reklama


Nissan X-Trail – XL Trial

Nissan X-Trail – XL Trial

 
 

Nejhranatější SUV se stalo trhákem už v první generaci – jak se Nissanu povedlo vyvinout nový model a přitom úspěch předchozího neohrozit?

U Nissanu si zjevně dali práci se zákaznickými průzkumy a změnili jen to, na co byly slyšet stížnosti.

Nejpříjemnější změnu zaznamenáváme už z místa řidiče – přístrojový štít se přesunul na tradičnější místo pod volant a zbytek palubních ovladačů tak rázem získal na ergonomické intuitivnosti. Oranžový displej mezi kruhovými přístroji sice působí v jinak vyvážené kombinaci tmavé a bílé trochu zvláštně, ale spíš než estetika nám vadila jeho obtížnější čitelnost za jasného počasí. Chválili jsme naopak šestici držáků na nápoje (známe SUV, kde není ani jeden), z nichž čtyři lze vyhřívat nebo chladit. Multifunkční volant lze nastavit v obou osách a navíc se skvěle drží. Přední sedadla prošla bez výhrad, zadní mají ovšem totálně plochá opěradla a cestující tak kromě žádoucího dopředného pohybu zažívá i nějaké to boční sunutí. Díky všestranně nastavitelným sedadlům a bohatému prosklení je výhled dopředu a do stran skvělý, pohledu šikmo vzad ale vadí masivní zadní sloupky. Obrovské střešní okno je sice efektní a výborně prosvětluje interiér, ubírá ale několik centimetrů využitelné vnitřní výšky.

obrázek [555 x 373]
 

Z vnějšku se toho alespoň na první pohled moc nezměnilo - hranatost zůstala a nový X-Trail jen výrazně povyrostl do délky (+ 175 mm), i když rozvor se zvětšil jen o 5 mm. Na první pohled je vůz opticky těžší, ani sedmnáctipalcové pneumatiky navíc nedokáží zaplnit jeho podběhy optimálně – jde ale jen o subjektivní dojem.

Z prodloužené zádi profituje nejvíc zavazadlový prostor, který má sice stále podlahu z poněkud kluzkého plastu, se svými 479 litry je ale konečně důstojný. Ještě lepší je dalších 124 litrů ukrytých pod 12 cm vysokou dvojitou podlahou, která vznikla díky lepšímu uchycení tlumiče výfuku. Praktická přihrádka vlevo a zásuvka napravo pomáhají udržet v zavazadelníku pořádek a čisto a v případě potřeby je lze zcela vyjmout. Teprve pod soustavou podlah se lze propracovat k dojezdovému rezervnímu kolu. Po snadném sklopení zadních opěradel se kapacita zavazadelníku zvětší na 1773 litrů se zcela rovnou podlahou. Opěradla jsou nově dělena v poměru 40:20:40 a praktičností se tak X-Trail vyrovná i velkoprostorovým vozům.

obrázek [555 x 374]
 

Režimy pohonu všech kol lze přepínat otočným ovladačem na středovém tunelu. Volit lze klasicky mezi pohonem předních kol, automatickým připojováním pohonu zadní nápravy a trvalým rozdělením točivého momentu mezi nápravy v poměru 50:50.

V praxi jsme ocenili hlavně rychlost reakce elektroniky – ta totiž nevychází jen z reakce na prokluz předních kol, ale nutnost připojení zadní nápravy vyhodnocuje například i z údajů čidel podélného a příčného zrychlení, otáčení vozu kolem svislé osy, natočení volantu, rychlost otáčení jednotlivých kol, polohy pedálu plynu a velikosti točivého momentu dodávaného motorem. V praxi to vypadalo tak, že zadní kola se dala do práce bez faktického zpoždění. Systém doplňují elektronické asistenty pro sjíždění prudkých svahů (nutno aktivovat samostatným tlačítkem) a pro rozjezdy do svahu (zapnuto stále).

Na jízdních vlastnostech se delší a těžší záď nijak výrazně neprojevila, X-Trail má i nadále poměrně výraznou tendenci k nedotáčivosti, na přiměřené nájezdové rychlosti ale zkušený řidič přijde velmi záhy. V zatáčkách se karoserie díky spíše komfortnímu odpružení mírně naklání, řízení oproti předchozí generaci získalo na přesnosti.

