ALL MODE 4x4, ABS + EBD + brzdový asistent, ESP+, kotoučové brzdy na všech kolech, posilovač řízení, airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, napínače předních bezpečnostních pásů s omezovači tahu, automatická klimatizace s pylovým filtrem, imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna všech dveří, výškově nastavitelný a kůží potažený volant, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, kůží potažená sedadla, přední elektricky vyhřívaná s el. ovládáním, loketní opěrka integrovaná do středního odkládacího panelu, zadní sedadlo dělené 60/40 s polohovatelným opěradlem, loketní opěrka na zadních sedadlech + tunel na lyže, kotevní body pro dětskou sedačku ISOFIX, otáčkoměr, digitální hodiny, ukazatel venkovní teploty, 12V zásuvky v zav. prostoru, střed. konzoli a schránce před řidičem, příprava pro montáž hands-free, chromované vnitřní kliky dveří,otevírání palivové nádrže z místa řidiče, držáky na nápoje (4x), dvojitá schránka před spolujezdcem, posuvná přepážka za zadními sedadly, tónovaná skla s UV filtrem (přední boční), přední mlhová světla, dvourychlostní přední stěrače s variabilním cyklovačem, vyhřívání zadního okna, stěrač s cyklovačem, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, chromované kliky dveří, nárazníky v barvě vozu, kola z lehkých slitin 16", rádio s přehrávačem audiokazet, ovl. na volantu, měnič na 6 CD

Výbava testovaného vozu:metalíza (+12.000,- Kč)

Štítky SUV Nissan Testy

Technické údaje
Motor Nissan X-Trail 2.2 dCi - Akta X
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2184
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 314 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 6.1 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1841
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1600 / 450
Rozměr pneu:215/65 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4455
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1675
d) rozvor (mm): 2625
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Nissan X-Trail 2.2 dCi - Akta X
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,92
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

 




Vodíkový Nissan X-Trail: chcete se svézt? Vodíkový Nissan X-Trail: chcete se svézt?

Japonská automobilka Nissan dodala do autopůjčovny…

Nissan X-Trail 2005: nastala doba 2WD Nissan X-Trail 2005: nastala doba 2WD

Na český trh se dostává nové provedení X-Trailu s pohonem…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Velké cvičení kvůli migrantům. Policie a vojáci testují pevnost českých hranic

Velké cvičení kvůli migrantům. Policie a vojáci…

Odolá Česko přílivu migrantů? Na hranicích se Slovenskem začalo cvičení policie, vojáků a celníků zaměřené na…

Banky lanaří lidi na úvěry, „sypou“ lépe než hypotéky. Češi končí v dluzích

Banky lanaří lidi na úvěry, „sypou“ lépe než…

I když v současné době panuje v Česku boom hypoték, současně s nimi stoupá počet spotřebitelských úvěrů. Pro…

 

iSport.cz

Kdo může vést Spartu? Nejblíže je Guľa, ve hře Trpišovský i Kotal

Kdo může vést Spartu? Nejblíže je Guľa, ve hře…

Éra trenéra Zdeňka Ščasného ve Spartě po porážce v derby skončila, hledá se jeho nástupce. Kdo patří mezi…

Čech oslnil báječným zákrokem. Ale nedělá je na efekt, chválí Seaman

Čech oslnil báječným zákrokem. Ale nedělá je na…

Moc si nezachytal, přesto brankář Arsenalu Petr Čech slyšel chválu. Jediným excelentním zákrokem si při sobotním…

 

Reflex.cz

Saúdskoarabský král kvůli ropě snížil příjmy vysokým činitelům, včetně korunního prince

Saúdskoarabský král kvůli ropě snížil příjmy vysokým…

Saúdskoarabský král Salmán je od roku 2015 králem Saúdské Arábie. Zastává funkci ministra obrany země a má…

Jarmila Karpašová, ředitelka školy pro hendikepované děti: Leckdy od nás děti ani nechtějí domů…

Jarmila Karpašová, ředitelka školy pro hendikepované…

V aktuálním Excellentu, který vyšel jako příloha Reflexu, vám představujeme osm žen, jejichž projekty stojí za…