Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové Audi R10: V12 TDI pro 24hodin v Le Mans

Ondřej Láník
Diskuze (143)
Audi včera představilo projekt nového závodního speciálu, se kterým chce rozšířit početnou skupinu titulů, kterou již má na svém kontě. Na tom by nebylo nic překvapivého, kdyby nebyl nový model vybaven v současnosti nejsilnějším vznětovým motorem.

Audi včera představilo projekt nového závodního speciálu, se kterým chce rozšířit početnou skupinu titulů, kterou již má na svém kontě. Na tom by nebylo nic překvapivého, kdyby nebyl nový model vybaven v současnosti nejsilnějším vznětovým motorem.

Myšlenku účasti v závodu 24 hodin Le Mans s vznětovým motorem již dříve prezentoval Peugeot, ale vypadá to, že Audi jej v realizaci tohoto záměru předběhne. Včera byl v Paříži totiž představen nový prototyp Audi R10, který se příští rok v červnu vydá na celodenní kroužení po okruhu v Le Mans.

Pohon Audi R10, které se na první pohled příliš neliší od předchůdce R8 se zážehovými motory FSI, bude obstarávat motor o zdvihovém objemu 5,5 l, což je maximum, které předpisy dovolují. Základní zveřejněné parametry jsou z říše snů: nejvyšší výkon přes 478 kW, nejvyšší točivý moment přes 1100 Nm. Bez předepsaných restriktorů by však byly možné ještě vyšší hodnoty. Velikost přenášených sil si vyžádala elektronické omezení výkonu při zařazených nižších rychlostních stupních.

Poprvé u dieselu Audi je použita celohliníková konstrukce motoru, úhel rozevření řad válců je klasickým optimem 90°. Čtyřventilový rozvod je ovládán dvěma vačkovými hřídeli v každé z řad válců. Vstřikování nafty vychází z konstrukce common-rail s nejvyššími vstřikovacími tlaky 1600 bar (160 MPa). Tlak v turbodmychadlech je omezen na 2,94 baru průměry restriktorů 39,9 mm.

Výkon i síla motoru je k dispozici od volnoběžných otáček, na což si budou muset piloti chvíli zvykat a naučit se takové charakteristiky optimálně využívat. Nejčastěji používaný otáčkový rozsah během závodu bude 3000 až 5000 ot./min. Neobvyklý prý bude také nízký hluk závodního vznětového motoru V12 TDI, zvenku bude údajně obtížné vůbec rozpoznat, že jde o vznětový motor, snad s výjimkou zahřívací fáze a při průjezdu v pitlane. Pro závod 24h Le Mans má být R10 vybaveno dvěma filtry pevných částic.

Pro vznětové motory charakteristická nízká spotřeba při částečných zatíženích se při závodění příliš neuplatní, protože během čtyřiadvacetihodinovky pojede dvanáctiválec 75 % času na plný plyn, kde se měrná spotřeba dieselu a zážehového motoru srovnává.

Podvozek závodního vozu zkonstruovaný v Ingolstadtu bude vyroben u firmy Dallara v Itálii. Speciál bude mít hmotnost 925 kg, vnější rozměry 4650 x 2000 1030 mm. Palivová nádrž na 90 litrů vystačila motorům FSI na 14 kol (po 13,6 km), s dieselem to bude zřejmě o něco více.

Ondřej Láník
Diskuze (143)