Mimo silnici je na tom X-Trail i bez redukční převodovky relativně velmi dobře, alespoň podle údajů výrobce. Přední a zadní nájezdové úhly 28 a 23 stupňů, přechodový úhel 20 stupňů a světlá výška 200 milimetrů jsou kombinovány se stoupavostí 30 stupňů a bočním náklonem 49 stupňů. Nissan dokonce udává hloubku brodění 350 milimetrů. Praxe je pak ještě lepší než teorie – nejzásadnějším handicapem jsou pro vůz pochopitelně pneumatiky, ale pokud se vyhnete kontaktu terénu s dlouhým zadním převisem, terénní limity vozu asi nepoznáte.

obrázek [555 x 357]
 

Nabídka motorů zahrnuje dva zážehové čtyřválce a dvě výkonové verze čtyřválcového dvoulitrového turbodieselu z produkce Renault. Námi testovaný silnější common-rail s maximálním výkonem 127 kW o sobě dával vědět hlavně při startech, pak už ale přišly ke slovu vyvažovací hřídele a zahřátý agregát v interiéru moc nerušil. 1,7 tuny vážícímu autu uděloval motor slušnou dynamiku, prodleva turbodmychadla byla ovšem zřetelná. Agregát je ve spojení s přesně řadící šestistupňovou převodovkou až neuvěřitelně pružný, na běžné předjíždění není nutné podřazovat. Údajům výrobce o spotřebě lze věřit, během 700 ujetých kilometrů jsme dosáhli velmi dobré průměrné hodnoty 7,6 l/100 km.

Plusy:

  • Prostorný a kvalitně zpracovaný interiér
  • Odkládací prostory
  • Spojení motoru s převodovkou
  • Spotřeba
  • Schopnosti v terénu
  • Členění a velikost zavazadlového prostoru

Minusy

  • Náklony karoserie
  • Výhled šikmo vzad
  • Kluzká podlaha zavazadlového prostoru
  • Cena
  • Sklon k nedotáčivosti
První cena vozu755.000,- (2.0 104 kW XE)
První cena vozu s testovanou motorizací929.000,- (2.0dCi 127 kW XE)
Základní cena testovaného vozu1.009.000,- (2.0dCi 127 kW LE)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.036.500,- (2.0dCi 127 kW LE)
Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan X-Trail

Cena v základní výbavě: 1 009 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 036 500 Kč

Základní výbava:ALL MODE 4x4-i s ESP + DDS* + USS (Podpora sjezdu & rozjezdu kopce), ABS + EBD + BA (protiblokovací systém ABS s elektronickým děličem brzdných sil a brzdovým asistentem), ESP (Electronický stabilizační systém), ABLSD (systém omezení prokluzu diferenciálu aktivovaný brzdami), přední airbagy (řidič + spolujezdec), boční airbagy vpředu integrované do opěradel předních sedadel, hlavové airbagy pro přední i zadní sedadla, aktivní opěrky hlav v předu, výškově nastavitelné (snižují riziko poranění krční páteře při nárazu zezadu), ISOFIX kotevní body pro uchycení dětských sedaček u zadních krajních sedadel, upozornění zapnutých pásů (světelná & hlasová), bezpečnostní pás řidiče s dvojitým předpínačem a omezovačem zatížení, bezpečnostní pás spolujezdce vpředu s předepínačem a omezovačem zatížení, výškově stavitelné přední bezpečností pásy, 3-bodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, výškově nastavitelný volant, podélně nastavitelný volant, 17" kola z lehkých slitin, pneu 215/60 R17, 16" rezervní kolo, elektricky ovládané střešní okno (s manuálně ovládanou sluneční clonou), zatmavená skla zadních bočních oken, střešní ližiny, xenonové světlomety s automatickým nastavením výšky, přední mlhová světla, vnější zpětná zrcátka, elektrická, vyhřívaná, el. sklopná a v barvě karoserie, vnější kliky dveří chromované, nárazníky v barvě karoserie, maska chladiče, chromovaná, hliníková okrasná lišta hrany zavazadlového prostoru, automatická klimatizace, 2 ventilační otvory topení/klimatizace pro zadní řadu sedadel, přední a zadní otvory ventilace, chromované, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, elektricky nastavitelná přední sedadla (řidič + spolujezdec), výškově nastavitelné sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, loketní přední středová opěrka s integrovanou odkládací schránkou, dělená zadní sedadla, v poměru 40/20/40, volant a řadicí páka potažené kůží, 1 x osvětlení zavazadlového prostoru, 2 x čtecí lampičky vpředu, 1 x čtecí lampička vzadu, přední osvětlení dveří, Zásuvka 2 x 12 V (1 x centrální panel, 1 x nákladový prostor), rádio s CD přehrávačem + měničem na 6 CD a 6 reproduktory, střešní anténa, Bluetooth hands free, ovládání autorádia na volantu, tempomat s ovládáním na volantu, Dálkově ovládané centrální zamykání, (automatické zamykání při rozjezdu), inteligentní klíč, elektrické ovládání předních a zadních oken, palubní počítač, digitální hodiny, ukazatel venkovní teploty, denní počítač ujetých kilometrů, automatické rozsvěcení světel a dešťový senzor, posilovač řízení s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti jízdy, Super Luggage - dvojité dno zavazadlového prostoru se zásuvkou, 2 držáky v zavazadlovém prostoru pro uchycení nákupu, Úložné kapsy v předních a zadních dveřích, 2x držáky nápojů v palubní desce s vyhříváním/chlazením, 2x zadní držáky nápojů ve středové konsoli s vyhříváním/chlazením, 2x držáky nápojů v přední části středové konsole s osvětlením, držák na sluneční brýle ve stropní konsoly

