Noble M12 GTC - další rychlík bez střechy

Noble M12 GTC - další rychlík bez střechy

 
 

Noble Moy Automotive je velmi mladá firma z Velké Británie, zabývající se vývojem a výrobou supersportovních automobilů. Na autosalónu v Birminghamu na konci září, představila otevřenou verzi GTC svého stávajícího kupé GTO.

Noble Moy Automotive, většině lidí asi nic neříkající název, má za sebou krátkou, ale úspěšnou historii. Během tří let se dokázala prosadit mezi uznávané výrobce supersportovních vozů díky vynikajícím vlastnostem svých výrobků a velmi rozumné ceně. Navíc dokázali, jako jedni z mála, dodržet oznámený harmonogram náběhu výroby prvního modelu, čímž si od samého počátku zajistili pověst spolehlivé firmy. Kdo se zasloužil o vznik této firmy? Jako v mnoha případech to je již zkušený konstruktér takovýchto vozů Lee Noble, který má dvacetiletou praxi u firem Ultima, Ascari a především u McLarenu, kde se podílel na konstrukci podvozku jeho exkluzivního supersportu F1. O obchodní stránku firmy se stará Tony Moy, který má za sebou 40 let úspěšné práce v automobilovém průmyslu. Prvním vozem této firmy se stal M12 GTO, který je stále ve výrobě, a ten dokázal v Británii získat titul Drivers Car of the Year 2001. Automobilka se již úspěšně rozjela, v současné době vyrábí 4 až 6 vozů týdně a objednávky jsou přijímány již na jaro 2003.

Pojďme si tedy představit ten malý zázrak poněkud blíže. Spider GTC konstrukčně i vzhledově vychází z kupé GTO. Jeho silueta je až na chybějící střechu zcela shodná a jasně naznačuje koncepci s motorem umístěným před zadní nápravou. Nejvýraznějším rozdílem tak zůstává zásadně pozměněná příď. Té dominují rozměrné otvory pro přívod vzduchu k chladiči motoru a předním brzdám, čtyři samostatné kruhové světlomety a dva otvory v kapotě, kterými zase odchází ohřátý chladící vzduch. Model GTO proti němu působí poněkud zdrženlivěji. Celá příď je vyrobena z jednoho kusu a vyklápí se vpřed. Pohledu zezadu dominují dva výrazné aerodynamické prvky. Nahoře je to velký spoiler, plynule navazující na zadní blatníky a dole je to difuzor, který také napomáhá zvyšovat přítlak zadní poháněné nápravy. Také zadní část je z jednoho kusu a vyklápí se proti směru jízdy. Celá karoserie je vyrobena z laminátu a je připevněna na prostorovém rámu svařeném z ocelových trubek čtyřhranného průřezu. K tomu jsou přilepeny a přinýtovány části z hliníkového plechu, jako podlaha, prahy, středový tunel a některé další, většinou výztužné prvky. Zavěšení kol je provedeno klasicky, tedy lichoběžníkovými závěsy s těhlicemi z hliníkové slitiny na všech kolech. O odpružení se starají vinuté pružiny s tlumiči Bilstein. Řízení je hřebenové s posilovačem. Brzdy dodává specialista AP Racing a navrženy byly speciálně pro tento vůz. Jedná se o duté kotouče s příčně vrtanými otvory, které jsou svírány čtyřmi pístky v každém třmenu z hliníkové slitiny. Přední mají rozměry 330x30 mm a zadní jsou poněkud subtilnější - 330x26 mm. Rozvody brzdové soustavy jsou vyrobeny z nerezivějící oceli, většímu účinku napomáhá posilovač, ale žádná elektronika, tedy ani ABS, není součástí výbavy. Použití takto rozměrných brzd umožnila velká, jednodílná 18palcová kola z hliníkové slitiny, která nesou pneumatiky 225/40 ZR 18 vpředu a 265/35 ZR 18 vzadu.

