Noble M12 GTC - další rychlík bez střechy

Noble M12 GTC - další rychlík bez střechy

 
 

Noble Moy Automotive je velmi mladá firma z Velké Británie, zabývající se vývojem a výrobou supersportovních automobilů. Na autosalónu v Birminghamu na konci září, představila otevřenou verzi GTC svého stávajícího kupé GTO.

Noble Moy Automotive, většině lidí asi nic neříkající název, má za sebou krátkou, ale úspěšnou historii. Během tří let se dokázala prosadit mezi uznávané výrobce supersportovních vozů díky vynikajícím vlastnostem svých výrobků a velmi rozumné ceně. Navíc dokázali, jako jedni z mála, dodržet oznámený harmonogram náběhu výroby prvního modelu, čímž si od samého počátku zajistili pověst spolehlivé firmy. Kdo se zasloužil o vznik této firmy? Jako v mnoha případech to je již zkušený konstruktér takovýchto vozů Lee Noble, který má dvacetiletou praxi u firem Ultima, Ascari a především u McLarenu, kde se podílel na konstrukci podvozku jeho exkluzivního supersportu F1. O obchodní stránku firmy se stará Tony Moy, který má za sebou 40 let úspěšné práce v automobilovém průmyslu. Prvním vozem této firmy se stal M12 GTO, který je stále ve výrobě, a ten dokázal v Británii získat titul Drivers Car of the Year 2001. Automobilka se již úspěšně rozjela, v současné době vyrábí 4 až 6 vozů týdně a objednávky jsou přijímány již na jaro 2003.

Pojďme si tedy představit ten malý zázrak poněkud blíže. Spider GTC konstrukčně i vzhledově vychází z kupé GTO. Jeho silueta je až na chybějící střechu zcela shodná a jasně naznačuje koncepci s motorem umístěným před zadní nápravou. Nejvýraznějším rozdílem tak zůstává zásadně pozměněná příď. Té dominují rozměrné otvory pro přívod vzduchu k chladiči motoru a předním brzdám, čtyři samostatné kruhové světlomety a dva otvory v kapotě, kterými zase odchází ohřátý chladící vzduch. Model GTO proti němu působí poněkud zdrženlivěji. Celá příď je vyrobena z jednoho kusu a vyklápí se vpřed. Pohledu zezadu dominují dva výrazné aerodynamické prvky. Nahoře je to velký spoiler, plynule navazující na zadní blatníky a dole je to difuzor, který také napomáhá zvyšovat přítlak zadní poháněné nápravy. Také zadní část je z jednoho kusu a vyklápí se proti směru jízdy. Celá karoserie je vyrobena z laminátu a je připevněna na prostorovém rámu svařeném z ocelových trubek čtyřhranného průřezu. K tomu jsou přilepeny a přinýtovány části z hliníkového plechu, jako podlaha, prahy, středový tunel a některé další, většinou výztužné prvky. Zavěšení kol je provedeno klasicky, tedy lichoběžníkovými závěsy s těhlicemi z hliníkové slitiny na všech kolech. O odpružení se starají vinuté pružiny s tlumiči Bilstein. Řízení je hřebenové s posilovačem. Brzdy dodává specialista AP Racing a navrženy byly speciálně pro tento vůz. Jedná se o duté kotouče s příčně vrtanými otvory, které jsou svírány čtyřmi pístky v každém třmenu z hliníkové slitiny. Přední mají rozměry 330x30 mm a zadní jsou poněkud subtilnější - 330x26 mm. Rozvody brzdové soustavy jsou vyrobeny z nerezivějící oceli, většímu účinku napomáhá posilovač, ale žádná elektronika, tedy ani ABS, není součástí výbavy. Použití takto rozměrných brzd umožnila velká, jednodílná 18palcová kola z hliníkové slitiny, která nesou pneumatiky 225/40 ZR 18 vpředu a 265/35 ZR 18 vzadu.

Parametry podvozku naznačují, že pneumatiky budou mít na starosti přenos značných sil a že je tomu tak se přesvědčíme za malý okamžik. Nový motor o objemu 3 litry nahrazuje původní o objemu 2,5 a dává tak vozu ještě lepší šanci na úspěch mezi silnou konkurencí. Jedná se o koncepci V6 se čtyřmi vačkovými hřídeli v hlavách válců a čtyřmi ventily na válec. Hlavy i blok motoru jsou vyrobeny z hliníkové slitiny. Samotný objem 3 litry by asi nedokázal propůjčit vozu potřebnou dynamiku a tak byly k motoru připojeny dvě vodou chlazená turbodmychadla Garrett s velkými chladiči stlačeného vzduchu. S touto podporou a za pomocí pokročilé řídící elektroniky dává motor výkon 250 kW (340 k), což je o 22 kW (30 k) více, než původní menší motor. Točivý moment dosahuje hodnoty 460 Nm, o 26 Nm více než předchůdce. Motor je uložen napříč před zadní nápravou a navazuje na něj pětistupňová ručně řazená převodovka. Hmotnost vozu je pouhých 940 kg, což v kombinaci s výkonným motorem dovoluje dosahovat vynikající zrychlení z 0-100 km/h pod 3,9 sekundy a maximální rychlost přes 260 km/h.

Jelikož se jedná o sportovní vůz u kterého byla sledována hlavně výkonnost, bylo pro ušetření hmotnosti upuštěno od příliš bohaté výbavy a luxusu. Prakticky jediným luxusním prvkem je možnost objednat si kožené, nebo semišové čalounění interiéru, klimatizaci a kvalitní audio aparaturu. Jinak je interiér prost jakéhokoli elektrického ovládání čehokoli a přístrojová deska je příkladem funkčního designu.

Mimo vynikajících dynamických vlastností, které již ověřily také nezávislé testy britských časopisů je velkou výhodou těchto vozů také přijatelná cena cca 2,5 mil. korun. Tato cena sice není nikterak nízká, ale vzhledem k nabízeným dynamickým vlastnostem, kterými poráží i mnohem dražší vozy to je nabídka, které asi odolává stále méně bohatých nadšenců. Bohužel, Česká republika zatím nemá zastoupení této firmy a tak zájemci musí objednávat přímo v továrně...

Technické údaje
MotorV6
Druhpřeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3)3000
Válce/ventily na válec6/4
Max. výkon (kW/k/ot)250/340/-
Max. točivý moment (Nm/ot)460/-
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)přes 260
Zrychlení 0-100 km/h (s)pod 3,9
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)neudána
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4089
Šířka (mm)1828
Výška (mm)1143
Rozvor (mm)2438
Rozchod vpředu (mm)1520
Rozchod vzadu (mm)1500
Pohotovostní hmotnost (kg)940
Rozměr pneu vpředu225/40 ZR18
Rozměr pneu vzadu265/35 ZR18
Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…