Mezi hlavní problémy dnešních elektromobilů patří dlouhé nabíjení baterií a krátký dojezd. Korejský výrobce chytrých telefonů tvrdí, že má na tyto trable řešení.
Padá ďalší argument v neprospech elektromobilov...
Som zvedavý, čo budú odporcovia elektromobilov hovoriť teraz. Elektromobil s takýmito parametrami bude plne konkurencieschopný so spaľovákmi. Otázna je tak už len cena a sieť dobíjacích staníc.
Ale to je presne ako s mobilmi pred 25 rokmi: boli drahé rovnako ako telefonovanie, moc toho nevedeli, mali slabú výdrž a vysielače boli len vo veľkých mestách. Napriek tomu sa mobilné telefóny vyvinuli do dnešnej podoby.
A samozrejme batérie od Samsungu URČITE nie sú posledný vývojový krok v autobatériach. Prídu ďalšie firmy s lepšími parametrami, na čo Samsung bude musieť tiež vymyslieť niečo nové, atď. Skrátka klasický konkurenčný boj.
Re: Padá ďalší argument v neprospech elektromobilov...
Je jasny ze elektromobilita je budoucnost a spalovaci motor zustane jen pro par fajnsmekru na vikendove pojezdeni.
Další otázka je nakladni doprava , tam podle me bude ještě tak 15-20 let vladnout spalovak a to do te doby nez se kapacita baterii zvedne natolik ze to nebude dopravce omezovat.
Věc kterou nejvíce ocenuji u elektromobilu je jeho jednoduchost a po mechanicke strance je téměř nemozne ho poskodit , narozdil od spalovacího motoru který je neuveritelne slozity a oproti el. ma obrovske servisni naklady vseho druhu.
Jednoduse se moc tesim az budu mit i svůj elektromobil :-) coz ještě potrva dlouho protože pocitam ze dalších 5-10 let doziju se svým Passatem B 5.5 TDI 96 KW.
Jsem moc zvedavy na další vyvoj a verim ze se vse posune k lepšímu.Samozrejme vyroba a distribuce energie bude muset reagovat (především distribuce a stojany na dobijeni).A je jasne ze prijde dan za dobijeni tak aby nevypadl vydelek státu.
Ovšem doufam ze lokalni emise budou na vyrazne lepsi urovni a to hlavne ve vetsich mestech.
Re: Padá ďalší argument v neprospech elektromobilov...
Pripustme, ze ty parametry opravdu sedi, ale min. to dobiti nebude na 100% kapacity, takze dojezd nebude 600 km, nicmene se zda, ze je videt svetlo v tunelu (po vice nez 100 letech).
ALE - krome akumulatoru - jak je na to pripraven zbytek?
1. Jak to bude s masovym dobijenim?
2. Jak to bude s distribucni soustavou?
3. Jak to bude s nakladni dopravou?
4. Jaka bude cena?
Jeste dlouho zde budou vedle sebe spalovaci a elektro motory.
Re: Padá ďalší argument v neprospech elektromobilov...
Nepadá nic, ty baterie na trhu nejsou a v autech už vůbec ne. Do té doby si to dovolím brát s rezervou, protože zpráv o přelomových bateriích čtu asi 10 ročně. Jenže pokud ta technologie nebude schopná zevedení do sériové výroby při nízkých výrobních nákladech, zůstane jen další kuriozitou. Ono by bylo celkově dobré baterie především zlevnit.
Re: Padá ďalší argument v neprospech elektromobilov...
Ještě jsi zapomněl na hmotnost a životnost. Ona se dá udělat zajímavá baterie i dnes. Mohl bys udělat baterii, která za pět minut pojme energii na pět set kilometrů jízdy. Jen bude těžká a drahá, ani nebude nejmenší. Záležet bude také na plánované životnosti. Například Mitsubishi u i-MiEV myslím použilo chemii, která nedává zrovna závratnou energetickou hustotu, ale zato by měla mít špičkovou životnost. U téhle chemie se myslím mluví o až sedmi tisících cyklech. To si zaslouží pochvalu. Mohli mít větší dojezd s menší životností a navíc by měli ušetřit. Dojezd i cena se prodává snáz. A nejde jen o chemii.
Re: Padá ďalší argument v neprospech elektromobilov...
