Noble M12 GTC - další rychlík bez střechy

Noble M12 GTC - další rychlík bez střechy

 
 

Noble Moy Automotive je velmi mladá firma z Velké Británie, zabývající se vývojem a výrobou supersportovních automobilů. Na autosalónu v Birminghamu na konci září, představila otevřenou verzi GTC svého stávajícího kupé GTO.

Noble Moy Automotive, většině lidí asi nic neříkající název, má za sebou krátkou, ale úspěšnou historii. Během tří let se dokázala prosadit mezi uznávané výrobce supersportovních vozů díky vynikajícím vlastnostem svých výrobků a velmi rozumné ceně. Navíc dokázali, jako jedni z mála, dodržet oznámený harmonogram náběhu výroby prvního modelu, čímž si od samého počátku zajistili pověst spolehlivé firmy. Kdo se zasloužil o vznik této firmy? Jako v mnoha případech to je již zkušený konstruktér takovýchto vozů Lee Noble, který má dvacetiletou praxi u firem Ultima, Ascari a především u McLarenu, kde se podílel na konstrukci podvozku jeho exkluzivního supersportu F1. O obchodní stránku firmy se stará Tony Moy, který má za sebou 40 let úspěšné práce v automobilovém průmyslu. Prvním vozem této firmy se stal M12 GTO, který je stále ve výrobě, a ten dokázal v Británii získat titul Drivers Car of the Year 2001. Automobilka se již úspěšně rozjela, v současné době vyrábí 4 až 6 vozů týdně a objednávky jsou přijímány již na jaro 2003.

Pojďme si tedy představit ten malý zázrak poněkud blíže. Spider GTC konstrukčně i vzhledově vychází z kupé GTO. Jeho silueta je až na chybějící střechu zcela shodná a jasně naznačuje koncepci s motorem umístěným před zadní nápravou. Nejvýraznějším rozdílem tak zůstává zásadně pozměněná příď. Té dominují rozměrné otvory pro přívod vzduchu k chladiči motoru a předním brzdám, čtyři samostatné kruhové světlomety a dva otvory v kapotě, kterými zase odchází ohřátý chladící vzduch. Model GTO proti němu působí poněkud zdrženlivěji. Celá příď je vyrobena z jednoho kusu a vyklápí se vpřed. Pohledu zezadu dominují dva výrazné aerodynamické prvky. Nahoře je to velký spoiler, plynule navazující na zadní blatníky a dole je to difuzor, který také napomáhá zvyšovat přítlak zadní poháněné nápravy. Také zadní část je z jednoho kusu a vyklápí se proti směru jízdy. Celá karoserie je vyrobena z laminátu a je připevněna na prostorovém rámu svařeném z ocelových trubek čtyřhranného průřezu. K tomu jsou přilepeny a přinýtovány části z hliníkového plechu, jako podlaha, prahy, středový tunel a některé další, většinou výztužné prvky. Zavěšení kol je provedeno klasicky, tedy lichoběžníkovými závěsy s těhlicemi z hliníkové slitiny na všech kolech. O odpružení se starají vinuté pružiny s tlumiči Bilstein. Řízení je hřebenové s posilovačem. Brzdy dodává specialista AP Racing a navrženy byly speciálně pro tento vůz. Jedná se o duté kotouče s příčně vrtanými otvory, které jsou svírány čtyřmi pístky v každém třmenu z hliníkové slitiny. Přední mají rozměry 330x30 mm a zadní jsou poněkud subtilnější - 330x26 mm. Rozvody brzdové soustavy jsou vyrobeny z nerezivějící oceli, většímu účinku napomáhá posilovač, ale žádná elektronika, tedy ani ABS, není součástí výbavy. Použití takto rozměrných brzd umožnila velká, jednodílná 18palcová kola z hliníkové slitiny, která nesou pneumatiky 225/40 ZR 18 vpředu a 265/35 ZR 18 vzadu.

Parametry podvozku naznačují, že pneumatiky budou mít na starosti přenos značných sil a že je tomu tak se přesvědčíme za malý okamžik. Nový motor o objemu 3 litry nahrazuje původní o objemu 2,5 a dává tak vozu ještě lepší šanci na úspěch mezi silnou konkurencí. Jedná se o koncepci V6 se čtyřmi vačkovými hřídeli v hlavách válců a čtyřmi ventily na válec. Hlavy i blok motoru jsou vyrobeny z hliníkové slitiny. Samotný objem 3 litry by asi nedokázal propůjčit vozu potřebnou dynamiku a tak byly k motoru připojeny dvě vodou chlazená turbodmychadla Garrett s velkými chladiči stlačeného vzduchu. S touto podporou a za pomocí pokročilé řídící elektroniky dává motor výkon 250 kW (340 k), což je o 22 kW (30 k) více, než původní menší motor. Točivý moment dosahuje hodnoty 460 Nm, o 26 Nm více než předchůdce. Motor je uložen napříč před zadní nápravou a navazuje na něj pětistupňová ručně řazená převodovka. Hmotnost vozu je pouhých 940 kg, což v kombinaci s výkonným motorem dovoluje dosahovat vynikající zrychlení z 0-100 km/h pod 3,9 sekundy a maximální rychlost přes 260 km/h.

Jelikož se jedná o sportovní vůz u kterého byla sledována hlavně výkonnost, bylo pro ušetření hmotnosti upuštěno od příliš bohaté výbavy a luxusu. Prakticky jediným luxusním prvkem je možnost objednat si kožené, nebo semišové čalounění interiéru, klimatizaci a kvalitní audio aparaturu. Jinak je interiér prost jakéhokoli elektrického ovládání čehokoli a přístrojová deska je příkladem funkčního designu.

Mimo vynikajících dynamických vlastností, které již ověřily také nezávislé testy britských časopisů je velkou výhodou těchto vozů také přijatelná cena cca 2,5 mil. korun. Tato cena sice není nikterak nízká, ale vzhledem k nabízeným dynamickým vlastnostem, kterými poráží i mnohem dražší vozy to je nabídka, které asi odolává stále méně bohatých nadšenců. Bohužel, Česká republika zatím nemá zastoupení této firmy a tak zájemci musí objednávat přímo v továrně...

Technické údaje
MotorV6
Druhpřeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3)3000
Válce/ventily na válec6/4
Max. výkon (kW/k/ot)250/340/-
Max. točivý moment (Nm/ot)460/-
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)přes 260
Zrychlení 0-100 km/h (s)pod 3,9
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)neudána
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4089
Šířka (mm)1828
Výška (mm)1143
Rozvor (mm)2438
Rozchod vpředu (mm)1520
Rozchod vzadu (mm)1500
Pohotovostní hmotnost (kg)940
Rozměr pneu vpředu225/40 ZR18
Rozměr pneu vzadu265/35 ZR18
Spolupracujeme s TipCars.com
Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl

Chirurg Tomáš Šebek se vrátil z mise Lékařů bez hranic…

Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům

Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila při…

Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty Lucemburků i vlak legionářů!

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na reprezentaci i pozici v Turecku

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na…

CHAT PÁTEK 13:15 | První start za reprezentační áčko si připsal v roce 2013 proti Kanadě, hned vstřelil branku.…

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen) plzeňské ruce na Slavii?

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen)…

Přou se o to i sami rozhodčí. Byla, nebo nebyla ruka? Tady jsou čtyři situace z jarní části ePojisteni.cz ligy,…

 

Reflex.cz

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Svědkové Jehovovi jsou celkově nesympatickým společenstvím, které nemám rád a kterému zazlívám, že svým dětem…

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…