Norton V4 RR a V4 SS: Britský klasik chce znovu na špičku!

 

Britská značka Norton nehodlá pouze vzpomínat na slavnou minulost a pro nejbližší budoucnost si připravila superbike, který je připraven konkurovat současné světové špičce.

Historie značky Norton se začala psát v roce 1898 a první motocykly začala vyrábět o čtyři roky později. V následujících letech se vypracovala na jednu z nejúspěšnějších motocyklových značek, slavících sportovní i obchodní úspěchy.

Podobně jako řada jiných tradičních výrobců motocyklů ani Norton neustál bouřlivý nástup japonských značek v šedesátých a sedmdesátých letech. Ve druhé polovině sedmdesátých let se díky tomu stává jen stínem své někdejší slávy a poskytuje již jen podporu majitelům svých starších strojů.

V osmdesátých letech pak došlo k několika pokusům o vzkříšení značky, z nichž ten nejúspěšnější se odehrál až na konci tohoto desetiletí se stroji poháněnými wankelovými motory. Bohužel již v druhé polovině devadesátých let byl Norton opět na dně.

Poslední pokus o návrat slavného jména má na svědomí Stuart Garner. Právě pod jeho taktovkou vyrábí Norton od roku 2010 úspěšnou modelovou řadu Commando 961, kterou doplnil Dominator a nyní dvojice exkluzivních superbiků V4 RR a V4 SS.

Nová dvojčata ovšem nejdou stejnou cestou jako dosavadní modely, které spojují retro styl s moderními komponenty, ale naopak míří mezi ty nejvýkonnější silniční sportovní motorky současnosti.

Základem pro Norton V4 RR, jehož hmotnost je pouhých 179 kg, je litý rám z hliníkové slitiny. Model V4 SS má být s produkcí omezenou na 200 exemplářů výjimečnější a jeho rám je z hliníkových trubek a frézovaných odlitků.

Srdcem obou modelů je vidlicový čtyřválec s válci rozevřenými v úhlu 72 stupňů a objemem 1200 cm3, který disponuje výkonem přes 147 kW (200 k) při 12.500 min-1 a točivým momentem 130 N.m při 10.000 min-1. U obou provedení splňuje emisní normu Euro 4, což znamená, že je schválen pro běžný silniční provoz.

Ducati 1299 Superleggera: Karbonový zázrak s výkonem 215 koní (+video)

Podvozek využívá stavitelnou přední vidlici Öhlins NIX30, zadní tlumič ÖhlinsTTX GP a umožňuje změny úhlu hlavy řízení i polohy zadní kyvné vidlice. Brzdový systém využívá kotouče Brembo o průměru 330 mm vpředu v kombinaci se třmeny M50, zatímco vzadu je kotouč o průměru 245 mm. Provedení V4 RR stojí na kovaných kolech OZ, zatímco u V4 SS jsou použita karbonová kola.

Samozřejmostí je zde moderní elektronika od možnosti výběru z několika jízdních režimů, přes launch control a kontrolu trakce až po závodní telemetrii. Pozornost si pak zaslouží i 7palcový displej, který nahrazuje klasické přístroje a může se na něj promítat i obraz ze zadní kamery, nahrazující klasická vnější zpětná zrcátka.

Nortony V4 RR i V4 SS se mohou dále pochlubit svými kapotami i palivovými nádržemi z uhlíkových vláken. V případě prvního jmenovaného modelu jsou napuštěny speciální stříbrnou barvou, vytvářející chromový efekt, zatímco u druhého exkluzivnějšího provedení je na odiv vystavena struktura uhlíkových vláken.

Norton uvádí, že všech 200 exemplářů verze V4 SS, jejíž cena byla stanovena na 44.000 britských liber (zhruba 1.365.000 Kč) již má své majitele. V případě méně exkluzivního V4 RR si pak zájemci musí připravit minimálně 28.000 britských liber (okolo 870.000 Kč).

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Dušana Šrámka: Zmatek ve stavebním zákoně Komentář Dušana Šrámka: Zmatek ve stavebním zákoně

Do sněmovny se vrací ze Senátu novela stavebního zákona.…

Na veřejné zakázky šlo o sto miliard méně. Ekonomika může mít systémový problém Na veřejné zakázky šlo o sto miliard méně. Ekonomika může mít systémový problém

Za loňský propad trhu veřejných zakázek mohou zčásti…

České dráhy nechtějí prodat Masarykovo nádraží správě železnic České dráhy nechtějí prodat Masarykovo nádraží správě železnic

České dráhy už nechtějí prodat pražské Masarykovo nádraží…

Mosty na Vltavě povyrostou. Vejdou se pod ně větší lodě, i s odpadky Mosty na Vltavě povyrostou. Vejdou se pod ně větší lodě, i s odpadky

Vltavská vodní cesta od Prahy k soutoku s Labem projde v…

 
 






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil

Richard Hammond se rychle uzdravuje a rozhodně neztratil…

 






 
Elektromechanická parkovací brzda. Jak funguje brzda na tlačítko?

Elektromechanická parkovací brzda. Jak funguje brzda na tlačítko?

Dnes 08:00

Elektrika a elektronika je v automobilech zastoupena stále více. Od počátku minulé dekády tak již neovládá pouze okna, zrcátka, sedačky či zámky dveří, ale také parkovací brzdu. Jak systém funguje a čím se jednotlivé verze liší?




Blesk.cz

Silvia Šuvadová z Kolji: Z vychrtlé kostry sexy dračicí!

Silvia Šuvadová z Kolji: Z vychrtlé kostry sexy dračicí!

Sice je extrémně hubená, umí být ale i za dračici. Herečka z Kolji Silvia Šuvadová (44) se oblékla do sexy…

Nechte na hlavě, ale ne lupy! 5 tipů, jak se jich zbavit

Nechte na hlavě, ale ne lupy! 5 tipů, jak se jich zbavit

Trápí vás malé bílé šupinky, které se vám »práší« z hlavy? Jsou nepříjemné, nevzhledné a ve společnosti…

 

iSport.cz

Zlín v krizi! Zkrouhnul platy na polovinu, nemá Lešku, ani Čajánka

Zlín v krizi! Zkrouhnul platy na polovinu, nemá…

Hokeji ve Zlíně je zle. Bývalý útočník Petr Leška čerstvě rezignoval na funkci v představenstvu, Jiří Marušák…

Slováci přiznali: Chtěli jsme jiný systém na EURO, velké země byly proti

Slováci přiznali: Chtěli jsme jiný systém na EURO,…

Slovenští fotbalisté do 21 let už se vrátili z mistrovství Evropy v Polsku, ale jejich naštvání a zklamání stále…

 

Reflex.cz

Německo zachvátila pandománie. Dočká se toho i Praha? Stojí to ale stovky milionů

Německo zachvátila pandománie. Dočká se toho i…

Když v sobotu přistál na berlínském letišti speciální let společnosti Lufthansa LH8415 a přivezl čínský pár Meng…

Senátor Veleba: Je premiér svině? Zeman má pravdu, Sobotka je křivák a pokrytec

Senátor Veleba: Je premiér svině? Zeman má pravdu,…

Poslední výpad prezidenta Miloše Zemana na adresu Bohuslava Sobotky opět rozvířil debatu o hrubém slovníku…