Norský Th!nk opět zbankrotoval: Výrobci elektromobilů to nemají snadné

Norský Th!nk opět zbankrotoval: Výrobci elektromobilů to nemají snadné

 
 

Norský výrobce elektromobilů Th!nk znovu zkrachoval, již počtvrté ve své dvacetileté historii. Zatím se vždy podařilo sehnat finance a výrobu obnovit.

I když mají elektromobily za sebou stejně dlouhou dobu vývoje jako benzinové vozy a momentálně je jejich používání tvrdě prosazováno Evropskou unií, jejich výrobci to mají opravdu složité. Moderní lithium-iontové baterie nejsou extrémně těžké jako olověné články, ale dojezd na jedno nabití je pořád mizivý a vyjet za město se nemusí vyplatit.

Většímu rozšíření brání také vysoká cena automobilů. Do norského Th!nku se sice kromě dvojice dospělých mohou vejít i dvě děti, ale pak za zadními sedadly není k dispozici skoro žádné místo pro zavazadla. Dvoumístná konfigurace byla tedy obvyklejší. Miniaturní rozměry (3120 x 1604 x 1548 mm) i omezený akční rádius jej vždy předurčovaly k městskému provozu. Jenže, zatím chybí infrastruktura, firmy nemají o taková vozítka zájem a pro soukromé osoby je jejich pořízení stále zbytečným luxusem.

Není tedy divu, že Th!nk padl. Vždyť za celý loňský rok prodal jen 1.043 kusů svého modelu City. Nic platná nebyla společnosti ani celoevropská homologace udělená v květnu 2009, ani to, že její výrobek se stal nejprodávanějším elektromobilem na světě. Společnost byla nucena 22. června 2011 podat návrh na konkurz. Noví investoři se zatím nenašli a tak je bohužel nejpravděpodobnější variantou likvidace. Prodej novému vlastníkovi není v tuto chvíli reálný.

Th!nk Global AS byl založen v norském Oslu v lednu 1991 jako Pivco (Personal Independent Vehicle Company). V nejstarším období existence byl úspěšný zejména model PIV3 City Bee, jenž vznikl v letech 1995-1998 ve 120 exemplářích. Pak přišla změna názvu, projekt City a neslavné spojení s koncernem Ford (od léta 1999 do ledna 2003). Za první tři roky bylo postaveno jen 1.005 Th!nků.

Na výrobce čekalo několik změn majitelů a mnoho dalších peripetií. Aktuální model City se objevil před pěti lety, existoval nejen v osobní verzi, ale i jako dodávka, či sanitka. Vozítko bylo vybaveno dvěma airbagy, ABS a tříbodovými bezpečnostními pásy s předpínači. Poháněl jej elektromotor o výkonu 30 kW, díky němuž dosahovalo největší rychlosti 105 km/h. Z 0 na 48 km/h dokázalo zrychlit za 6,5 s a na jedno nabití, které z běžné elektrické sítě trvalo zhruba 10 hodin, mohlo za optimálních provozních podmínek ujet až 180 km.

Dnes jezdí po celém světě na 11 tisíc vozidel s logem Th!nk. Jenže, nyní to vypadá, že se jejich řady již nadále nebudou rozšiřovat. Produkce v továrně Valmet Automotive ve finském Uusikaupunki byla zastavena již v březnu. Na její opětovné spuštění je potřeba minimálně několik milionů eur.

Soudem jmenovaný konkurzní správce je momentálně odpovědný jak za majetek norské centrály, tak i severoamerické pobočky v Elkhartu (stát Indiana). Ta je sice do jisté míry samostatná, ale finance do ní proudily právě ze Skandinávie.

JAKE.AUTO.CZ: Th!nk City: přehled všech článků

Spolupracujeme s TipCars.com
Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík

Pachatelem pondělního teroristického útoku v Manchesteru…

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…