reklama


Noble M12 GTC - další rychlík bez střechy

Noble M12 GTC - další rychlík bez střechy

 
 

Noble Moy Automotive je velmi mladá firma z Velké Británie, zabývající se vývojem a výrobou supersportovních automobilů. Na autosalónu v Birminghamu na konci září, představila otevřenou verzi GTC svého stávajícího kupé GTO.

Noble Moy Automotive, většině lidí asi nic neříkající název, má za sebou krátkou, ale úspěšnou historii. Během tří let se dokázala prosadit mezi uznávané výrobce supersportovních vozů díky vynikajícím vlastnostem svých výrobků a velmi rozumné ceně. Navíc dokázali, jako jedni z mála, dodržet oznámený harmonogram náběhu výroby prvního modelu, čímž si od samého počátku zajistili pověst spolehlivé firmy. Kdo se zasloužil o vznik této firmy? Jako v mnoha případech to je již zkušený konstruktér takovýchto vozů Lee Noble, který má dvacetiletou praxi u firem Ultima, Ascari a především u McLarenu, kde se podílel na konstrukci podvozku jeho exkluzivního supersportu F1. O obchodní stránku firmy se stará Tony Moy, který má za sebou 40 let úspěšné práce v automobilovém průmyslu. Prvním vozem této firmy se stal M12 GTO, který je stále ve výrobě, a ten dokázal v Británii získat titul Drivers Car of the Year 2001. Automobilka se již úspěšně rozjela, v současné době vyrábí 4 až 6 vozů týdně a objednávky jsou přijímány již na jaro 2003.

Pojďme si tedy představit ten malý zázrak poněkud blíže. Spider GTC konstrukčně i vzhledově vychází z kupé GTO. Jeho silueta je až na chybějící střechu zcela shodná a jasně naznačuje koncepci s motorem umístěným před zadní nápravou. Nejvýraznějším rozdílem tak zůstává zásadně pozměněná příď. Té dominují rozměrné otvory pro přívod vzduchu k chladiči motoru a předním brzdám, čtyři samostatné kruhové světlomety a dva otvory v kapotě, kterými zase odchází ohřátý chladící vzduch. Model GTO proti němu působí poněkud zdrženlivěji. Celá příď je vyrobena z jednoho kusu a vyklápí se vpřed. Pohledu zezadu dominují dva výrazné aerodynamické prvky. Nahoře je to velký spoiler, plynule navazující na zadní blatníky a dole je to difuzor, který také napomáhá zvyšovat přítlak zadní poháněné nápravy. Také zadní část je z jednoho kusu a vyklápí se proti směru jízdy. Celá karoserie je vyrobena z laminátu a je připevněna na prostorovém rámu svařeném z ocelových trubek čtyřhranného průřezu. K tomu jsou přilepeny a přinýtovány části z hliníkového plechu, jako podlaha, prahy, středový tunel a některé další, většinou výztužné prvky. Zavěšení kol je provedeno klasicky, tedy lichoběžníkovými závěsy s těhlicemi z hliníkové slitiny na všech kolech. O odpružení se starají vinuté pružiny s tlumiči Bilstein. Řízení je hřebenové s posilovačem. Brzdy dodává specialista AP Racing a navrženy byly speciálně pro tento vůz. Jedná se o duté kotouče s příčně vrtanými otvory, které jsou svírány čtyřmi pístky v každém třmenu z hliníkové slitiny. Přední mají rozměry 330x30 mm a zadní jsou poněkud subtilnější - 330x26 mm. Rozvody brzdové soustavy jsou vyrobeny z nerezivějící oceli, většímu účinku napomáhá posilovač, ale žádná elektronika, tedy ani ABS, není součástí výbavy. Použití takto rozměrných brzd umožnila velká, jednodílná 18palcová kola z hliníkové slitiny, která nesou pneumatiky 225/40 ZR 18 vpředu a 265/35 ZR 18 vzadu.

