Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Mazda MX-5: generace zoom-zoom

Ondřej Láník
Diskuze (33)
Kultovní roadster devadesátých let se dočká v Ženevě třetího vydání. Hbitá Mazda MX-5 zůstává klasicky uspořádaným automobilem a její fanoušci ji za to budou milovat...

Ani se tomu nechce věřit, ale Mazda MX-5 se vyrábí už 16 let. Když v roce 1989 opustil tento dvousedadlový roadster továrnu, asi nikdo nedoufal, že bude trhat rekordy v prodejnosti (původní model i nástupce uvedený v roce 1998). MX-5 uchvátila během dlouhých 16 let srdce tisíců řidičů, kteří většinou svorně prohlašují - kdo jednou zkusil, nechce jinak. Přestože se druhá generace MX-5 nemá vedle moderních sourozenců za co stydět, doba si žádá změny.

Mazda proto nelenila a začala pracovat na nástupci. Ten byl sice několikrát zachycen špionážními fotografy při testování, ale automobilka mlčela jako hrob. Promluvila až před několika dny. V oficiální tiskové zprávě oznamující přítomnost nové MX-5 na prknech ženevské autoshow toho výrobce bohužel mnoho neprozradil, bylo však oznámeno, že nová MX-5 bude opět oblékat kabátek ve stylu Zoom Zoom.

Nyní, několik dnů před premiérou, jsou již také známy podrobnější informace tvarech a o technice. MX-5 je opět evolucí předchozí generace, což asi každý čekal. Ačkoli tradice otevřeného roadsteru Mazdy netrvá zase tak dlouho, kult který japonská automobilka vytvořila nelze jen tak opustit. Přední části tvořené jediným rozměrným dílem dominují světlomety, které připomínají parkovací světla první generace. Automobiloví špióni předvídali, že podoba se přiblíží většímu kupé RX-8, nakonec se však pětka příliš své tradici nezpronevěřila. Spojovacím můstkem jsou snad jen zvýrazněné blatníky a rozměrný vstupní otvor na přídi. Zezadu a zdálky byste si novou MX-5 mohli snadno splést s původními modely, ale v reálu bude nový roadster působit určitě jednoznačně. Záď nyní zdobí dvě koncovky výfuku, místo původní jediné.

Proti předchůdci (3975 x 1680 x 1225 mm) narostla novinka na 3995 x 1720 x 1245 mm, původní rozvor 2265 mm se zvětšil na 2330 mm. Pod kapotou najde své místo čtyřválcový motor MZR 2.0 DOHC 16 V o výkonu 118 kW při 6700 ot./min, který poskytuje řidiči točivý moment 188 Nm při 5000 ot./min. V Evropě bude dodáván také menší motor 1.8 (93 kW). Výkon přenese šestistupňová převodovka na zadní kola. Podélně uložené motory jsou proti předchozímu provedení posunuty vzad o 126 mm, což zlepšuje rozložení hmoty vozu na jednotlivé nápravy.

Skládací plátěnou střechu může obsluhovat jediná osoba, ale po tom co se složí za přední sedadla do tvaru Z, nezbývá v zádi už příliš mnoho místa (140 l).

Výroba nové MX-5 začne v prvním čtvrtletí roku 2005.

Ondřej Láník
Diskuze (33)
22. 2. 2005 21:49
Re: MAZDĚ, CO INSPIRUJE
Tak už jsi do dočetl? Nebo tě mrzí, žes vyměnil tu žárovku ?
22. 2. 2005 00:22
JAK PR NA HR.
Tak tahle emixpětka, co jí táhne na sedumnáctej, ta je v nejlepších letech. Rád bych teď truckera nějak pěkně popích, nějak šlehnul kritickým pohledem. Jenže já skládám zbraně. Jsem odzbrojen. Ten předek a jeho pokračování do předních blatníků jsem neměl vidět. to je báseň. Jo, tohle jo.