reklama


Nová Mazda6: popis + první jízdní dojmy

Nová Mazda6: popis + první jízdní dojmy

 
 

Po třech letech přichází Mazda s inovacemi své řady 6, aby tento model ještě na několik let mohl zůstat v čele prodejů značky. Viditelných změn není mnoho, ale to byl záměr, protože zákazníci stále volí šestku kvůli jejímu vzhledu, takže proč ji měnit?

Po třech letech přichází Mazda s inovacemi své řady 6, aby tento model ještě na několik let mohl zůstat v čele prodejů japonské značky. Viditelných změn není mnoho, ale to byl záměr, protože zákazníci stále volí šestku kvůli jejímu vzhledu, takže proč ji měnit?

Příběh Mazdy6 je jako z automobilové pohádky. Zadání pro konstruktéry na počátku desetiletí znělo jasně: navrhněte novou Mazdu střední třídy, která posune značku kupředu. V době vlády sportovních sedanů kalibru Alfy 156 to nebyl vůbec snadný úkol, ale Mazdě se to, na rozdíl od španělského Seatu, výborně povedlo. Mazda6 si vysloužila více než stovku různých ocenění po celém světě (v Asii se prodává jako Atenza) a obrovský obchodní úspěch pro značku. Na rozdíl od mnoha jiných automobilek, vládne u Mazdy automobil střední třídy, jehož atributy nejsou pouze klasické firemní hodnoty jako spolehlivost nebo dobrá výbava, ale také sportovní design, agilní podvozek a výkonné motory.

Úspěch, který šestka Mazdě přinesla, lze dobře popsat prodejními čísly. V roce 2001 činil evropský prodej vozů Mazda 163 tisíc kusů, o tři roky později to už bylo 265 tisíc, z čehož 43 % připadá právě na šestku. Dobrým vysvědčením jsou nezávislé audity Mazdy6, které říkají, že kvalita je stále silnou zbraní Mazdy. Šestce patří přední místa v žebříčcích spolehlivosti autoklubu ADAC, podobně je na tom na technických kontrolách TÜV a vše korunoval Autobild, když v dlouhodobém testu na 100 tisíc km udělil Mazdě6 historicky nejlepší hodnocení mezi testovanými vozy.

Nová Mazda6: hledejte 10 rozdílů
Zákaznické preference šestky jsou v mnoha případech odůvodněny uhrančivým vzhledem. Nejvíce na design slyší jižní národy Evropy (Italové 83 %, Španělé 72 %), Němci si kvůli designu šestku koupili jen v 45 % případů. Zde pravděpodobně sehrála roli pověst kvalitního vozu a nemalé zkušenosti trhu s předchůdcem Mazdou 626. Měnit něco tak zásadního jako je design šestky by nebylo správné, řekli si u Mazdy, a tak tvarové omlazení bychom mohli přirovnat spíše ke vskutku velmi jemnému vyhlazení vrásek.

Na první pohled je zřejmé přepracování předního nárazníku, který má nyní souvislý tmavý pás ve spodní části. Na krajích tmavé plochy jsou stříbrně orámovány mřížky, imitující vstupní otvory chladícího vzduchu brzd. Jen při přímém srovnání současné a nové verze postřehnete plošší masku s větším logem, resp. sdružené světlomety se zatmaveným povrchem bočních ploch. Stejná technika byla použita na koncových světlech, která nyní působí méně křiklavě. Zadní nárazník má přepracovanou spodní hranu, v níž jsou připraveny dva vyjímatelné kryty pro případ, že se rozhodnete pro sportovní výfuky z nabídky originálního příslušenství. Hliníková kola nového designu mohou mít rozměr 16 až 18 palců.

Uvnitř najdeme nově uspořádanou středovou konzolu s výrazněji opticky odděleným modulem rádia (standardem je radio s CD přehrávačem a 4 reproduktory, ovládání na volantu), nové jsou materiály čalounění a výplně dveří, které mají měkčí polstrování. Mazda nabízí také své keyless entry resp. keyless go, tedy odemykání resp. startování auta bez nutnosti manipulace s klíčem. Ten proti příplatku nahrazuje karta. Za padesátitisícový příplatek lze do nejsilnější civilní šestky zakoupit kožené čalounění s elektricky nastavovanými sedadly s pamětí.

Motory:4x benzín, 2x nafta
Mazda si dosud úspěšně počínala při sestavování motorové palety, dřívější slabina japonských výrobců-vznětové motory- již je, zdá se, pryč. V minulém roce se 46 % zákazníků šestky rozhodlo pro vznětový motor MZR-CD, a proto není divu, že se tímto směrem zaměřila pozornost techniků. V nabídce jsou nyní dva motory 1998 cm3 o výkonech 89 kW resp. 105 kW při 3500 ot./min, točivý moment vrcholí hodnotou 320 resp. 360 Nm při 2000 ot./min. Protože těmto motorům bude brzy věnován samostatný článek, zaměříme se nyní na zážehovou nabídku.

Základem, který úspěšně uspokojí běžného řidiče, je u Mazdy motor 1,8, který má nově elektronicky ovládanou škrtící klapku. Výkon 88 kW při 5500 ot./min zůstal nezměněn. Jako jediný je tento motor kombinován s pětistupňovou manuální převodovkou.