Parametry podvozku naznačují, že pneumatiky budou mít na starosti přenos značných sil a že je tomu tak se přesvědčíme za malý okamžik. Nový motor o objemu 3 litry nahrazuje původní o objemu 2,5 a dává tak vozu ještě lepší šanci na úspěch mezi silnou konkurencí. Jedná se o koncepci V6 se čtyřmi vačkovými hřídeli v hlavách válců a čtyřmi ventily na válec. Hlavy i blok motoru jsou vyrobeny z hliníkové slitiny. Samotný objem 3 litry by asi nedokázal propůjčit vozu potřebnou dynamiku a tak byly k motoru připojeny dvě vodou chlazená turbodmychadla Garrett s velkými chladiči stlačeného vzduchu. S touto podporou a za pomocí pokročilé řídící elektroniky dává motor výkon 250 kW (340 k), což je o 22 kW (30 k) více, než původní menší motor. Točivý moment dosahuje hodnoty 460 Nm, o 26 Nm více než předchůdce. Motor je uložen napříč před zadní nápravou a navazuje na něj pětistupňová ručně řazená převodovka. Hmotnost vozu je pouhých 940 kg, což v kombinaci s výkonným motorem dovoluje dosahovat vynikající zrychlení z 0-100 km/h pod 3,9 sekundy a maximální rychlost přes 260 km/h.

Jelikož se jedná o sportovní vůz u kterého byla sledována hlavně výkonnost, bylo pro ušetření hmotnosti upuštěno od příliš bohaté výbavy a luxusu. Prakticky jediným luxusním prvkem je možnost objednat si kožené, nebo semišové čalounění interiéru, klimatizaci a kvalitní audio aparaturu. Jinak je interiér prost jakéhokoli elektrického ovládání čehokoli a přístrojová deska je příkladem funkčního designu.

Mimo vynikajících dynamických vlastností, které již ověřily také nezávislé testy britských časopisů je velkou výhodou těchto vozů také přijatelná cena cca 2,5 mil. korun. Tato cena sice není nikterak nízká, ale vzhledem k nabízeným dynamickým vlastnostem, kterými poráží i mnohem dražší vozy to je nabídka, které asi odolává stále méně bohatých nadšenců. Bohužel, Česká republika zatím nemá zastoupení této firmy a tak zájemci musí objednávat přímo v továrně...

Technické údaje
MotorV6
Druhpřeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3)3000
Válce/ventily na válec6/4
Max. výkon (kW/k/ot)250/340/-
Max. točivý moment (Nm/ot)460/-
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)přes 260
Zrychlení 0-100 km/h (s)pod 3,9
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)neudána
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4089
Šířka (mm)1828
Výška (mm)1143
Rozvor (mm)2438
Rozchod vpředu (mm)1520
Rozchod vzadu (mm)1500
Pohotovostní hmotnost (kg)940
Rozměr pneu vpředu225/40 ZR18
Rozměr pneu vzadu265/35 ZR18
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni

Školy zřizované kraji a obcemi už by neměly dostávat…

Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k…

Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti

Průměr z více než čtyř desítek prognóz počítá s tím, že…

Z parketu Jany Steckerové: Blýská se na lepší časy Z parketu Jany Steckerové: Blýská se na lepší časy

Na středoevropský region v loňském roce dopadlo výrazné…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém domě. Kvůli zášti k CNN?

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém…

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k účasti na tiskových konferencích Donalda Trumpa v Bílém…

Pražský kavárník »nabízí« loď z PET lahví: Unikát 15 let vyráběl bratr Janžurové

Pražský kavárník »nabízí« loď z PET lahví: Unikát 15…

Kavárník a podnikatel, který oživuje Prahu, Ondřej Kobza hledá vhodné místo pro ekoloď. Tu vytvořil bratr…

 

iSport.cz

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a čelí vyřazení z poháru

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a…

Čtyřicet zápasů neprohráli, aby pak padli hned dvakrát za sebou. Fotbalisté Realu Madrid nezvládli po ligové…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše, nemá peníze díky kontaktům z minulého režimu

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše,…

Petr Kratochvíl (66) je nejúspěšnější český divadelní producent. Po pěti letech veřejného mlčení poskytl Reflexu…

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

 
 
reklama