Nové Audi R10: V12 TDI pro 24hodin v Le Mans

Nové Audi R10: V12 TDI pro 24hodin v Le Mans

 
 
14.12. 2005 Ondřej Láník

Audi včera představilo projekt nového závodního speciálu, se kterým chce rozšířit početnou skupinu titulů, kterou již má na svém kontě. Na tom by nebylo nic překvapivého, kdyby nebyl nový model vybaven v současnosti nejsilnějším vznětovým motorem.

Audi včera představilo projekt nového závodního speciálu, se kterým chce rozšířit početnou skupinu titulů, kterou již má na svém kontě. Na tom by nebylo nic překvapivého, kdyby nebyl nový model vybaven v současnosti nejsilnějším vznětovým motorem.

Myšlenku účasti v závodu 24 hodin Le Mans s vznětovým motorem již dříve prezentoval Peugeot, ale vypadá to, že Audi jej v realizaci tohoto záměru předběhne. Včera byl v Paříži totiž představen nový prototyp Audi R10, který se příští rok v červnu vydá na celodenní kroužení po okruhu v Le Mans.

Pohon Audi R10, které se na první pohled příliš neliší od předchůdce R8 se zážehovými motory FSI, bude obstarávat motor o zdvihovém objemu 5,5 l, což je maximum, které předpisy dovolují. Základní zveřejněné parametry jsou z říše snů: nejvyšší výkon přes 478 kW, nejvyšší točivý moment přes 1100 Nm. Bez předepsaných restriktorů by však byly možné ještě vyšší hodnoty. Velikost přenášených sil si vyžádala elektronické omezení výkonu při zařazených nižších rychlostních stupních.

Poprvé u dieselu Audi je použita celohliníková konstrukce motoru, úhel rozevření řad válců je klasickým optimem 90°. Čtyřventilový rozvod je ovládán dvěma vačkovými hřídeli v každé z řad válců. Vstřikování nafty vychází z konstrukce common-rail s nejvyššími vstřikovacími tlaky 1600 bar (160 MPa). Tlak v turbodmychadlech je omezen na 2,94 baru průměry restriktorů 39,9 mm. Výkon i síla motoru je k dispozici od volnoběžných otáček, na což si budou muset piloti chvíli zvykat a naučit se takové charakteristiky optimálně využívat. Nejčastěji používaný otáčkový rozsah během závodu bude 3000 až 5000 ot./min. Neobvyklý prý bude také nízký hluk závodního vznětového motoru V12 TDI, zvenku bude údajně obtížné vůbec rozpoznat, že jde o vznětový motor, snad s výjimkou zahřívací fáze a při průjezdu v pitlane. Pro závod 24h Le Mans má být R10 vybaveno dvěma filtry pevných částic.

Pro vznětové motory charakteristická nízká spotřeba při částečných zatíženích se při závodění příliš neuplatní, protože během čtyřiadvacetihodinovky pojede dvanáctiválec 75 % času na plný plyn, kde se měrná spotřeba dieselu a zážehového motoru srovnává.

Podvozek závodního vozu zkonstruovaný v Ingolstadtu bude vyroben u firmy Dallara v Itálii. Speciál bude mít hmotnost 925 kg, vnější rozměry 4650 x 2000 1030 mm. Palivová nádrž na 90 litrů vystačila motorům FSI na 14 kol (po 13,6 km), s dieselem to bude zřejmě o něco více.

Spolupracujeme s TipCars.com
Exministr Krčál končí i ve stranické funkci Exministr Krčál končí i ve stranické funkci

Bývalý ministr práce a sociálních věcí Petr Krčál…

Trump otočil. Nesouhlasí, aby ruští vyšetřovatelé vyslýchali americké občany Trump otočil. Nesouhlasí, aby ruští vyšetřovatelé vyslýchali americké občany

Americký prezident Donald Trump nesouhlasí s návrhem…

Boeing a Airbus překonaly loňský rok. Získaly objednávky za 160 miliard dolarů Boeing a Airbus překonaly loňský rok. Získaly objednávky za 160 miliard dolarů

Největší světoví výrobci letadel Boeing a Airbus již…

 

Štítky Audi Supersport

 

Přidat názorDiskuse: Nové Audi R10: V12 TDI pro 24hodin v Le Mans







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT

Po internetu se šíří první fotografie Škody Kodiaq GT.…

 





 
Ojetý Citroën C4 II (B71): S jedinou karoserií to má těžké!

Ojetý Citroën C4 II (B71): S jedinou karoserií to má těžké!

Dnes 18:50

S původní C4 se ke značce Citroën vrátila avantgarda. Bohužel příliš dlouhého trvání neměla, neboť druhé vydání v daném ohledu opět polevilo. Ve všem ostatním však bylo lepší než předchůdce.




Blesk.cz

Prázdninová mise Babišova šéfa Sněmovny: V USA jedná o hrozbě pro Česko

Prázdninová mise Babišova šéfa Sněmovny: V USA jedná…

Poslanci vyrazili na prázdniny, předseda Sněmovny Radek Vondráček (ANO) na misi do USA. Setkal se tam i s…

Statečný Michal Jančařík po odebrání druhé ledviny: Odmítá pomoc rodičů a ještě je utěšuje!

Statečný Michal Jančařík po odebrání druhé ledviny:…

Podstupuje náročnou rehabilitaci, přesto si nestěžuje. I po odebrání druhé ledviny Michal Jančařík (42) nechce…

 

iSport.cz

Náročnou etapu Tour vyhrál Thomas, extrémní výšlap zničil řadu sprinterů

Náročnou etapu Tour vyhrál Thomas, extrémní výšlap…

Neuvěřitelnou formu předvedl lídr závodu Geraint Thomas, který po jedenácté etapě Tour de France ovládl i…

Fotbalový speciál k Fortuna lize už v pátek: 84 stran, soupisky, program

Fotbalový speciál k Fortuna lize už v pátek: 84…

V pátek startuje elitní fotbalová soutěž. FORTUNA:Liga. Dá se říct, že je to přelomový ročník. S novým herním…

 

Reflex.cz

V ruském metru můžete potkat podivuhodné bytosti, od strašidel až po extravagantní jedince

V ruském metru můžete potkat podivuhodné bytosti, od…

Ruský web English Russia čas od času zveřejňuje nejrůznější soubory fotografií, které představují ruskou…

Majitel Vítkovic Jan Světlík na scéně Reflexu: Stát ovládají neschopní úředníci

Majitel Vítkovic Jan Světlík na scéně Reflexu: Stát…

„Dolní Vítkovice jsme budovali ve šťastné době. Tehdy se spojily naše zájmy se zájmem města i kraje. Dneska…