Nissan X-Trail – XL Trial

Nissan X-Trail – XL Trial

 
 
15.10. 2007 Ondřej Šuch

Nejhranatější SUV se stalo trhákem už v první generaci – jak se Nissanu povedlo vyvinout nový model a přitom úspěch předchozího neohrozit?

U Nissanu si zjevně dali práci se zákaznickými průzkumy a změnili jen to, na co byly slyšet stížnosti.

Nejpříjemnější změnu zaznamenáváme už z místa řidiče – přístrojový štít se přesunul na tradičnější místo pod volant a zbytek palubních ovladačů tak rázem získal na ergonomické intuitivnosti. Oranžový displej mezi kruhovými přístroji sice působí v jinak vyvážené kombinaci tmavé a bílé trochu zvláštně, ale spíš než estetika nám vadila jeho obtížnější čitelnost za jasného počasí. Chválili jsme naopak šestici držáků na nápoje (známe SUV, kde není ani jeden), z nichž čtyři lze vyhřívat nebo chladit. Multifunkční volant lze nastavit v obou osách a navíc se skvěle drží. Přední sedadla prošla bez výhrad, zadní mají ovšem totálně plochá opěradla a cestující tak kromě žádoucího dopředného pohybu zažívá i nějaké to boční sunutí. Díky všestranně nastavitelným sedadlům a bohatému prosklení je výhled dopředu a do stran skvělý, pohledu šikmo vzad ale vadí masivní zadní sloupky. Obrovské střešní okno je sice efektní a výborně prosvětluje interiér, ubírá ale několik centimetrů využitelné vnitřní výšky.

obrázek [555 x 373]
 

Z vnějšku se toho alespoň na první pohled moc nezměnilo - hranatost zůstala a nový X-Trail jen výrazně povyrostl do délky (+ 175 mm), i když rozvor se zvětšil jen o 5 mm. Na první pohled je vůz opticky těžší, ani sedmnáctipalcové pneumatiky navíc nedokáží zaplnit jeho podběhy optimálně – jde ale jen o subjektivní dojem.

Z prodloužené zádi profituje nejvíc zavazadlový prostor, který má sice stále podlahu z poněkud kluzkého plastu, se svými 479 litry je ale konečně důstojný. Ještě lepší je dalších 124 litrů ukrytých pod 12 cm vysokou dvojitou podlahou, která vznikla díky lepšímu uchycení tlumiče výfuku. Praktická přihrádka vlevo a zásuvka napravo pomáhají udržet v zavazadelníku pořádek a čisto a v případě potřeby je lze zcela vyjmout. Teprve pod soustavou podlah se lze propracovat k dojezdovému rezervnímu kolu. Po snadném sklopení zadních opěradel se kapacita zavazadelníku zvětší na 1773 litrů se zcela rovnou podlahou. Opěradla jsou nově dělena v poměru 40:20:40 a praktičností se tak X-Trail vyrovná i velkoprostorovým vozům.

obrázek [555 x 374]
 

Režimy pohonu všech kol lze přepínat otočným ovladačem na středovém tunelu. Volit lze klasicky mezi pohonem předních kol, automatickým připojováním pohonu zadní nápravy a trvalým rozdělením točivého momentu mezi nápravy v poměru 50:50.

V praxi jsme ocenili hlavně rychlost reakce elektroniky – ta totiž nevychází jen z reakce na prokluz předních kol, ale nutnost připojení zadní nápravy vyhodnocuje například i z údajů čidel podélného a příčného zrychlení, otáčení vozu kolem svislé osy, natočení volantu, rychlost otáčení jednotlivých kol, polohy pedálu plynu a velikosti točivého momentu dodávaného motorem. V praxi to vypadalo tak, že zadní kola se dala do práce bez faktického zpoždění. Systém doplňují elektronické asistenty pro sjíždění prudkých svahů (nutno aktivovat samostatným tlačítkem) a pro rozjezdy do svahu (zapnuto stále).

Na jízdních vlastnostech se delší a těžší záď nijak výrazně neprojevila, X-Trail má i nadále poměrně výraznou tendenci k nedotáčivosti, na přiměřené nájezdové rychlosti ale zkušený řidič přijde velmi záhy. V zatáčkách se karoserie díky spíše komfortnímu odpružení mírně naklání, řízení oproti předchozí generaci získalo na přesnosti.