Parametry podvozku naznačují, že pneumatiky budou mít na starosti přenos značných sil a že je tomu tak se přesvědčíme za malý okamžik. Nový motor o objemu 3 litry nahrazuje původní o objemu 2,5 a dává tak vozu ještě lepší šanci na úspěch mezi silnou konkurencí. Jedná se o koncepci V6 se čtyřmi vačkovými hřídeli v hlavách válců a čtyřmi ventily na válec. Hlavy i blok motoru jsou vyrobeny z hliníkové slitiny. Samotný objem 3 litry by asi nedokázal propůjčit vozu potřebnou dynamiku a tak byly k motoru připojeny dvě vodou chlazená turbodmychadla Garrett s velkými chladiči stlačeného vzduchu. S touto podporou a za pomocí pokročilé řídící elektroniky dává motor výkon 250 kW (340 k), což je o 22 kW (30 k) více, než původní menší motor. Točivý moment dosahuje hodnoty 460 Nm, o 26 Nm více než předchůdce. Motor je uložen napříč před zadní nápravou a navazuje na něj pětistupňová ručně řazená převodovka. Hmotnost vozu je pouhých 940 kg, což v kombinaci s výkonným motorem dovoluje dosahovat vynikající zrychlení z 0-100 km/h pod 3,9 sekundy a maximální rychlost přes 260 km/h.

Jelikož se jedná o sportovní vůz u kterého byla sledována hlavně výkonnost, bylo pro ušetření hmotnosti upuštěno od příliš bohaté výbavy a luxusu. Prakticky jediným luxusním prvkem je možnost objednat si kožené, nebo semišové čalounění interiéru, klimatizaci a kvalitní audio aparaturu. Jinak je interiér prost jakéhokoli elektrického ovládání čehokoli a přístrojová deska je příkladem funkčního designu.

Mimo vynikajících dynamických vlastností, které již ověřily také nezávislé testy britských časopisů je velkou výhodou těchto vozů také přijatelná cena cca 2,5 mil. korun. Tato cena sice není nikterak nízká, ale vzhledem k nabízeným dynamickým vlastnostem, kterými poráží i mnohem dražší vozy to je nabídka, které asi odolává stále méně bohatých nadšenců. Bohužel, Česká republika zatím nemá zastoupení této firmy a tak zájemci musí objednávat přímo v továrně...

Technické údaje
MotorV6
Druhpřeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3)3000
Válce/ventily na válec6/4
Max. výkon (kW/k/ot)250/340/-
Max. točivý moment (Nm/ot)460/-
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)přes 260
Zrychlení 0-100 km/h (s)pod 3,9
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)neudána
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4089
Šířka (mm)1828
Výška (mm)1143
Rozvor (mm)2438
Rozchod vpředu (mm)1520
Rozchod vzadu (mm)1500
Pohotovostní hmotnost (kg)940
Rozměr pneu vpředu225/40 ZR18
Rozměr pneu vzadu265/35 ZR18
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek

Začátek roku je dobrou příležitostí podívat se do…

Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz

Americký Senát se navzdory horečným vyjednáváním…

Export zpomaluje, zahraniční firmy přestávají dávat Česku zakázky Export zpomaluje, zahraniční firmy přestávají dávat Česku zakázky

Živelný růst zahraničních zakázek pro český průmysl je…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 





 
Hunta Overcomer: Seznamte se s běloruským monstrem, které zvládne jakýkoliv terén. Umí i plavat!

Hunta Overcomer: Seznamte se s běloruským monstrem, které zvládne jakýkoliv terén. Umí i plavat!

Dnes 09:21

Chcete investovat do čistokrevného offroadu a ježdění v ledových krách je pro vás denní chleba? Těžko byste hledali lepšího služebníka…




Blesk.cz

Hana Brejchová se pustila do neteře Terezy Brodské: Jde po penězích!

Hana Brejchová se pustila do neteře Terezy Brodské:…

Sestra slavné herečky Jany Brejchové (77) Hana (71) se už před lety přestala stýkat se zbytkem své rodiny. Nemá…

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt za burana! Inspirujte se vzory, poučte z průšvihů

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt…

Počátek roku patří bálům, jež v únoru finišují, do půli března doznívají a jsou považovány za gala vrchol…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Suchý: Krmenčík by se Basileji hodil. Slavia dře jako pod Jarolímem

Suchý: Krmenčík by se Basileji hodil. Slavia dře…

S Basilejí sehrál duel proti nejlepšímu týmu Česka. A pro Plzeň měl Marek Suchý jen slova uznání. „Nedivil bych…

 

Reflex.cz

Kombucha je zpátky: Tajemná houba, co není houba a je skvělá na kocovinu

Kombucha je zpátky: Tajemná houba, co není houba a…

Pamatujeme si ji už z hlubokého totáče jako jeden z mála alternativních zdrojů energie a „tekutého zdraví“. Pak…

Láska nebeská: Pár, který papež oddal v letadle, se měl vzít v kostele, který pobořilo zemětřesení

Láska nebeská: Pár, který papež oddal v letadle, se…

Za tento příběh by se nemusel stydět ani žádný scénárista z Hollywoodu. Papež František při svém vnitrostátním…