Výbava testovaného vozu:Střešní nosič (15.000,-), metalický lak (12.500,-)

Technické údaje
Motor Nissan X-Trail
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 127 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 6.3 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 603 / 1773
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1651 / 519
Rozměr pneu:215/60 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4630
b) šířka (mm): 1785
c) výška (mm): 1680
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Nissan X-Trail
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 




Dongfeng MX6: Předchozí Nissan X-Trail žije dál Dongfeng MX6: Předchozí Nissan X-Trail žije dál

Čínská automobilka Dongfeng oživila minulou generaci…

Nissan X-Trail se už vyrábí v USA, rovnou slaví jubileum Nissan X-Trail se už vyrábí v USA, rovnou slaví jubileum

Zatímco američtí zákazníci se nové generace X-Trailu…

 



 
Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Dnes 08:00

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen rozměrově, ale také váhově. Patrné je to nejen na VW Golf, ale také třeba na Porsche 911 nebo Renaultu Clio.




Blesk.cz

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe: Zjistil neuvěřitelné věci!

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe:…

Když podnikatel Petr Kratochvíl (66) ztratil všechny ze svojí rodiny a zůstal sám, začal se obracet ke svým…

Emma Smetana bojuje s dcerou proti Trumpovi: Zatím dělají jen podivné obličeje

Emma Smetana bojuje s dcerou proti Trumpovi: Zatím…

Říká se, že jablko nepadá daleko od stromu. Zřejmě to platí i v případě Emmy Smetana (28) a její maličké dcerky…

 

iSport.cz

Prosklený tunel a luxusní restaurace. Tottenham odhalil nový stadion

Prosklený tunel a luxusní restaurace. Tottenham…

Srdce fanoušků Tottenamu Hotspur mohou plesat. Londýnský klub v pátek ráno odhalil detaily stadionu, který od…

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice vyhrály pod novým koučem

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice…

Hokejisté Pardubic porazili ve 40. kole extraligy Třinec 5:4 v prodloužení a odlepili se z poslední příčky.…

 

Reflex.cz

Při nehodě autobusu s maďarskými školáky zemřelo v Itálii 16 lidí

Při nehodě autobusu s maďarskými školáky zemřelo v…

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky, nepřežilo 16 lidí. Autobus havaroval u italské Verony.…

Až se zima zeptá: Zavařovat, nakládat, sušit, ale taky lyofilizovat... To vše se dá dělat s ovocem

Až se zima zeptá: Zavařovat, nakládat, sušit, ale…

Jsme zhýčkaní. Zvykli jsme si, že kdykoli můžeme koupit cokoli. Myslela jsem na to, když jsem pro jednoho…

 
 
reklama