Přesně. Když si představím, jak mě degraduje baterie v mobilu (kapacita) tak si myslím, že 5 leté auto rozhodně neujede 6oo km. Bude to třeba - 1/3 původní slibované vzdálenosti. A po dalších 3 letech to bude třeba - 1/2. Kdo z druhomajitelů to bude chtít? A kdo z nich dá určitě slušný ranec za nové baterie?
Mě se líbí myšlenka - malý spalovací motor +baterie s El. motorem.
Re: Padá ďalší argument v neprospech elektromobilov...
To, že to nikdo nebude chtít bude ovšem problém i pro prvního majitele, protože místo toho, aby auto za 400 tisíc prodal a k tomu přidal 300 tisíc na nové tak bude muset někde vytáhnout během tří let celou částku 700 tisíc za předpokladu, že to nebude pořád stát milion nebo čtyři >:D
Re: Padá ďalší argument v neprospech elektromobilov...
Naco kupovat nove auto ked som s doterajsim spokojny, no to je hlod roka na autowebe >:D Vas niekto plati za to mnozstvo propagacnych komentov elektroaut?
Re: Padá ďalší argument v neprospech elektromobilov...
Kéž by. ;-)
Oproti Vám používám obojí a mám zkušenosti s obojím. A obojí se mi líbí, každé má své výhody a nevýhody.
Degradace baterek a jejich nepoužitelnost po pár stech tisících km je jeden velký mýtus. Např. u BMW i3 je pokles do 0,5 kWh po 100 tisících km.
A až jednou dojde k takové degradaci, že už to bude v autě nepříjemné, tak se vymění za nové a ty staré se dají dále použít jako stacionární - jako úložiště elektřiny např. z FVE může sloužit další léta...
Re: Padá ďalší argument v neprospech elektromobilov...
Mít čistou elektriku má obrovskou výhodu - nemáte v tom ten spalovák, na kterém se uživí statisíce mechaniků, jelikož se jedná o nejnespolehlivější věc na autě.
Re: Padá ďalší argument v neprospech elektromobilov...
To je možné. Ale zatímco znám hromadu lidí a příběhů o EGR, DPF, turbech, špatné těsnění hlavy/vany/chladiče, špatné naftě, zadřených čerpadlech, černém oleji, atd. tak moc lidí, že by u svých EV museli měnit baterky, těch moc neznám (a to se v této komunitě pohybuji). ;-)
Re: Padá ďalší argument v neprospech elektromobilov...
Mam 8 rokov stary srot a v nom 2.0 dCi, 150k, 193 tisic km najazdenych - do dnesneho dna som nemal jediny problem s turbom, DPF (kedze ho nemam) a uz vobec nie s egr ..aby som bol presny - do dnesneho dna som nemal JEDINY problem s tym motorom, jediny. Servisne intervaly bezne pretahujem aj o 2000 km , kupujem obycajny olej a tankujem obycajnu naftu. Obcas nechapem, odkial ludia tie problemy s motormi beru, mozno jazdite jak kkti a preto vam to odchadza. >:D
Re: Padá ďalší argument v neprospech elektromobilov...
Tak to máte štěstí a můžete si pogratulovat. Já když zajdu do kteréhokoliv servisu v mém okolí, tak mají plno. Ale ne bouraček, ale většinou řeší nějakou ***inu, která se váže k moderním motorům - zejména dieselům.
Sám mám doma 2 diesely - a jak říká jedno pořekadlo - pokud chceš levně jezdit, musíš počítat s drahým servisem, když se to po*ere...
Re: Padá ďalší argument v neprospech elektromobilov...
Preto som si nekupoval lacny diesel. Bol to najdrahsi diesel v ponuke a zaroven vtedy najnovsi. Tie mensie motorizacie v ramci mojho modelu mali vraj plno problemov. Mozno preto mam odpor k malym motorom a nikdy by som nic mensie ako 2l ani nechcel. Urcite vsak zalezi aj na style jazdy. Ten motor som nikdy nesetril..
Re: Padá ďalší argument v neprospech elektromobilov...
Sériový hybrid (pohon elektromotorem, spalovací motor jako generátor) je zajímavá myšlenka, jen nesmíš jezdit rychle (na dálnici zapomeň). Respektive ti pak nesmí vadit vyšší spotřeba. Tohle řešení funguje ve městě, kde je elektrický pohon natolik silný, že více než vykompenzuje vyšší ztráty. Paralelní hybridy nemusí vypadat tak zajímavě, ale umí dobrý kompromis.
Re: Padá ďalší argument v neprospech elektromobilov...
Srovnávat baterii v mobilu s tou v autě je nesmysl. Má Váš mobil topení a chlazení baterie? Stejný BMS jako v autě?
Měl jsem Lexus RX400h (2007), dneska s ním jezdí kamarádka, baterie v něm prakticky nedegradují, stále mají přes 85% kapacity. A tomu autu je už letos 10 let...
Bude potřeba hodně nočních hodin, až se elektromobily rozšíří masově. S uvedenou baterií to bude už brzo... Zdá se, že stále mnoho lidí podceňuje nastávající problémy s MASOVÝM nabíjením... Stačí si uvědomit, kolik osobních aut bude potřeba denně nabíjet (během celých 24 hod!), kolik nákladních aut a autobusů (každých 500 km!) a potom ještě kolik letadel a lodí... Nápad, že všechno se vyřeší "nočním proudem", je vrcholem naivity. Řešení bude potřeba mnohem a mnohem komplexnější.... No, snad nám pomůže kapitán Nemo :-).
Proč hned tak vysoké cíle? Proč hned autobusy či tiráky? Začal bych nejdříve osobáky a pak tím ostatním.
Elektřina nenahradí vše, je to zatím (a asi i v blízké budoucnosti) jen alternativa, ne náhrada všeho.
S tím nabíjením to taková tragédie nebude. Drtivá většina EV bude nabíjet v noci (sám jsem kvůli EV nemusel hýbat s jističem, je to jen "varná deska" navíc) a přes den pojedou především DC nabíječky na cestách. Ale většina EV pojede z toho, co si v noci nabily...
Jelikož noční spotřeba ČR je na +- polovině denní spotřeby, tak rezervy je v síti dost. Žádný blackout se nebude konat a údržba přenosové soustavy půjde v normálních plánovaných fázích...
Je jasné, že s příchodem elektromobilů bude muset jít druhý krok, a to přestavba elektrické distribuční sítě. Proto kdo ještě nejste na škole, tak rychle na VUT, nebo ČVUT na silnoproud - budete mít o flek postaráno. ;-)
Zas tak rychle se to přestavovat nebude muset. Nabíjet auto budete především v noci, kdy autem "doplníte" výši spotřeby, kterou máte např. večer.
Mám EV, v mém okolí znám další 4 lidi a ani jeden nemusel navyšovat kvůli nabíjení hlavní jistič.
Při nabíjení EV mám mnohdy menší celkovou spotřebu baráku než třeba večer, kdy běží všechny TV, pračka, suška a manželka k tomu vaří a peče...
Vím to. Dnešní běžná Tesla S má palubní nabíječku 11 kW (3x16A) nebo příplatkovou 16 kW (3x20A) (dříve se prodávala i s 22 kW nabíječkou 3x32A).
Nicméně nechcete tvrdit, že Tesly budou tvořit více jak 50% prodejů nebo snad ano? ;-)
Já sám mám auto s palubní nabíječkou 11 kW (a to nás moc není, běžně je 3,6-7,2 kW - varná deska má třeba obvykle kolem 7,2 kW) a to těch 3x16A mám na baráku s celkovým jističem 3x25A. Nemám s tím jediný problém. Pokud v noci nabíjím, obvykle nepřevýším celkovou spotřebu, kdy nám běží pračka se suškou, varná deska, infrazářiče, tepelné čerpadlo, TV, atd.
Jak jsem psal, zatím nikdo v mém okolí, kdo má EV, tak nemusel "hýbat" s jističem baráku.
Jinak ještě k původnímu příspěvku polopaticky: Původní narážka byla na Teslu, že když jich bude moc, tak to síť nezvládne, protože, jak je obecně známo, mají relativně silnou palubní nabíječku. Proto ta moje narážka na více jak 50%, protože spíše tady bude více aut, která budou mít palubní nabíječku 3,6-7,2 kW (VW, Peugeot, Hyundai, atd.) na úrovni odběru varné desky, takže i když tady bude pár Tesel, tak síť se z toho nezhroutí.
Pochopeno?
Těch 50 hodin jsem si vycucal z prstu ;-) Ale, když budou mít ostatní odběr na úrovni té varné desky tak za stejnou dobu nabíjení jako Tesla ujednou mnohem menší vzdálenost takže každý stejně bude chtít výkonější nabíječku :-) Při tankování benzínu si taky vezmu normální hadici a ne nějakou s průměrem 0,5mm abych se stihl i vyspat >:D
Chtít můžou. Ale je na výrobci, jakou nabíječku tam dá. Ostatně domácí noční nabíjení není určeno k rychlému okamžitému nabíjení. K tomu mají sloužit veřejné výkonné DC nabíječky.
