TEST Nová Dacia Duster v akci: Potrápili jsme ji v terénu, vedla si bravurně
Možná si ještě vzpomenete na zářijový autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem. Automobilka Dacia tu vsadila vše na jednu kartu a ukázala, jak moc je pro ni nový Duster klíčový. Na jejím stánku byste totiž jiné modely hledali marně. Počátkem prosince se kolega David Bureš druhou generací žádaného SUV svezl v rámci mezinárodní prezentace v Řecku a pozitivní dojmy hrály prim. Od včerejška známe kompletní ceník, který taktéž nezklamal, od prvního Dusteru se liší jen minimálně. Zbývalo už jen jediné: vyzkoušet auto v pořádném terénu!
Pár čísel na úvod
Ještě před samotným řáděním na terénních cestách Hummer Centra kousek za Prahou jsme se v rámci tiskové konference dozvěděli několik zásadních čísel a faktů. Dacia aktuálně distribuuje své vozy do 44 zemí světa, nejvíce se ji daří v Bulharsku, Rumunsku a Maroku. V novodobé éře pod Renaultem stvořila již 4,8 milionu aut, z toho 1,1 milionu Dusterů. A to nepočítáme zhruba stejně velký objem, jenž se ve světě prodal s logem francouzské automobilky.
I když zůstává modelová řada Dacie od roku 2012 stejná, čísla prodejů rostou. Společnost je evropským leaderem na trhu s privátními klienty, daří se jí ve Francii, Španělsku či Portugalsku. Pokud jde o segment C-SUV, do kterého spadá právě Duster, v něm je tento model stálicí mezi nejlepšími třemi.
Zatímco zpočátku (od roku 2010) se u nás prodávalo zhruba patnáct stovek Dusterů ročně, letos to dělalo už přes pět tisíc aut. Celkem se v České republice našlo 22.745 zájemců o tento model. Není divu, že právě Duster tvoří 33 % všech prodejů Dacie v naší zemi.
Evoluční kroky
Na první pohled jsou si Dustery první a druhé generace hodně podobné, jeden by dokonce řekl, že jde spíše o důkladný facelift. Přesně to byl ale záměr automobilky. Když mezi zákazníky poptávala, co se jim na Dusteru líbí nejvíc, byl to právě design exteriéru.
Přesto auto nabídne nespočet novinek: LED denní svícení je standardem, nejvyšší výbavový stupeň obouvá 17“ kola, displej infotainmentu je o 64 milimetrů výše a situován k řidiči. Za volantem to určitě oceníte, jelikož umístění obrazovky bylo u předchůdce opravdu nešťastné. Volant nově nastavíte nejen výškově, ale i hloubkově. O přepracované palubovce včetně nových ovladačů, řadičky či sedadel s výraznějším bočním vedením jsme psali již během podrobného zkoumání vozu ve Frankfurtu nad Mohanem. Video z autosalonu si můžete připomenout níže...
Sympatické je i zpracování odkládacích a zavazadlových prostor. V samotné kabině nalezneme 30,5 litru místa na drobnosti, třešničkou na dortu je šuplík pod sedadlem spolujezdce. Kufr dle metodiky VDA pojme 445-1478 litrů, případně 411-1444 l při volbě pohonu 4x4.
Dacia zapracovala i na jízdním komfortu, lepší odhlučnění je výsledkem kvalitnějšího tlumení, izolace a silnějších bočních okének. Hydraulický posilovač nahradilo elektromechanické řešení, takže je nyní při řízení potřeba o 35 % méně síly. Duster si v hodnocení Euro NCAP vysloužil tři hvězdy, což byl ale vzhledem k neustálému vývoji aut a bezpečnosti dle zástupců automobilky cíl.
Dacia Duster – srovnání rozměrů s předchůdcem | ||
Model | Duster II (2017-) | Duster I (2010-2017) |
Délka (mm) | 4341 | 4315 |
Šířka (mm) | 1804 | 1821 |
Výška (mm) | 1693 (1682) | 1695 |
Rozvor (mm) | 2674 (2676) | 2674 |
Rozchod vpředu (mm) | 1563 | 1560 |
Rozchod vzadu (mm) | 1570 (1580) | 1567 |
Světlá výška (mm) | 210 | 205 (210) |
Nájezdový úhel vpředu (°) | 30 | 29,3 |
Nájezdový úhel vzadu (°) | 34 (33) | 34,9 |
*údaje v závorkách platí pro verzi s pohonem 4x4 |
Hurá do terénu!
Hummer Centrum kousek za Prahou u dálnice směrem na Hradec Králové bylo pro uspořádání tiskovky ideálním místem. Ihned po skončení jsme totiž mohli do nových Dusterů nasednout a vyzkoušet jejich schopnosti na přilehlé off-roadové trase.
Sedlám jeden z připravených kousků. Jelikož patřím do první várky novinářů, která na akci dorazila, auta jsou ještě krásně čistá. Avšak ne na dlouho. Vyjíždím první prudké stoupání a bláto už létá ze všech stran. První část trati je spíše méně náročná, nic, co by SUV se světlou výškou 210 mm (shodná s předchozím Dusterem) a nájezdovými úhly 30° vpředu a 34° vzadu nemělo zvládnout.
Ale pak to přijde. První prudký sesuv, na kterém konečně mohu vyzkoušet asistenta pro sjezd z kopce. Systém bez žádných zaváhání či nevábných zvuků posílá auto pozvolna dolů. Při vyjíždění podobně náročného terénu mám jiný problém – nevidím za horizont, jestli tam náhodou nestojí vůz přede mnou. I na to Dacia myslela a Duster vybavila přední kamerou, která vám na displej uvnitř promítne obraz z mnohem lepšího úhlu.
Pokračujeme k další disciplíně - brodění. Také zde si je Duster jistý v kramflecích. I přes vskutku náročné podmínky si podvozek ani jednou „neškrtl“. Zrovna jsem se za volantem dokázal trochu uvolnit, v hlavě mi hrálo Take Me Home, Country Roads od Johna Denvera a já bych na trase nejraději strávil celý den. Museli jsme ale uvolnit místo dalším kolegům, takže jsem pomalu zamířil zpět na výchozí bod. Při parkování vozu mě ještě zaujalo, že i přes bahno a bláto všude kolem fungovala parkovací čidla naprosto bez zaváhání. A ještě jedna věc: vůz neobouval žádné terénní pneumatiky, ale Nokiany, se kterými bude zákazníkům dodáván!
Duster si v nelehkých podmínkách vedl bravurně, na jeho silniční schopnosti si však budeme muset počkat až do tradičního redakčního testu. Ale nebude to trvat dlouho, auto se v redakční garáži objeví již za pár dní. V praxi tak vyzkoušíme i další novinky, kupříkladu sledování mrtvého úhlu a možná i "vstupní" handsfree kartu.
A jedna perlička na závěr. Pokud nad novým Dusterem přemýšlíte, raději objednávejte co nejdříve. Uděláte-li to teď, továrna v rumunském městě Pitesti auto zhotoví v březnu a u vás bude během dubna. Automobilka ale předpokládá, že se dodací lhůta bude postupně natahovat. Důvodem je, že SUV vstupuje na všechny trhy zároveň. Závěrem ještě přikládáme video z testování v Řecku, kde nový Duster své vylepšení schopnosti také zdatně prezentoval...