Nová Škoda Fabia Combi: Nebude na trhu sama (stručné srovnání s konkurencí)
Prvním byl Peugeot 207 SW, který představuje spíše lifestylový přístup k tématu malé kombi. Jeho design staví na osvědčeném peugeotovském stylu, kombinuje prvky z hatchbacku s rysy 407 SW. Jeho zavazadlový prostor je nejmenší ze srovnávané trojice, ale tento vůz je také nejkratší a současně nejširší. Již při premiéře civilního kombi Peugeot avizoval příchod dobrodružnějšího modelu 207 SW Outdoor, který sice nebude mít pohon všech kol, ale designem bude oslovovat ty zákazníky, kteří touží po malém SUV. Výhodou Peugeotu jsou populární turbodiesely HDI a zbrusu nová generace zážehových čtyřválců, vyvinutých ve spolupráci s BMW. Vrcholnou motorizací bude jednotka se 125 kW! Ano i tak výkonné může být malé kombi.
Druhým modelem s karoserií kombi bude Renault Clio GrandTour. Jeho příchod je absolutní novinkou, se kterou se dosud příliš nepočítalo. Renault se zřejmě nechal inspirovat úspěchem malého Peugeotu a bude chtít nabídnout lidovější alternativu. Definitivní technické parametry se dozvíme asi až na autosalonu ve Frankfurtu, ale již nyní je známá orientační délka 4,2 m a zavazadlový prostor 439 l. Další rozměry jsme převzali z dat hatchbacku a pokud se tedy budou lišit bude to pravděpodobně směrem nahoru.
Výhodou Renaultu jsou také motory! Zážehovou nabídku budou tvořit výhradně čtyřválce s miniaturním zdvihovým objemem 1149 cm3 (pro srovnání: tříválcové motory 1,2 HTP mají objem 1198 cm3), který je ale vynahrazen přeplňováním, a tak v nabídce krátkých Clií figurují výkonové verze 48 kW (atm.pl.), 55 kW (atm.pl.) a 74 kW (turbo) se shodnou kombinovanou spotřebou 5,9 l/100 km. To podle laboratorních výsledků krátkých Fabií zvládá ve Fabii jen tříválec. Definitivní data pro verze kombi zatím nejsou k dispozici, ale nepředpokládáme, že by došlo k výrazně změně jednotlivých vzájemných poměrů spotřeb.
Fabia Combi přichází jako třetí v pořadí. Největší délka, nejmenší šířka, mamutí zavazadlový prostor. Poslední jmenovaná položka bude klíčovým prodejním argumentem, který jak známo funguje nejen v českých zemích. Prostor v podélném směru a do výšky bude asi nejlepší ze všech srovnávaných vozů, ale do šířky na tom bude uvnitř Fabia nejhůře. Cena se logicky bude muset vejít mezi novou Fabii hatchback a Roomster. Očekáváme, že by se nemusela zásadně lišit od první Fabie Combi (dnes za 296 tisíc s motorem 1,2 HTP (47 kW)), ale pravděpodobně dojde k relativnímu mezigeneračnímu zlevněním vlivem vyššího výkonu základního motoru (51 kW) a bohatší výbavy (4 airbagy).
Škoda Fabia Combi vs. konkurence | Fabia Combi II | 207 SW | Clio GrandTour |
Délka [mm] | 4239 | 4156 | 4200* |
Šířka [mm] | 1642 | 1748 | 1707* |
Výška [mm] | 1498 | 1510 | 1497* |
Rozvor [mm] | 2462 | 2540 | 2575* |
Zavazadlový prostor [l] | 480/1460 | 337/1258 | 439/- |
* - předběžné hodnoty
Velkou neznámou je reakce českého trhu. Kia se chystá již brzy uvést na trh nové kombi Cee'd SportyWagon, které sice nebude schopno konkurovat první cenou, ale v kategorii do 400 tisíc korun už bude více než zajímavou alternativou všem třem malým konkurentům.