Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová pravidla na českých silnicích: 12 bodů a dost

Ondřej Láník
Diskuze (26)
Právě v těchto dnech se do posledního kola schvalování dostává novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. I když vše bude jisté až po té, co zákon bude podepsán prezidentem republiky, nejzajímavější novinku –bodový systém– si prostudujte již dnes.

Právě v těchto dnech se do posledního kola schvalování dostává novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. I když vše bude jisté až po té, co zákon bude podepsán prezidentem republiky, nejzajímavější novinku – bodový systém – si prostudujte již dnes.

Nový zákon o provozu na pozemních komunikacích toho přináší mnoho nového, k jednotlivým jeho částem se postupně dostaneme. Dnes se zaměříme na navrhovaný bodový systém.

Návrh zákona, tak jak jej dostali poslanci ke schválení, je k dispozici i připomínkami na internetových stránkách Parlamentu České republiky. Více než šedesátistránkový text by si měl (po schválení) alespoň zběžně pročíst každý řidič, protože jak praví známá poučka „neznalost zákona neomlouvá“. Na českých silnicích panuje v oblasti bezpečnosti provozu dlouhá léta neradostná situace a se vstupem do EU se Česká republika zařadí mezi země s nejrizikovější automobilovou dopravou v EU. Spoléhat na lepší techniku je v současné situaci (průměrný věk vozového parku přes 13 let) bláhové a je jasné, že je třeba ukáznit řidiče.

Opatření, po kterém se již delší dobu volá, tzv. bodový systém, funguje v několika zemích (Německo, Polsko, Velká Británie, Francie) a nový zákon o provozu na pozemních komunikacích jej zavádí také v České republice.

V důvodové zprávě, kterou vláda poslancům parlamentu předala se mj. uvádí:

„Bodový systém obecně spočívá v tom, že řidičům motorových vozidel jsou za vybrané přestupky a trestné činy proti bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích zaznamenávány „trestné“ body do určité výše, popřípadě odečítány od předem stanoveného základu. Tyto body nejsou sankcí za přestupek nebo trestem za trestný čin, jsou pouze administrativním opatřením ohodnocujícím nebezpečnost spáchaného přestupku nebo trestného činu a registrujícím jeho spáchání. V praxi to znamená, že za spáchaný přestupek nebo trestný čin bude řidiči uložena sankce podle zákona o přestupcích, případně trest za spáchaný trestný čin a zároveň ještě, půjde-li o vybraný přestupek nebo trestný čin spadající do systému bodového hodnocení, mu bude zaznamenán stanovený počet bodů. Při dosažení nejvyššího stanoveného počtu bodů pozbývá řidič odbornou způsobilost k řízení motorových vozidel a s tím i řidič řidičské oprávnění. Znovu získat je může tím, že se podrobí doškolovacímu kursu a přezkoušení z odborné způsobilosti.“

V praxi je hranice, při které bude odebrán řidičský průkaz, stanovena na 12 bodů. To znamená, že již dva závažné přestupky mohou v znamenat odebrání řidičského průkazu.

Dále se k bodovému systému ve zprávě uvádí:

„Fungování systému také předpokládá systém odečítání udělených bodů, aby řidič mohl aktivně čelit hrozbě ztráty řidičského oprávnění. Zpravidla se určitý počet bodů odečte, nespáchá-li řidič po určitou dobu žádný vybraný přestupek nebo trestný čin, za který se zaznamenávají body. V některých zahraničních úpravách potom je možné určitý počet bodů zahladit také tím, že se řidič podrobí dobrovolně, tedy ještě před dosažením plného počtu bodů, doškolovacímu kursu, popřípadě tomuto kursu a přezkoušení z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel…..“

U nás to bude vypadat následovně. Návrh zákona říká: „Řidiči, kterému nebyla po dobu 12 po sobě jdoucích kalendářních měsících ode dne uložení pokuty v blokovém řízení….. pravomocně uložena sankce za přestupek…. se z celkového počtu dosažených bodů odečtou 2 body.“

O odebraný řidičák bude moci neukázněný řidič zažádat nejdříve za rok po jeho odebrání. Ale nebude to jen tak. Hříšník bude povinen se podrobit přezkoušení z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Podmínkou přezkoušení je, že žadatel prokáže, že se zúčastnil desetihodinového doškolovacího kurzu. Ten si platí řidič sám, stejně jako přezkoušení (a to včetně případných opakovaných přezkoušení).

Brzy se k novinkám vrátíme v podrobnějších článcích. To už bude zřejmě podoba zákona definitivní.