Stejný podíl zákazníků (27 %) volí dvoulitrový zážehový čtyřválec, který nyní v rámci technického zdokonalení posílil až na 108 kW při 6500 ot./min. Nově jsou i dvoulitry vybaveny dvojitým tlumičem výfuku (dosud jen motory 2.3). Točivý moment vrcholí až ve 4300 ot./min hodnotou 184 Nm, ale díky proměnnému časování ventilů a variabilní délce sacího potrubí má motor příjemně plochou momentovou charakteristiku, takže lze pohodlně cestovat bez nutnosti řazení i na nejvyšší převodový stupeň. Tím je šestka, protože Mazda stejného jména dostala novou šestistupňovou převodovku. Ta je tříhřídelová, ačkoli uspořádání zůstává samozřejmě typické pro dnešní dobu (motor napříč pohon předních kol). Třetím hřídelem je druhý výstupní hřídel, který má jiný stálý převod pro 5. a 6. r.s. První a druhý stupeň mají tříkuželovou synchronizaci. Převodovka má z uživatelského hlediska výborné vlastnosti, přesně definované dráhy řadící páky, hladký chod, dobré utlumení vibrací. Odstupňování je zaměřeno na komfort cestování, těžší převody poněkud snižují dynamiku jízdy, ale od toho je v nabídce silnější čtyřválec 2,3 l.

Na dvousetkilometrové trase jsme s tímto motorem spotřebovali v průměru 8,5 l/100 km (výrobce udává 7,8 l/100 km), ale opatrnou jízdou mimo město se lze dostat i pod 7 l /100 km. Naopak časté akcelerace nebo kopcovitý terén představují riziko, že se spotřeba vyšplhá na více než 10 l/100 km. Na spotřebě se v praxi projeví příznivá pohotovostní hmotnost, která u vybaveného sedanu s motorem 2.0 l činí 1385 kg.

Pozornost si vysloužila také karosérie šestky. Přední hydroformingem tvářený pomocný rám zvyšuje celkovou tuhost spolu s dalšími výztuhami v oblasti podlahy, A a B-sloupku. Lichoběžníková přední náprava a víceprvkový závěs jsou od počátku výroby špičková řešení oboru, takže zlepšení byla zacílena na snížení přenosu hluku a vibrací k cestujícím.

Svezení se silnějším motorem 2.3 MZR je sportovnější, čemuž odpovídá méně komfortní odpružení, které ale to na druhou stranu dává vyniknout kvalitám podvozku na dobrých silnicích. Čtyřválec ze zdvihovým objemem 2261 cm3 používá stejné pomocníky (proměnné sání, časování ventilů, el. škrtící kl.), ale navíc disponuje dvěma vyvažovacími hřídeli, které snad mají omluvit absenci vidlicového šestiválce v Mazdě6. Čtyři válce jsou každopádně pro sportovní sedan příhodnější. Oba zkoušené motory se za chodu projevovaly kultivovaně a ani na dálnici, kde se ručička otáčkoměru pohybovala mezi 3000 a 5000 ot./min nebyl agregát zdrojem rušivého hluku. Motor 2.3 překvapil příjemnou pružností, znásobenou sportovnějším odstupňováním 4., 5., a 6. r.s.. Například na 6. r.s dokáže Mazda6 2.3 MZR jet 50 km/h a na otáčkoměru je přitom necelých 2000 ot./min.

Manuální převodovky lze nahradit novou pětistupňovou automatickou převodovkou Activematic (+50.000,-Kč).

Výčet palubní elektroniky zahrnuje vše potřebné: ABS, EBD, brzdového asistenta, stabilizační systém již od základní výbavy, o bezpečnost se stará 8 sériových airbagů, komfort zajišťuje u klimatizace (mimo základní verzi automatická), tempomat, palubní počítač nebo úplná elektrická výbava. Proti největšímu konkurentovi (VW Passat) má šestka na českém trhu půlgenerační nevýhodu, ale cenou, výbavou a nabízenou protihodnotou by mohla opět přesvědčit i skalní zastánce evropských manažerských vozů. Mezi japonskými sedany a kombi lze očekávat další vylepšení současné pozice proti Avensisu a Accordu.

Ceník Mazda6 2006
 VýkonComfortTouringExclusiveSportMPS
1.8i88 kW619 000 Kč    
2.0i108 kW 699 000 Kč   
2.3i122 kW   799 900 Kč 
2.3DISI AWD191 kW    1 099 900 Kč
2.0 MZR-CD88 kW     
2.0 MZR-CD105 kW 749 900 Kč799 900 Kč  
Ceny platné pro sedan, liftback příplatek +15.000,- Kč, wagon +30.000,-Kč

Úplný ceník Mazdy6 ke stažení (PDF, 101 kb)

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Jízdní dojmy: Mazda 6 (2017) a její  G-Vectoring. Superpodvozek, nebo falešný sob? Jízdní dojmy: Mazda 6 (2017) a její G-Vectoring. Superpodvozek, nebo falešný sob?

Šestka od Mazdy dostala v rámci nového modelového roku…

Video: Taxi v cestě není žádnou překážkou Video: Taxi v cestě není žádnou překážkou

Řidička Mazdy 6 musela mít asi hodně naspěch, když se…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama