Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Mazda 3 je zase o něco lehčí: Díky inovativní výrobě plechů

Tomáš Dusil
Diskuze (6)
Mazda soustavně pracuje na snižování hmotnosti svých vozů. Důkazem je i nová Mazda 3, využívající inovativní technologii výroby plechů na skelet karoserie.

Hirošimská automobilka si již léta zakládá na pověsti výrobce automobilů lehčích než konkurence. Tento trend udržuje také v nejnovější Mazdě 3, která je už čtvrtou generací tohoto modelu. Obecně vzato lehké auto může v leckom vzbuzovat dojem nižší bytelnosti a rovněž vyvolávat obavy, jak se takové auto bude chovat v případě nehody. Jenže nižší hmotnost vozidla ještě neznamená nižší tuhost karoserie. Obrovskou roli zde hrají použité materiály a technologie výroby. Pokud srovnáte na první pohled velmi podobnou samonosnou karoserii současných aut s předchůdci vyráběnými před deseti patnácti lety, zjistíte, že podíl vysokopevnostních ocelových plechů na hmotnosti karoserie je u současné produkce nesrovnatelně vyšší než u stejných modelů v minulosti.

Za studena je to obtížnější

Vysokopevnostní oceli sice zvyšují tuhost karoserie vozidel a zároveň nepřinášejí kilogramy navíc, avšak z hlediska technologie je výroba takto řešené karoserie mnohem obtížnější. Aby se usnadnilo tvarování takto pevných plechů do požadovaných tvarů, plechy se před samotným tvářením ohřejí na vysokou teplotu. Jde o takzvané tváření za tepla. Takový plech se snadno tvaruje a nejsou k tomu zapotřebí ani velké „tvářecí“ síly. Problémem je, že takto tvářený materiál se při tváření dále nezpevňuje.

Z hlediska tuhosti je tak výhodnější tváření za studena. To je ovšem technologicky náročnější, neboť klade zvýšené nároky na tvářecí síly. To do jisté míry omezuje možnosti tvarovat plechy (materiál) do tvarově složitých výlisků.

Až dosud se takto tvarované plechy omezovaly na ty s tuhostí vyjádřenou takzvanou mezí kluzu o hodnotě 1180 MPa. Nyní však Mazda ve spolupráci se společnostmi Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation and HFE Steel Corporation vyvinula metodu, umožňující tváření za studena u plechů s mezí kluzu až 1310 MPa.

Kde všude je najdete

Profily vyrobené z takto tuhého plechu tvářeného za studena jsou použity na skelet nové Mazdy 3, která tak reprezentuje první vlaštovku z nové generace vozů s technologií Skyactiv. Uvedené plechy jsou v karoserii nové trojky použity ve formě výztuhy vedoucí od kořene sloupků A nahoru obloukem střechy až ke sloupku C. A dále ve sloupku A ve směru dolů, tedy až do začátku prahů. Další uplatnění nalezly tyto profily v roli dodatečné výztuhy přední části prahů ve směru k podlaze vozidla.

Využití této nové technologie tváření plechů o vysoké pevnosti si vyžádalo také speciální svařování. V čem spočívá, ale Mazda ve svých materiálech nespecifikuje. Co však naopak uvádí, je snížení hmotnosti takto řešených částí skeletu karoserie přibližně o 3 kg v porovnání se stejnými partiemi v předchozí generaci trojky.

Tomáš Dusil
Diskuze (6)

Doporučujeme

12. 1. 2019 09:25
Blbosti
Bize, to jsou zase blaboly. Tuhost vubec nesouvisi s mezi kluzu. Sakra proberte se.
11. 1. 2019 22:19
mez kluzu s tuhostí nesouvisí
No...
Mez kluzu materiálu (uváděná v článku přes 1000MPa, což je skutečně fajnová ocel) s tuhostí průřezu nijak nesouvisí....
Ohybová tuhost je E*I, tj. modul pružnosti krát moment setrvačnosti průřezu a jednotky vychází Nm2. I tyto fajnové oceli budou mít modul pružnosti okolo 210GPa, jako obyčejné oceli.
Pevnost v kroucení (u uzavřených průřezů) je pak E*A, tj. vychází jednotky Nm4...
Používání vysokopevnostních materiálů je z důvodu pohlcení energie při nárazu, kde energie je dána plochou pod grafem právě pevnosti materiálu. Pevnější materiál při menším průřezu (a tedy nižší hmotnosti) dokáže pohltit stejné nebo větší množství energie, což je žádoucí stav.
11. 1. 2019 20:33
Re: zas???
Ešteže sa redaktor nepustil u Mazdy 3 do vysvetľovania štruktúry sendvičovej podlahy ;-)
11. 1. 2019 19:31
zas???
"...ty s tuhostí vyjádřenou takzvanou mezí kluzu o hodnotě 1180 MPa..."

Medza klzu nevyjadruje tuhost, ale pevnost! Tuhost materialu popisuje modul pruznosti. Cakal by som, ze taketo zaklady by ste snad uz mohli ovladat...
11. 1. 2019 13:36
Dozadu posuné A-sloupky vůči přepážce
Bylo by dobré tady vysvětlit, jak jsou myšleny dozadu posunuté A-sloupky za přepážku mot.-kabina, přičemž přepážka už je posunutá dozadu vůči ukotvení ("hrnců") McPhersonových vzpěr v karoserii (protože: místo pro velké oblouky výfukových kolen z motoru).