Mimo silnici je na tom X-Trail i bez redukční převodovky relativně velmi dobře, alespoň podle údajů výrobce. Přední a zadní nájezdové úhly 28 a 23 stupňů, přechodový úhel 20 stupňů a světlá výška 200 milimetrů jsou kombinovány se stoupavostí 30 stupňů a bočním náklonem 49 stupňů. Nissan dokonce udává hloubku brodění 350 milimetrů. Praxe je pak ještě lepší než teorie – nejzásadnějším handicapem jsou pro vůz pochopitelně pneumatiky, ale pokud se vyhnete kontaktu terénu s dlouhým zadním převisem, terénní limity vozu asi nepoznáte.

obrázek [555 x 357]
 

Nabídka motorů zahrnuje dva zážehové čtyřválce a dvě výkonové verze čtyřválcového dvoulitrového turbodieselu z produkce Renault. Námi testovaný silnější common-rail s maximálním výkonem 127 kW o sobě dával vědět hlavně při startech, pak už ale přišly ke slovu vyvažovací hřídele a zahřátý agregát v interiéru moc nerušil. 1,7 tuny vážícímu autu uděloval motor slušnou dynamiku, prodleva turbodmychadla byla ovšem zřetelná. Agregát je ve spojení s přesně řadící šestistupňovou převodovkou až neuvěřitelně pružný, na běžné předjíždění není nutné podřazovat. Údajům výrobce o spotřebě lze věřit, během 700 ujetých kilometrů jsme dosáhli velmi dobré průměrné hodnoty 7,6 l/100 km.

Plusy:

  • Prostorný a kvalitně zpracovaný interiér
  • Odkládací prostory
  • Spojení motoru s převodovkou
  • Spotřeba
  • Schopnosti v terénu
  • Členění a velikost zavazadlového prostoru

Minusy

  • Náklony karoserie
  • Výhled šikmo vzad
  • Kluzká podlaha zavazadlového prostoru
  • Cena
  • Sklon k nedotáčivosti
První cena vozu755.000,- (2.0 104 kW XE)
První cena vozu s testovanou motorizací929.000,- (2.0dCi 127 kW XE)
Základní cena testovaného vozu1.009.000,- (2.0dCi 127 kW LE)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.036.500,- (2.0dCi 127 kW LE)
Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan X-Trail

Cena v základní výbavě: 1 009 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 036 500 Kč

Základní výbava:ALL MODE 4x4-i s ESP + DDS* + USS (Podpora sjezdu & rozjezdu kopce), ABS + EBD + BA (protiblokovací systém ABS s elektronickým děličem brzdných sil a brzdovým asistentem), ESP (Electronický stabilizační systém), ABLSD (systém omezení prokluzu diferenciálu aktivovaný brzdami), přední airbagy (řidič + spolujezdec), boční airbagy vpředu integrované do opěradel předních sedadel, hlavové airbagy pro přední i zadní sedadla, aktivní opěrky hlav v předu, výškově nastavitelné (snižují riziko poranění krční páteře při nárazu zezadu), ISOFIX kotevní body pro uchycení dětských sedaček u zadních krajních sedadel, upozornění zapnutých pásů (světelná & hlasová), bezpečnostní pás řidiče s dvojitým předpínačem a omezovačem zatížení, bezpečnostní pás spolujezdce vpředu s předepínačem a omezovačem zatížení, výškově stavitelné přední bezpečností pásy, 3-bodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, výškově nastavitelný volant, podélně nastavitelný volant, 17" kola z lehkých slitin, pneu 215/60 R17, 16" rezervní kolo, elektricky ovládané střešní okno (s manuálně ovládanou sluneční clonou), zatmavená skla zadních bočních oken, střešní ližiny, xenonové světlomety s automatickým nastavením výšky, přední mlhová světla, vnější zpětná zrcátka, elektrická, vyhřívaná, el. sklopná a v barvě karoserie, vnější kliky dveří chromované, nárazníky v barvě karoserie, maska chladiče, chromovaná, hliníková okrasná lišta hrany zavazadlového prostoru, automatická klimatizace, 2 ventilační otvory topení/klimatizace pro zadní řadu sedadel, přední a zadní otvory ventilace, chromované, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, elektricky nastavitelná přední sedadla (řidič + spolujezdec), výškově nastavitelné sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, loketní přední středová opěrka s integrovanou odkládací schránkou, dělená zadní sedadla, v poměru 40/20/40, volant a řadicí páka potažené kůží, 1 x osvětlení zavazadlového prostoru, 2 x čtecí lampičky vpředu, 1 x čtecí lampička vzadu, přední osvětlení dveří, Zásuvka 2 x 12 V (1 x centrální panel, 1 x nákladový prostor), rádio s CD přehrávačem + měničem na 6 CD a 6 reproduktory, střešní anténa, Bluetooth hands free, ovládání autorádia na volantu, tempomat s ovládáním na volantu, Dálkově ovládané centrální zamykání, (automatické zamykání při rozjezdu), inteligentní klíč, elektrické ovládání předních a zadních oken, palubní počítač, digitální hodiny, ukazatel venkovní teploty, denní počítač ujetých kilometrů, automatické rozsvěcení světel a dešťový senzor, posilovač řízení s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti jízdy, Super Luggage - dvojité dno zavazadlového prostoru se zásuvkou, 2 držáky v zavazadlovém prostoru pro uchycení nákupu, Úložné kapsy v předních a zadních dveřích, 2x držáky nápojů v palubní desce s vyhříváním/chlazením, 2x zadní držáky nápojů ve středové konsoli s vyhříváním/chlazením, 2x držáky nápojů v přední části středové konsole s osvětlením, držák na sluneční brýle ve stropní konsoly

