Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nová Mazda6: popis + první jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (139)
Po třech letech přichází Mazda s inovacemi své řady 6, aby tento model ještě na několik let mohl zůstat v čele prodejů značky. Viditelných změn není mnoho, ale to byl záměr, protože zákazníci stále volí šestku kvůli jejímu vzhledu, takže proč ji měnit?

Po třech letech přichází Mazda s inovacemi své řady 6, aby tento model ještě na několik let mohl zůstat v čele prodejů japonské značky. Viditelných změn není mnoho, ale to byl záměr, protože zákazníci stále volí šestku kvůli jejímu vzhledu, takže proč ji měnit?

Příběh Mazdy6 je jako z automobilové pohádky. Zadání pro konstruktéry na počátku desetiletí znělo jasně: navrhněte novou Mazdu střední třídy, která posune značku kupředu. V době vlády sportovních sedanů kalibru Alfy 156 to nebyl vůbec snadný úkol, ale Mazdě se to, na rozdíl od španělského Seatu, výborně povedlo. Mazda6 si vysloužila více než stovku různých ocenění po celém světě (v Asii se prodává jako Atenza) a obrovský obchodní úspěch pro značku. Na rozdíl od mnoha jiných automobilek, vládne u Mazdy automobil střední třídy, jehož atributy nejsou pouze klasické firemní hodnoty jako spolehlivost nebo dobrá výbava, ale také sportovní design, agilní podvozek a výkonné motory.

Úspěch, který šestka Mazdě přinesla, lze dobře popsat prodejními čísly. V roce 2001 činil evropský prodej vozů Mazda 163 tisíc kusů, o tři roky později to už bylo 265 tisíc, z čehož 43 % připadá právě na šestku. Dobrým vysvědčením jsou nezávislé audity Mazdy6, které říkají, že kvalita je stále silnou zbraní Mazdy. Šestce patří přední místa v žebříčcích spolehlivosti autoklubu ADAC, podobně je na tom na technických kontrolách TÜV a vše korunoval Autobild, když v dlouhodobém testu na 100 tisíc km udělil Mazdě6 historicky nejlepší hodnocení mezi testovanými vozy.

Nová Mazda6: hledejte 10 rozdílů

Zákaznické preference šestky jsou v mnoha případech odůvodněny uhrančivým vzhledem. Nejvíce na design slyší jižní národy Evropy (Italové 83 %, Španělé 72 %), Němci si kvůli designu šestku koupili jen v 45 % případů. Zde pravděpodobně sehrála roli pověst kvalitního vozu a nemalé zkušenosti trhu s předchůdcem Mazdou 626. Měnit něco tak zásadního jako je design šestky by nebylo správné, řekli si u Mazdy, a tak tvarové omlazení bychom mohli přirovnat spíše ke vskutku velmi jemnému vyhlazení vrásek.

Na první pohled je zřejmé přepracování předního nárazníku, který má nyní souvislý tmavý pás ve spodní části. Na krajích tmavé plochy jsou stříbrně orámovány mřížky, imitující vstupní otvory chladícího vzduchu brzd. Jen při přímém srovnání současné a nové verze postřehnete plošší masku s větším logem, resp. sdružené světlomety se zatmaveným povrchem bočních ploch. Stejná technika byla použita na koncových světlech, která nyní působí méně křiklavě. Zadní nárazník má přepracovanou spodní hranu, v níž jsou připraveny dva vyjímatelné kryty pro případ, že se rozhodnete pro sportovní výfuky z nabídky originálního příslušenství. Hliníková kola nového designu mohou mít rozměr 16 až 18 palců.

Uvnitř najdeme nově uspořádanou středovou konzolu s výrazněji opticky odděleným modulem rádia (standardem je radio s CD přehrávačem a 4 reproduktory, ovládání na volantu), nové jsou materiály čalounění a výplně dveří, které mají měkčí polstrování. Mazda nabízí také své keyless entry resp. keyless go, tedy odemykání resp. startování auta bez nutnosti manipulace s klíčem. Ten proti příplatku nahrazuje karta. Za padesátitisícový příplatek lze do nejsilnější civilní šestky zakoupit kožené čalounění s elektricky nastavovanými sedadly s pamětí.

Motory:4x benzín, 2x nafta

Mazda si dosud úspěšně počínala při sestavování motorové palety, dřívější slabina japonských výrobců-vznětové motory- již je, zdá se, pryč. V minulém roce se 46 % zákazníků šestky rozhodlo pro vznětový motor MZR-CD, a proto není divu, že se tímto směrem zaměřila pozornost techniků. V nabídce jsou nyní dva motory 1998 cm3 o výkonech 89 kW resp. 105 kW při 3500 ot./min, točivý moment vrcholí hodnotou 320 resp. 360 Nm při 2000 ot./min. Protože těmto motorům bude brzy věnován samostatný článek, zaměříme se nyní na zážehovou nabídku.

Základem, který úspěšně uspokojí běžného řidiče, je u Mazdy motor 1,8, který má nově elektronicky ovládanou škrtící klapku. Výkon 88 kW při 5500 ot./min zůstal nezměněn. Jako jediný je tento motor kombinován s pětistupňovou manuální převodovkou.

