Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová norma EU umožňuje stíhání řidičů po celé unii

David Bureš
Diskuze (7)
Kladem nového opatření je ten, že řidiči budou o přestupku informováni v jazyce své země. To dosud zajištěno nebylo.

V Evropské unii začalo ve čtvrtek 7. listopadu platit nové opatření umožňující trestání řidičů i za hranicemi země, kde se přestupku dopustili. Norma se týká sedmi přestupků.

Mezi tyto přestupky patří ty základní, kterých se řidiči často dopouští. Jedná se o překročení maximální povolené rychlosti, řízení pod vlivem návykových látek, volání bez hands-free sady během řízení a jízdu na červenou. Po celé unii bude vymahatelná také jízda bez zapnutých bezpečnostních pásů a jízda ve vyhrazeném pruhu (např. pro MHD). Motocyklisté se budou muset vyhnout jízdě bez přilby.

Norma vychází z dva roky staré směrnice o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních přestupcích. Ta umožňuje stíhání řidičů i mimo stát, ve kterém dopravní předpisy porušili. Přeshraniční stíhání hrozí pouze šoférům z členských států EU, například pro ty turecké tedy nařízení neplatí.

Řidiči tak musí nově počítat se stíháním po celé unii. Současný stav je takový, že některé státy se o vymáhání přestupků nestaraly, zatímco jiné byly v tomto ohledu velice aktivní (např. Německo, Rakousko, Nizozemsko, Itálie a Francie).

Opatření samozřejmě vyvolává různé reakce. Zatímco jedni s ním souhlasí, líbí se jim, že řidiči budou zodpovědní za svůj přestupek po celé unii, kritici upozorňují na to, že pokuty jsou v různých státech jinak vysoké. Podle unijního opatření se výše pokuty bude vcelku logicky počítat podle sazebníku toho státu, kde se řidič přestupku dopustil.

Michael Nissen, ředitel odboru pro mezinárodní právo v německém autoklubu ADAC, tvrdí, že díky nové normě si unijní státy mezi sebou rychleji a efektivněji vymění data o majitelích automobilů. Výhodou pro samotné šoféry je dle Nissena ten, že budou o případném přestupku informováni ve svém jazyce, což doposud neměli zajištěno.

Unie si od zavedení normy slibuje další zvýšení bezpečnosti na evropských silnicích. Například v Polsku celou pětinu přestupků zaznamenaných bezpečnostními kamerami způsobí řidiči ze zahraničí.

David Bureš
Diskuze (7)
Avatar - Czerwik
11. 11. 2013 09:43
dúfal som...
... že sa to bude týkať hlavne povinného poistenia a podobných záležitostí. Situácie, kedy po meste behajú špinavo-čierni "obyvatelia" na autách s oranžovými značkami, s volantom vpravo, bez vyplateného poistného a veľakrát v katastrofálnom stave, nespočítam na ruke...
11. 11. 2013 08:06
Jak typické pro EU trdla
A co tak první se starat o jednotné pravidla. Z toho nejsou peníze.
11. 11. 2013 07:58
Re: Prakticky nic noveho pod sluncem,
Schengen neni jen o volnem prujezdu hranic. A ver mi, ze to, co by melo fungovat, jeste nefunguje... A neni to jen z duvodu dalsich a dalsich narizeni, ale take z duvodu technickeho a logistickeho... Samozrejme v nejvetsi mire z ceske strany... A nejake zastaveni na hranicich neni technicky vubec zadny problem... Na to ma techniku uz i ceska strana. Mysleno automaticky system na rozpoznavani zajmovych RZ...
Avatar - Bully_
10. 11. 2013 20:04
Re: Prakticky nic noveho pod sluncem,
Takhle to prece taky funguje uz dneska. Kazdopadne jenom pri nahodnem zastaveni, nejake odchytavani hrisniku na hranicich v ramci Schengenu prece neni ani mozne, kdyz muzeme vsude projet zcela volne. Nastesti.
Schengen funguje, jenom proste padaji porad dalsi legislativni a prakticke prekazky k naplneni podstaty spolecneho prostoru.
10. 11. 2013 17:11
Re: Prakticky nic noveho pod sluncem,
No ono jde spíš o to, že při recidivním přestupku v cizině, kdy pokuta nebude zaplacená, pak nemusí být řidič vpuštěn za volantem do země, popř. by při zastavení hlídkou v cizině mohl zaplatit kauci. I když většina těch českých pilotů za volantem nadupaných TDÍček s hranicí rychle zkrotne. ;-)

A navíc, kdyby schengenský prostor a jeho propojení fungovalo, jak má, tohle by platilo už dávno...