Výbava testovaného vozu:Střešní nosič (15.000,-), metalický lak (12.500,-)

Boom na hypotečním trhu lehce zpomaluje, řekl ředitel měnové sekce ČNB Holub Boom na hypotečním trhu lehce zpomaluje, řekl ředitel měnové sekce ČNB Holub

Podíl nových hypoték, kde úvěry představují maximálně 80…

Faltýnek: Koaliční smlouva vznikne pravděpodobně do dvou týdnů Faltýnek: Koaliční smlouva vznikne pravděpodobně do dvou týdnů

Místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek předpokládá, že…

Bílý dům je skeptický ke slibům Kim Čong-una, píší americká média Bílý dům je skeptický ke slibům Kim Čong-una, píší americká média

Bílý dům se staví skepticky k oznámení Severní Koreje o…

V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku

V jaderné elektrárně Dukovany skončila po devíti dnech…

 

Štítky SUV Nissan Testy

Technické údaje
Motor Nissan X-Trail
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 127 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 6.3 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 603 / 1773
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1651 / 519
Rozměr pneu:215/60 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4630
b) šířka (mm): 1785
c) výška (mm): 1680
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Nissan X-Trail
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 



Dongfeng MX6: Předchozí Nissan X-Trail žije dál Dongfeng MX6: Předchozí Nissan X-Trail žije dál

Čínská automobilka Dongfeng oživila minulou generaci…

Nissan X-Trail se už vyrábí v USA, rovnou slaví jubileum Nissan X-Trail se už vyrábí v USA, rovnou slaví jubileum

Zatímco američtí zákazníci se nové generace X-Trailu…

 



 
Pokuty za kamery v autech: Nečernobílý svět

Pokuty za kamery v autech: Nečernobílý svět

Dnes 15:11

Záběry kamer z předního skla auta mohou představovat důležitý důkaz při hledání viníka nehody. Umístění záznamového zařízení ale musí splňovat přísné regule, jinak hrozí sankce. A v cizině jsou mnohdy ještě přísnější.




Blesk.cz

Radost v královské rodině: Pippa čeká první dítě!

Radost v královské rodině: Pippa čeká první dítě!

Dosud všichni soustředili pozornost na její zadeček, kterým oslnila na svatbě své slavnější sestry, vévodkyně…

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Uhořelá těla pohozená v potoce a na poli s provazy kolem krku…V osadě u slovenského města Trebišov se našla…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

ONLINE: Česko - Rusko 2:1. Sborná odčarovala Ritticha v přesilovce

ONLINE: Česko - Rusko 2:1. Sborná odčarovala…

Čeští hokejisté se už jako jistí vítězové loučí s domácími Carlson Hockey Games v Pardubicích. Od 14:20 se…

 

Reflex.cz

Legendární pařížský hotel Ritz prodal 10 tisíc kusů nábytku a doplňků, vzpomínky na Hemingwaye či Coco Chanel jsou pryč

Legendární pařížský hotel Ritz prodal 10 tisíc kusů…

Legendární pařížský hotel Ritz hostil od svého otevření v roce 1898 mnoho významných hostů. Například amerického…

Mexiko zakázalo prodej Barbie, která vypadá jako Frida Kahlo. Právo na její tvář má podle soudu jen rodina

Mexiko zakázalo prodej Barbie, která vypadá jako…

Letos v březnu přesně na Mezinárodní den žen uvedla společnost Mattel, která vyrábí legendární panenku Barbie,…