Stejný podíl zákazníků (27 %) volí dvoulitrový zážehový čtyřválec, který nyní v rámci technického zdokonalení posílil až na 108 kW při 6500 ot./min. Nově jsou i dvoulitry vybaveny dvojitým tlumičem výfuku (dosud jen motory 2.3). Točivý moment vrcholí až ve 4300 ot./min hodnotou 184 Nm, ale díky proměnnému časování ventilů a variabilní délce sacího potrubí má motor příjemně plochou momentovou charakteristiku, takže lze pohodlně cestovat bez nutnosti řazení i na nejvyšší převodový stupeň. Tím je šestka, protože Mazda stejného jména dostala novou šestistupňovou převodovku. Ta je tříhřídelová, ačkoli uspořádání zůstává samozřejmě typické pro dnešní dobu (motor napříč pohon předních kol). Třetím hřídelem je druhý výstupní hřídel, který má jiný stálý převod pro 5. a 6. r.s. První a druhý stupeň mají tříkuželovou synchronizaci. Převodovka má z uživatelského hlediska výborné vlastnosti, přesně definované dráhy řadící páky, hladký chod, dobré utlumení vibrací. Odstupňování je zaměřeno na komfort cestování, těžší převody poněkud snižují dynamiku jízdy, ale od toho je v nabídce silnější čtyřválec 2,3 l.

Na dvousetkilometrové trase jsme s tímto motorem spotřebovali v průměru 8,5 l/100 km (výrobce udává 7,8 l/100 km), ale opatrnou jízdou mimo město se lze dostat i pod 7 l /100 km. Naopak časté akcelerace nebo kopcovitý terén představují riziko, že se spotřeba vyšplhá na více než 10 l/100 km. Na spotřebě se v praxi projeví příznivá pohotovostní hmotnost, která u vybaveného sedanu s motorem 2.0 l činí 1385 kg.

Pozornost si vysloužila také karosérie šestky. Přední hydroformingem tvářený pomocný rám zvyšuje celkovou tuhost spolu s dalšími výztuhami v oblasti podlahy, A a B-sloupku. Lichoběžníková přední náprava a víceprvkový závěs jsou od počátku výroby špičková řešení oboru, takže zlepšení byla zacílena na snížení přenosu hluku a vibrací k cestujícím.

Svezení se silnějším motorem 2.3 MZR je sportovnější, čemuž odpovídá méně komfortní odpružení, které ale to na druhou stranu dává vyniknout kvalitám podvozku na dobrých silnicích. Čtyřválec ze zdvihovým objemem 2261 cm3 používá stejné pomocníky (proměnné sání, časování ventilů, el. škrtící kl.), ale navíc disponuje dvěma vyvažovacími hřídeli, které snad mají omluvit absenci vidlicového šestiválce v Mazdě6. Čtyři válce jsou každopádně pro sportovní sedan příhodnější. Oba zkoušené motory se za chodu projevovaly kultivovaně a ani na dálnici, kde se ručička otáčkoměru pohybovala mezi 3000 a 5000 ot./min nebyl agregát zdrojem rušivého hluku. Motor 2.3 překvapil příjemnou pružností, znásobenou sportovnějším odstupňováním 4., 5., a 6. r.s.. Například na 6. r.s dokáže Mazda6 2.3 MZR jet 50 km/h a na otáčkoměru je přitom necelých 2000 ot./min.

Manuální převodovky lze nahradit novou pětistupňovou automatickou převodovkou Activematic (+50.000,-Kč).

Výčet palubní elektroniky zahrnuje vše potřebné: ABS, EBD, brzdového asistenta, stabilizační systém již od základní výbavy, o bezpečnost se stará 8 sériových airbagů, komfort zajišťuje u klimatizace (mimo základní verzi automatická), tempomat, palubní počítač nebo úplná elektrická výbava. Proti největšímu konkurentovi (VW Passat) má šestka na českém trhu půlgenerační nevýhodu, ale cenou, výbavou a nabízenou protihodnotou by mohla opět přesvědčit i skalní zastánce evropských manažerských vozů. Mezi japonskými sedany a kombi lze očekávat další vylepšení současné pozice proti Avensisu a Accordu.

Ceník Mazda6 2006
  Výkon Comfort Touring Exclusive Sport MPS
1.8i 88 kW 619 000 Kč        
2.0i 108 kW   699 000 Kč      
2.3i 122 kW       799 900 Kč  
2.3DISI AWD 191 kW         1 099 900 Kč
2.0 MZR-CD 88 kW          
2.0 MZR-CD 105 kW   749 900 Kč 799 900 Kč    

Ceny platné pro sedan, liftback příplatek +15.000,- Kč, wagon +30.000,-Kč

Úplný ceník Mazdy6 ke stažení (PDF, 101 kb)

Ondřej Láník
Diskuze (139)
25. 7. 2005 19:03
Re: Pre GTi
Také je to o tom... P.S. Vše je možné.
24. 7. 2005 18:29
Re: Pre GTi
Jo, jenomže ty motory maj max kroutíci moment kolem 3000 a v tom je jejich kouzlo. Co je ti platný výkon, když máš vrchol toč. momentu někde kolem 4,5 tisíce. Tady jde o "filosofii" motoru...
23. 7. 2005 20:37
Re: Pre GTi
Accord, Avensis... to není mé téma. Ty motory má Honda určitě dobré, asi před měsícem jsme tu měli článek o motorech - ve 2 litrech je motorem roku VW 2.0 FSI s turbem.
22. 7. 2005 23:22
Re: Pre GTi
Podle mně je 250 koní tak akorát maximum do nadupané nižší střední. Ale už musíš dávat hodně pozor, abys nepřehnal zatáčku. Když máš kolem 200 koní, tak ti vlastně nikdy neschází více výkonu, a přitom si můžeš i pěkně zalítat. Tak bych to shrnul, že těch 200 koníků v GTIčku je tak akorát.
22. 7. 2005 22:37
Re: Pre GTi
To vypadá, že čím má auto víc koní, tak je lepší... Tak tohle můj pohled není. Astru uznávám jako soupeře - tím nemyslím, že mě zajímá, kdo udělá dřív stovku. Auto... to není jen o rychlosti o výkonu. Auto je obsah... život... vztah... pocit... tvar...