Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Norton V4 RR a V4 SS: Britský klasik chce znovu na špičku!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Britská značka Norton nehodlá pouze vzpomínat na slavnou minulost a pro nejbližší budoucnost si připravila superbike, který je připraven konkurovat současné světové špičce.

Historie značky Norton se začala psát v roce 1898 a první motocykly začala vyrábět o čtyři roky později. V následujících letech se vypracovala na jednu z nejúspěšnějších motocyklových značek, slavících sportovní i obchodní úspěchy.

Podobně jako řada jiných tradičních výrobců motocyklů ani Norton neustál bouřlivý nástup japonských značek v šedesátých a sedmdesátých letech. Ve druhé polovině sedmdesátých let se díky tomu stává jen stínem své někdejší slávy a poskytuje již jen podporu majitelům svých starších strojů.

V osmdesátých letech pak došlo k několika pokusům o vzkříšení značky, z nichž ten nejúspěšnější se odehrál až na konci tohoto desetiletí se stroji poháněnými wankelovými motory. Bohužel již v druhé polovině devadesátých let byl Norton opět na dně.

Poslední pokus o návrat slavného jména má na svědomí Stuart Garner. Právě pod jeho taktovkou vyrábí Norton od roku 2010 úspěšnou modelovou řadu Commando 961, kterou doplnil Dominator a nyní dvojice exkluzivních superbiků V4 RR a V4 SS.

Nová dvojčata ovšem nejdou stejnou cestou jako dosavadní modely, které spojují retro styl s moderními komponenty, ale naopak míří mezi ty nejvýkonnější silniční sportovní motorky současnosti.

Základem pro Norton V4 RR, jehož hmotnost je pouhých 179 kg, je litý rám z hliníkové slitiny. Model V4 SS má být s produkcí omezenou na 200 exemplářů výjimečnější a jeho rám je z hliníkových trubek a frézovaných odlitků.

Srdcem obou modelů je vidlicový čtyřválec s válci rozevřenými v úhlu 72 stupňů a objemem 1200 cm3, který disponuje výkonem přes 147 kW (200 k) při 12.500 min-1 a točivým momentem 130 N.m při 10.000 min-1. U obou provedení splňuje emisní normu Euro 4, což znamená, že je schválen pro běžný silniční provoz.

Podvozek využívá stavitelnou přední vidlici Öhlins NIX30, zadní tlumič ÖhlinsTTX GP a umožňuje změny úhlu hlavy řízení i polohy zadní kyvné vidlice. Brzdový systém využívá kotouče Brembo o průměru 330 mm vpředu v kombinaci se třmeny M50, zatímco vzadu je kotouč o průměru 245 mm. Provedení V4 RR stojí na kovaných kolech OZ, zatímco u V4 SS jsou použita karbonová kola.

Samozřejmostí je zde moderní elektronika od možnosti výběru z několika jízdních režimů, přes launch control a kontrolu trakce až po závodní telemetrii. Pozornost si pak zaslouží i 7palcový displej, který nahrazuje klasické přístroje a může se na něj promítat i obraz ze zadní kamery, nahrazující klasická vnější zpětná zrcátka.

Nortony V4 RR i V4 SS se mohou dále pochlubit svými kapotami i palivovými nádržemi z uhlíkových vláken. V případě prvního jmenovaného modelu jsou napuštěny speciální stříbrnou barvou, vytvářející chromový efekt, zatímco u druhého exkluzivnějšího provedení je na odiv vystavena struktura uhlíkových vláken.

Norton uvádí, že všech 200 exemplářů verze V4 SS, jejíž cena byla stanovena na 44.000 britských liber (zhruba 1.365.000 Kč) již má své majitele. V případě méně exkluzivního V4 RR si pak zájemci musí připravit minimálně 28.000 britských liber (okolo 870.000 Kč).

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)