Norský Th!nk opět zbankrotoval: Výrobci elektromobilů to nemají snadné

Norský Th!nk opět zbankrotoval: Výrobci elektromobilů to nemají snadné

 
 

Norský výrobce elektromobilů Th!nk znovu zkrachoval, již počtvrté ve své dvacetileté historii. Zatím se vždy podařilo sehnat finance a výrobu obnovit.

I když mají elektromobily za sebou stejně dlouhou dobu vývoje jako benzinové vozy a momentálně je jejich používání tvrdě prosazováno Evropskou unií, jejich výrobci to mají opravdu složité. Moderní lithium-iontové baterie nejsou extrémně těžké jako olověné články, ale dojezd na jedno nabití je pořád mizivý a vyjet za město se nemusí vyplatit.

Většímu rozšíření brání také vysoká cena automobilů. Do norského Th!nku se sice kromě dvojice dospělých mohou vejít i dvě děti, ale pak za zadními sedadly není k dispozici skoro žádné místo pro zavazadla. Dvoumístná konfigurace byla tedy obvyklejší. Miniaturní rozměry (3120 x 1604 x 1548 mm) i omezený akční rádius jej vždy předurčovaly k městskému provozu. Jenže, zatím chybí infrastruktura, firmy nemají o taková vozítka zájem a pro soukromé osoby je jejich pořízení stále zbytečným luxusem.

Není tedy divu, že Th!nk padl. Vždyť za celý loňský rok prodal jen 1.043 kusů svého modelu City. Nic platná nebyla společnosti ani celoevropská homologace udělená v květnu 2009, ani to, že její výrobek se stal nejprodávanějším elektromobilem na světě. Společnost byla nucena 22. června 2011 podat návrh na konkurz. Noví investoři se zatím nenašli a tak je bohužel nejpravděpodobnější variantou likvidace. Prodej novému vlastníkovi není v tuto chvíli reálný.

Th!nk Global AS byl založen v norském Oslu v lednu 1991 jako Pivco (Personal Independent Vehicle Company). V nejstarším období existence byl úspěšný zejména model PIV3 City Bee, jenž vznikl v letech 1995-1998 ve 120 exemplářích. Pak přišla změna názvu, projekt City a neslavné spojení s koncernem Ford (od léta 1999 do ledna 2003). Za první tři roky bylo postaveno jen 1.005 Th!nků.

Na výrobce čekalo několik změn majitelů a mnoho dalších peripetií. Aktuální model City se objevil před pěti lety, existoval nejen v osobní verzi, ale i jako dodávka, či sanitka. Vozítko bylo vybaveno dvěma airbagy, ABS a tříbodovými bezpečnostními pásy s předpínači. Poháněl jej elektromotor o výkonu 30 kW, díky němuž dosahovalo největší rychlosti 105 km/h. Z 0 na 48 km/h dokázalo zrychlit za 6,5 s a na jedno nabití, které z běžné elektrické sítě trvalo zhruba 10 hodin, mohlo za optimálních provozních podmínek ujet až 180 km.

Dnes jezdí po celém světě na 11 tisíc vozidel s logem Th!nk. Jenže, nyní to vypadá, že se jejich řady již nadále nebudou rozšiřovat. Produkce v továrně Valmet Automotive ve finském Uusikaupunki byla zastavena již v březnu. Na její opětovné spuštění je potřeba minimálně několik milionů eur.

Soudem jmenovaný konkurzní správce je momentálně odpovědný jak za majetek norské centrály, tak i severoamerické pobočky v Elkhartu (stát Indiana). Ta je sice do jisté míry samostatná, ale finance do ní proudily právě ze Skandinávie.

JAKE.AUTO.CZ: Th!nk City: přehled všech článků

Spolupracujeme s TipCars.com
Internetovému prodeji se daří. Češi letos utrácejí v e-shopech více Internetovému prodeji se daří. Češi letos utrácejí v e-shopech více

Češi při nákupech v e-shopech utratili během prvního…

Akciové indexy Nasdaq dosáhly nových maxim Akciové indexy Nasdaq dosáhly nových maxim

Americké akcie dnes posílily díky dobrým hospodářským…

Krize pokračuje. Venezuela vstupuje do generální stávky Krize pokračuje. Venezuela vstupuje do generální stávky

Dvoudenní protest vyhlásila opozice proti vytvoření…

Zápisník Jana Vávry: Experiment Hamburk Zápisník Jana Vávry: Experiment Hamburk

Od summitu G20 v Hamburku uplynuly skoro tři týdny. Akci…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Dnes 08:00

Audi A8 přineslo čtyřem propojeným kruhům patřičnou prestiž mezi luxusními limuzínami, dodnes soupeří o klienty s BMW a Mercedesem. I v nedávno představené čtvrté generaci...




Blesk.cz

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Sezóna klíšťat je v plném proudu. Přinést si je můžete nejen z lesa, ale i z procházky městským parkem nebo…

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna. Únava dožene snad každého

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna.…

Také středeční počasí bude připomínat spíše podzim než dny tzv. annenského tepla, které mají být podle pranostik…

 

iSport.cz

Krmenčík: Měli jsme si výhru pohlídat, snad bude Rumuny v Plzni čekat peklo

Krmenčík: Měli jsme si výhru pohlídat, snad bude…

Zpracoval si míč, odstavil obránce a prásk! Míč rozvlnil síť a Viktoria Plzeň po trefě Michaela Krmenčíka…

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla z vývoje zaražená

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla…

Být po výhře zklamaný? Někdy to tak prostě je. Trenér Slavie Jaroslav Šilhavý po utkání 3. předkola Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být dementní, obává se neurolog Stránský

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být…

Neurolog Martin Jan Stránský má vážné pochyby o psychické kondici prezidenta Miloše Zemana. Sleduje u něj…

Okamura s Nohavicou, Babiš s Krajčem. Koho podpoří rapper Řezník?

Okamura s Nohavicou, Babiš s Krajčem. Koho podpoří…

„Udavač z Těšína“ má nového politického oblíbence. Nechal se vyfotit s panem Okamurou a vstoupil tím do reálné…