Sbíráme body…

Bodové hodnocení jednotlivých porušení předpisů o provozu na pozemních komunikacích (návrh)

7 bodů (= nejzávažnější přestupky)


- řízení motorového vozidla bez držení příslušné skupiny nebo podskupiny řidičského oprávnění
- řízení vozidla ve stavu vylučujícím způsobilost, který si řidič přivodil požitím alkoholického nápoje nebo užitím jiné návykové látky

- odmítnutí řidiče podrobit se na výzvu dechové zkoušce ke zjištění, není-li ovlivněn alkoholem

- odmítnutí řidiče podrobit se na výzvu lékařskému vyšetření ke zjištění, není-li ovlivněn alkoholem v případě, že dechová zkouška byla pozitivní, ačkoli to nebylo spojeno s nebezpečím pro jeho zdraví
-odmítnutí řidiče podrobit se na výzvu odbornému lékařskému vyšetření ke zjištění, není-li ovlivněn jinou návykovou látkou, ačkoli to nebylo spojeno s nebezpečím pro jeho zdraví
- způsobení dopravní nehody porušením povinnosti řidiče, při které došlo k usmrcení nebo zranění osoby při dopravní nehodě, při které došlo k usmrcení nebo zranění osoby, neprodlené nezastavení vozidla nebo neohlášení dopravní nehody policistovi nebo nedovolené opuštění místa dopravní nehody nebo neprodlené nevrácení se na místo dopravní nehody po poskytnutí nebo přivolání pomoci nebo po ohlášení dopravní nehody
- při jízdě na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla otáčení se nebo jízda v protisměru nebo couvání v místě, kde to není dovoleno, vjíždění na železniční přejezd v případech, ve kterých je to zakázáno

6 bodů


- řízení vozidla bezprostředně po požití alkoholického nápoje nebo po užití jiné návykové látky nebo v takové době po požití alkoholického nápoje nebo po užití jiné návykové látky, po kterou je řidič ještě pod jejich vlivem

- překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 40 km.h-1 a více v obci nebo o 50 km.h-1 a více mimo obec
- předjíždění vozidla v případech, ve kterých je to zákonem zakázáno

5 bodů

- řízení vozidla, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích podle zvláštního právního předpisu.

- řízení vozidla, které není registrováno v registru silničních vozidel, přičemž této registraci podle zvláštního právního předpisu2) podléhá

- řízení vozidla, které užívá jinou registrační značku, než která byla vozidlu přidělena

- řízení motorového vozidla řidičem, kterému byl zadržen řidičský průkaz

- řízení motorového vozidla bez držení platného osvědčení profesní způsobilosti řidiče

- řízení motorového vozidla bez držení platného posudku o zdravotní způsobilosti

- překročení nejdelší přípustné doby řízení nebo nedodržení stanovené bezpečnostní přestávky v řízení vozidla podle zákona č. 475/2001 Sb.
 

4 body

- držení telefonního přístroje nebo jiného hovorového zařízení v ruce při řízení vozidla
- překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 20 km.h-1 a více v obci nebo o 30 km.h-1 a více mimo obec
- nezastavení vozidla na signál, který přikazuje řidiči zastavit vozidlo nebo nezastavení vozidla na pokyn „Stůj“ daný při řízení provozu na pozemních komunikacích osobou oprávněnou k řízení tohoto provozu
- při řízení vozidla neumožnění chodci na přechodu pro chodce nerušené a bezpečné přejití vozovky
- nezastavení vozidla před přechodem pro chodce v případech, kdy je řidič povinen tak učinit
- při řízení vozidla ohrožení chodce přecházejícího pozemní komunikaci, na kterou řidič odbočuje
- ohrožení chodce při odbočování s vozidlem na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní komunikaci nebo při otáčení a couvání

- nedání přednosti v jízdě v případech, ve kterých je řidič povinen dát přednost v jízdě
- porušení ustanovení o omezení jízdy některých vozidel

3 body

- překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o méně než 20 km.h-1 v obci nebo o méně než 30 km.h-1 mimo obec
- neoprávněné užití zvláštního výstražného světla modré barvy, popřípadě doplněného zvláštním zvukovým výstražným znamením
- neoprávněné užití zvláštního výstražného světla oranžové barvy
- způsobení dopravní nehody porušením povinnosti řidiče, při které byla způsobena na některém ze zúčastněných vozidel, včetně přepravovaných věcí nebo na jiných věcech škoda zřejmě převyšující částku 20 000 Kč
- při dopravní nehodě, při které byla způsobena na některém ze zúčastněných vozidel včetně přepravovaných věcí nebo na jiných věcech škoda zřejmě převyšující částku 20 000 Kč, neprodlené nezastavení vozidla nebo neohlášení dopravní nehody policistovi nebo nedovolené opuštění místa dopravní nehody nebo neprodlené nevrácení se na místo dopravní nehody po poskytnutí nebo přivolání pomoci nebo po ohlášení dopravní nehody

2 body

- nedovolená jízda po tramvajovém pásu
- ohrožení jiného řidiče při přejíždění s vozidlem z jednoho jízdního pruhu do druhého
- porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít ochrannou přílbu
- porušení povinnosti použít dětskou autosedačku nebo bezpečnostní pás při přepravě dětí podle § 6
- neoznačení překážky provozu na pozemních komunikacích, kterou řidič způsobil

1 bod


- nedovolené užití dálnice nebo silnice pro motorová vozidla nemotorovým vozidlem nebo motorovým vozidlem, jehož konstrukce nebo technický stav neumožňuje dosažení rychlosti nejméně 80 km/h
- neoprávněné užití vyhrazeného jízdního pruhu
- porušení ustanovení § 32 zákona o osvětlení vozidla
- porušení povinnosti vyplývající ze značky „Zóna s dopravním omezením“, „Obytná zóna“nebo „Pěší zóna“
- porušení povinnosti vyplývající ze zákazové nebo příkazové značky (kromě výše uvedených případů překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené dopravní značkou a porušení zákazu předjíždění stanoveného dopravní značkou)
       

Ondřej Láník
Diskuze (26)