Doma si máš v podstatě nabíjet to, co jsi za den ujel. A jelikož většina lidí najede do 100 km denně, tak to i na úrovni "varné desky" zvládneš nabít za noc levou zadní.
Já těch svých 200 km dobiju z nuly do sta (což většinou není, obvykle nabíjím z 40-70%) za 3,5 hodiny.
Podle vyšetřování Samsungu nebyl problém v elektronice, ale v nedostatku místa pro baterku. Baterce bylo jednoduše "příliš těsno".
Jinak pouch baterky v i3 jsou skvělý, teď jsem viděl fotku ze servisního menu i3, kde maníkovi po 60 tisících mil to stále ukazuje plnou kapacitu. A to to auto nijak nešetří, běžně používá DC nabíječku.
Mají být údajně hlavně levné, takže by se měly hodit pro stacionární uložiště. Do elektromobilů se zřejmě moc nehodí, protože v parametru Wh/kg zřejmě zaostávají i za současnou konfekcí...
Taky si začínám myslet, že HE3DA je podfuk. Furt velká sláva, mají vzorky, rozbíhají linku, ale nejsou schopni poskytnout JEDINÝ accu k reálnému otestování, aby se ukázalo, co v nich je.
Sice jsem ještě nikdy netankoval benzín do auta 20 minut, ale i tak je to celkem slušný pokrok proti současným několika hodinám na nabití. Jenom, jestli souzi v Samsungu neudělali nějakou chybičku, jako s Note 7. Přece jenom, takový výbuch půltuny baterek...
Až bude ten zázrak volně v prodeji, až bude cena hybridu/elektromobilu srovnatelná s běžným autem, až budou k dispozici dostatečné energetické kapacity, až bude, ideálně na každé benzince, dostatek nabíjecích stojanů, až.... Pak začnu ten hype o elektromobilitě brát vážně. Ale pořád to bude ekologický nesmysl!
Az se bude psat rok 2021, az se vsichni prestehujem do obrovskych mest az zemekouli dalnici opredem az baterky vyrobit dovedem...... >:-[] >:-[] >:-[] >:-[]
Pokrok jde kupředu nezadržitelně a v bateriích určitě hodně. Může mi ale někdo vysvětlit když současné baterie jsou tak úžasné a výkonné, proč se stále dávají do aut ty těžké obří startovací krabice?
Že jsou levné (hahaha) možná. Co s tím má však společného že jsou startovací? Pořád se tady chluběj jak el. sporťák umí upalovat. To mi chcete nakukat že ty motory neberou 200, 300A, nebo i víc? A určitě po delší dobu.
Samozřejmě, že jde použít jiná chemie. Ostatně Porsche nabídlo Li-ion startovací baterii už v minulém desetiletí (kvůli úspoře hmotnosti, cca. 10 kg). Chtěli za ni asi 50 tisíc, jestli si dobře vzpomínám.
Když se podívám třeba na hybrid (Toyota/Lexus): baterie hybridního pohonu se nesmí *nikdy* úplně vybít. Pokud se tak stane, je na vyhození. Normálně to hlídá elektronika, ale při dlouhém odstavení auta by se to stát mohlo. (A pak to není levná sranda.)
Oproti tomu 12V baterie vydrží skoro cokoli. A přežije i úplné vybití, start ve velké zimě atp.
To přeháníš. Startovací baterie nemají rády ani celkem mírné vybití, řekněme na 80 %, pokud si dobře vzpomínám. Olověné (nejen ty startovací) pak obecně nerady zůstávají částečně nabité. A obnovit se dají i jiné chemie. Všechno má však své limity. Tak jako tak to nemají rády a realita je, že se servis nebude snažit baterii obnovit a těžko by šlo garantovat její parametry. Někdo si tu tvou starou baterii může koupit a může ji úspěšně obnovit, ale automobilka na to nebude mít žádný postup. Záleží samozřejmě na baterii, ale pokud má na začátku správný stav, může vydržet měsíce až roky bez poškození (výrazné ztráty kapacity). Půlroční stání by neměl být problém. Avšak u takové doby je rozhodně dobré se podívat, co na to říká výrobce. Ani mechanice dlouhé stání nesvědčí.