Nová norma EU umožňuje stíhání řidičů po celé unii
V Evropské unii začalo ve čtvrtek 7. listopadu platit nové opatření umožňující trestání řidičů i za hranicemi země, kde se přestupku dopustili. Norma se týká sedmi přestupků.
Mezi tyto přestupky patří ty základní, kterých se řidiči často dopouští. Jedná se o překročení maximální povolené rychlosti, řízení pod vlivem návykových látek, volání bez hands-free sady během řízení a jízdu na červenou. Po celé unii bude vymahatelná také jízda bez zapnutých bezpečnostních pásů a jízda ve vyhrazeném pruhu (např. pro MHD). Motocyklisté se budou muset vyhnout jízdě bez přilby.
Norma vychází z dva roky staré směrnice o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních přestupcích. Ta umožňuje stíhání řidičů i mimo stát, ve kterém dopravní předpisy porušili. Přeshraniční stíhání hrozí pouze šoférům z členských států EU, například pro ty turecké tedy nařízení neplatí.
Řidiči tak musí nově počítat se stíháním po celé unii. Současný stav je takový, že některé státy se o vymáhání přestupků nestaraly, zatímco jiné byly v tomto ohledu velice aktivní (např. Německo, Rakousko, Nizozemsko, Itálie a Francie).
Opatření samozřejmě vyvolává různé reakce. Zatímco jedni s ním souhlasí, líbí se jim, že řidiči budou zodpovědní za svůj přestupek po celé unii, kritici upozorňují na to, že pokuty jsou v různých státech jinak vysoké. Podle unijního opatření se výše pokuty bude vcelku logicky počítat podle sazebníku toho státu, kde se řidič přestupku dopustil.
Michael Nissen, ředitel odboru pro mezinárodní právo v německém autoklubu ADAC, tvrdí, že díky nové normě si unijní státy mezi sebou rychleji a efektivněji vymění data o majitelích automobilů. Výhodou pro samotné šoféry je dle Nissena ten, že budou o případném přestupku informováni ve svém jazyce, což doposud neměli zajištěno.
Unie si od zavedení normy slibuje další zvýšení bezpečnosti na evropských silnicích. Například v Polsku celou pětinu přestupků zaznamenaných bezpečnostními kamerami způsobí řidiči ze zahraničí.